ISSN 1335-8715

02-01-2005   Lukáš Krivošík   Slobodný trh   verzia pre tlač

Odštátnenie školstva II. Pohľad podnikateľa

Robert Kiyosaki nie je ani politik, ani ekonóm, ani libertarián. Je podnikateľ a investor, ktorý učí iných ľudí úspešne podnikať. Napriek tomu jeho kritika moderného školského systému vyúsťuje presne tým smerom, kam mieria aj argumenty Matúša Pošvanca.

Reakcia na príspevok

Lukas
autor: Dewey
pridané: 03-01-2005 17:04


“Moderný školský systém je v nás tak hlboko zažratý, že sme si zvykli pozerať sa na ľudí okolo nás ako na úspešných a neúspešných. Zo školy sme zvyknutí na dobrých a zlých, múdrych a hlúpych spolužiakov. Pritom žiadny žiak nepotrebuje byť zlý, žiadne dieťa nie je hlúpe. Každé malé dieťa je potenciálnym géniom a nie je to len fráza. Je Kiyosakiho hlbokým presvedčením, že Boh dal každému do vienka talent a potenciál, ktorý je možné fantasticky rozvinúť. “
A kedze kazdy je genius, ten komu sa nepodari byt rich alebo sa mu to nechce podarit, je looser, odpad. A cim budeme merat uspech?
“A bohatý, šťastný človek.”
Zrejme nemal na mysli dusevne bohatstvo…
“Dôvod, prečo väčšina ľudí v sebe ututlá alebo ani neobjaví talent, vložený do daru Stvoriteľom je, že ich po ceste životom pokazí okolie a najmä škola.“
S tym sa da suhlasit. Ale pan Kiyosaki zrejme podcenuje zaber socializacie, ktoru spostredokova vzdelavaci system.
„nikdy s teba nič nebude; to nedokážeš; pozri na susedovho syna, ten je oveľa šikovnejší ako ty; si neschopná nula; atď.“
Ale pozname aj opacne pripady. Vyvoleny na uspech zisti, ze ma inu predstavu o zivote alebo jednoducho na to nema, aby hral prvu ligu v tom, co je povazovane za uspech. Sklamanie, rodinka trieska dverami, castuje svojho potomka nadavkami o zmarenom talente, o investiciach do jeho vzdelania…
“Oni všetci v nás zabíjajú sebavedomie a inštinkt malého dieťaťa, ktoré znovu a znovu vstáva, až sa napokon naučí chodiť.”
Cim chce povedat zrejme, ze kazdy sa ma stat zralokom, ktory sa ma inym splhat hlava nehlava po chrbotoch. Ale ano, kazdy ma inde postavene zabrany, ma ine hodnoty - aj menej nadany clovek sa dokaze presadit, ak zabudne na akekolvek hodnoty pred clovekom, ktory je viazani tymi hodnotami.(samozrejme nefunguje to tak ciernobielo ale toto je podstatny prvok)
Sotva bude uspesnejsi niekto kto nie je ochotny na pracovnom obediku nechat na stole okrem zaplateneho uctu nejaku tu obalku, pripadne slubi proviziu, nech pan v institucii presadi spravnu firmu, mozno pojde za cudzie naklady este aj na dovolenku, pripadne sa niekde bude mat moznost dobre ozrat. Kazdy je genius na to, aby zistil, ze takto to ide lahko, ale nie kazdy je genius aby to dokazal aj bez toho. A o slovensku za poslednych 15 rokov to plati dvojnasobne.
Clovek ktory bude makat 12 hodin sotva pride o flek pred inym, co sa po 10tich ponahla za rodinou, teda aspon ked im veli spravny kapitalista, ved dalsi s upspechom na nose ochotny makat 12,5 caka na trhu prace.

