ISSN 1335-8715

16-02-2003   Martin Hanus   Kultúrna vojna   verzia pre tlač

Stop interrupciám!

Zhruba pre dvoma rokmi obvinili aktivisti hnutia pro-choice amerického prezidenta Georga Busha z „fašistických postojov“. „Fašista“ Bush sa totiž krátko po nástupe do úradu dopustil krvilačného zločinu: zakázal financovať z amerických daní medzinárodné organizácie pre plánované rodičovstvo, ak tieto „praktizujú, alebo aktívne podporujú“ politiku potratov.

Reakcia na príspevok

RE: Únava na mňa dolieha...
autor: Dewey
pridané: 24-07-2003 9:11


dakujem za reakciu

“Pokiaľ mi je známe, veriaci sa majú možnosť podieľať na kontrole financií vo farnosti prostredníctvom cirkevných rád, kde farníci majú možnosť rozhodovať čo sa bude robiť (mám na mysli stavbu nového kostola, opravy budov, cintorínov ... ), vyberanie firiem, koľko peňazí sa použije na výzdobu kostola atď., atď. Cirkevná rada je volená Farníkmi.”

O tejto skutocnosti som nevedel. Nepocul som ani o nijakych volbach. A nie som si isty ci rozumiem pojmu farnik.

“Takto to funguje vo viacerých farnostiach čo poznám. Ak to nefunguje vo všetkých, je to v prvom rade zrejme pod vplyvom strachu z reakcie „pána farára“ …

kedze vymedzenie zo zakona neexistuje, tak ako napriklad pri autonomych vysokych skolach[kde existuju aj presne vymedzene ontrolne mechanizmy a kompetencie statu], farar a autority v cirkvenej hierarchii maju dost priestoru pre svojvolu…

“a možno aj z neochoty angažovať sa v tomto smere, pretože ak sa jednotlivec alebo skupina ľudí na toto podujmú, vždy sú vystavení krivým pohľadom „veriacich.“”

To sa netyka len tychto zalezitosti, plati to aj vseobecne, najma o tej neochote angazovat sa do veci verejnych…aj rezignacia na tieto veci je velkym minusom (ale asi nielen) Slovenska.

“Mimochodom Moja bývalá učiteľka angličtiny ( pani na dôchodku ), ktorá pochádzala z USA bola šokovaná nezáujmom katolíckej komunity na chod života vo farnosti.”

V koliske modernej demokracie sa aj tieto vztahy formovali popri silnom demokratickom duchu krajiny. Tazke v tomto smere sa niet comu cudovat.

“Čo sa týka verejných financií a ich kontroly zo strany štátu alebo lepšie povedané neveriacich, ja naozaj len dúfam, že sa politikmi prijmú dobré mechanizmy”

Neprijmu, ani vo vztahu k cirkvy[nebudu su ju chciet pohnevat] a ani vo vztahu ku sebe, vid. divadlo okolo majetkovych priznani…

“Čo ja vidím ako plus pri výstavbe nových kostolov je, že súčasťou mnohých sú akési klubovne, kde sa mladí schádzajú a venujú sa svojim záujmom, čo sa o nových obytných domoch povedať nedá (aspoň u nás v Ružomberku).”
Suhlasim. Mam podobnu skusenost, co sa tyka vztahu cirkvy a mladych.[Na druhej tento vztah je aj zneuzivany smerom opat k politickemu posobeniu] Treba poznamenat, ze “oficialne” mladeznicke organizacie[obcianske zdruzenia] dostavaju podporu od statu a realita je taka, ze criteria su site prave na mieru tym, ktore maju blyzko viere.[to su peniaze plus k tym 700 milionom]

”Neviem čo konkrétne máte na mysli, museli by ste to upresniť, ale dnes akurát som čítal článok v Katolíckych novinách (možno je to o niečom podobnom) o rodine, ktorá nechodí na plaváreň, pretože zobliekanie sa do plaviek považuje za nemorálne a pisateľka sa pýtala redakcie, či je to správne.”

Ani nie tak toto, ale naozaj konkretne posobenie na city starych ludi a mamenie penazi. Za kazdu malickost. Jeden maly a skutocny priklad. Pri vyroci smrti svojho manzela chcela jedna babicka, aby [neviem ako sa to povie odborne] ho pan farar spomenul pocas omse/kazne[?vidite mam problem sa v tom orientovat, ospravedlnujem sa]. Vypital 400korun za tuto “sluzbu” a este “musela” prispiet na strechu 400korunami. Z hladiska jej “pocitov”,”svedomia” to bolo dolezite. Zdalo sa jej to vela, ale nezapochybovala. Ma vstepenu nekriticku doveru k autorite, ktoru predstavuje farar.[mozno aj preto su v konzervativnejsich krajinach ludia nachylny podliehat kultu osobnosti]

”Chcel som tým povedať presne to, čo ste potom povedali neskôr. Ale nedá mi nepovedať, že s odlukou cirkví od štátu by som si želal, aby z mojich daní nežili politické strany, ktoré som nevolil.”

