ISSN 1335-8715

27-02-2006   Lukáš Krivošík   Slobodný trh   verzia pre tlač

Katolícky pôvod liberálnej ekonómie

Martin Štefunko napísal knižku, v ktorej stručne predstavuje takzvanú rakúsku školu ekonómie, ktorá je spomedzi všetkých ekonomických škôl najsilnejším obhajcom slobodného podnikania a slobodného obchodu. V knihe poukazuje na jej katolícke korene a polemizuje s dogmami dominujúcej neoklasickej doktríny.

Reakcia na príspevok

reakcia
autor: Lukas Krivosik
pridané: 27-02-2006 17:03


Ked som sem daval tento clanok, vedel som, ze bude mat dva typy odporcov. Na jednej strane lavicovych liberalov, ktori ked sa povie "Katolicka cirkev", vypne sa im druha signalna sustava a nastupuju nizsie emocie. A na druhej strane konzervativni tradicionalisti.

Pricom obe strany budu chciet dokazat, ze kapitalizmus vynasli (teda skor umoznili ako "vynasli") protestanti, nie katolici.

Tak podme nato!

clivia:

"ako obist striktny zakaz cirkvi pouzivat urok. Cirkev v tom obdobi urcovala pravidla obchodu, hodne sa vyjadrovala k tomu co je "primerana cena" a "primerany plat" a tym brzdila rozvoj kapitalovych trhov"

To, ze katolicka cirkev dlho odmietala urok, mi je samozrejme jasne a ani to nepopieram. V clanku som ale poukazal, ze medzi katolickymi teologmi sa objavili ludia, ktori tento zakaz dostatocne vyrecne prehodnotili.

Pre porovnanie. Urok odmietali vsetky nabozenstva, aj Luther s Kalvinom proti nemu brojili. Dokonca mam dojem, ze aj zidia. Ale u zidov sa najskor studuju diela rabinov a len velmi pokrocili studenti nabozenstva sa ponaraju do slov prorokov.

Cize pointa je v tom, ze kapitalizmus moze fungovat aj v katolicizme aj v protestantizme, dolezite je, aby bol umozneny urok a vladou garantovane sukromne vlastnictvo.

jednokto:

"Friedman? nic?"

Clanok recenzuje knihu o rakuskej skole ekonomie. Samozrejme, okrem tejto skoly existuju aj ine liberalne skoly. Napr. len v Chicagu je to monetarizmus Miltona Friedmana a Buchananova Public Choice Theory.

Mozno raz napise Stefunko aj nieco o chicagskej skole a mozno poukaze na jej iny ako katolicky povod. Kazdopadne mnohi "Rakusania" vycitaju Friedmanovi epistemologicky relativizmus a dokonca ho odmietaju uznat za liberalneho ekonoma.

"teda aj my liberali, ktori mame liberlany pohlad na ekonomiu a spolocnost, sme vlastne iba ubohymi pokracovatelmi katolickych linii"

Chapem jednokto, ze toto poznanie ta frustruje, ale je to tak. Najliberalnejsia ekonomicka skola sa vyvinula z katolickeho prostredia.

Inak, toto nie je zaver, ktoty som si vycucal z prsta ja alebo Stefunko. Je to zaver dvojzvazkoveho Rothbardovho diela o historii ekonomickej vedy - Economic Thought Before Adam Smith, plus jej druhy diel - Classical Economics. Nieco o Rothbardovi a spomenutej teme tu:

http://www.mises.org/content/mnr.as...

Andrej:

"Jediné čo mi v článku a v knihe trošku vadí (sorry ak som nečítal pozorne), je určité nedocenenie významu židovských obchodníkov a ich diaspory , ergo ide mi o význam judaizmu pri vytváraní dnešného kapitalizmu."

Tuto vycitku ciastocne beriem. Zidia boli vytlaceny z polnohospodarstva restriktivnymi (ano, krestanskymi!) zakonmi. Preto koncili ako penazomenci a v slobodnych povolaniach.

Ved Luther proti Zidom aj poriadne vystupoval.

Inak, ked sa pozrieme na vyvoj samotneho cirkevneho ucenia, zistime, ze katolici prechadzali od stadia protitrhovej mentality (ktora je typicka pre vacsinu nabozenstiev - aj tych mimo krestanstva) k velmi modernemu a liberalnemu uchopeniu slobody.

Domnievam sa a tento nazor som uz odprezentoval aj Petrovi Frisovi, ze keby fanatici ako Luther a Kalvin, neboli odstartovali reformaciu, ktora katolicizmus vohnala do defenzivnych pozicii, liberalna spolocnost by sa vyvinula v univerzalnom prostredi katolicizmu a zrejme by takto vzniknuty katolicky liberalizmus, nemal tie uchylky, co ma dnesny lavicovy liberalizmus.

