ISSN 1335-8715

14-11-2008   Roman Jančiga   Ideológia   verzia pre tlač

Slová a veci

Mojím prvým zoznámením sa s tvorbou M. Foucaulta bolo čítanie jeho kľúčového diela Slová a veci. Už po prvých stranách som vedel, ze Foucault je iný ako ostatní. V tej dobe som už mal načítané aspoň niektoré z najvýznamnejších filozofických diel a prác rozličných autorov. Od filozofie som na základe tohto očakával systematickosť postupu a argumentov, jasnosť, dôraznosť a takpovediac suchosť a exaktnosť. Slová a veci však boli celkom iné.

Reakcia na príspevok

RE: ?
autor: msarkozy
webstránka: http://blog.tyzden.sk/?bloger_ID=17
pridané: 15-11-2008 6:54


Outsiderov najdeme v každej dobe, ale ešte aj tí outsideri sa v skutočnosti pohybujú na tej istej strane, pretože obvykle vzdorujú moci mainstremu, takže ich teórie sú od main závislé a teda ním vlastne určené. Napr. teórie trhu populárne tu na PS neboli výsledkom nejakého náhodného skúmania, ale priamo odpoveďou na mocenský tlak antitrhového vedenia. Vedy o človeku majú tú vlastnosť, že sa nemenia len ony - ako je tomu napr. vo fyzike, ale mení sa samotný objekt poznania a to nie náhodne, ale práve ako následok normatívneho pôsobenia týchto vied. Práve preto, že toto vedenie má politické dôsledky nie je úplne ľubovolné, ale je určené politickými účelmi a zároveň tieto účely aj samo vytvára - preto Foucault neoddeľuje vedenie od moci, ale používa hybridný pojem vedenie-moc. Focault nie je behaviorista - jeho teória nesúvisí s "vplyvom okolia" - on skúma práve len to okolie a tvrdí, že napr. behaviorálne teórie sú takým okolím, ktoré určujú spôsob našej argumentácie vedením o sebe.

Uvediem príklad - Dostojevský si všíma zaujmavú vec - akonáhle sa vynorili teórie o tom, že zločinci sú obeťami spoločnosti a v podstate sú svojim spoločenským postavením nútení napr. kradnúť automaticky väčšina zločincov zdôrazňovala svoje sociálne zázemie ako hlavný dôvod svojho konania. Aj dnes to vidíme, že teórie o vplyve násilia v médiách priamo ovplyvňujú zločincov pri spätnom výklade ich činov - takže už pomaly každý vrah zvykne spomenúť, že sa pozeral veľa na násilné filmy, alebo hral násilné hry. Teórie o človeku teda priamo menia človeka a zasahujú do jeho konania. Iný aktuálny príklad vidíme v teóriách ekonomickej krízy - prírodné vedy neriešia žiadne krízy - výbuch hypernovy , alebo vznik čiernej diery nepovažuje fyzik za krízu, ktorú by on mal riešiť, ale len za objekt skúmania - porovnajme to s ekonómom.

Foucault netvrdí, že nás vôbec určité myšlienky a ich kuriózne kombinácie nemôžu teoreticky napadnúť - ale skúma práve za akých okolností sa môžu stať mainstreamom. Zároveň tvrdí, že myšlienky, ktoré sa mainstreamom nemôžu stať nás môžu napadnúť - alebo sa nám prisniť, ale to je asi tak všetko. Existuje napr. zaujmavý text tuším zo 16teho storočia Rogera Bacona kde vyslovene tento tvrdí, že existujú a dajú sa vyrobiť lietajúce a samohybné stroje - keďže také stroje väčšina ľudí nevidela text nemal valný vplyv - tak je to aj s teóriami o ľudskom konaní - iba isté sa stanú mainstreamom a to hovorí o tom, čo vlastne väčšina vidí a považuje za možné - a zároveň to aj určuje čo možné naozaj je.


 
Meno:
E-mail:
Web stránka:
Predmet:
Text správy:

Zadajte iniciály Pravého Spektra - PS:
(antispamová ochrana)
 
 

Upozornenie

Príspevky v diskusii k článku sú osobnými názormi jednotlivých čitateľov. Redakcia Pravého Spektra za ich obsah nenesie žiadnu zodpovednosť.

Diskusné príspevky, ktoré sú v rozpore so zákonom budú odstránené.

O problematických príspevkoch nám môžete dať vedieť e-mailom na adresu redakcie.

Copyright © 2001-2024 Pravé Spektrum, občianske združenie
Stránka používa redakčný a publikačný systém Metafox od Platon Group