ISSN 1335-8715

03-04-2010   Roman Jančiga   Ideológia   verzia pre tlač

Ahistorizmus, anti-empirizmus a uskutočniteľnosť anarchokapitalizmu

Ako si položiť otázku o tom, čo neexistuje a čo historicky ani nikdy neexistovalo? Myslieť utópiu a myslieť ju tak, aby bola imunizovaná voči ontologickej neuskutočniteľnosti, no zároveň s tým aby bola v súlade s prísnym racionalizmom a deduktívno-logickými pravidlami. Myslieť nemožné, no predsa logicky odôvodnené - to je, zdá sa, ekonomický aprirozmus. Aký je cieľ tohto smeru?

Reakcia na príspevok

Doplnenie
autor: Tralos
pridané: 08-04-2010 9:54


Ohladne clanku som dostal aj viacero emailov, a zasadna namietka, v mejloch opakovana, by sa dala zhrnut takto: nie je ontologicka uskutocnitelnost len alibizmom konformizmu alebo dosledkom nedostatku predstavivosti? Nie je barlickou existujúceho, podpásovým úderom, ktorým sa existujúce snazi umlcat alternativu?

Podla mojho nazoru je klucovym faktorom v tomto smere politika, ako ista forma realizacie moci, ako ista forma jej vykonu, regulacie a uplatnovania. Anarchokapitalizmus rusi politiku v prospech kapitalizmu, redukuje politicke problemy na problemy regulacie resp. deregulacie trhu. Politika je hrou moci medzi ludmi t.j. moc, ktora je vlastna exisetncii ludskej spolocnosti, ma za nasledok jej hierarchizaciu ... vzdy budu niektori, ktori moc drzia a niektori, ktori ju priamo nemaju. Naopak trh je hrou kapitalu, aktiv, tovaru, prace a pod., jednym slovom nie ludi, ale trhovych velicin- tovaru, ci uz pod nim rozumieme ludske nadanie, po ktorom je dopyt, praca, komodity alebo cokolvek ine tohto druhu. Ekonomicky subjekt nie je ten isty subjekt, aky sa mysli, ked sa analyzuje politika, a ked sa politika vykonava.

David Levy preto celkom vystizne hovori, ze usilovat o existenciu spolocnosti mimo politiky je ako usilovat o to, aby mali ludia kridla. Otazka v skutocnosti nestoji ako sa zbavit moci, ale ako moc prisposobit tak, aby sluzila tomu, co dane spolocenstvo povazuje za dobre. Obdobou toho je Aristotelov vyrok, ze obec tu je aby sledovala dobro obcanov, lebo len v obci su iste druhy dobra uskutocnitelne. Ontologicka konstanta je Aristotelovym slovnikom vyjadrena tak, ze mimo obce moze existovat alebo zviera alebo Boh.

Ak je teda obec ontologicka konstanta, potom je aj jej spravovanie nutnostou, t.j. moc a jej uplatnovanie sa neda odstranit zo zivota ludi . Politika nemoze byt nahradena ekonomickymi vztahmi z toho dovodu, ze politicke vztahy su zalozene na moci... naopak slobodny trh mocensku rovinu postrada, cim nepostihuje tento fenomen. Cim sa vraciam na zaciatok. Uskutocnenie anarchokapitalizmu je mozne za tej podmienky, ze moc sublimuje, ze moze existovat uzemie nepatriace pod stat(secesia), uzemie, o ktorom ine staty vedia ze je , a nenarokuju si ho.... a tuto definiciu splna prave priklad Marsu, no ziaden iny z tohto sveta. Tu je dovod ontologickej neuskutocnitelnosti. Staty sa totiz sporia aj o skalky v mori a narokuju si ich v krajnom pripade aj uzitim sily...


 
Meno:
E-mail:
Web stránka:
Predmet:
Text správy:

Zadajte iniciály Pravého Spektra - PS:
(antispamová ochrana)
 
 

Upozornenie

Príspevky v diskusii k článku sú osobnými názormi jednotlivých čitateľov. Redakcia Pravého Spektra za ich obsah nenesie žiadnu zodpovednosť.

Diskusné príspevky, ktoré sú v rozpore so zákonom budú odstránené.

O problematických príspevkoch nám môžete dať vedieť e-mailom na adresu redakcie.

Copyright © 2001-2024 Pravé Spektrum, občianske združenie
Stránka používa redakčný a publikačný systém Metafox od Platon Group