ISSN 1335-8715

14-01-2006   Tomáš Krištofóry   Komentáre   verzia pre tlač

Vyhlásenie biskupov o ekonomickej situácii v súvislostiach

Vyhlásenie Konferencie biskupov Slovenska k sociálno-ekonomickej situácii bolo vystavené pretriasaniu z rôznych pozícií. Má teda reálne súvislosti, ktoré analyzujem v nasledujúcom texte. Reálne, praktické reakcie na vyhlásenie biskupov prebiehali v špecifickom intelektuálnom prostredí. Preto je možné tvrdiť, že vyhlásenie biskupov malo a má okrem reálnych súvislostí aj svoje intelektuálne, teoretické súvislosti.

Reakcia na príspevok

RE: vatikan u mna velmi stupol
autor: Braňo Sepeši
e-mail: blsepesi@nextra.sk
pridané: 20-01-2006 10:43


Toto je podľa mňa reakcia tak trochu aj na tvoju úvahu o kréde PS.
Už pomerne dávno nikto z RKC netvrdí, že stvorenie a evolúciu treba brať doslovne, hoci z chápania všemocnosti Boha je atkáto myšlienka celkom logická. A mimochodom pre všemohúceho Boha akiste nie neuskutočniteľná. Chápanie symboliky Sv. Písma na jednej strane a doslovná interpretácia spôsobená snáď niekedy aj chybami v preklade sú pravdepodobne príčinou rozkolov a heréz. Cirkev sa vo svetle nových poznatkov stále vyvíja a určité "odobrenie" evolučnej teórie je len logickým krokom v tomto procese. Preto nie je namieste označiť ju za skostnatelú, ustrnutú kdesi v stredoveku. Ide len o to, že pracuje s tak citlivými a bytostnými otázkami, pohľad na ktoré nie je možné meniť s každým novým objavom. Povedal by som, že si dáva len načas a nové objavy podrobe skúma. Aj v tom je pre mňa záruka, že to, čo je už Cirkvou odobrené, je už pomerne dobre "požuté".
A čo sa týka toho relativizmu, v tejto súvislosti by som k nemu ako opozitum nepriradit absolutizmus ale fundamentalizmus. Podľa mňa to najlepšie vysvetlil Ježiš, keď mu vyčítali, že uzdravuje v sobotu: Boha dal sabat ľuďom, a nie ľudí sabatu. Možno ti to moc nesedí k tomu zabíjaniu, ale ide zase len o kontext a doslovný výklad. V záujme ochrany životov je z hľadiska RKC v hraničnom prípade možný napr. aj trest smrti. Otázkou je len to, ako sa dá stanoviť, či masový vrah je polepšený, alebo sa len pretvaruje. Našťastie sa trest smrti dá obísť doživotím a preto si Cirkev môže dovoliť byť absolútne proti trestu smrti, hoci katechizmus ho pripúšťa. A rozhodne tu nejde o žiadne zjednodušenie, či zrelativizovanie Božieho "nezabiješ".
Mravný alebo morálny relativizmus sa týka skôr vecí, ktoré boli až doposiaľ chápané ako dané, niekedy dokonca možno aj tabuizované. Relativizácia vernosti a legitimizácia promiskuity, zľahčovanie funkcie manželstva a legalizácia alternatívnych foriem spolužitia, znižovanie hodnoty života, či už pred narodením alebo v terminálnom štádiu a vyzdvihovanie slobody rozhodovania nad rámec ktorý bol doposiaľ akceptovaný. Tieto a iné témy sú predmetom debaty o morálnom relativizme. A so znepokojením musím konštatovať, že za každou z nich je nesprávny výklad slobody rozhodovania. Preto sa mi zdá slovíčkárenie o absolútne a relatívne trochu v duchu: čo chcete, však to robíte aj vy. Ale tak to nie je. Katolíci nerelativizujú, len pozorne čítajú, čo je napísané a hladajú hlavnú ideu, nie len slovo alebo vetu vytrhnutú z kontextu. Zatiaľ len toľko.


 
Meno:
E-mail:
Web stránka:
Predmet:
Text správy:

Zadajte iniciály Pravého Spektra - PS:
(antispamová ochrana)
 
 

Upozornenie

Príspevky v diskusii k článku sú osobnými názormi jednotlivých čitateľov. Redakcia Pravého Spektra za ich obsah nenesie žiadnu zodpovednosť.

Diskusné príspevky, ktoré sú v rozpore so zákonom budú odstránené.

O problematických príspevkoch nám môžete dať vedieť e-mailom na adresu redakcie.

Copyright © 2001-2019 Pravé Spektrum, občianske združenie
Stránka používa redakčný a publikačný systém Metafox od Platon Group