ISSN 1335-8715

29-04-2007   Lukáš Krivošík   Slobodný trh   verzia pre tlač

Odkaz Miltona Friedmana pre Slovensko

Keď Milton Friedman v roku 1947 spoluzakladal s hŕstkou ďalších Montpélerinskú spoločnosť, zrejme ani v najodvážnejších snoch nedúfal, že sa v nasledujúcom polstoročí premení vo vnímaní verejnosti z „výstredného akademického extrémistu“ na súčasť mainstreamu. A že ho dokonca vlastný syn David raz bude kritizovať sprava.

Reakcia na príspevok

RE: To sarkozy
autor: tralos
pridané: 03-05-2007 15:06


Zdoraznil som, ze ide o nazorny priklad rozdielu pohladu na slobodu, teda jej rozdielne vnimanie v antike a dnes.

Predpokladam ze Senecu si necital, a nie je ani mojim cielom ti priblizit jeho filzoofiu, citaty plnili uplne iny ucel a netusil som, ze budu takymto sposobom interpretovane.

Ale budiz, z druheho Senecovho citatu je azda lepsie vidno, aky mal vztah k smrti. Ziadne vzivanie, skor zmierenost. Ziadna adoracia, skor dobrovolne prijatie. Sloboda mala vnutorny charakter a bola cenena viac ako zivot.

Mozno pomoze do tretice iny citat zo Senecu, o Canovi:
"Hral damu, ked prisiel stotnik, ktory odvadzal skupinu odsudencov na smrt, vyzval aj jeho aby sa postavil a siel s nim. Ked bol zavolany,spocital svoje kamene a povedal spoluhracovi: "Daj si pozor, aby si po mojej smrti neklamal, ze si vyhral.Potom kyvol na stotnika a poziadal ho:"Ty dosvedcis ze mam o kamienok viac!."

A inde pise o smrti:
"Zle bude zit ten, kto nebude vediet dobre umriet. Prvu vec, ktorej musime urpiet hodnotu a povazovat ju za vec bez valnej ceny, je teda nasa existencia"

Smrt proste nie je negativum(v ociach Senecu), patri k zivotu. Az banalne to znie: ale zivot bez smrti nie je mozny. Preto ta lahkost vyjadrovat sa o smrti, preto ta odhodlanost v pripade nudze siahnut si sam na zivot.

Ze sa ti to tak tazko chape, nie je v kontexte tvojho ohurenia Nietzschem zahadou. V jeho pohlade je to vsetko naopak. Vola k moci, vola k zivotu, vyzdvihovanie "tela"(Zaratustra)...

To vsetko ta vsak neopravnuje desinterpretovat to, co pisem. A podobne ti neistota nedovoluje dezinterpretovat grecky pohlad na vztah sloboda-otroctvo u vladarov.

A k tej sexualite, k tomu som sa uz vyjadril a nemam viac co dodat. Platon pise v inych dielach ine motivacie, preco je dobre filozofovat- najst pravdu, dobro samo o sebe(jeho eticke spisy). Najst spravny system pre spravu obce(jeho politicke spisy). Najst pravdivu povahu veci(jeho "ontologicke" spisy,- uvodzovky zdvoraznujem)...

Romco


 
Meno:
E-mail:
Web stránka:
Predmet:
Text správy:

Zadajte iniciály Pravého Spektra - PS:
(antispamová ochrana)
 
 

Upozornenie

Príspevky v diskusii k článku sú osobnými názormi jednotlivých čitateľov. Redakcia Pravého Spektra za ich obsah nenesie žiadnu zodpovednosť.

Diskusné príspevky, ktoré sú v rozpore so zákonom budú odstránené.

O problematických príspevkoch nám môžete dať vedieť e-mailom na adresu redakcie.

Copyright © 2001-2024 Pravé Spektrum, občianske združenie
Stránka používa redakčný a publikačný systém Metafox od Platon Group