ISSN 1335-8715

27-11-2007   Marián Šarkőzy   Ideológia   verzia pre tlač

Každý môže byť superstar

Jedna vec nám v „komunistických“ úvahách uniká. Nachádza sa mimo radov pred obchodmi a devízových prísľubov. Ako niekto mohol mať rozkoš z toho, že v obchodoch nič nebolo? Nikto z toho samozrejme pasiu nemal. Išlo o iný typ pôžitku a ten pretrval, ba dokonca dnes kvitne ešte košatejším kvetom, čo ma vedie k názoru, že mnohí mladíci, ktorí sa čudujú ako bol komunizmus možný a ťukajú si na čelo by boli vzornými zväzákmi.

Reakcia na príspevok

RE: OT - Lord Acton v Prahe!! + nová encyklika Spe salvi
autor: tralos
pridané: 01-12-2007 9:42


Koniec 20.storocia je vo vseobecnosti v znameni obratov, Hayek je v tomto tebe asi najznamejsi, kedze sa zaoberas ekonomickou vedou.

Ak spravne rozumiem tomu co pises, Hayek zdoraznuje ne-ekonomicke- chce ukazat ze to, co nas "vyviedlo z jaskyne" neboli ekonomicke potreby, ale akasi potreba cloveka po zmysluplnom svete, svete bohov ci Boha, svete ktory by nebol len vyslednicou prirodnych zakonov a ekonomickych zaujmov ale miestom, kde by existencia cloveka mala svoj zmysel- vsetko toto plnia velke monoteisticke svetove nabozenstva.

Ak som teda spravne pochopil, a ak sa stotoznujes aj s Halikovym citatom ( podla mna teolog co na Slovensku nema obdobu), ako sa divas na prakticke dosledky tychto myslienok:

Ak je pravdou, ze ekonomicke nie je prvorade, ze teda zakladna nie je ekonomika a ostatne nie je nadstavba, ako sa postavit k statom dotovanemu umeniu? Hodnota umenia nespociva v ekonomickych aspektoch. Ludia, ktori zacali ozmyselnovat svet a naozaj ho "obyvat", zanechali nam nastenne mlaby- dokaz, ze clovek sa neda a ani v minulosti nedal tak lahko zredukovat na fyziologicke procesy v nom prebiehajuce- ktorych hodnota nespociva v sume, ktoru jej pripisuju znalci. Neplati toto potom vseobecne na oblast umenia a kultury?

Inak povedane, ak nie je ekonomicke zakladnou a ostatne nadstavbou, ako sa postavit k presvedceniu, ze ekonomicka stranka umenia je dolezitejsia nez estetika?

Ze teda to, co rozhodne nie len o kvalite ale vobec o existencii konkretneho umeleckeho diela, je "ekonomicka zakladna"- co sice z pohladu ekonomickej vedy ma svoj zmysel, ale nepostihuje to, co je na umeni dolezitejsie.

Ako sa teda divas na dotacie statu umelcom, ktore priebiehaju uz starocia, pretoze dotacie panovnika boli tiez dotaciami zo statnej kasy, a ktore sa dnes niektori snazia zrusit v snahe ekonomizovat umenie?

A vo vseobecnejsej rovine, ak sa teda stotoznujes s Halikom, alebo aspon s nim v zasadnych veciach suhlasis, ako sa divas na libertarianske hnutie, kde kriteriom vsetkeho je ekonomicka vykonnost, kde vsetko je ponimane optikou modelu ekonomika-zakladna/ ostatne nadstavba?

Romco


 
Meno:
E-mail:
Web stránka:
Predmet:
Text správy:

Zadajte iniciály Pravého Spektra - PS:
(antispamová ochrana)
 
 

Upozornenie

Príspevky v diskusii k článku sú osobnými názormi jednotlivých čitateľov. Redakcia Pravého Spektra za ich obsah nenesie žiadnu zodpovednosť.

Diskusné príspevky, ktoré sú v rozpore so zákonom budú odstránené.

O problematických príspevkoch nám môžete dať vedieť e-mailom na adresu redakcie.

Copyright © 2001-2024 Pravé Spektrum, občianske združenie
Stránka používa redakčný a publikačný systém Metafox od Platon Group