ISSN 1335-8715

01-02-2009   Michal Drotován   Ideológia   verzia pre tlač

Komunistická utópia – peklo na zemi

Mao Ce-tung a Pol Pot. Dvaja komunistickí vodcovia, ktorí konkretizáciu svojej utópie doviedli do úplnej absurdnosti. Pri excesoch komunistov v Číne a Kambodži ako ich opisuje v predloženom článku Michal Drotován, blednú aj naše skúsenosti s predchádzajúcim režimom.

Reakcia na príspevok

Koniec času
autor: Alexios I.
pridané: 02-02-2009 16:18


Osobne by som začal istou provokatívnou myšlienkou, pretože často sa porovnáva komunizmus napr. s pravicovými totalitami (ako je nacizmus, fašizmus, apod.). Domnievam sa, že vznik komunizmu bol možný vďaka kresťanskému chápaniu času a dejín. Dovtedajšie pohanské chápanie bolo cyklické, t.j. že dejiny sa neustále opakujú, príde koniec sveta a po ňom ďalší svet (s novými bohmi, apod.). Kresťania predstavili svet, ktorý mal svoj začiatok a svoj koniec. A zmyslom tohto sveta bolo spasenie. Výhodou kresťanského chápania času a dejín bola istá (potenciálna) dynamika, nevýhodou však bolo, že zmysel dejín prišiel až po smrti, čo po niekoľkých storočiach prestalo ľudí baviť. Už (alebo až) osvietenstvo prinieslo nový prvok v chápaní času, a tým bol pokrok. Zmyslom dejín bol Pokrok a vek Rozumu, ktorý mal priniesť blaho pre väčšinu ľudí. Keďže však francúzska revolúcia ukázala, že s pokrokom to také ružové nie je, začali sa objavovať nové prúdy a jedným z nich bol práve marxizmus. Jeho podstatou bolo z hľadiska času a dejín to isté, ako tvrdili osvietenci, teda pokrok, a to už v našom živote a nie teda po smrti.
Fatálna slabina marxizmu však bola v jeho materiálnom chápaní dejín a v determinizme. Podľa pôvodnej verzie totiž k zmenám ekonomických formácií malo dochádzať "zákonite", a tak kapitalizmus mal byť "prirodzene" vymenený komunizmom. Keď sa však v najvyspelejších krajinách čakalo na príchod komunizmu, netrpezlivý teoretik V. I. Uljanov si všimol, že by sa ešte dosť načakal a prišiel na to, že marxizmus treba obrodiť. A vznikla tak idea veľkej strany, ktorá povedie proletariát. Zmena tak mala byť pretlačená. V istom zmysle bol teda leninizmus v príkrom rozpore s marxizmom. A priniesol všetky negatívne javy súvisiace s nastoľovaním komunistických (resp. tzv. komunistických) systémov po celom svete. Aj so všetkými hrôzami, ktoré opísal autor článku (pre úplnosť mohol zaradiť aj stalinizmus).
Z toho všetkého vyplýva, že komunistická utópia bola pôvodne len ideou, ktorá v pôvodnej marxistickej verzii nemala nádej na uskutočnenie a ktorá, keď ju prevzali "intelektuáli" leninovského typu, sa zmenila na peklo na zemi, v rozpore s pôvodnou, zosvetštelou kresťanskou víziou harmónie, ktorá človeka nemala čakať po smrti, ale už počas pozemského života.
Otázka dneška teda znie: čo je vlastne idea súčasného človeka? Kresťanstvo nedokázalo za posledné storočia sformulovať zrozumiteľnú odpoveď. Marxizmus to dokázal, ale nevedel túto odpoveď pretaviť do reálneho sveta. Fukuyamov koniec dejín v podobe víťazstva liberálnej demokracie je v podstate len pochmúrnou víziou o strate cieľa západnej spoločnosti. Nefukuyamovskí liberáli prakticky žiaden cieľ nemajú. A možno ten cieľ nie je potrebný.
V tom je možno podstata stavu súčasného Západu a ortodoxného sveta (ak sa pridržíme inak nevhodného rozdelenia sveta podľa S. Huntingtona): absencia cieľa, čo je zase dôvodom, prečo mnohí militantní konzervatívci vyrazili do tzv. kultúrnej vojny. Asi by sme sa mali zhodnúť na tom, aby si každý formuloval vlastné ciele, pokiaľ nenarúšajú spoločenskú kohéziu.


 
Meno:
E-mail:
Web stránka:
Predmet:
Text správy:

Zadajte iniciály Pravého Spektra - PS:
(antispamová ochrana)
 
 

Upozornenie

Príspevky v diskusii k článku sú osobnými názormi jednotlivých čitateľov. Redakcia Pravého Spektra za ich obsah nenesie žiadnu zodpovednosť.

Diskusné príspevky, ktoré sú v rozpore so zákonom budú odstránené.

O problematických príspevkoch nám môžete dať vedieť e-mailom na adresu redakcie.

Copyright © 2001-2019 Pravé Spektrum, občianske združenie
Stránka používa redakčný a publikačný systém Metafox od Platon Group