Dalsia vec je, ze takato liberalna tradicia sa v ramci katolicizmu naozaj vyvinula. Islo o katolicku whigovsku tradiciu, reprezentovanu Tomasom Akvinskym (podla Hayeka, prvy whig), neskor lordom Actonom, Alexisom de Tocquevillom, F.A. Hayekom a Michaelom Novakom. Na Slovensku sa k tejto katolickej tradicii klasickeho liberalizmu hlasi napr. Tomas Kristofory.

tomas:

"treba este dodat, ze mnoho tych, ktori sa v systeme vseovladajucej katolickej ideologie odvazili byt slobodne zmyslajucimi ludmi, boli muceni a fyzicki likvidovani dost neludskymi sposobmi."

Muceni boli gnostici, teda ti, co hlasali 1. vybudovanie nebeskeho kralovstva uz tu na zemi, 2. nahradenie rodiny volnou laskou (napr. Tomas Munzer alebo husitska sekta adamitov), 3. zospolocenstenie sukromneho vlastnictva.

Tieto tri znaky stredovekych herez mi nieco sakramentsky pripominaju... Preto inkvizicia len branila normalny spolocensky poriadok, netreba ju hodnotit az tak negativne. Zaujimave, ze knaza Kopernika, ktory prisiel s heliocentrickou sustavou, nikto neobtazoval.

Preco? Lebo Kopernik, na rozdiel od inych, neviazal na svoje vedecke poznatky dosledky pre svoj politicky program.

"A ze slobodne podnikanie a slobodny obchod ma katolicke korene? No neviem, staci si porovnat napr. rozvoj protestantskeho Anglicka a Holandska s katolickym Spanielskom a Portugalskom v minulych storociach a kazdemu aspon trochu sudnemu cloveku musi byt jasne, ze nie katolicizmus ale protestantizmus bol hybnou silou rozvoja kapitalizmu, priemyselnej revolucie a hlavne slobody ako takej."

Kapitalizmus sa dlhodobo presadil najma v Anglicku. A pokial ja viem, dlho tam zapasili o tron katolici s protestantmi. Tu je ale zaujimavy jeden detail z historie anglikanskej cirkvi.

Ked Henrich VIII. zalozil kvoli svojim manzelstvam a rozvodom svoju cirkev, jedinou zmenou bolo, ze namiesto papeza, postavil na celo anglikanskej vieri seba. Tu je zaujimave, ze vierouka anglikanskej cirkvi zostala vlastne katolicka, len sa zmenila hlava. A Henrich VIII. v spore medzi papezom a Lutherom branil papeza, zaco od neho dostal titul defietor fidei, "obranca viery", co je dodnes oficialna sucast titulu anglickeho krala.

Mimochodom, anglikanska cirkev mnohe protestantske sekty potlacala, ved kvoli tomu usli aj puritani do Ameriky. Dnes by uz boli anglikani a katolici pravdepodobne davno zjednoteni, ale v 20. storoci zjednoteniu zabranilo rozhodnutie anglikanov svatit zeny za knazov. Dnes, ked anglikani svatia uz aj sodomitov, asi sa ziadne zjednotenie konat nebude.

Tu je ale zaujimave, ze viaceri katolici pomahali presadit sa Thatcherovej (ona sama je metodistka, nie anglikanka) v ramci konzervativnej strany. Ci uz to bol Airey Neavs, Keith Joseph alebo Paul Johnson.

"Ak dielo Maxa Webera "Protestantská etika a duch kapitalizmu" je oznacene za propagandu, ako potom charakterizovat tento prispevok? Objektivne definovanie povodu slobodneho podnikania a vzniku kapitalizmu?"

Zaver Maxa Webera, ze za vznikom kapitalizmu je kalvinisticka panika zo spasy sa dnes vseobecne povazuje za nespravny. Ak chces, obsiahlo o tom pise Paul Johnson v knihe "Nepratele spolecnosti". Podotykam, ze Johnson nie je ani "Rakusan" ani libertarian.

Takze opat nejde o zaver, ktory by som si ja alebo Stefunko vycucali z prsta.


 
Meno:
E-mail:
Web stránka:
Predmet:
Text správy:

Zadajte iniciály Pravého Spektra - PS:
(antispamová ochrana)
 
 

Upozornenie

Príspevky v diskusii k článku sú osobnými názormi jednotlivých čitateľov. Redakcia Pravého Spektra za ich obsah nenesie žiadnu zodpovednosť.

Diskusné príspevky, ktoré sú v rozpore so zákonom budú odstránené.

O problematických príspevkoch nám môžete dať vedieť e-mailom na adresu redakcie.

Copyright © 2001-2024 Pravé Spektrum, občianske združenie
Stránka používa redakčný a publikačný systém Metafox od Platon Group