“Looseri sa boja opäť postaviť v strachu, že by mohli neskôr opäť spadnúť.“
Looseri, veru, vsetci ti, ktori odmietaju sutaz s pravidlami, ktore nahravaju tym, ktori su ochotni kazdoddene obetovavat viac a viac z ludskosti, MORALKU VYMIENAT ZA USPECH a SVOJ USPECH NASLEDNE VYDAVAT ZA MORALKU. O Ta looza, ktora nenaberie odvahu zacat podnikat a hazardovat so zivotnym minimum svojich blizkych. Looza, ktora nie je vynimocne genialna ani vynimocne amoralna aby sa presadila. O vymielac mozgov Kiyosaki. Zrejeme sa ma velmi rad, ked svoj cinicky business chape ako uspech.
“Takže známi a rodina v nás úspešne zabíjajú odvahu využiť svoj talent, no je to až školský systém, ktorý zabíja samotného génia v nás.”
Samozrejme. Rodina, ktora ordinuje v sukromnom case spevokol v nedalekom kostole a zakazuje gytaru v nedalekej institucii, to je spasenie a zachrana pred uslapanou individualitou dietata. Skola, ktora neberie priestor pre mimoskolske activity a ktora je urcena na rozvijanie zakladneho vzdelavania a zrucnosti, ktore si vyzaduje do velkej miery spolocensky system, ktore dieta potrebuje aby sa dalej vo vztahu ku svojej jedinecnej osobnosti mohlo slobodne rozvijat to je automaticky nepriatel cislo jeden. Vymyvac mozgov Kiyosaki to je naopak spasitel.
„Čo je prvá vec, ktorú hľadáte po skončení školy? No predsa zamestnanie!“
Jasne, utekajme do banky, nech nam okrem uveru na byt daju nejake tie chcechtaky, ktore nam nedoprial rich otecko na podnikanie, a nefinancny capital ktory dobry tata tiez vie zabezpecit sa tiez znenazdajky zjavi.
“Žiaci, ktorí sa učia napr. cez praktickú činnosť, teda tým, že niečo robia, sú označovaní za hyperaktívnych a dostávajú lieky. Je to veľký problém najmä amerického školstva.”
Veru, bolo by treba otvorit socialistu Deweya, co on hovori k tejto teme. Ale fuj! Neslobodno!
“V tomto systéme je hlavným znakom neosobnosť. Systém, ktorý tlačí vysvedčenia a diplomy musí splniť kvótu, nemá čas venovať sa potrebám každého jedného svojho zákazníka.”
Samozrejme beziaci pas, pegagog robot, rodic dement, riaditel byrokrat, ostatni rodicia poslusni tupci…
“Vzdelanie je tovar!“
Prestante s tymito stupidnostami. Vzdelavanie je sluzba. A z tohoto faktu nic automaticky nevypliva.
“Verejný vzdelávací systém je stále nákladnejší, no ním poskytované vzdelanie má stále nižšiu kvalitu.” “vyniká celkom kvalitné školstvo cirkevné a tiež najrôznejšie súkromné školy.”
O financne nenakladne cirkevne skolstvo, ktore v porovnani s verejnym topi v prachoch, vyborne ocenovani pedagogovia, ktori si idu dusu zodrat a obcas si pospominaju na deti a vychovu pred par rokmi, na to aky je problem zdrave studijne prostredie u deti, ktrych vychove sa rodicia venuju ovela menej ako v minulosti a kde si ani zdaleka nemozu dovolit vytvarat natlak na deti ako sa to toleruje na cirkevnych skolach panom tiez autoritam. Sluzba? U nas je vacsina ucitelov sluzobnickami, ked ma rodic pocit, ze jeho dietatu bolo nepravom ukrivdene, tak uteka so zatatou pestou do skoly. Aj taketo skoly su a ta neucta pedagogov, z ktorych mnohi zapasia medzi mlynskymi kamenmi, medzi mnohymi rozmaznanymi a casto agresivnymi detmi, zanedbanymi a snahou nieco ich naucit co koniec koncov rodicia ocakavaju zvacsa alebo aspon naucit tych, ktore maju zaujem. Zaujem o latku zacina tam, kde