ISSN 1335-8715

27-10-2006   Tomáš Krištofóry   Slovenská otázka   verzia pre tlač

Panslavisti sa mýlia - Ľudovít Štúr bol klasický liberál

Pani Sepešiová, ako aj ostatní obdivovatelia panslavizmu, úplne zrejme čerpá myšlienky tohto ideového prúdu od S. H. Vajanského a hlavne jeho inšpirátora Ľudovíta Štúra. Bude pre nich zrejme nepríjemným zistením, že zakladateľ tohoto, veľmi častého archetypu slovenskej kultúry mal v skutočnosti na mysli prednostne niečo úplne iné - politické, ekonomické a kultúrno-mravné oslobodenie Slovákov.

Reakcia na príspevok

RE: D - lavicovy liberal
autor: D
pridané: 08-11-2006 17:18


"Moralita či nemoralita je vlastnosť každého ľudského činu, nielen činu vo vzťahu k iným osobám".

Mozes samozrejme. Ale to sa velmi dalej neposunieme, pretoze spojeniu "je vlastnost" vo vztahu ku cinu resp. konaniu nerozumiem. (Nehovoriac o tom, ako je to slovo v slovnikoch definovane)
Musis my vysvetlit najprv. co to spojenie znamena, co z toho vypliva do praxe.

"Ze sa posudzuje skutok ako taky, ci je vo vztahu k inym alebo nie je mozno az bezpredmetne(v tom, ci ho posudzovat) (pricom je dolezite skumat aj motivaciu jeho aktera)"

Vidis, ale nereflektujes tu cast o moralnom konani.
Budem sa drzat toho, zda sa mi to trochu jednoduchsie.
Mozes konanat moralne voci sebe? Nie je zmyslom toho spoukazat poukazat, ze si sa zachoval VOCI NIEKOMU INEMU pekne, ze si mu pomohol, ze si uprednostnil niekoho ineho pred sebou atd.?
Co to znemana, ked poviem, ze konam moralne?
Vies uviest priklad moralneho konania "sameho voci sebe"?
Najedol som sa.
Nenajedol som sa, hladujem.

Konanam nemoralne,moralne?
Toto by moholo byt klucom...
O dosledkoch svojho konania pre seba viem rozhodnut skor ako cin vykonam, viem vlastnemu nezelanemu konaniu predchadzat(trochu dualizmu som prilial pre jednoduchost). Robim to, co chcem robit a prave preto, ze to ma dosledky, ze tie dosledky ocakavam.

Kdezeto vo vztahu ku inym som odkazany - na moralnost alebo amoralnost - konania, ked vylucime dunutenie alebo hrozbu trestom/nasilim.

"POdla mna je chybou, ak sa posudzuje moralnost, spravnost z hladiska momentalnych pocitov.. Neverim, ze si myslis, ze je to nieco uplne spolahlive."

"Spolahlivost" nie je spravna kategoria podla mna.
Vacsinu cinov hodnotime ako moralne ci nemoralne bez toho aby sme to museli hlboko a ak vobec, racionalizovat. Bude sme tie moralne postoje prebrali, alebo sme to uz racionalizovali v minulosti a nejako nas to uspokojilo.

"Vzdy clovek kona aj "voci sebe", ale niekedy ma jeho konanie dosledky aj pre inych a az vtedy sa stava jeho konanie predmetom moralky."

"...niekedy ma jeho konanie dosledky AJ pre inych.. teda aj pre seba.. "
ved si precitaj tu vetu. "Pre inych...teda aj pre seba" to akosi nejde logicky dokopy.
Moje konanie ma vzdy dosledky pre mna, preto konam. Keby nemalo dosledky, tak to nemozno nazvat konanim.
...ale len niekedy ma aj(postrehnutelne) dosledky pre inych.

"Preco az potom? To, co hovoris, by znamenalo, ze tie dosledky pre aktera neberies do uvahy.. "

Prave naopak.

"Myslis?"

V istom zmysle ano, bez ohladu na to, ako racionalizujes svoje rozhodnutie,konanie.

"Ja sa snazim pozerat na cloveka ako takeho, nieco ako antropologicke hladisko, nielen vo vztahu ku mne alebo k inym.. ina optika..."

Ano. Ina optika. Mam pocit, ze rozumiem tej tvojej.(nemam s tym problem) Ja by som len z tej svojej este dodal, ze inych ludi spoznavame len cez ich konanie.

Podobne pekny den.


 
Meno:
E-mail:
Web stránka:
Predmet:
Text správy:

Zadajte iniciály Pravého Spektra - PS:
(antispamová ochrana)
 
 

Upozornenie

Príspevky v diskusii k článku sú osobnými názormi jednotlivých čitateľov. Redakcia Pravého Spektra za ich obsah nenesie žiadnu zodpovednosť.

Diskusné príspevky, ktoré sú v rozpore so zákonom budú odstránené.

O problematických príspevkoch nám môžete dať vedieť e-mailom na adresu redakcie.

Copyright © 2001-2024 Pravé Spektrum, občianske združenie
Stránka používa redakčný a publikačný systém Metafox od Platon Group