ISSN 1335-8715

27-07-2008   Andrej Beňo   Slobodný trh   verzia pre tlač

Univerzita ako produkt spontánneho poriadku

K téme systému slovenského vysokého školstva a nevyhnutnosti jeho reformy sa už na Slovensku prelialo hodne atramentu (a na tomto fóre nie menej). Osobne za jediný konzistentný návrh reformy považujem zavedenie trhových prvkov do systém, t.j. keď už nie jeho úplnú privatizáciu, tak aspoň spoplatnenie vysokoškolského štúdia.

Reakcia na príspevok

RE: Neefektivita kapitalizmu
autor: MuadDib
pridané: 30-07-2008 2:23


Správne, uvažujem ekonomicky: prečo by mal kapitalista vrážať peniaze do niečoho, čo (dostatočne dobre) nevie, resp. sa nedá speňažiť? Napr. do základného výskumu? (Pretože Ty si práve veľmi výstižne popísal, ako sa dajú získať výsledky základného výskumu.)

Á, Mikuláš Konkoly-Thege... No o ňom ma nemusíš poučovať, myslím, že o tom viem dosť... takže mal by som pre Teba len takú malú otázočku: bol Mikuláš Konkoly-Thege - s prepáčením za výraz - kapitalista, teda niekto, kto by sa naozaj živil tou svojou vedeckou prácou, ktorý by predával výsledky svojej práve na trhu nejakým súkromným subjektom, hm?
Alebo to mal iba ako svoju záľubu a "živil" sa niečím iným? (Ozaj, a neskrachoval on tak trochu?)

Pozri sa: to, že on si v 19. storočí si súkromne založil svoju pozorovateľňu, ktorá sa neskôr rozrástla na svetoznámu hvezdáreň, ešte neznamená, že by sme z toho mali padať na zadok. Bola to jeho záľuba - no a?
Na svete je aj takých pomerne mnoho... i keď to nie je až taká lacná zábava, tie "hračky" sú drahé.

Pozri sa (ešte raz): viem si to predstaviť, lebo môj otec je podobný fanatik, je tiež riaditeľom hvezdárne (samosprávnej, teda pod VÚC) a jeho to baví, nevie si ani predstaviť, že by robil niečo iné a moja matka vraví, že on sa oženil s hvezdárňou a až rak bude musieť ísť do dôchodku, tak z toho ochorie, lebo on na tej hvezdárni trávi vlastne všetok voľný čas. No a v podstate tiež nie je za to platený, za tie všetky jeho aktivity - isteže, niečo robiť treba a niečo treba aj vykazovať, no on sa (podľa matky) vraj správa, ako keby mal spasiť slovenskú astronómiu.

Ale ani zďaleka nie sú všetci takí, ako on... Ani neviem, či by som mal hovoriť "chvalabohu", pretože ako otec (a zrejme i manžel) je úplne na hovno a ja ho vlastne úprimne neznášam; môžem sa vykašľať na jeho vedecké pseudoúspechy a to, že ho občas niekto (chápavo alebo súcitne?) potľapká po pleci... ale myslia si o ňom, že je to hlupák, pretože takmer každý z jeho priateľov a známych sa dokázal postarať o svoju rodinu a ani by im nenapadlo, aby ju totálne odrbávali, resp. aby znášali ich vedecke expedície a lietanie po celom svete.
Éch, čo už... asi som sa nejako rozkecal...

Pokiaľ máš na mysli štátny kapitalizmus v ZSSR, tak ten naozaj padol, ale nie na neschopnosť šíriť informácie a poznatky, lež na zákaz šíriť ich - viď. napr. cenzúru. To bol (aspoň podľa mňa) jeho neodvratný osud.
Ten autoritársky systém používal ústredné plánovanie, ktoré by síce mohlo dobre fungovať, dokonca ešte efektívnejšie ako tá "decentralizovaná trhová ekonomika", lenže na to by boli museli mať výkonné superpočítače a najmä vysoko rozvinutú telekomunikačnú sieť. Bohužiaľ, oni nemali ani 1 z tých vecí, ba dokonca z politických dôvodov sa tomu snažili v podstate všemožne brániť.

Nie, ja si myslím, že by ten základný výskum nerobili. Nekonali by sa teda "revolúcie vo vede", ale prebiehali by nanajvýš iba "malé evolučné kroky" - a to veru sakramentsky pomaly, na najmä neefektívne, pretože by znovu a znovu bolo treba "objavovať koleso", keďže by to bolo súkromné. Je to klasický prípad tzv. zlyhania trhu.

Znovu opakujem, že na základnom výskume v podstate nezarobíš nič. A kapitalisti by sa venovali niečomu inému, vzhľadom na to, že základný výskum je v podstate iba akési "chodenie a triafanie poslepiačky", tak by sa tomu v podstate nikto nevenoval - nikto by to nebol ochotný úverovať (financovať).

