ISSN 1335-8715

27-07-2008   Andrej Beňo   Slobodný trh   verzia pre tlač

Univerzita ako produkt spontánneho poriadku

K téme systému slovenského vysokého školstva a nevyhnutnosti jeho reformy sa už na Slovensku prelialo hodne atramentu (a na tomto fóre nie menej). Osobne za jediný konzistentný návrh reformy považujem zavedenie trhových prvkov do systém, t.j. keď už nie jeho úplnú privatizáciu, tak aspoň spoplatnenie vysokoškolského štúdia.

Reakcia na príspevok

RE: Neefektivita kapitalizmu
autor: Andrej Beno
e-mail: andrej.beno@gmail.com
pridané: 29-07-2008 18:41


Ešte raz, tenotraz ekonomicky uvažuj - nemá zmysel platiť za niečo čo niekto poskytuje verejne a bezplatne, preto nerobia základný výskum vo veľkej miere (mimochodom o tom ako kapitalizmus financuje aj zdanlivo nepraktické odvetvia http://www.suh.sk/historia/history.ht... (hvezdáreň v Hurbanove, ktorú založil súkromník)...

Ad šírenie poznatkov v kapitalizme - na neschopnosti šíriť informácie a poznatky totiž padol socializmus. Dospelo to tak ďaleko, že napr ZSSR musel väčšinu technológií ukradnúť zo západu:

http://en.wikipedia.org/wiki/Vladimir_Vetro...

Základný výskum je nutnou podmienkou aplikovaného, a preto by ho plno trhové inštitúcie samozrejme robili (momentálne nemajú motiváciu). Mimochodom ide o to, že ty nedokážeš vopred predpovedať, aké všetky dôsledky vedeckého objavu budú aplikovateľne, preto nedokážeš vopred predpovedať na čom všetkom zarobíš...

K aplikovateľnosti a patentovateľnosti - MuadDib najväčšie objavy sa už ani nepatentujú, nemá to zmysel...

K najlacnejšiemu predávaniu diplomov - vysvetli mi prosím, prečo všetci nejazdíme na škodovkách, ale prečo si niekto kúpi Porsche a Ferrari? Toto je možné aj pri vzdelaní. Pokiaľ neodpovieš na túto otázku všetky ostatné sú bezpredmetné...

K praktickosti poznatkov pozri môj post nižšie. Účelom školy by nemalo byť naliatie kvanta "praktických" informácií, ktoré si ani nezapamätáš. Účelom je naučiť korektne myslieť a argumentovať...

Slovenské vysoké školy v Top 500 - ako my vysvetlíš, že globálne sú na čele súkromné školy. Prosím prestaň sa odvolávať na looserskú slovenskú akadémiu a analyzuj tento globálny jav...

Homogenita univerzít - v koncerne ak divízia nefunguje tak sa jej vedenie zbaví. Námietka je trhovo vyriešená...

"Táraniny" o výbere a tlaku študentov - ešte raz si prečítaj článok. V Bologni nikto nič negarantoval, žiadny ctihodný profesor nesedel vo vedeckej rade. Vedeckou radou boli samotní študenti, ktorí dokázali určiť, kto je looser a kto génius. Tú univerzitu stvoril tlak a výber. Jeho absencia je to čo ničí súčasné slovenské vysoké školstvo...


 
Meno:
E-mail:
Web stránka:
Predmet:
Text správy:

Zadajte iniciály Pravého Spektra - PS:
(antispamová ochrana)
 
 

Upozornenie

Príspevky v diskusii k článku sú osobnými názormi jednotlivých čitateľov. Redakcia Pravého Spektra za ich obsah nenesie žiadnu zodpovednosť.

Diskusné príspevky, ktoré sú v rozpore so zákonom budú odstránené.

O problematických príspevkoch nám môžete dať vedieť e-mailom na adresu redakcie.

Copyright © 2001-2024 Pravé Spektrum, občianske združenie
Stránka používa redakčný a publikačný systém Metafox od Platon Group