ISSN 1335-8715

27-02-2006   Lukáš Krivošík   Slobodný trh   verzia pre tlač

Katolícky pôvod liberálnej ekonómie

Martin Štefunko napísal knižku, v ktorej stručne predstavuje takzvanú rakúsku školu ekonómie, ktorá je spomedzi všetkých ekonomických škôl najsilnejším obhajcom slobodného podnikania a slobodného obchodu. V knihe poukazuje na jej katolícke korene a polemizuje s dogmami dominujúcej neoklasickej doktríny.

Reakcia na príspevok

RE: tak trochu podvod
autor: Lukas Krivosik
pridané: 04-03-2006 1:14


Pan Michalka, v prvom rade k tomu, co je a co nie je recenzia. Asi doslo medzi nami k nepochopeniu. To ze recenzujem niekoho knihu, neznamena, ze musim plne preberat jej argumentacnu schemu. Moja uvodna veta, o tom, ktore skoly ovplyvnili CA je vseobecny fakt, ktory myslim nebudete spochybnovat ani vy. Stefunko sam sa v knihe sucastnou katolickou socialnou naukou nijako nezaobera. Ta moja zmienka o CA je tam preto, lebo je to najznamejsia a najaktualnejsia socialna encyklika. Bola prijata v roku 1991, sto rokov po RN a zdalo sa mi vhodne spomenut, ze ju inspirovala rakuska skola v recenzii knihy, ktora je o rakuskej skole.

Co sa tyka vasich citacii RN, viaceri povazuju skutocnost, ze sa Cirkev postavila proti klasickemu liberalizmu za dovod, preco v 20. storoci boli socialisti na takom vzostupe. Pragmaticke spojenectvo medzi ekonomickymi liberalmi a nabozenskymi konzervativcami je jedina moznost ako celit lavici.

Ak klasicky liberalizmus aj na Slovensku (tak ako v zapadnej Europe) nadobudne protinabozensky nadych a na druhej strane, krestania sa postavia proti ekonomickej slobode, stratia na tom obe tieto skupiny a ziskaju na tom len a len socialisti.

Na konci 19. storocia musela Cirkev reagovat na robotnicku otazku. Ale iste ste si vsimli, ze robotnicka otazka bola vyriesena sama od seba, postupnym vyvojom. Jednoducho v hospodarstve sa casom presadilo sluzby a je mozne, ze za par desatrocia budu vsetci robotnici nahradeny robotmi a deti tychto ludi budu jednoducho pracovat v sluzbach. V Japonsku, je tento trend uz teraz viditelny. Takze kapitalizmus za sebou poupratoval.

"neústupne učí, že štátna moc sa nesmie pokladať len za strážcu práva a poriadku, ale že sa musí veškerým zákonodarstvom snažiť o to, aby už zo samotného usporiadania štátu samo od seba vyrastalo blaho pre celok aj jednotlivcov."

S tymto nemam problem. Pre mna sa zakonodarstvo snazi o blaho pre celok aj jednotlivca prave cez ten minimalny stat. Jednotlivci a spolocnost sa uz v ramci takehoto spontanneho poriadku skonsoliduju k svojmu a spolocnemu blahu sami.

To je pekne na tych encyklikach, daju sa vsetky interpretovat tak, ze aj ja si v nich najdem to svoje.

"napriek tomu platí stále čosi z prirodzenej spravodlivosti, čo má vyššiu platnosť a čo je staršie ako slobodná vôľa zmluvných strán, že totiž mzda musí stačiť na to aby z nej robotník vyžil."

Ale ved to zabezpecuje uz samotny trh. Ved dnes maju niektore kvalifikovane robotnicke profesie lepsie mzdove podmienky ako ne-robotnicke profesie.

Jasne, ze zamestnavatel musi dat robotnikovi mzdu, aby z nej vyzil, keby mu nedal aspon nieco nad touto urovnou, tak by 1. robotnik zomrel a nemal by pre neho kto robit, 2. robotnik by sa ani nikdy nepristahoval z vidieka do mesta, keby pre neho plat v tovarni nebol vacsim dobrodenim ako to, co dostaval na dedine. Ze tato interpretacia priemyselnej revolucie je pravdiva, vidime aj teraz v Cine. Tam sa historia v sucasnosti opakuje.

"Veď liberalizmus sa ukázal naprosto neschopným riešiť sociálne otázky a socializmus prišiel s liekom, ktorý bol horší než choroba sama."

Ale ved liberalizmus ich vyriesil. Prirodzenym vyvojom, zvysovanim produktivity prace. Stale si vas ale dovolujem upozornit na silne odsudenie socializmu.

"Avšak slobodná súťaž, i keď je v určitých medziach správna a iste i užitočná, rozhodne nemôže riadiť celú ekonomiku."

S tymto tvrdenim nemam ziadny problem. Pokojne nech stat zakaze obchod s otrokmi, obchod s drogami, nech zavedie nieco ako Hayesov kodex pre obsah televizneho vysielania, nech buduje infrastrukturu a dajme tomu, ze nech zarucuje aj nejake to antimonopolne zakonodarstvo.

"Mzda má byť dostačujúca na výživu robotníka a jeho rodiny. Ak robotník pod tlakom potrieb alebo zo strachu z niečoho horšieho pristúpi na krutejšie dohody, ktoré žiada vlastník alebo podnikateľ a chtiac-nechtiac musia byť prijaté, toto znamená podstúpiť násilie, proti ktorému sa spravodlivosť búri."

