ISSN 1335-8715

24-03-2005   Matúš Demko   Kultúrna vojna   verzia pre tlač

Kto neskáče, je pro-choice

24.februára 2005 mal na Hviezdoslavovom námestí prejav americký prezident George W. Bush. Je to človek, ktorý vyhlásil nedeľu 20.januára 2002 za Národný deň posvätnosti života. V reči pri tejto príležitosti povedal: „Tento národ bol založený na viere, že každý človek bol našim Stvoriteľom obdarovaný určitými neodcudziteľnými právami. Najdôležitejším z nich je samotné právo na život.“

Reakcia na príspevok

RE: pohľad biologičky - matky
autor: mima
pridané: 03-05-2005 23:20


Mnohe vidime podobne, v mnohom sa zhodujeme, mnohe nedorozumenia su z dovodu formy komunikacie: koncime vsak nakoniec na opacnych poloch.

Stavom vedomia v suvislosti s 10 tyzdnovym embryom, 5 mesacnym dojcatom a 2 rocnym dietatom som sledovala len to, ze nie je dovod na to, aby bolo obdobie pred narodenim dietata povazovane za "nieco menej" s moznostou zabitia.

Spojitost vedie k Big Bangu (a casticiam) asi len Vas. Osobne vidim zasadny rozdiel medzi pohlavnou bunkou a ludskou zygotou. Zo spermie (ci vajicka) mozu byt miliony roznych ludi podla toho, s cim (vajickom ci inou spermiou) sa spoja. Samozrejme to nie je hlavny dovod preco zmyslam tak ako zmyslam a preto chapem, ze to nikoho nemoze presvedcit. Vlastne pochybujem, ze v tejto oblasti sa niekto presvedcit da. Ale to asi ani nie je cielom (hoci by to bolo skvele, no nie?).

"Kde sa podel "cit", ked sa odvolavate na DNA a nemyslite na buduce utrpenie dietata?"
Kde sa podel "cit" ked pre vyhnutie sa moznemu utrpeniu dietata nemyslite na jeho zabitie? Je zivot v utrpeni horsi ako zabitie? Tusim ako odpoviete, a zase sa nezhodneme. Domnievam sa, ze prave existencia utrpenia nas robi ludskejsimi. Utrpenie v nasej blizkosti je nasim vlastnym zrkadlom. Utrpenie druhych je zrkadlom nasej ludskosti. Kazdy jeden postihnuty je dolezity. Aj zdanlivo bezvyznamne (pre tych, ktorymi to nepohne) dietatko, ktore zomrie od hladu (a stane sa sucastou prisernej statistiky) je dolezite. Nebyt tych jednotlivych pripadov, ktore sa tak strasne kopia, nepohne to takmer s nikym (a zda sa, ze uz nestaci ani to mnozstvo umierajucich deti denne na trivialne choroby, hlad). Pricom je pochopitelne dolezite rozlisovat medzi utrpenim, ktore "sa stalo" a utrpenim, ktore niekto vedome sposobil. Vy naznacujete vsetko ostatne utrpenie sveta (chudobne, hladne deti atd.) ako istym sposobom prednostne. A to si myslite, ze k nim bude citlivejsia spolocnost, ktora prehliada (akceptuje, trpi) potraty? Prave naopak. Umely potrat je relativizaciou hodnoty zivota. Domnele riesenie utrpenia, ktore sposobuje skody mnohonasobne horsie. Okrem toho to vsetko utrpenie je pre bezneho cloveka "zapadnej civilizacie" prilis daleko - uvedomi si ho, len ked sa zaleje nejaka oblubena dovolenkova lokalita a zomru aj mnohi "ludia od nas". Ak chceme testovat nasu citlivost k utrpeniu inych (aj tych ktorych nevidim pre vzdialenost), pozrime sa okolo seba (alebo opat na tych na ktorych nedovidime pre ich malinku velkost). Ta necitlivost k utrpeniu (u nas vytesnovanie hospicov, uteceneckych taborov, predsudky voci adopcii romskych deti) je NASLEDKOM. Nemozeme byt najprv citlivejsi a potom (s uzasom osvieteni nasim narastajucim citom sami od seba) prestat s potratmi. Zatial to vyzera tak, ze sami od seba citlivejsi nikdy nebudeme (skor sme stale viac podobni bezcitnym perfektne logickym strojom - pragmaticky, prakticky s vedeckym zdovodnenim kazdeho kroku). Cit sa da pestovat len ak sa umele potraty budu vnimat ako nemoralne. V suvislosti s utrpenim si myslim, ze ide aj o viac ako o cit. Ide o strach z utrpenia, snahu vytesnit ho zo zivota, utiect pred nim (a teda pred sebou samym a skutocnym zivotom so vsetkym, co prinasa). Pisali ste, ze rovnako (nevedome) moze trpiet aj dieta dlho pred porodom. Znamena to teda aj pre Vas, ze umely potrat je nemoralny?

