ISSN 1335-8715

27-11-2007   Marián Šarkőzy   Ideológia   verzia pre tlač

Každý môže byť superstar

Jedna vec nám v „komunistických“ úvahách uniká. Nachádza sa mimo radov pred obchodmi a devízových prísľubov. Ako niekto mohol mať rozkoš z toho, že v obchodoch nič nebolo? Nikto z toho samozrejme pasiu nemal. Išlo o iný typ pôžitku a ten pretrval, ba dokonca dnes kvitne ešte košatejším kvetom, čo ma vedie k názoru, že mnohí mladíci, ktorí sa čudujú ako bol komunizmus možný a ťukajú si na čelo by boli vzornými zväzákmi.

Reakcia na príspevok

RE: OT - Lord Acton v Prahe!! + nová encyklika Spe salvi
autor: Tomáš Krištofóry
e-mail: t.kristofory@centrum.cz
webstránka: http://kristofory.blog.sme.sk
pridané: 04-12-2007 11:09


V poriadku, Peter Frišo hľadá Boha, ale ja tiež. Cítil som potrebu diskutovať, a vypadlo zo mňa mnoho z doteraz nevypovedaného. Aj ja som sa myslím vyjadril jasne. Peter so mnou nemusí súhlasiť, možno so mnou nebude súhlasiť Cirkev, ale aspoň o tom budem vedieť a budem to musieť reflektovať. A aj Peter mi takto môže lepšie rozumieť, prečo tvrdím, čo tvrdím. Skrátka je dobré vedieť, na čom človek je a čo môže od druhého očakávať. Som rád, že to je civilizovaná diskusia.

Môžeš ma nazvať konzervatívcom, ale mali by sme predísť jednému nedorozumeniu. Ja sa nesnažím o "širokospektrálne definovanie konzervativizmu ako "niečo uprostred medzi liberalizmom, socializmom, katolicizmom a kapitalizmom"". A o toto sa nesnaží ani Lukáš. Každý tu snáď vie, že Hayek kritizoval čisté laissez-faire. Žiadať len negatívne slobody sa ľuďom máli. Ak aj niektorí rozumejú laissez-faire, považujú ho za príliš plochý prístup k spoločnosti, príliš pragmatický. Ľudia majú vášne, city, kultúru. A žijú v rodinách (snáď je tu prítomný čas použitý vhodne). A neosobné sily kapitalizmu dopadajú na niektorých ľudí tvrdou rukou. A ak je človek v takej situácii, že trebárs z dôvodu reštrukturalizácie ekonomiky (ako po ropných šokoch alebo po nástupe kapitalizmu u nás) príde o prácu, rád podľahne pokušeniu, že má prísť nejaký politický spasiteľ - ale to len v prípade, že ho viera jeho Cirkvi nebude viesť k tomu jóbovskému pokornému "Boh dal, Boh vzal" a k vytrvalému zasadzovaniu sa za zlepšenie svojej situácie. Veď práve v situácii reštrukturalizácie vznikajú obrovské medzery na trhu, ktoré si doslova pýtajú o to, aby ich nejaký podnikavý človek využil - a to sa ani nemusí stať podnikateľom. Preto potrebujeme osloviť kultúru. Von Mises kritizoval posledné dve desaťročia 19. storočia za odklon od liberalizmu. Tu súhlasím s Hayekovou kritikou, že jednoducho liberáli neboli ochotní akceptovať šíroké rozpätie ľudských potrieb, na ktoré naopak útočili sociálni demokrati a socialisti (bez toho, aby ponúkali rozumnú politiku). Ľudia vždy budú mať city a kultúru. Liberalizmus výhradne vo forme laissez-faire nikdy dlhodobo neuspeje. Potrebujeme, aby sa nám podarilo to, čo sa podarilo v posledných desaťročiach postmodernizmu. Prenikol podvedome do myslí, do umenia všetkých druhov, do preferencií temer všetkých ľudí, do filozofie, vied i do praktickej politiky.


 
Meno:
E-mail:
Web stránka:
Predmet:
Text správy:

Zadajte iniciály Pravého Spektra - PS:
(antispamová ochrana)
 
 

Upozornenie

Príspevky v diskusii k článku sú osobnými názormi jednotlivých čitateľov. Redakcia Pravého Spektra za ich obsah nenesie žiadnu zodpovednosť.

Diskusné príspevky, ktoré sú v rozpore so zákonom budú odstránené.

O problematických príspevkoch nám môžete dať vedieť e-mailom na adresu redakcie.

Copyright © 2001-2018 Pravé Spektrum, občianske združenie
Stránka používa redakčný a publikačný systém Metafox od Platon Group