ISSN 1335-8715

26-11-2006   Marek Hrubčo   Slobodný trh   verzia pre tlač

Za Miltonom Friedmanom (novembrová úvaha o slobode)

Bol azda najvýznamnejším ekonómom 20. storočia, veľkým obhajcom ekonomickej slobody, slobody človeka rozhodovať sa bez štátneho diktátu. Je pozoruhodné, že ako jeden z mála liberálov nepovažoval liberalizmus za etický koncept. Vo svojom diele sa zaoberal slobodným rámcom pre ľudské konanie, podmienkami a predpokladmi fungovania tohto rámca bez ohľadu na jeho obsah – morálnu kvalitu konania. Teoreticky neriešil otázku, čo je správne konať. Nebol to filozof, skôr ekonóm slobody. Prispel nielen k ekonomickej teórii, ale aj k jej popularizácii. Odišiel sedemnásť rokov po páde totality.

Reakcia na príspevok

RE: poriadok vs vztahy
autor: D
pridané: 30-11-2006 3:18


Keby si poznal kontext, tak Mill sa snazil vyporiadat s ranno racionalistickym individualizmom/utilitarizmom otca a Benthama a pouzil na to ich doktrinu(ktoru oni dvaja aplikovali na institucie). A nechcel tym nic ine povedat, ak to mam zjednodusit, ze clovek by sa mal dokazat vcitit do druheho, ked sa rozhoduje konat, cize praobycajna empatia a zhodnodit ake ma dosledky to, ako kona pre ineho, ci ho to naplna stastim, alebo mu naopak ublizuje. A na zaklade tohoto by malo by hodnotene kazde ludske konanie. Jednoduche vsak? Netreba do toho pustat ziadne fantazie.
Tu uz, ak si spominam, ani nezdoraznuje tu druhu cast "pre viacej ludi", co je prave ten kontext institucii na ktory to primarne aplikovali Bentham a James Mill.
Navyse (o)proti Benthamovi zdoraznoval a to bol jeho prispevok do utlitarizmu, ze na to stastie sa treba pozerat z kvalitativneho hladiska a nejde to matematicky nejako scitavat.

"Cize ked sv. Bartolomeja zdierali z koze, musel sa citit "stastny" ze si konecne uspokojil svoju potrebu. Absurdne."

Suvislost?

"Podla mna tito ctihodni nafukani Briti nevedeli zhola nic o utrpeni - nemali pren pochop."

Precitaj si radsej Millov zivotopis, skor, nez zacnes pustat do vetra takeho reci, aj ked mi je uplne jasne, s cim asi vyrukujes. Ty si zazil viac utrpenia ako Mill? Apropo Mill bol velmi vnimavym a citlivym clovekom.

"svatci konali tak a prave tak, lebo nemohli inak"

ako tak? ja som myslel, ze slobodna vola od cias Akvinskeho je v KC akceptovana. Apropo, svatcom sa clovek stava na zaklade toho, ze ho niekto ku niecomu prinutil? Alebo na zaklade toho, ze uprednostnil blaho inych pred vlastnym (materialnym) prospechom, ze nasiel uspokojenie v pomoci inym alebo sebaobetovani sa?(A este to zvacsa aj zaplatil zivotom) Ano, aj to zastresuju potreby o ktorych hovorim.

"Duch nie je potreba hmoty, ale riadiaci cinitel, ktoremu je hmota urcena sluzit."

Ja ti tvoje dualisticke predstavy neberiem. A keby si sa zamyslel tak by si asi vedel, ze dusevne = duchovne = "potreby ducha" a existecne su "potreby tela". Ma to presne ten isty dualisticky zaklad, v akom sa tu snazis nieco uplne mimo kontext utilitaristom nasit.

"A kto som ja, ze chcem rozhodovat o tom, koho necham zit a koho nie? Zivot so sebou nesie aj utrpenie. Utilitarista nema o nom pojem."

Zaujimave. Ty si uz umieral v neznestitelnych bolestiach? Bol si pri takom cloveku?
Ty vies lepsie rozhodnut o zivote ako ten co trpi a caka ho aj tak smrt?
Ak patri k zivotu utrpenie v tomto zmysle, nechapem, preco sa nebicujes. Ak je tvojou potrebou precitovat utrpenie, lebo vraj patri ku zivotu, tak ti to nikto neberie, ale ty to na opatlku nevnucuj inym.


 
Meno:
E-mail:
Web stránka:
Predmet:
Text správy:

Zadajte iniciály Pravého Spektra - PS:
(antispamová ochrana)
 
 

Upozornenie

Príspevky v diskusii k článku sú osobnými názormi jednotlivých čitateľov. Redakcia Pravého Spektra za ich obsah nenesie žiadnu zodpovednosť.

Diskusné príspevky, ktoré sú v rozpore so zákonom budú odstránené.

O problematických príspevkoch nám môžete dať vedieť e-mailom na adresu redakcie.

Copyright © 2001-2024 Pravé Spektrum, občianske združenie
Stránka používa redakčný a publikačný systém Metafox od Platon Group