milacik dostane zlu znamku. Na vine je ucitel, osnovy a az potom to, ze jeho dieta sa poflakovalo do vecera povonku. Ale pan katechet, to je autorita, tam drzi rodic zvacsa hubu a krok. Mozno im rich tatko vtlka do hlavy ze peniaze su uspech, ze 7 rocne decko potrebuje mobil a notebook a malovacky v skole, aby sa mohlo rozvijat, ze jeho Daddy ma Touarega a to je nieco, a ten ktoreho Daddy ma priemernu hodnicku je looser nehovoriac o tych, co nemaju ani staru skodu. A co je riesenim, separovanie vlastnych deti od sveta? Vychova doma? Elminovat dieta od malovaciek, mobilov a notebookov, aby vyrastalo ako uplny looser, lebo Vy to sice dietatu vysvetlite, ale ked zavrie dvere zvacsa citi nieco ine ako by ste chceli….robenie kompromisov? Alebo ich poslat na vychovu panovi Sokolovi? A co sukromne gymple ktore odfiltruju najnadanejsie deti a napriek tomu ich menej nadani alebo menej solvetni predtym spoluziaci na prijimackach na strednu nechaju daleko za sebou. A rodicia? Budu rozpravat o detoch ze nedostali dobre vzdelanie? Ze ich dieta chodilo na menej kvalitnu skolu? Ze sa potrebovali vytiahnut, ze maju na to aby zacvakali aj sukromnu? Ved mozno pomastia pripadne zanadavaju na system
“Naši učitelia vo svojej krátkozrakosti vinia za tento stav študentov alebo „dobu“, namiesto aby vinili neprispôsobivý systém.”
Som jeden z rodicov, ktori za to vini aj rodicov aj to, ze mnohi kvalitni pedagogovia a ludia so skutocnym vztahom k detom bud nie su oceneni ako si zasluzia alebo sedia v bankach a poberaju bankobyrokraticki plat.
“Je možné, že Slovensko postihne aj iný jav. V blízkej budúcnosti už nebudú podvádzať na testoch len žiaci, ale aj učitelia. V USA sú známe prípady, kedy učitelia falšovali výsledky testov, aby splnili kvóty, určené školskou inšpekciou.”
Taketo kvoty su nezmysel.
“Učitelia u nás budú bezradní a úpadok vzdelávacieho systému sa budú snažiť riešiť napumpovaním väčšieho množstva prostriedkov do svojho rezortu.”
Ale coby, budu prosikat rodicov aby dali na toaletny papier, kriedy aby zasponzorovali ucebnu s pocitacmi pripadne zatekajucu strechu. A Krivosik im ukaze vystrceny prst, darebakom uradnickym, systemu usluznym, pozrite sa, ved na sukromnych maju aj pocitace, aj kriedy aj toaletak. Najproblemovejsie decka, deti alkoholikov, gamblerov, “looserov” zostanu na bedrach verejneho vzdelavania. Bez papiera, bez pocitacov, so starymi ucebnicami…tolka to perspektiva.
“Problém je v tom, že minister každý krok správnym smerom kompenzuje jedným nesprávnym krokom a jedným krokom, ktorý mal byť urobený, ale urobený nebol.”
Problem je v tom, ze minister sa vyhrabal z akademickej pody a 8 rokov sa zivi taranim o poplatkoch. Na viac nema. Apropo, tvrdil, ze ked sa bude platit aspon mala ciastka, poplatky vyberane pozabucky zmiznu…nezmiznu a dnes si to dobre uvedomuje.
“Toto opatrenie kráča v duchu plytkých všeobecných vedomostí a proti trendu narastajúcej deľby a špecializácie práce. V skutočnosti sa mala zrušiť aj povinnosť maturovať zo slovenčiny. Humanitne i prírodovedne zameraným sa malo umožniť sústrediť sa len na svoje obory.”
OK, ale tu uz problem nie je o sukromnom vs. verejnom skolstve.
