ISSN 1335-8715

20-10-2005   David Ravic   Slobodný trh   verzia pre tlač

Jak demontovat sociální stát?

Najradikálnejší libertariáni často označujú konzervatívcov za takmer dvojičky socialistov. Avšak David Ravic vo svojom provokujúcom texte ukazuje, prečo je sociálny štát logickým dôsledkom liberalizmu. Jeho záver je neúprosný: sociálny štát sa dá demontovať len s konzervatívcami. Nikdy nie s liberálmi.

Reakcia na príspevok

RE: Neverim co citam
autor: Lukas Krivosik
pridané: 20-10-2005 21:31


Podobne ako ma prekvapila negativna reakcia Petra Frisa na Hoppeho text, podobne ma prekvapuje tvoja reakcia, na clanok, ktory tvrdi de facto to iste (totiz, ze socialny stat treba zrusit), len ozrejmuje dovody, preco vobec socialny stat vznikol.

Je pravda, ze mnohe tradicne spolocenstva znicil nastup klasickeho liberalizmu a kapitalizmu, dalsie znicil neskorsi nastup socialneho statu. Rovnako je pravda, ze nie vsetky institucie ancien regime boli dobre alebo zachovatelne.

Uz podstata absolutizmu bola uplne ina ako podstata spolocnosti pocas scholastiky, niekedy v 12. alebo 13. storoci. Kym v tej skorsej dobe bola napr Cirkev nezavislou instituciou, ktora zvadzala boj o svoju slobodu zoci voci svetskej veci. Neskor vsak uzavrela dohodu so svetskou mocou a v Europe sa stala oporou feudalizmu, zriadenia, ktore bolo neudrzatelne.

Milton, viem presne, o ci ti pri tej kritike ide. Povies, ze klasicki liberali nic proti rodine alebo nabozenstvu nemaju, ale je pravda, ze politicke opatrenia maju okrem tych zelanych aj iste nezelane dopady.

Inak, netreba byt z clanku pobureny, mnohe z toho potvrdzuje aj Josef Schumpeter (hoci k jeho tezam tiez treba dat jedno velke ALE). Jeho najvyznamnejsia kniha Kapitalizmus, socializmus a demokracia je teraz dostat v knihkupectvach. Davam ju do pozornosti, hoci Schumi sa v niekolkych dolezitych veciach mylil.

Bez ohladu na analyzu minulosti liberalizmu, Hanak ma pravdu v dvoch dolezitych veciach:

1. Clovek je tvor spolocensky a ma prirodzenu potrebu, aby sa o neho v istych situaciach blizki starali, a aby sa on o niekoho staral. Rovnako ma prirodzenu potrebu po viere (nie nutne v Boha, niektori veria v rozne ideologicke, casto svetske povery). Fakt je, ze nastup moderneho sveta mnohe prirodzene siete znicil.

2. Vychodisko nie je v zbaveni cloveka jeho spolocenskych potrieb, ale v tom, aby ich nepobsluhoval stat. Je nutna decentralizacia socialnych funkcii statu na zmienene prirodzene spolocenstva, medziludske siete a podobne, hoci dnes uz mnohe z nich neexistuju.

Pokial ide o to, co by na Hanakov clanok povedal Hayek, ja si myslim, ze clanok je taky vyborny prave preto, ze sa dobre znasa s Hayekovou teoriou kulturnej evolucie.

Myslim, ze v tradicnej predosvieteneckej spolocnosti si ludia ovela lepsie uvedomovali ten rozdiel medzi moralkou malej skupiny a moralkou velkej spolocnosti.

Vacsina problemov moderneho sveta (napriklad existencia uz ixtych foriem socializmu -mame ich vymenovane v Krede) je podla mna zapricinena prave neschopnostou vacsiny ludi, rozlisovat medzi tym, kedy je namieste ditributivna moralka spolocenstva a kedy je na mieste neosobna moralka velkej rozsirenej spolocnosti.

Co teraz robit? Podla mna sa treba pokusit o revitalizaciu tych prirodzenych sieti. Niektore su uz prec. Kral a cechy sa uz nevratia a zvlast cechy by som snad ani nebnovoval. So "slachtou" v istej forme by som to az tak cierne nevidel. Dokonca si myslim, zeby sa v tomto smere malo uvazovat o alternativach k demokracii.

Zostava Cirkev a rodina. Pravda je taka, ze niektore prirodzene spolocenstva liberalna ekonomika nici, ale mnohe zase upevnuje. Takze JEDNYM Z RIESENI je aj menej statu v istych oblastiach (napr. v skolstve).

Viem si tu predstavit istu politiku zasahov statu, ktore by ale nezasahovali do trhoveho mechanizmu vo vacsej miere ako teraz, naopak by viedli k jeho oslabeniu. Ide napr. o zakaz interrupcii, alebo povinne volitelne vyucovanie nabozenstva a etiky. Taktiez delegacia istych socialnych funkcii (aj s peniazmi) na cirkvi ako je prevadzka nemocnic, skol a podobne.

Inak, bol by som rad, keby teraz nejake malicherne rozpory medzi konzervativcami a libertarianmi zatemnili debatu o tom, co vlastne Hanak odporuca ako vecnu a prakticku politiku do buducnosti!


 
Meno:
E-mail:
Web stránka:
Predmet:
Text správy:

Zadajte iniciály Pravého Spektra - PS:
(antispamová ochrana)
 
 

Upozornenie

Príspevky v diskusii k článku sú osobnými názormi jednotlivých čitateľov. Redakcia Pravého Spektra za ich obsah nenesie žiadnu zodpovednosť.

Diskusné príspevky, ktoré sú v rozpore so zákonom budú odstránené.

O problematických príspevkoch nám môžete dať vedieť e-mailom na adresu redakcie.

Copyright © 2001-2018 Pravé Spektrum, občianske združenie
Stránka používa redakčný a publikačný systém Metafox od Platon Group