Nevidim v tom problem. Je dnes na Slovensku robotnicka otazka nejakou otazkou? Lekari sa buria, ucitelia sa buria, ale robotnici su menej organizovany, nez za prvej republiky alebo Rakusko-Uhorska, ked ich bolo menej nez dnes.

"Daj Boh, aby tieto slová napísané vtedy, keď sa rozmáhal takzvaný "divoký kapitalizmus", nemuseli sa aj dnes rovnako tvrdo zopakovať."

Boh dal a nemusia sa dnes opakovat, lebo robotnicka otazka je dnes zodpovedana.

"A tak musíme znova pripomenúť úlohu odborov nielen ako nástrojov na uzatváranie dohôd, ale aj ako "miesto", na ktorom sa prejavuje osobnosť robotníkov. Slúžia rozvoju skutočnej kultúry práce a pomáhajú robotníkom, aby sa mohli naozaj ľudsky podieľať na živote podniku."

Nadsene suhlasim! Ale iste mi date za pravdu, ak poviem, ze papez zrejme nemal namysli odbory typu KOZ. Inak, v nejblizsich tyzdnoch by mal byt v .tyzdni ucerejneny jeden moj clanok o uspesnych komercnych murarskych odboroch v Oklahome, ktore v mnhom vykonavaju socialne funkcie ako stredoveky cech, ale na trhovom zaklade a bez deformacii trhu. Myslim, ze prave taketo organizacie by mohli byt kompromisom medzi vasou a mojou predstavou.

"Štát sa musí priamo i nepriamo pričiniť o dosiahnutie týchto cieľov. Nepriamo a podľa princípu subsidiarity vytvorí čo možno najpriaznivejšie podmienky na slobodné vykonávanie hospodárskej činnosti, ktorá prináša hojnú ponuku pracovných príležitostí a prameňov bohatstva. Priamo a podľa princípu solidarity štát prispieva tak, že v záujme ochrany slabšieho do istej miery obmedzuje slobodu tých, čo rozhodujú o pracovných podmienkach, a nezamestnaným robotníkom zabezpečuje existenčné minimum."

Sa deje aj v tych najliberalnejsich ekonomikach. Neexistuje stat, ktory by neredistribuoval nic. Ale aj v ramci too, co vymedzuje CA ma Slovensko este dost priestoru, aby smerovalo doprava.

"Stanovisko tvrdého kapitalizmu teda vyžaduje teraz revíziu, aby sa uskutočnila reforma z hľadiska práv človeka, chápaných v najširšom zmysle a spojených s jeho prácou."

Sa deje, v 20. storoci sa ten "tvrdy kapitalizmus" zmenil na demokraticky kapitalizmus, ktory umoznuje sirokym vrstvam napr. investovat alebo pristup k uveru. To, co dnes v tomto smere povazujeme za samozrejmost, este pred par desatrociami samozrejmym nebolo. A toto spristupnenie kapiralizmu najsirsim vrstvam, to priniesol prave kapitalizmus.

"Zásada prvenstva práce pred kapitálom je teda požiadavkou náležiacou k rádu spoločenskej morálky."

Ten vztah medzi pracou a kapitalom by bol vyvazenejsi, keby sme nemuseli pouzivat sucasne dlhom kryte (a realnymi hodnotami nekryte) peniaze. Tu ale dava spravnu odpoved prave rakuska skola a to bud metalicky standard alebo navzajom si konkurujuce meny, co by napr. viedlo k odstraneniu cyklickych kriz.

"Tieto zmeny musia smerovať k tomu abybolo dôsledne uznané prvenstvo osoby pred vecou, práca človeka pred kapitálom ako súhrnom výrobných prostriedkov." Laborem exercens, Ján Pavol II."

No len ake tie zmeny maju byt? Zase vam zostava len viac statu alebo menej statu. Byt politikom, tak tento zavazok katolickej socialnej nauky interpretujem ako vyzvu k co najmenej statu tam, kde nema co robit, a co najviac statu, tam kde je nenahraditelny (vymozitelnost prava a veci ktore som spominal vyssie). Prave takato politika by totiz viedla k tomu, ze obdobie detskych chorob by bolo co najkratsie.

"A ešte posledný Váš omyl: pápež sa o dane stará. Viď. encykliku Rerum novarum, stať o daniach. To, že o tom neviete ma však už vonkoncom neprekvapuje."

A ktoru sadzbu preferuje, ak mam byt ironicky? Inak, Tomas Akvinsky povazoval platenie dani za nemoralne.


 
Meno:
E-mail:
Web stránka:
Predmet:
Text správy:

Zadajte iniciály Pravého Spektra - PS:
(antispamová ochrana)
 
 

Upozornenie

Príspevky v diskusii k článku sú osobnými názormi jednotlivých čitateľov. Redakcia Pravého Spektra za ich obsah nenesie žiadnu zodpovednosť.

Diskusné príspevky, ktoré sú v rozpore so zákonom budú odstránené.

O problematických príspevkoch nám môžete dať vedieť e-mailom na adresu redakcie.

Copyright © 2001-2024 Pravé Spektrum, občianske združenie
Stránka používa redakčný a publikačný systém Metafox od Platon Group