ISSN 1335-8715

27-10-2006   Tomáš Krištofóry   Slovenská otázka   verzia pre tlač

Panslavisti sa mýlia - Ľudovít Štúr bol klasický liberál

Pani Sepešiová, ako aj ostatní obdivovatelia panslavizmu, úplne zrejme čerpá myšlienky tohto ideového prúdu od S. H. Vajanského a hlavne jeho inšpirátora Ľudovíta Štúra. Bude pre nich zrejme nepríjemným zistením, že zakladateľ tohoto, veľmi častého archetypu slovenskej kultúry mal v skutočnosti na mysli prednostne niečo úplne iné - politické, ekonomické a kultúrno-mravné oslobodenie Slovákov.

Reakcia na príspevok

RE: D - lavicovy liberal
autor: D
pridané: 08-11-2006 2:23


"Tymito prikladmi som nechcel povedat..."
Jasne, to ma ani nenapadlo, snazil som sa ukazal, ze ked posuduzjeme moralne aspekty pri tych skutokoch ktore si spominal, tak jedine na zaklade toho ze identifikujeme nejake dosleky pre inych.(alebo sa uspokojime s tym, ze je to amoralne a hotovo)

"Myslim, ze si vies predstavit situaciu, ked nielen o tom "v danom momente nikto nevie", ale ked sa o tom naozaj nikto nikdy nedozvie.. Jednoducho moze existovat situacia, ked dopad konkretneho skutku bude len na akterovi.."

Skusim priklad...
slub zomierajucemu, ze das vytesat epitaf na nahrobny kamen?
... to tiez nie je dobre, to by som tiez racionalizoval na zaklade dosledkov pre ineho, hoci nezije...neviem, vazne, chvilu som zavahal, ale naozaj neviem.

"Vec odnatia zivota moze byt aj poskodenie sebe samemu."
To ano, problem nie je ale v tom, ze si neviem predstavit situaciu, kedy si z pohladu ineho clovek skodi(lebo niekomu sebatyranie moze robit dobre), ale to, ci take konanie moze byt predmetom moralky, ci ma pojem moralky zmysel v tomto kontexte.
Cize z definicie ani z praxe/uchopitelnosti nema.

Ked sa budes bicovat a robi ti to dobre, robis to niekde v sukromi tak skutocne neviem, ako by som racionalizoval nejaky moralny postoj.
Ale viem, akoby som racionalizval snahu zabranit cloveku, ktoremu to robi zjavne dobre a da sa u neho hovorit o slobodnom rozhodnuti.

"Ak odmietas poskodzovanie inych, preco nie aj seba? Dobrovolnost na tom nic nemusi menit, napr. Romovia sa dobrovolne neucia, objektivne sa da povedat, ze si skodia..."
A to by si same o sebe nazval amoralnym konanim?

Jedine v kontexte toho, ze ich rodicia nevedu ku tomu, aby mohli byt inym uzitocni, aby sa mohli neskor sebarealizovat v ramci spolocenskej delby prace, su vedeni skor ku asocialnemu spravaniu, stavaju sa zavislymi na naklonnosti inych alebo na ich poskodzovani.
Dieta kona nemoralne voci ucitelovi, rodic voci dietatu a nepriamo aj ostatnym jednotlivcom, na ktorych sa dieta stane zavislym, alebo ktorych bude poskodzovat.


 
Meno:
E-mail:
Web stránka:
Predmet:
Text správy:

Zadajte iniciály Pravého Spektra - PS:
(antispamová ochrana)
 
 

Upozornenie

Príspevky v diskusii k článku sú osobnými názormi jednotlivých čitateľov. Redakcia Pravého Spektra za ich obsah nenesie žiadnu zodpovednosť.

Diskusné príspevky, ktoré sú v rozpore so zákonom budú odstránené.

O problematických príspevkoch nám môžete dať vedieť e-mailom na adresu redakcie.

Copyright © 2001-2024 Pravé Spektrum, občianske združenie
Stránka používa redakčný a publikačný systém Metafox od Platon Group