Pre prehladnost (hoci nemozem suhlasit ani s jednym) treba rozlisovat umele potraty nechcenych deti a umele potraty pravdepodobne poskodenych deti. Je to len pravdepodobnost, pre ktoru sa tie druhe deti zabijaju. Viete aka staci pravdepodobnost vyskytu postihnutia aby mamicke navrhli umely potrat? Mnoha mamicka nerozumie tabulkam, povedia zle vysledky, treba opakovat, treba ist na amniocentezu (len male percento mamiciek sa vie vzopriet a len male percento gynekologov vie taktne a detailne vsetko vysvetlit), treba to dat prec. Viete si predstavit, co to robi s citom gynekologov, ktory to robia (niet divu, ze si potom casto mamicky stazuju na ich necitlivy pristup). Chirurgom zostava viac citu ako gynekologom, ktori robia potraty. Viete o tom, ze by niekedy niekto prezentoval kolko "pravdepodobne postihnutych potratov" bolo ozaj poskodenych? Zachranuju sa uz deti s niekolkostogramovymi hmotnostami a vacsie deti sa zabijaju v procese "selekcie kvality". Toto je clovek? Su pripady, ked pravdepodobne poskodene dieta (ktore si mama vytrucovala) sa nakoniec narodilo zdrave. Co tym (samozrejme nevedome) sleduje spolocnost, ktora sa tak vsemozne snazi o eliminaciu postihnutych (nerobil fasizmus to iste?)? Co to urobi so spolocnostou, ktorej sa to zacina darit? V celej spolocnosti je trend k predlzovaniu mladosti, ku krase, zdravemu vyzoru (pozor nemam nic proti mladym a zdravym, ale proti neprirodzenemu zaujmu, ktory sa tomu venuje). Nesuvisi to vsetko nejako spolu? Viem, ze cit sa neda nanutit. Ale asi by bolo potrebne nastavit parametre spolocnosti tak, aby sa tomu co je cierne hovorilo ze to je cierne, a nie ze je to sede a vlastne ked trochu zasvietime tak mozno aj takmer biele.

Co sa tyka nechcenych deti vzdy sa to da riesit tak, ze dana zena moze dieta porodit a zriect sa ho. Potencialnych adoptivnych rodicov su zastupy, neplodnost stupa.

Prvym krokom k zvysovaniu "hladiny citu v spolocnosti" je nazyvat veci pravymi menami.
Umely potrat je nemoralny.
Je to zabitie zarodku (ci plodu) cloveka.
Medzi zarodkom cloveka a menavkou ci jastericou je zasadny rozdiel - z tych druhych dvoch dieta nijako nevymodelujete.
Chapem, ze v krajine, kde vacsina populacie je za sucasny stav potratovej legislativy je silny tlak to tak ponechat (ved kolki maju vycitky svedomia).
Ocakavam pochopenie pre to, ze ti, ktori umely potrat povazuju za zabitie dietata sa s tym nemozu zmierit.
Hovorit umelemu potratu "pravo volby" povazujem za vrchol bezcitnosti (a smutny dokaz toho, kam legalizacia potratov vedie).


 
Meno:
E-mail:
Web stránka:
Predmet:
Text správy:

Zadajte iniciály Pravého Spektra - PS:
(antispamová ochrana)
 
 

Upozornenie

Príspevky v diskusii k článku sú osobnými názormi jednotlivých čitateľov. Redakcia Pravého Spektra za ich obsah nenesie žiadnu zodpovednosť.

Diskusné príspevky, ktoré sú v rozpore so zákonom budú odstránené.

O problematických príspevkoch nám môžete dať vedieť e-mailom na adresu redakcie.

Copyright © 2001-2024 Pravé Spektrum, občianske združenie
Stránka používa redakčný a publikačný systém Metafox od Platon Group