ISSN 1335-8715

31-05-2006   Vladimír Palko   Kultúrna vojna   verzia pre tlač

Jazyk pani Černej

Pani poslankyňa Eva Černá povedala: "Bolo by veľmi dobre, keby sa Cirkev zamerala na teplošov vo svojich farách a farnostiach po celej Európe. Dobre viete, koľko škandálov vyšlo na povrch zemský." Málokedy sa podarí vysloviť tak stručný výrok s tak mnohovrstevnatou inkonzistenciou. Černá tak reagovala na výroky pápeža o neprípustnosti homosexuálnych partnerstiev. Dovoľte pár poznámok.

Reakcia na príspevok

RE: dobre napisany clanok
autor: Marek Hrubčo
pridané: 05-06-2006 23:28


1. Osvietenstvo neodmietam uplne. Mam problem s parcialnostou osvietenskeho pohladu (iba rozumom) a ciastkovost pohladu, ktoru sme z neho zdedili. Tato optika vidiet vsetko cez fakty, cisla, priam chemicky ciste pojmy, muzealne utriedene informacie, vsetky tie –izmy... atd.. toto napriklad hebreji nemali a nemaju. Niektori teologovia vidia napriklad sekularizaciu ako plod krestanstva (v konzervativnych kruhoch dost kacirska myslienka). Ci je to tak, to neviem. Zaujimavo by sa potom vyvijal ich vztah... Ale tu chcem len tvrdit, ze cela nasa kultura zije z krestanstva, ale kvoli parcialnemu novovekemu nahladu mu uz prestava rozumiet. Stava sa prazdnou. V takej ja nechcem zit.

2. 'ich postoj [neveriacich] moze byt rovnako pravdivy a rovnako moralny'

v tomto ja vidim problem, lebo tam uz koketujeme s relativismom (pravd je tolko kolko je hlav). my verime, ze svet nie je nezmyselny a pravda je jedna (nejako veci su). Ta, akoby prameniaca z jedneho bodu, zaroven otvara priestor pre mnohorakost. ('V kazdom vaznom vyroku je kus pravdy' = T. Akvinsky). Jednota v rozmanitosti je katolicky princip pluralizmu (aj EU bola v zaciatkoch katolicka a zakladal ju pomaly aj svatec Schuman). Clovek nie je absolutne slobodna bytost. Kazdeho cloveka zavazuje jeho vlastne bytie, aby konal a strukturoval svoj svet podla pravdy o nom samom.
Millov pojem slobody je negativny, ciastkovy. Autorita podla neho moze zasiahnut iba tam kde jednototlivec skodi inym. (alebo tak nejak to formuloval). Ale to nie je, podla mna, prava sloboda. Sloboda nespociva v moznosti volby (obmedzenej skodlivostou pre inych), ale v schopnosti cloveka – osoby realizovat spravne rozhodnutie. Ochrana slobody je ochranou dostojnosti cloveka. Mill sa mylil v ontologii clobeka. Zabudol ze clovek je osoba (vsimnite si ako casto uzivaju liberali pojem odosobneny pojem jednotlivec). Okrem toho, sloboda nie je a nemoze byt v hierarchii dobier najvyssie (ako to tvrdia liberali). My tam mame Boha – a to nas chrani pred idolatriou, cize modlosluzbou slobody ci tolerancie (vratane tolerancie uchyliek) alebo pred inymi novovekymi modlami.
Neveriaci nie su 'horsi' ludia (mnohokrat je to naopak, ved Jezis nam veriacim hovori: 'colnici a neviestky vas budu predbiehat v kralovstve Bozom!'). Clovek (kazdy! chory, postihnuty, stary, nenarodeny) ma pre mna nekonecnu hodnotu vdaka tomu, ze verim, ze bol stvoreny na obraz Bozi, ze je imago Dei. Z ontologie cloveka vyplyva mnoho krestanskych nahladov odlisnych od tych ktore su popularne dnes. Z mylnej ontologie cloveka (t.j. odpovede na otazku: co je clovek) pramenia tie najvacsie omyly. A zverstva.

3. Dogmy nie su povinne. Mozeme ich slobodne prijimat alebo odmietat. Bez nich by nasa viera bola bezobsazna. Ak si povieme (na zaklade privatneho usudku) ze niektore ano, niektore nie, tak potom su nase predstavy vnutorne nekonzistentne. Verim, ze iba Cirkev spravne chape vyznam Pisma (a v tomto poznani 'zreje'). Skusat sa da aj na vlastnu past (vsetko skumajte, napomina sv. Pavol), no nakoniec dojdete k tomu, ze to tito nasi otcovia premysleli sakramentsky dobre :) Nove, objavne teologicke pohlady - ludske slova o Bozom slove - su vsak vrelo vitane. Len ci aj spravne.

'Myslienka sekularizmu je jednoducha, zabranit moznosti podriadovat konkretnej vierouke aj ludi, ktori v nej nenachadzaju uspokojenie. Opakom je praobycajna tyrania'
Myslienka sekularizmu vas ani mna neochrani pred tyraniou, ale nas do nej vovedie. Hlasa, ze svet ma pre nas byt vsetkym, ma svoju metafyziku, ma svoju ontologiu, obsahuje ciastkove pravdy – je to standardna ideologia. Krestanstvo neodmieta a nepopiera svet. Svetactvo popiera transcendentno. Plnost pravdy mozno vidiet v krestanskom nahlade. Mysli totiz oboje spolu, synteticky, univerzalne, to jest katolicky. Chape cloveka, svet v sirsich suvislostiach. Tieto (sekularnym clovekom prehliadane) sirsie suvislosti chce aplikovat na sposob usporiadania spolocnosti. Pre spolocne dobro vsetkych ludi.

k dalsim bodom sa dostanem neskorsie, ak dovolite, dobru noc. -mh


 
Meno:
E-mail:
Web stránka:
Predmet:
Text správy:

Zadajte iniciály Pravého Spektra - PS:
(antispamová ochrana)
 
 

Upozornenie

Príspevky v diskusii k článku sú osobnými názormi jednotlivých čitateľov. Redakcia Pravého Spektra za ich obsah nenesie žiadnu zodpovednosť.

Diskusné príspevky, ktoré sú v rozpore so zákonom budú odstránené.

O problematických príspevkoch nám môžete dať vedieť e-mailom na adresu redakcie.

Copyright © 2001-2024 Pravé Spektrum, občianske združenie
Stránka používa redakčný a publikačný systém Metafox od Platon Group