ISSN 1335-8715

27-07-2008   Andrej Beňo   Slobodný trh   verzia pre tlač

Univerzita ako produkt spontánneho poriadku

K téme systému slovenského vysokého školstva a nevyhnutnosti jeho reformy sa už na Slovensku prelialo hodne atramentu (a na tomto fóre nie menej). Osobne za jediný konzistentný návrh reformy považujem zavedenie trhových prvkov do systém, t.j. keď už nie jeho úplnú privatizáciu, tak aspoň spoplatnenie vysokoškolského štúdia.

Reakcia na príspevok

Neefektivita kapitalizmu
autor: MuadDib
pridané: 29-07-2008 17:23


No vidíš... kapitalisti nemajú záujem na vykonávaní základného výskumu. Áno, záujem by oň bol, najmä keď ho môžu dostať zadarmo.
Lenže je úplne scestné od takýchto vecí napr. odvádzať efektivitu kapitalizmu alebo súkromného sektora. (Pretože to je niečo podobné, ako keby som obhajoval nejakú kleptokraciu, v ktorej môžem slobodne a beztrestne kradnúť s tým, že veď v ňom je najväčší blahobyt, lebo čo nemám, to si môžem predsa celkom normálne a prirodzene ukradnúť.)

Ale teší ma, že si sám narazil na kľúčovú podstatu neefektivity kapitalizmu - v kapitalizme sa totiž nevyhneš tomu, aby si znovu a znovu "nevynachádzal koleso". Vo všeobecnosti platí, že šírenie informácií a poznatkov je v kapitalizme neefektívne.

Samozrejme, že kapitalisti nebudú (nikdy) vykonávať základný výskum, radšej si počkajú na to, kým ho niekto urobí, potom sa chytia výsledkov a budú do celého sveta trúbiť, aký je vraj (celý) verejný sektor neefektívny a akí sú vraj oni "skvelí" a ziskoví.

Áno, "oni si počkajú"... lebo, vieš, keby neexistoval verejný sektor, tak by čakali zrejme donekonečna, pretože by ho nikto nechcel robiť. A prečo? Nuž jednoducho preto, lebo kapitalizmus je skrátka koristnícky systém - zaujíma ho len to, čo sa dá premeniť na peniaze (v čom je síce dobrý, ale to je asi tak všetko). No a základný výskum sa nedá premeniť na peniaze. Okrem iného je to aj preto, "z logiky veci, lebo jeho výsledky si nemôžu kapitalisti "prisvojiť" (="ukradnúť"). Pretože vlastne výsledky základného výskumu si vo všeobecnosti nie je možné patentovať.
A teda v kapitalizme by im ho nejaký iný kapitalista potom "ukradol" - "z logiky veci".

Ako taký dobrý celkom dobrý príklad základného výskumu by som uviedol ("čistú") matematiku. Jej výsledky, vo forme istých vzťahov (napr. vzorcov) sú takisto nepatentovateľné. A ja dodám len toľko, že chvalabohu, pretože zavedenie kapitalizmu i tu by znamenalo najhoršiu pohromu (i najväčšiu totalitu) v dedinách ľudstva.

A čo sa týka slovenských súkromných škôl, tak ja si myslím, že toho času mali celkom dosť... no v každom prípade som o ich kvalite ešte som nepočul nič oslnivé.

A ak to má byť so vzdelaním tak, ako si napísal, tak potom prečo tak túžia po "štátnej pečiatke", ktorú by mohli dávať na svoje "papiere"?

Totiž, v tom slobodnom prostredí spontánneho poriadku by to totiž zrejme vyzeralo tak, že ak cieľom štúdia na VŠ je "vzdelanie" (~diplom), tak sa kapitalisti budú snažiť predávať svoje diplomy čo najlacnejšie - pretože "študent-zákazník" bude platiť a bude si môcť vybrať. Lebo "vzdelanie ako vzdelanie", či nie? A tak konkurenčný boj bude tlačiť kvalitu nadol. Podobne ako by to bolo pri potravinách (alebo hocičom inom, kde by si nemal stanovené prísne normy, nad dodržiavaním ktorých by sa bdelo).
Jednoducho by to zdevalvovalo - a to kvôli tomuto: http://en.wikipedia.org/wiki/The_Market_for_Lemon... , informačnej asymetrii.