Neviem, ako to myslíš s tými "najväčšími objavmi", ale môžem Ťa uistiť, že čo sa dá patentovať, to sa patentuje, najmä v prípade tých najväčších vynálezov (čo nie je síce to isté ako objavy, ale úzko to s nimi súvisí), pokiaľ je to možné patentovať.

A k tej devalvácii diplomov? Nuž, ja to vysvetlím takto: ako je možné, že tých ľudí, čo si kúpia to Ferrari (pretekárski "hardcoristi") alebo to Porsche ("normálni" ľudia požadujúci luxusné GT-čko) je tak strašne málo, hm? Nebol by to náhodou obraz kapitalistického školstva, kedy sa síce môžeš honosiť tým, že máš "vyčačkané" univerzity... na ktoré sa takmer nikto nedostane... a v praxi je úspechom, ak sú ľudia aspoň trochu gramotní, všakže...
Pozri sa: v SR je skutočná sloboda výberu: na 1 strane máš pomerne silné štátne školstvo na pomerne slušnej úrovni a na 2. strane máš možnosť si vybrať nejakú zo súkromných ustanovizní... a je jasné, čo vyhráva.
Pretože ja kvalitu školy posudzujem stále skôr podľa jej študentov i absolventov, nie podľa akýchsi dosť pochybných kritérií zahŕňajúcich aj veľkosť školy...

Napokon... nie je až také ťažké mať špičkový vedecký ústav... ale so školou a pedagogickým prístupom by som to neporovnával. Veď to hádam poznáš sám: na škole môže byť nejaký "nadupaný" egoista, ktorý má záujem iba o čítanie si svojich zborníkov a publikovanie si svojich článočkov a masturbovanie nad citačným indexom, ale na prednáškach je neskutočne arogantný a na skúške "vyjebávač".

Pretože - nemaj mi to za zlé - ale ja akosi neodvodzujem vedomosti a schopnosti študentov od vedomostí či publikačnej činnosti garanta odboru.

Pozri sa, bude to dúfam posledný pohľad: ak študuješ na nejakom prírodovednom smere, tak si možno zvyknutý na to, že konečná známka pomerne presne vystihuje úroveň tvojich vedomostí.

Lenže sú aj odbory, povedzme "humanitné", kde to tak nie je ani náhodou. A najmä ak je tá skúška iba ústna. Tam známka naozaj závisí iba od nálady skúšajúceho - čo 1 toleruje, za to je iný schopný vyhodiť. A rozdiel medzi "A" a "E" je skutočne niekedy veľmi, veľmi malý - ak mu nedáš príležitosť do niečoho zadrapnúť, môžeš mať "A"; ak si niečo také nájde, už ti s nanajvýš s blahosklonným úsmevom oznámi, že sa nad tebou zľutoval a dá ti "E".
(Tak je to nezriedka napr. na LF UK v Bratislave.)

Takže ešte raz: nikto ti predsa nebráni vybrať si svoju "školu", ktorá ti poskytne "rýchlokurz geniality", za ktorý budeš môcť zaplatiť rovnako ako za také "fáro".
Väčšine ľudí ale zrejme stačí, že sa "normálne odvezú".

Ako mi teda vysvetlíš, že najvyššiu úroveň vzdelanosti ľudia dosahujú v štátoch so silným verejným školstvom?
Pokojne to môžeš rozanalyzovať...

A čo sa týka toho "homogenizovania univerzít" - áno, námietku by si tým trhovo "vyriešil"... a rovnako aj postavenie univerzity v tom rebríčku, pretože v ňom sa zohľadňuje aj jej veľkosť.

Tým tlakom som myslel to, čo tárali pravičiari, vraj "študent bude nosiť peniaze do školy a on bude rozhodovať, kto ich dostane, prípadne môže odísť". Mhm, lenže takto to nefunguje a ani nikdy nebude. O.i. preto, lebo komora študentov v AS má najviac 1/3 hlasov. A ešte predtým, keď malo ísť o zdravotníctvo, tak Mikloš tvrdil, že ešte žiadny systém sa nezreformoval iba tým, že by sa do neho naliali peniaze, keď malo ísť o oddlženie zdravotníctva.
Ale 1 z prvých reformných krokov bolo zavedenie poplatkov, kde to spolu s rozpredajom aj zostalo.
A podobne to malo byť aj pri školstve - analógia s reštauráciou: doniesli vám pripálené jedlo? No nevadí, priplaťte si ešte viac a dúfajte, že nabudúce sa to podarí lepšie.


 
Meno:
E-mail:
Web stránka:
Predmet:
Text správy:

Zadajte iniciály Pravého Spektra - PS:
(antispamová ochrana)
 
 

Upozornenie

Príspevky v diskusii k článku sú osobnými názormi jednotlivých čitateľov. Redakcia Pravého Spektra za ich obsah nenesie žiadnu zodpovednosť.

Diskusné príspevky, ktoré sú v rozpore so zákonom budú odstránené.

O problematických príspevkoch nám môžete dať vedieť e-mailom na adresu redakcie.

Copyright © 2001-2024 Pravé Spektrum, občianske združenie
Stránka používa redakčný a publikačný systém Metafox od Platon Group