ISSN 1335-8715

20-01-2006   Lukáš Krivošík   Slovenská otázka   verzia pre tlač

Sú Američania vôbec národ?

Sú Američania skutočným národom, alebo ide len o nesúrodý zhluk rasových a národnostných skupín bez zdieľanej kultúry a identity? Antiamerikanizmus je dôležitou súčasťou komplexu politických, ekonomických a filozofických bludov, ktoré dohromady vytvárajú (o)bludárium nacionálno-socialistickej identity nadpolovičného množstva Slovákov. Ak načúvame krčmovým slovenským „kulturtrégrom“, ktorí po lazoch a kopaniciach filozofujú nad problémami sveta, Američania žiadnym národom nie sú.

Reakcia na príspevok

RE: .
autor: D
pridané: 23-01-2006 21:27


"Nuz, nepovedal by som, ze nieco bezhlavo aplikujem, skor myslim viac krokov dopredu, ako je bezne, a vidim nasledky, ktore mnohym ostavaju skryte... :)"

Zatial si ma o tom nepresvedcil, verim, ze tento prispevok to zmeni. Na uvod, fakty nemaju na cele napisany vyznam, dolezita je ich (spravna) interpretacia.

"Nez si pomyslis, ze kecam, skus si odpovedat na zakerne otazky:"

"Aky vplyv malo zavedenie bezpecnostnych pasov na bezpecnost cestnej premavky?"

Zalezi ako chapeme pojem bezpecnost cestnej premavky. Vplyv na to, aby ludia jazdili ohladuplnejsie urcite nemaju na svedomi, to nie je ani ich ucel, ale aby v pripade nehody zvysili sance na prezitie, tu som presvedceny je fakty hovoria v ich prospech.

"Ktore auta zavinia nehody castejsie, tie s ABS, lebo tie bez neho?"

Aj s ABS treba vediet jazdit, ale co sa tyka abs nechapem co ma spolocne s pravidlami cestnej premavky. Uverim, ze vocidici jazdiaci s ABS zavinili viac dopravnych nehod ako vodici bez nich.Kludne. Este je samozrejme otazna metodika, ale co je najpodstatnejsie interpretacia, co by akoze z konstatovania viac nehod vodicov abs malo vyplivat vo vztahu ku zmyslu pravidiel cestnej pramavky, ich vynucovania si?

"Aky bol podiel vodicov, ktori sa na ceste spravaju bez ohladu na pravidla, v roku 1950 a v roku 2000?"

A aky by bol bez nich? Inak zaujimave, ze najprv si hovoril o nehodovosti, teraz o vodicoch spravajucich sa bez ohladu na pravidla(ktore mimochodom v roku 1950 boli o kusok benevoletnejsie). Ako sa to mera?

"Nikde som netvrdil, ze pravidla treba uplne zrusit a nechat ludi, nech si na ceste robia, co sa im paci - to uz si trochu domyslas."

Nie, priamo si to naozaj nepovedal, ale zacali sme pri potretoch a tam je otazne len jedno pravidlo. Vidis v potrate do uciteho veku vrazdu a nevidis zmysel v poziadavke na vynucovanie si ochrany, hrozby trestu pre tych, co by chceli vrazdit. A odtial sme sa dopracovali az k tvrdeniu, ze odstranenie pravidiel a znaciek(fakt mi povedz ci sa to dalo pochopit inak ako uplne) ma vraj blahodarne ucinky na dopravu, bezpecnost(kvalitu).

" kazdom pripade su vsetky striktne a prisne pravidla o nicom, ked poznas odpoved na poslednu z vyssie uvedenych otazok."

Odpoved, ktoru cakam je mozno "spravna", je spravna aj interpretacia, predmet skumania, zavery odvodene z konstatovania nejakych faktov, metodika?

"Experiment shared space som spominal hlavne ako demonstraciu, ze je mozne dosiahnut zaujimave vysledky, ked zabudneme na naivne predstavy, ze zakazy, prikazy, zatarasy, retardery, ostrovceky a ine nasilne sposoby pomozu zvysit bezpecnost."

Mne staci kazdodenna skusenost z jazdy v Bratislave. Vypnute semafory na frekventovanej krizivatke. Nehody z nerespektovania stopky, ktora nie je len o "zakaze" ale aj o upozorneni vodica na to, ze ide o nebezpecnu krizovatku.

"Mozno trochu, ale efekt nezodpoveda vynalozenym prostriedkom."
Jeden zachraneny nevinny ludsky zivot je hoden akychkolvek materialnych prostriedkov, ci ide o potrat alebo ozrateho vodica. Ale tu sa rozhodne nebavime o jednom, dvoch zrnkach piesku na pusti ani v jednom ani druhom pripade....

"Na nejaku Bajkalsku sa rozhodne nehodi - pre hlavne tahy a dialnice treba najst ine modely."