K tomu, že vzdelanie nemá cenu: nuž, to bola skôr iba taká lingvistická hyperbola, ktorá mala polemizovať s tými Miklošovými táraninami ("vzdelanie má svoju hodnotu - má [mať] aj svoju cenu?"). Keďže tu padla FMFI UK, tak by som mohol povedať, že prakticky drvivá väčšina toho, čo sa tam učí, sú "nepraktické veci", "v praxi nepoužiteľné (neaplikovateľné)", napr. na rozdiel od inžinierskeho štúdia na niektorých fakultách STU. Takže "praktický úžitok" tohto štúdia, ak by to chceli vyjadrovať peniazmi by bol zrejme naozaj dosť sporný. Ja však právo na vzdelanie chápem ako 1 zo základných ľudských práv, pričom vzdelanie chápem skôr ako možnosť "duchovne sa povzniesť", a nie ako "priepustku do dobre vynášajúceho zamestnania".

Hm, nie je Somálsko (ako rýdzokapitalistická krajina) krajina s úplne súkromným školstvom? Zostáva mi už len v mene pokroku civilizácie zaželať Ti šťastnú cestu.
(Ale v podstate si môžeš vybrať hocijakú zaostalú krajinu, budeš na tom podobne.)

A okrem toho, robiť si nejaký rebríček univerzít a usudzovať z toho niečo o kvalite vzdelávacieho systému, je dosť od veci. A prečo? Lebo napr. na Slovensku je univerzita skôr iba akousi "konfederáciou fakúlt" (aby som citoval 1 nemenovanú študijnú prodekanku), pričom rozdiely medzi fakultami sú naozaj obrovské. A tak "slabšie fakulty" ťahajú ku dnu celú univerzitu. Zober si takú UK v Bratislave - keby celá univerzita mala napr. takú úroveň ako FMFI, tak by zrejme bez problémov mohla byť výskumnou univerzitou. Avšak sú tam aj "odpadové fakulty" - nebudem ich menovať - a celá univerzita je príliš nehomogénna. Ale čo má taký matfyzák spoločné napr. s právnikom??!

Takže: smiem sa opýtať, aká súkromná slovenská škola je v zozname 500 najprestížnejších univerzít sveta?! Napokon, je tam množstvo verejných VŠ... a z ČR je tam tuším iba UK v Prahe. Ale o kvalite absolventov to takmer nič nevypovedá... alebo inak povedané - aká je korelácia medzi vedomosťami študenta a vedomosťami (a prácou) pedagóga?! A čo sa týka toho systému, tak tam práve súkromné VŠ fňukajú, že podmienky sú vraj príliš prísne. A ten systém by sa mal ešte viac zmeniť, viď napr. tie "výskumné univerzity".

Napokon, ako by to vyzeralo po privatizácii, sa môžeš presvedčiť už dnes.
A aj ja som bol dôrazne proti školnému na VŠ, lebo tie táraniny o "výbere" a "tlaku študentov" sa už naozaj nedali počúvať!
Zákon by bol totiž stále taký, že vo vedeckej (resp. umeleckej) rade by bolo zastúpenie študentov stále nanajvýš 1/3 - takže tu niet o čom diskutovať, nič by sa nezmenilo, iba ak by sa začala v tom konkurenčnom boji znižovať latka a začalo by sa podliezať.


 
Meno:
E-mail:
Web stránka:
Predmet:
Text správy:

Zadajte iniciály Pravého Spektra - PS:
(antispamová ochrana)
 
 

Upozornenie

Príspevky v diskusii k článku sú osobnými názormi jednotlivých čitateľov. Redakcia Pravého Spektra za ich obsah nenesie žiadnu zodpovednosť.

Diskusné príspevky, ktoré sú v rozpore so zákonom budú odstránené.

O problematických príspevkoch nám môžete dať vedieť e-mailom na adresu redakcie.

Copyright © 2001-2024 Pravé Spektrum, občianske združenie
Stránka používa redakčný a publikačný systém Metafox od Platon Group