ISSN 1335-8715

12-12-2008   Marián Šarkőzy   Ficoviny   verzia pre tlač

Večer na tému ... „nejsou lidi“

Hľadanie a tápanie sa skončilo. Štvrtkové večery na STV sa definitívne a nevyhnutne sformovali do signifikantného útvaru. Tak nevyhnutne ako príroda vytvára kryštály, kvaple a hmloviny, aby nás poučila o charaktere usporiadania častíc, vytvorila STV reláciu „Večer na tému“, poučujúcu nás vo výslednej forme o usporiadaní duší mysliteľov tvoriacich akýsi prirodzený think-tank dnešnej vlády, ktorý si síce aspoň zatiaľ neuvedomuje svoju vlastnú svojbytnú existenciu, predsa je však manifestáciou vyšších princípov, ktoré sa v konečnom dôsledku musia zmaterializovať.

Reakcia na príspevok

clanok na aktualitach
autor: tralos
pridané: 18-12-2008 8:52


V tvojom novom clanku na aktualitach sa dotykas zaujimavej myslienky, ktoru vsak dalej nervozvijas, a sice: "Neexistuje nič také ako abstraktná modernosť alebo pokrok sám o sebe. To, čo týmito slovami označujeme, je vždy len momentálny výsledok názorových stretov a konaní istého množstva ľud".

Idea pokroku je nepochybne ideou silne naviazanou na socialnu realitu, ktora ma vzdy dejinny a teda premenlivy charakter.

Zaujima ma ale, preco by koncept hodnot, ktorych osou je podla teba desatoro, nemal mat dejinny a teda premenlivy charakter.

Mozu byt pouzite lubive a velmi lahko zohnatelne argumenty o nazoroch velkeho filozofa cirkvi sv. Tomasa, ktory by potrat do istej fazy vyvoja plodu nepokladal za vrazdu a teda za porusenie bozieho prikazania. Podobne, zatial co akceptacia inych vier bola v minulosti pokladana za porusenie 1. prikazania, dnes sa cirkev, aspon deklarativne, snazi o medzinabozensky dialog a tento dialog za rozpor s prvym prikazanim nepovazuje.

Tychto prikladov, ktore dokazuju tu istu dejinnost a premenlivost( ktoru spravne identifikujes pri ideach ako pokrok) aj pri "nadcasovych" prikazaniach, je naozaj hojne mnozstvo.

Preto by ma skor zaujimalo teoreticke a kriticke zdovodnenie udajnej nadcasovosti isteho konceptu hodnot.

Skutocnost, ze sa konkretny subor pravidiel presadil v urcitom regione a v urcitom case je totiz skor vysledkom jednania ludi, mocenskych praktik uvadzajucich tento subor do praxe a vynucujucich jeho dodrziavanie a nakoniec dejinne okolnosti, ktore ak nie priam zapricinili, tak aspon umoznili rozsirenie a aplikaciu tohto suboru.

Zaujima ma teda, cim zdovodnujes nadcasovost a univerzalnost, ked inde zdoraznujes dejinnost a premenlivost.

romco


 
Meno:
E-mail:
Web stránka:
Predmet:
Text správy:

Zadajte iniciály Pravého Spektra - PS:
(antispamová ochrana)
 
 

Upozornenie

Príspevky v diskusii k článku sú osobnými názormi jednotlivých čitateľov. Redakcia Pravého Spektra za ich obsah nenesie žiadnu zodpovednosť.

Diskusné príspevky, ktoré sú v rozpore so zákonom budú odstránené.

O problematických príspevkoch nám môžete dať vedieť e-mailom na adresu redakcie.

Copyright © 2001-2024 Pravé Spektrum, občianske združenie
Stránka používa redakčný a publikačný systém Metafox od Platon Group