ISSN 1335-8715

14-01-2006   Tomáš Krištofóry   Komentáre   verzia pre tlač

Vyhlásenie biskupov o ekonomickej situácii v súvislostiach

Vyhlásenie Konferencie biskupov Slovenska k sociálno-ekonomickej situácii bolo vystavené pretriasaniu z rôznych pozícií. Má teda reálne súvislosti, ktoré analyzujem v nasledujúcom texte. Reálne, praktické reakcie na vyhlásenie biskupov prebiehali v špecifickom intelektuálnom prostredí. Preto je možné tvrdiť, že vyhlásenie biskupov malo a má okrem reálnych súvislostí aj svoje intelektuálne, teoretické súvislosti.

Reakcia na príspevok

RE: ordoliberalizmus a socialna nauka
autor: Tomáš Krištofóry
e-mail: t.kristofory@centrum.cz
webstránka: http://kristofory.blog.sme.sk
pridané: 18-01-2006 17:23


Trh v moralke? Hm, moze byt, povedal by Michael Novak: "Mnoho z nás je skutočne presvedčených o tom, že demokracia má svoje korene „v prirodzenosti vecí“, v skutočnom „systéme prirodzenej slobody“, a že má svoje korene v prirodzenom práve. Zároveň som rád, že vláde sú znemožnené zákony týkajúce sa toho, ako by sa také pravdy mali definovať alebo aké zdôvodnenia by sa mali formulovať a hájiť. Štát nie je vybavený – a ani by nemal byť – k tomu, aby určoval pravdy a hodnoty tohto druhu. Štát nesmie zakazovať menšinám, cirkvám a hľadačom pravdy, aby formulovali takéto pravdy, pestovali ich a hájili alebo aby bránili ich opodstatnenie v autorite tak vysokej a úctyhodnej, ako je Autor života, Stvoriteľ sveta a Počiatok pravdy, o ktorom tvorcovia amerického experimentu neváhali hovoriť otvorene. Skrátka, inštitúcie s autoritou v morálnych a náboženských záležitostiach nemusia byť a nemali by byť organizované podľa rovnakých modelov ako občianske inštitúcie určené k svetským záležitostiam. Občianska spoločnosť by sa nemala organizovať tak, ako je organizovaná katolícka cirkev; cirkev by sa nemala organizovať tak, ako sa organizuje občianska spoločnosť. Avšak dva rozdielne modely vnútornej organizácie môžu doplňovať jeden druhý spôsobom, ktorý je pre obe veľmi tvorivý." Suhlasim s tym, aby legislativa zastavala nieco, co je spolocne vsetkym vyznaniam i nevyznaniam, a to je prax, prax civilizacie, vseludske hodnoty, ktorym tak malo ludi rozumie. Mozu byt postavene na piedestale abstraktneho Boha (ako v USA in God we trust, pricom Michael Novak hovori, ze nikto v USA nema pravo definovat toho Ustavneho Boha, je to Niekto nad vsetkymi a nad vsetkym). Takto, vytvorenim "posvatnej klenby praxe" moze stat ocakavat od ludi respektovanie svojej autority.

Teologicky zdatny sice nie som, ale v niecom som vnoreny do myslenia teologov az po usi:) Prave v socialnej nauke:) Zopakujem, co som napisal vyssie v prispevku, ze slova z ust teologa znamenaju nieco ine, nez tie iste slova z ust ekonoma. Musia pochopit, ako to ten druhy mysli, respektovat povolene sfery posobnosti oboch nahladov na skutocnost a potom mozu spolupracovat. Mas pravdu v tom, ze naozaj mnohi krestanski laviciari ekonomii nerozumeju, ale i tak ber na vedomie moje zdoraznenie ineho ucelu vyrokov teologov a vyrokov ekonomov.


 
Meno:
E-mail:
Web stránka:
Predmet:
Text správy:

Zadajte iniciály Pravého Spektra - PS:
(antispamová ochrana)
 
 

Upozornenie

Príspevky v diskusii k článku sú osobnými názormi jednotlivých čitateľov. Redakcia Pravého Spektra za ich obsah nenesie žiadnu zodpovednosť.

Diskusné príspevky, ktoré sú v rozpore so zákonom budú odstránené.

O problematických príspevkoch nám môžete dať vedieť e-mailom na adresu redakcie.

Copyright © 2001-2019 Pravé Spektrum, občianske združenie
Stránka používa redakčný a publikačný systém Metafox od Platon Group