ISSN 1335-8715

14-01-2006   Tomáš Krištofóry   Komentáre   verzia pre tlač

Vyhlásenie biskupov o ekonomickej situácii v súvislostiach

Vyhlásenie Konferencie biskupov Slovenska k sociálno-ekonomickej situácii bolo vystavené pretriasaniu z rôznych pozícií. Má teda reálne súvislosti, ktoré analyzujem v nasledujúcom texte. Reálne, praktické reakcie na vyhlásenie biskupov prebiehali v špecifickom intelektuálnom prostredí. Preto je možné tvrdiť, že vyhlásenie biskupov malo a má okrem reálnych súvislostí aj svoje intelektuálne, teoretické súvislosti.

Reakcia na príspevok

RE: trosku vzpruhy na rano
autor: D
pridané: 20-01-2006 3:01


(podla mna ludske literarne alebo ustne podavane dielo)
- obecne sa tomu hovori socialne vedomie

"sa nas snazia presvedcit, ze tieto morlane pravidla nevyplyvaju z nabozenskych dogiem, ale praveze z nejakych vseobecnejsich, teda su v poriadku."

Obavam sa, ze takyto dualizmus, "vseobecne" a "nabozenske" nevidia. Charakteristickejsie sa mi javi to, ze sa snazia presvedcit, ze tieto normy su nezavisle od ludskych tuzob a zelani, socialneho vedomia, ze su akosy dane a nemenne. To je dedicstvo antickej filozofie.

Zakaz interupcii je moralnym pravidlom, tyka sa vztahu dvoch jednotlivcov, pretoze v plode vidia ludskeho jednotlivca a eutanazia a samovrazda ma tiez svoj moralny rozmer, uz len v momente, ked sa zacneme bavit o probleme deti vs. rodicia.


"Tyto intuitivní soudy odrážejí výsledek milionů let, během nichž naši předci žili jako společenští savci, a tvoří součást našeho společného dědictví.", ale cisto iba z nabozenskych dogiem a preto by sa mali uznavat v ramci nabozenskych komunit ako dobrovolne extra bremeno, ale nemali by sa pchat do celej splocnosti formou vynutitelnych zakonov."

To co nazyvas nabozenskymi dogami, je tak isto sucastou socialneho vedomia. To ze ziadame (asi to mozem zovseobecnit) aby boli prekazky ludskemu konaniu kladene len tam a vtedy, kde a ked toto konanie vstupuje do slobody ineho, je v sulade s nasimi potrebami, tak ako je v sulade s ich potriebami, ktore k nim patria tak ako modre oci, tie nabozenstvom racionalizovane normy a vynucovanie si tychto noriem konania/spravania sa, aj u inych.
V nicom inom nenajdeme podstatu moralnych noriem, teda nasich narokov na konania cloveka voci cloveku v nasom okoli, ako v pochopeni toho, ze nie su nicim viac, ako obrazom nasich potrieb(zelani,predstav...) a ze tieto potreby su do velkej miery dane prave procesom socializacie. Prave vdaka nemu sa stavame ludmi a sme do velkej miery takymi ludmi, v akom sirsom socialnom prostredi sme vyrastali. Potom jedina cesta k presvedceniu niekoho ineho o neprijatelnosti nim kladenych noriem vedie cez poukazanie na to, ze jeho naroky na konanie inych resp. vynucovanie si konania len v sulade s tymito narokmi je tyranske, ublizuje niekomu a spoliehat sa na to, ze schopnost empatie, ktore je cloveka vlastna tiez, sposobi, ze dalsie vynucovanie si tychto narokov pojde proti potrebam samotneho ich povodneho hlasatela.
Nuz ale ked za dosledkami vynucovania si, ci zakazovania nejakeho konania nevidime cloveka a len cloveka, ale nejaku metaforu, ako napr. spolocnost, ci spolocenske dobro, je to tazke. Spoliehat sa na empatiu moze byt kontraproduktivne, pretoze sa uplatnuje voci niecomu co neexistuje, co netrpi, miesto toho, aby sa uplanovala voci niecomu, co ruky a nohy naozaj ma, co citi a od coho ocakavame zrejme podobny kus empatie pri inej prilezitosti.


 
Meno:
E-mail:
Web stránka:
Predmet:
Text správy:

Zadajte iniciály Pravého Spektra - PS:
(antispamová ochrana)
 
 

Upozornenie

Príspevky v diskusii k článku sú osobnými názormi jednotlivých čitateľov. Redakcia Pravého Spektra za ich obsah nenesie žiadnu zodpovednosť.

Diskusné príspevky, ktoré sú v rozpore so zákonom budú odstránené.

O problematických príspevkoch nám môžete dať vedieť e-mailom na adresu redakcie.

Copyright © 2001-2019 Pravé Spektrum, občianske združenie
Stránka používa redakčný a publikačný systém Metafox od Platon Group