“Štát by mal po spoplatnení sprivatizovať všetky štátne vysoké školy. Nie je normálne, keď päťmiliónová krajina má dva tucty univerzít a profesorov, z ktorých každý učí na dvoch troch školách. Stredné i základné školy by mali byť prevedené do kompetencii samosprávy (obce a župy), čo by však nemal byť posledný krok. Postupne by sa štát mal vzdať akýchkoľvek ambícií ovplyvňovať vzdelávanie a to aj pokiaľ ide o stanovovanie štandardov, o maturite ani nehovoriac.”
Ved sa treba Fronza opytat ako je to s tymi univerzitami, ktore najprv vyhadzoval Meciarovi(velmi spravne) na oci a potom si sup jednu katolicku v Ruzomberku a potom na oplatku s Bugarom zbastlili jednu madarsku na zelenej luke. Vysokych skol sa az tak zasadne ovplyvnovanie zo strany statu netyka. Zisti si najprv ako to cele funguje. Jedina taka vyrazna bariera je akreditacia.
“Pomohol by tiež ústavný zákon, v ktorom by časom štát zakázal sebe aj samosprávam prevádzkovať akékoľvek vzdelávacie zariadenia a stanovovať vzdelávacie štandardy. Odštátnenie školstva by samozrejme bolo postupným procesom.”
A postupnym procesom aj pokles gramotnosti….
“Je jasné, že myšlienka odštátnenia školstva hneď vyvolá inštinktívny odpor. Verím, že mnoho argumentov proti odštátneniu školstva zodpovedal už vo svojom článku Matúš Pošvanc.”
Teba jeho vykon uspokojil? Z ucty k Hayekovi by som si to precital este raz….
“Mnohé z týchto námietok vychádza z nášho zvyku, pozerať sa na školstvo ako na trojstupňový systém, pozostávajúci zo základných, stredných a vysokých škôl. Úplné odštátnenie školstva by viedlo zrejme k fragmentácii celého systému.”
Ako v Polsku, tu skola tam skola a kvalitne vzdelavanie ziadne.
“Učenie sa vo fáze REM, waldorfove školy, múdre tabletky, či psychowalkmeny.”
Ak by to cirkev nezatrhla…a este mozno joga a kuzy domoveho predavaca pana Kiyosaki.
“Už dnes je ponuka široká. Tie možnosti, ktoré by vzdelávacie firmy ponúkali sa dnes nedajú ani predvídať. Dôležitý je však práve moment konkurencie prístupov a metód. Konkurencia by viedla k zníženiu ceny a zvýšeniu kvality vzdelania. “
Nech sa paci. Cize moznosti su….konkurencia systemov tiez. Cize?
“Vyučoval vždy ten z rodičov, ktorý mal práve čas alebo ktorý zostal v domácnosti.”
Gratulujem, predpokladam, ze saty si nejdu sit k obuvnikovi a topanky opravovat ku krajcirovi. Urcite domace skolstvo, to je skurocne cesta ku kvalitnemu vzdelavaniu a slobodnemu rozvoju dietata. Svoje dieta – podla svojich predstav…dieta ako majetok…ako je mozne ze sa to tym socdemakom nepaci. Preco by sis used nemohol vychovat svojho maleho hitlera, dalsi stalina a dalsi Balaza?
“To sa učíme až v koncipientskej praxi.”
No neviem Lukino, aby si nebol este sklamani. Sprostredkovane skusenosti mi hovoria nieco ine…
“Práve odštátnenie školstva by viedlo k tomu, že rozdiely v spoločnosti by neboli až také priepastné.”
To je uplny nezmysel. Jeden priklad?


 
Meno:
E-mail:
Web stránka:
Predmet:
Text správy:

Zadajte iniciály Pravého Spektra - PS:
(antispamová ochrana)
 
 

Upozornenie

Príspevky v diskusii k článku sú osobnými názormi jednotlivých čitateľov. Redakcia Pravého Spektra za ich obsah nenesie žiadnu zodpovednosť.

Diskusné príspevky, ktoré sú v rozpore so zákonom budú odstránené.

O problematických príspevkoch nám môžete dať vedieť e-mailom na adresu redakcie.

Copyright © 2001-2024 Pravé Spektrum, občianske združenie
Stránka používa redakčný a publikačný systém Metafox od Platon Group