Strany dostavaju prispevky podla poctu hlasov, ktore ziskali. Pre nezavislost politickych stran je toto kriterium velmi dolezite. Dokonca som za zakat moznosti poberat akekolvek sponzorske prispevky ci uz pravnickych alebo fyzickych osobob, okrem presne stanovenej maximalnej vysky clenskeho prispevku a to aj za cenu vyssich vydajov zo statneho rozpoctu, samozrejme som aj za prisne obmedzenie vydavkov na kampan. Miesto hladania sposobu ako toto ukontrolovat sa velmi ucelovo nase politickej spectrum rozhodlo legitimizovat opacny stav. Od cirkvy ocakavat, ze evidencia clenov bude prebiehat presne tak, ako pri inych obcianskych zdruzeniach, ze bude podporovana podobnym sposobom a podla podobnych kriterii ako oni. Maju dokonca obrovsku majetkovu vyhodu.

„1. povazujem to za vidieranie, pretoze za prejavenie slobodneho nazoru im hrozi perzekucia[vid vyjadrenia autorit cirkvy]“

”Presne toto som predpokladal, že sa stane. Svedčí to o tom že novinári sú naozaj majstrami slova. Vo všetkých článkoch, ktoré som si prečítal (tie články mám odložené) a v šotoch ktoré som videl, sa hrozbou exkomunikácie vyhrážali vlastne novinári.”

Ja som cital dva konkretne vyroky, skusim pohladat.

"nikto z tých zdola nemá na chod cirkvi vplyv."
Presvedcte ma o opaku. Napr. volia predstavitelov cirkvy, alebo su jej predstavitelia "vyvoleni" bohom?“
”Aj v civilnom živote sú povolania, kde musíte mať špecializované vzdelanie ináč ho nemôžete vykonávať.”

To mate pravdu. Som si vedomy, ze I s tymto povolanim sa spaja narocne studium. Je tu vsak niekolko inych rovin. Posobenie farara je casto aj politicke. Snazi sa vplyvat na politicke konanie veriacich a vo vztahu ludskej “viery vo vieru” je to nebezpecne zneuzivanie moci, ktorou cirkevna autorita disponuje. Je velmi obmedzena moznost volby medzi fararmi.[najma v mensich mestach a dedinach] Realitov je aj zavislost jednotlivych fararov od centralnej autority.

“Čo podľa vás znamená vplyv na chod cirkvi?”
Ak chcem niekoho zastupovat a vyjadrovat sa v jeho mene, musim si byt isty, ze mi tento mandat dal. Da sa to urobit napriklad clenskym a akceptovanim nejakych pravidiel fungovania organizacie ktore koresponduju s “duchom” ustavy. Ale nie kazdy sa vzda dobrovolne a bezvyhrad svojej moci a deleguje ju na niekoho ineho, bez toho aby mohol jeho konanie ovplyvnit. Teda, toto je urcita cesta k vacsej otvorenosti cirkvy voci veriacim.


”Zdá sa mi, že interrupcie sú pre nás dvoch už len okrajová téma. Treba upovedomiť p. Hanusa, že je najvyšší čas napísať niečo na tému „odluka cirkvi od štátu“, lebo my už aj reakcie máme.”
Suhlasim

”Pre dámy a pánov z KDH je to principiálna vec, presne tá o ktorej už tak dlho hovoríme.”
Je principialna, ale ich tak povrchny ako je to len mozne. A to je problem. Keby dokazali vnimat realitu, zhodntit vychodiska voci ktorym by formulovali svoje A alebo B. Bolo by to v poriadku. Oni vsak tie skutocne vychodiska ale i dosledky ignoruju a konstruuju vlastne.

”Ale keďže antikoncepcia nieje 100% tak sa snažíme hľadať zadné dvierka a a utešujeme sa štatistikami. To sa mi nezdá správne. A toto je práve o zodpovednosti za to čo robím. Je naivné spávať so ženou a myslieť si, že sa nemôže nič stať.”