Fajn, ale to sme uz niekde inde. A ake ine modely to asi budu? Ziadne znacky, ziadne pravidla, ziaden trest pre tych, co bezohladne ohrozuju inych asi nie...

"1. samotny rozsah pravidiel cestnej premavky, ktory uz aspon pred 40 rokmi prekrocil rozumne hranice. Cim viac pravidiel, tym menej si ich vodici pamataju"

Zaujimave, uz sa bavime o rozsahu, nie o kategorickom konstatovani, ktore som tak nepochopil zjavne sam.

"(vid napr. namatkove prieskumy ADAC medzi vodicmi, z ktorych 74% nebolo schopnych napisat test z autoskoly na dostatocny pocet bodov, uff)."

Co uff, to by som asi aj ja bez toho, ze by som si ozivil niektore predpisy, z ktorych mnohe pre mna nie su ani aktualne. (ale mozu sa takymi stat). Nuz a ako je koncipovany test v autoskole? Mimochodom, viem si predstavit, ze by som sa sekol aj v krizovatkach, lebo clovek to uz ma zautomatizovane a ked cumi na papier a rozmysla je to trochu ine. A plati aj opak, clovek nadupany teoriov, hoci dobre zvladajuci volant, este dobrym vodicom byt nemusi.

"dopravne znacenie, ktore casto obmedzuje vodicov vyrazne viac ako je nevyhnutne. Cim viac obmedzeni, tym mensiu hodnotu ma pre vodica kazde jedno z nich (inak tiez klasicky trhovy princip prevahy ponuky nad dopytom)."

To plati pre kazdeho, jasne. Naco stopka, ved ja poznam dobre danu krizovatku, ale co ten, co tam pride prvy krat? Bol by som rad, keby si zacat byt konktretny. Ktore znacky, obmedzenia zacneme odstranovat. Patrim medzi milovnikov rychlej jazdy, mam na to podmienky, niekedy mam potrebu auto "prevetrat", ale som si vedomy zaroven aj rizika, staci mala prekazka na ceste a neurobim uz nic, navyse mozem ohrozit inych.

"dopravne znacenie, ktore vodicov zatazuje (ci skor obtazuje) prilis vela zbytocnymi informaciami (na Slovensku ani nie, ale napr. v Nemecku to miestami vyzera ako na dopravnom ihrisku). Cim viac dopravnych znaciek, tym menej ich vodici vnimaju (information overload)."

Fefe znacky clovek vnima periferne, v podstate si to uz po par rokoch jazdenia ani neuvedomuje. Rozmyslam o pripade, kde by som mal pocit o prebytku informacii. Nachadzam pripady hlupeho znacenia a aj nedostatocneho. Povedz priklad, kde sa stretnem s prebytkom informacii, ktore by mi uskodili...mozno ked sa na to budem sustredit, dam ti za pravdu.

"Pozor zakruta" pred kdejakou miernou zatackou s polomerom 2 kilometre, alebo obmedzenia rychlosti na miestach, kde nemaju co hladat"
Ok toto su jasne pripady, ale tu ide skor o hlupe znacenie. Toto su vsetky pripady, na ktore sa vtahuje konstatovanie o tom, ze znizuje "citlivost" vodicov proti dopravnemu znaceniu resp. dezorientuje? Ale toto je uz daleko za povodnym konstovaniam, kategorickym, koli ktorym sa spustila diskusia.

"Vdaka pasom sa zacalo jazdit rychlejsie... Efekt airbagov je mimochodom podobny."

Ako vies, ze vdaka pasom docerta?

"Vdaka ABS je vozidlo (zvacsa) ovladatelne aj pri prudkom brzdeni a brzdna draha moze byt za urcitych okolnosti kratsia. Ale nehod neubudlo, prave naopak. Vodici vozidiel s ABS jazdia rychlejsie, s mensim odstupom a neskor brzdia - preto zapricinuju viac nehod."
Je to mozne, aj ked trochu neverim tomu, ze by sa nejaka vacsina vodicov s abs na neho v tomto zmysle spoliehala.

"Rok 1950: 15%, Rok 2000: 15%. :-(("


"Ako vidis, nie je vsetko jasne vopred." Nie je, ani interpretacia tychto cisel, vid otazky zo zaciatku.


 
Meno:
E-mail:
Web stránka:
Predmet:
Text správy:

Zadajte iniciály Pravého Spektra - PS:
(antispamová ochrana)
 
 

Upozornenie

Príspevky v diskusii k článku sú osobnými názormi jednotlivých čitateľov. Redakcia Pravého Spektra za ich obsah nenesie žiadnu zodpovednosť.

Diskusné príspevky, ktoré sú v rozpore so zákonom budú odstránené.

O problematických príspevkoch nám môžete dať vedieť e-mailom na adresu redakcie.

Copyright © 2001-2024 Pravé Spektrum, občianske združenie
Stránka používa redakčný a publikačný systém Metafox od Platon Group