ISSN 1335-8715

29-12-2005   Michal Maťovčík   Slobodný trh   verzia pre tlač

Ekonómia slobody

„Je možné, že základné premisy hlavného prúdu ekonomickej teórie sú založené na omyle? A ak áno, čo to znamená pre svet, ktorý z týchto mylných téz vychádza po celé generácie? Čo je to spravodlivá cena? V čom spočíva skutočné jadro neúspechu socializmu? Prečo štátne zásahy vždy znižujú blahobyt? Ako treba bojovať proti monopolom? Aká je úloha centrálnych bánk?“ Na tieto a ďalšie otázky dáva odpoveď kniha Martina Štefunka Ekonómia slobody.

Reakcia na príspevok

RE: Trest smrti
autor: Lukas Krivosik
pridané: 07-01-2006 2:54


Jednokto, tvoje "budovanie konzistentnych pozicii" je naozaj smiesne tam, kde TEBE chybaju elementarne poznatky. Stavat tu na "Nezabijes" nejake tezy o mojom relativizme je dokazom tvojej neznalosti krestanstva a absolutnym nepochopenim vyznamu tradicie a predsudku pri dynamickom formovani pravidiel. Precitaj si nieco od Edmunda Burka alebo od Russela Kirka.

Ja mam pocit, ze ty si akysi pozitivisticky idiot, ktory funguje na doslovnom vyklade zakonov a v ziadnom inom pravnom prostredi, trebars v anglosaskom case law, by nebol schopny fungovat. Nieco ako kulturna evolucia pravidiel je ti ocividne uplne cudzie a mimo tvojho obzoru chapania.

V Starom zakone je vela veci, ktore povedal Boh a neskor ich sam zrevidoval alebo to za neho urobil Jezis v Novom zakone. Mnohi tvrdia, ze Cirkev vlastne Jezisovo posolstvo spotvorila a uplne prevratila. Ale to nie je pravda. Katolicka cirkev ako institucia, majuca takpovediac licenciu na vykladanie viery, proste musela zjavenu pravdu zasadzovat do realneho a dynamicky sa meniaceho kontextu.

Toto napriklad znamena, ze Nezabijes je Bozim prikazanim. Je to dokonca zakladny predpoklad mierovej koexistencie medzi ludmi v akejkolvek spolocnosti. Ale nemozno sa ho drzat absolutne, v kazdej situacii a kazdym clovekom, pretoze vzdy sa najde nejaka objektivna situacia, kde mozeme jeden zivot zachranit len tak, ze iny obetujeme.

Bol Churchill relativista, ked nenechal evakuovat Coventry, ktore potom zbombardovali Nemci? Nebol, pretoze vedel, ze keby mesto evakuoval, Nemci by zistili, ze cita ich kody. Proste Churchill si zratal , ze musi iste zivoty obetovat, aby viac zivotov zachranil.

A vobec, ako sa mal krestan Churchill zachovat tvarou v tvar Hitlerovej hrozbe. Dosledne drzanie sa prikazania Nezabijes by viedlo k Hitlerovmu vitazstvu a k zmareniu viac zivotov, nez zmarila vojna.

Krestanstvo hlasa lasku k bliznemu a papez vystupuje ako pacifista. No aj Cirkev zladuje prikazanie "Nezabijes" s koncepciou spravodlivej vojny, kde definuje okolnosti, za ktorych je mozne rozmyslat o vynimke z daneho pravidla.

Mozem sa mylit, ale pokial viem, v hebrejcine znelo toto prikazanie ako "Nezavrazdis". Myslim, ze logicky sa da rozlisit medzi "Nezabijes" a "Nezavrazdis".

Takisto rozpor interrupcie a trest smrti. O akych "pocitoch" to hovori Peter Surda??? Je to rozum, ktory rozlisuje medzi okolnostami interrupcie (svojvolne usmrtenie nevinneho ziveho cloveka) a okolnostami trestu smrti (to znamena usmrtenie vraha na zaklade rozhodnutia sudu po starostlivom dokazovani).

Trest smrti pre brutalnych vrahov a zakaz interrupcie sluzia tomu istemu ucelu: zachovavaniu (kultury) zivota v ludskej spolocnosti. Preto medzi tymito dvomi vecami nevidim ziadny rozpor, rovnako ako ho nevidia miliony konzervativcov a krestanov po celom svete a vo vsetkych dobach.


 
Meno:
E-mail:
Web stránka:
Predmet:
Text správy:

Zadajte iniciály Pravého Spektra - PS:
(antispamová ochrana)
 
 

Upozornenie

Príspevky v diskusii k článku sú osobnými názormi jednotlivých čitateľov. Redakcia Pravého Spektra za ich obsah nenesie žiadnu zodpovednosť.

Diskusné príspevky, ktoré sú v rozpore so zákonom budú odstránené.

O problematických príspevkoch nám môžete dať vedieť e-mailom na adresu redakcie.

Copyright © 2001-2024 Pravé Spektrum, občianske združenie
Stránka používa redakčný a publikačný systém Metafox od Platon Group