ISSN 1335-8715

27-02-2006   Lukáš Krivošík   Slobodný trh   verzia pre tlač

Katolícky pôvod liberálnej ekonómie

Martin Štefunko napísal knižku, v ktorej stručne predstavuje takzvanú rakúsku školu ekonómie, ktorá je spomedzi všetkých ekonomických škôl najsilnejším obhajcom slobodného podnikania a slobodného obchodu. V knihe poukazuje na jej katolícke korene a polemizuje s dogmami dominujúcej neoklasickej doktríny.

Reakcia na príspevok

RE: tak trochu podvod
autor: Lukas Krivosik
pridané: 04-03-2006 16:02


Pokial ja viem, tak veriaci katolik moze byt kludne zastancom laissez faire i silne intervenujucej ekonomiky, pretoze ekonomicke nazory papeza aj tak nie su hlasane ex cathedra.

Ja si nemyslim, ze papez je libertarian, ani si nemyslim, ze by bolo dobre, keby sa Cirkev postavila zretelne na tuto stranu. Katolici predsa maju rozne politicke postoje a zaujmom Cirkvi by malo byt, aby mohli zastancovia roznych prudov vedla seba koexistovat. Stredoveka Cirkev vedela vo svojom ramci velmi dobre zladovat zaujumy a ciele roznych skupin.

To je aj dovod preco mam trosku s katolickymi tradiciobnalistami problem. Kym dnes treba stavat mosty medzi nabozenskymi konzervativcami, obcianskymi konzervativcami i klasickymi liberalmi, aby sme zastavili nastup liberalnej lavice (ktoru tu reprezentuje aj vami vyzdvihnuty "D") - katolicki tradicionalisti sa izoluju este aj od vlastnych spoluveriacich.

V tomto smere som rad, ze vobec povazujete JPII za legitimneho papeza. Od niektorych vasich kolegov mi totiz bolo povedane, ze vsetci papezi od II. vatikanskeho koncilu su nelegitmni...

Na druhej strane, podobneho vyhranovania sa a oddelovania sa, sa dopustaju aj niektori anarchokapitalisti, napr. Matus Petrik v nedavnom cisle Terra Libera. Rucanie mostov medzi roznymi pravicovymi prudmi, miesto ich stavania - toto je najlepsi sposob ako prenechat Slovensko nacionalnym socialistom a liberalnej lavici.

Mimochodom, KSU sa vyvija. Preto som aj pisal o dialogu medzi zastancami slobodneho trhu a Cirkvou. Co by napr. urobila Cirkev, keby niekde stat bol nahradeny konkurencnymi poistovacimi bezpecnostnymi agenturami a fungovalo by to? A tento model by preto prebrala vacsina narodov?!

Zase by musel Vatikan len vydat novu encykliku, ktora by reagovala na aktualny vyvoj. A toto plati pre celu KSU. Ona realitu nevytvara. Odkedy Cirkev prehrala svoj spor o prvenstvo so statom, odvtedy uz Vatikan viac na vyvoj reaguje ako ho formuje...

Spytam sa vas na konkretnu vec. Papez Pavol VI. v 60tych rokoch vyhlasil, ze je hriesne, ak bohate krajiny neposkytuju pomoc chudobnym krajinam. Vieme, co boli 60te roky za obdobie, aj pre zivot samotnej Cirkvi. Dnes samotni africki ekonomovia zufalo kricia "nepomahajte nam, skodite nam tym len"!

Ja som proti tomu, aby bohate krajiny posielali Afrike akukolvek ekonomicku pomoc. Som kvoli tomu hriesny? A som hriesny, aj ked v podstate moj postoj Africanom pomaha pomoct si samim, kym postoj, obhajovany vtedajsim papezom, im dokazatelne skodi?

Mozno mi odpoviete, ze Pavol VI. hovoril o pomoci v metaforickom zmysle a ak si tu sucasnu pomoc strkaju do vreciek len africki diktatori treba im pomoct inak - ale dolezite je, ze im treba pomahat.

Ale to uz bude podobne mojej, tvorivej interpretacii CA, nie?!


 
Meno:
E-mail:
Web stránka:
Predmet:
Text správy:

Zadajte iniciály Pravého Spektra - PS:
(antispamová ochrana)
 
 

Upozornenie

Príspevky v diskusii k článku sú osobnými názormi jednotlivých čitateľov. Redakcia Pravého Spektra za ich obsah nenesie žiadnu zodpovednosť.

Diskusné príspevky, ktoré sú v rozpore so zákonom budú odstránené.

O problematických príspevkoch nám môžete dať vedieť e-mailom na adresu redakcie.

Copyright © 2001-2024 Pravé Spektrum, občianske združenie
Stránka používa redakčný a publikačný systém Metafox od Platon Group