Ano, podobny nazor vyjadril aj Peter a zastavam ho aj ja. Mame vsak zrejme iny pohlad na budovanie zodpovednosti. Je to predovsetkym vychova a zakazy prostrednictvom zakona tuto ulohu nemozu nahradit, dokonca sa tym nevyriesia ani samotne dosledky.
Zastavam nazor, ze zakony by mali upravovat/vymedzovat vztahy medzi jednotlivcami, tam kde nedochadza k stretu zaujmov, ludske konanie byt oslobodnene od uniformnych prikazov nejakej autority. Povazujem povrchne redukovat problem vztahu nenarodeneho dietata a matky, len na slobodu rozhodnutia matky. Osobne vidim aj ja hranicu, hranicu, kedy sa daju pozorovat prve reakcie na socialne podnety. Myslim, ze do velkej miery vychadzaju lekari prave z tohoto criteria. Do istej miery samozrejme plati aj to, co povedal Lipsic, ze zakony formuju spolocnost.[co sa da zneuzit, je to tiez typicky nastroj socialneho inzinierstva] Ale treba nechat priestor inteligetnemu skumaniu a posudit, aj vsetky dosledky a na zaklade nich rozhodnut. Tie vymenoval konzistentne Peter. Preto ich nebudem znova zbytocne menovat.
Ak by sa mal akykolvek priemerny manzelsky par riadit maximom zodpovednosti a 100% pripravenosti na dieta, prva suloz by sa mohla uskutocnit niekedy medzi 25-30 rokom. Ak niekto tvrdi, ze dokaze zit tak dlho v celibate a nevenovat sa telesnej laske, povazujem ho, diplomaticky povedane za cudaka. Bez ospevovania komunizmu. Mlade rodiny [trochu idealizujme, vieme aka bola realita-znamosti, uplatky] sa lahsie dostali k bytu a mali vacsiu financnu istotu do buducnosti. 20-22 rocni si v pohode mohli zakladat rodiny. Zeny neboli diskriminovane pri hladani zamestnania, neobavali sa sa otehotniet pretoze na minimalne dva-tri roky stratia kontakt s hosp. praxou, co ich znevyhodni na trhu prace, alebo sa nebali, ze pocas tehotenstva defacto pridu o zamestanie alebo poziciu v nom. Dnes mlade rodiny koncia, a to su tie stastnejsie, s pozickami na pleciach, na ktore treba oba prijmy manzelov.[partnerov].Ta uboha almuzna, co dostavaju zeny na materskej nestaci ani na vlastne existencne zabezpecenie zeny, nie este dietata. Realita je skutocne taka, ze ak sa zamestanvatel rozhoduje podla maxima ekonomickeho profitu pre firmu medzi zamestanim muza alebo zeny[dokonca muz moze mat aj menej praxe, pripadne slabsie predpoklady] na ten isty post, uprednostni muza, cim nechcem povedat, ze neexistuju “slusny” zamestnavatelia.

“Uznávam právo ženy na rozhodovanie o tom či tehotná bude alebo nie, ale ešte pred otehotnením.”
Ale prave toto rozhodnutie nema uplne v moci.

“Nemyslím si, že sme spôsobilí rozhodovať o živote a smrti dieťaťa, ktoré sa na svet nepýtalo. Viem, že i mne sa môže prihodiť v živote niečo, čo ma prinúti pochybovať o svojom presvedčení, ale verím, že rozhodnutie sa pre život je správne a nikdy by som ho neľutoval, lebo čisté svedomie je najlepší vankúš – to hovorievala moja stará mama. A to že ste cynik si vôbec nemyslím. City v ľudskom rozhodovaní majú svoje oprávnené miesto.”
“City v ľudskom rozhodovaní majú svoje oprávnené miesto.”
Suhlasim, skoda, ze niektore ideologie city a dusevne potreby vytrvalo ignoruju a presviedcaju nas, ze je cosi dolezitejsie ako ony.

prajem pekny den


 
Meno:
E-mail:
Web stránka:
Predmet:
Text správy:

Zadajte iniciály Pravého Spektra - PS:
(antispamová ochrana)
 
 

Upozornenie

Príspevky v diskusii k článku sú osobnými názormi jednotlivých čitateľov. Redakcia Pravého Spektra za ich obsah nenesie žiadnu zodpovednosť.

Diskusné príspevky, ktoré sú v rozpore so zákonom budú odstránené.

O problematických príspevkoch nám môžete dať vedieť e-mailom na adresu redakcie.

Copyright © 2001-2024 Pravé Spektrum, občianske združenie
Stránka používa redakčný a publikačný systém Metafox od Platon Group