ISSN 1335-8715

10-12-2006   Ján Gonda   Slobodný trh   verzia pre tlač

Idea slobodného vzdelania ako kontrarevolúcia

Je myšlienka odluky vzdelania od štátu revolučnou „metastázou“ alebo len nastavením výhybky revolučných koľají zasadených osvietenskou pýchou rozumu? Môže voľný trh vo vzdelaní priniesť slobodou vykúpený spoločenský blahobyt? Na tieto otázky sa vo svojej reakcii na spochybňovanie myšlienky „Odluky školy od štátu“ (v kritickej prílohe .týždňa 45/2006: Pupala, Humajová, Kaščák) pokúšam odpovedať v konzervatívnych aj liberálnych súvislostiach.

Reakcia na príspevok

RE: k clanku
autor: jg
pridané: 12-12-2006 17:08


Vidim niekolko dovodv pre znizovanie priemernej urovne skolstva. Napriklad nasledovny:
Miesat dohromady statne financovanie skolstva s trhovym podnikanim v skolstve a so slobodou volby osnov je perefektny recept pre disaster. Jednoducho si kdekdo (ten kto ma dobre styky v statnej sprave) zmysli a otvrori skolu, kde vyucuje, viacmenej co sa mu zachce a stat to zacvaka alebo spolufinancuje. Je jasne, ze taka skola nepotrebuje pozitivnu spatnu vazbu z reality. Moze jej byt ukradnute, ze vychovava trulov, ktori su vhodni akurat tak parazitovat pri valove statnej spravy (vsak romco). Rodicia boli zvyknuti na socik, tak sa spoliehaju na skolu a akosi ich zodpovednost za buducnost vlastnych deti este neomina. Bez statneho financovania by taky narast podpriemernych skol nebol mozny. Nejake by urcite boli, ale pristup k vzdelaniu by sa radikalne zmenil.
Co je vsak aj napriek vsetkemu pozitivne, ze ti,ktori si tu zodpovednost uvedomuju, maju podstatne vacsi vyber a moznosti. Rozdiely vo vzdelani sa tym prehlbuju. Sikovne deti uvedomelych a bohatsich rodicov maju moznost studovat aj na prestiznych univerzitach v zahranici, co volakedy prakticky nebolo mozne.
Co sa tyka umeleckych skol, tam je situacia ina, pretoze "nejde o zivot". Trh ma zaujem odmenovat iba tych spickovych umelcov, takze pre vacsinu je venovat sa umeniu samoucelove potesenie, nie nutne pre prezitie. Tie by bolo treba privatizovat ako prve. Ak sa decka nenaucia citat, pisat, pocitat, tak maju problem s prezitim. Ak sa nenaucia tazkopadne brnkat na klavir, nejde o zivot.


 
Meno:
E-mail:
Web stránka:
Predmet:
Text správy:

Zadajte iniciály Pravého Spektra - PS:
(antispamová ochrana)
 
 

Upozornenie

Príspevky v diskusii k článku sú osobnými názormi jednotlivých čitateľov. Redakcia Pravého Spektra za ich obsah nenesie žiadnu zodpovednosť.

Diskusné príspevky, ktoré sú v rozpore so zákonom budú odstránené.

O problematických príspevkoch nám môžete dať vedieť e-mailom na adresu redakcie.

Copyright © 2001-2024 Pravé Spektrum, občianske združenie
Stránka používa redakčný a publikačný systém Metafox od Platon Group