ISSN 1335-8715

28-12-2005   Lukáš Krivošík   Slobodný trh   verzia pre tlač

Prečo zomierajú bezdomovci?

V Bratislave zomreli dvaja bezdomovci, a to priamo v centre mesta. Tento rok ich bolo už šestnásť! Natíska sa otázka: kto je na vine? Je na vine počasie? Je na vine spoločnosť, ktorá podľa ľavice vytvára veľké materiálne rozdiely a chudobných, ktorých potom necháva skapať na ulici? Alebo sú na vine samotní bezdomovci so svojím neprispôsobivým životným štýlom a neochotou urobiť niečo pre zmenu svojho postavenia?

Reakcia na príspevok

RE: Krivosik , Friso :
autor: D
pridané: 05-01-2006 21:23


"Citat: "pocit krivdy" koniec citatu."
Dakujem za vycerpavajuce vysvetlenie z ktoreho nie je jasne vobec co si predstavujes pod "relativizaciou slobody", nehovoriac o mojov vztahu k tomuto nezadefinovanemu pojmu. Ale dnes je popularne ohanat sa relativizmom a asi len malokto tusi o com vlastne hovori.

"Bohuzial stale nie si ochotny prijat dvojosove delenie politickeho presvedcenia, ako je prezentovane na politicalcompass.org."

Som ochotny prijat, ale rozhodne je otazka na co sluzi. Ak ide o niekoho zorientovanie sa vo vlastnej politickej orientacii, moze to posluzit. O tom zrejme ten FAQ, ze ano. Naco hladat zlozite vysvetlenia, ked existuju jednoduche. A to ze sa aplikaciou liberalneho pristupu niekedy da dojst uplne protichodnym stanoviskam o tom ta moze presvedcit historia liberalizmu, ale ci ich meranie pojmami lavica/pravica tak ako sa dnes chapu je povrchme a zbytocne.

"libertarian/autoritarian"
Mimochodom. vedecky komunista ktory veri na prichod beztriednej spolocnosti, na casi, ked bude existovat len slobodna kooperacia, "prirodzeny respekt voci vlastnictvu" resp. ked strati vobec pojem vlastnictva vyznam podla teba patri kam? Najlavicovejsi opak "autoritariana", ktory ale zrejme nie je libertarian. Takze asi bude treba zmenit to libertarian na anarchizmus,komunizmus,anarchokapitalizmus, jednym slovom na utopisticku predstavu o slobode a usporiadani spolocnosti.
A kde budu liberali? Tam, kde je zdravy rozum a budu sa distancovat zrejme tak ako vzdy v minulosti od tych, ktori tuzia pod tvrdej ruke vlady osvietenych nad sebou ako aj od tych, co miesto praktickych rieseni ponukaju viziu utopistickeho usporiadania spolocnosti, hladaju cloveka aky neexistuje, neexistoval a zrejme ani nebude. Je scestne hladat miesto, kde stoja medzi tymito dvoma pristupmi na nejakej osi, jednoducho su inde.

">> (Podvod)
> No a? Akeho aktu fyzickej agresie som sa pri tom dopustil ...
Nemusi ist o agresiu v zmysle napadnutia, staci fyzicke vzatie alebo pouzivanie predmetu. Najneskor ked odmietnes splnit zo "zmluvy" plynuce zavazky je jasne, ze ti majetok nepatri, lebo s tym by povodny majitel nesuhlasil."

Jasne to vobec nie je, aspon nie v zmysle kriteria, ktore ponukas. Alebo uz zrazu nie je jedinym kriterion fyzicke nasilie?
Nikoho som sa nedotkol, ziadne fyzicke nasilie sa nekonalo, pri ziskani majetku som sa nikoho ani nedotkol, na zaklade coho mi podla tvojho "univerzalneho" kritria o nasili chces siahnut na majetok, ktory som v jeho zmysle nadobudol uplne legitimne.
Rozumna odpoved moze byt taka, ale to sme rozhodne uz inde ako pri tvojom kriteriu, ze tvojim legitimnym vlastnictvom sa stane len to, coho sa vzda vymenou za to, co posytujes ty druha strana, ale len v pripade, ze budu naplnene zmluvne podmienky. Tym sa zabrani tomu aby sa znauzila moc resp. nevyhoda, ktoru ma jedna strana pri realizovani vymeny voci druhej.
V nej spociva moc - primat konat tak ako by nekonal -
keby poznal, co sa skutocne za ponukou skryva. Dolezite su vsak aj hranice tohoto principu, ktory je len urcitym voditkom, nie dogmou ale to som tu popisaoval uz viackrat a bez zdraveho rozumu, presne ako sa to pokusas ty, sa stane zase len nezmyselnou dogmou.

"Tato definicia je vlastne tautologia, pretoze pod nu spada uplne vsetko, tympadom absencia moci neexistuje a nikam sme sa nedostali."
Zartujes dufam. Aku moc mam napr. ja primat teba nejako konat ako nechces alebo ti branit v konani, ake zamyslas? V com spociva zdroj mojej moci, ktory by som mohol zneuzit, ked tvrdis, ze sa to da nasit na vsetko.(a mozno sa to "nasit" da, staci par metafor ku ktorymi sa uchyluju priatelia libertariani).

"Dalej si teda stojim za definiciou, ze neopravnenou mocou je pouzitie alebo opravnena hrozba silou nad tvojim majetkom proti tvojej voli."
Mocou? Lebo toto je uz cosi ine ako uvadzas vyssie.
To je a reflekture je legislativa. Ja sa ale pytam, na to, ci je tento zdroj moci jediny nelegitimny.

"Minarchism"
ale tipol som si spravne. Nuz nasiel som trochu ma zarazil Herbert Spencer ako "priminentny" clen tejto komunity.
Koncepcia minimalneho statu, ked si ani vtedajsi liberali nevedeli predstavit(nie v zmysle, ze by nemali taku fantaziu) demokraciu a teda jedine co mohli zo svojej pozicie robit vyzivat na obmedzenie moci panovnika. Tak vnika koncepcia prirodzenych prav a dalsie klasicko liberalne konstruky.
Co je ale zaujimave pri minarchizme a clanku na wikipedii tak to, ze kym sa v clanku spomina Herbert Spencer a nie je tam ani jedno ineho vyznamneho liberala 19strocia.
Ostatne, zase sa nemam problem prihlasit k moralnemu posolstvu koncpcie minimalneho statu, ale po jej znasilnovani netuzim.
A som sa z clanku dozvedel, hlavny zmysel minarchizmu je odlisit anarchokapitalistov od tych, ktori vidia zmysel v minimalnom state medzi libertarianmi. Z toho kratkeho clanku som pochopil, ze z hladiska filozofie sa drzia tych istych archaizmov ako anarchokapitalisti a pocital som nieco aj o Ayn Rand pri tejto prilezitosti. Na druhej strane mena ako Nozick a Hayek rozhodne predstavuju tie svetlejsie stranky libertarianizmu. Ani jeden z nich sa totis neuspokojil len so znasilnovanim/zvulgarnovanim starych liberalnych konceptov.


 
Meno:
E-mail:
Web stránka:
Predmet:
Text správy:

Zadajte iniciály Pravého Spektra - PS:
(antispamová ochrana)
 
 

Upozornenie

Príspevky v diskusii k článku sú osobnými názormi jednotlivých čitateľov. Redakcia Pravého Spektra za ich obsah nenesie žiadnu zodpovednosť.

Diskusné príspevky, ktoré sú v rozpore so zákonom budú odstránené.

O problematických príspevkoch nám môžete dať vedieť e-mailom na adresu redakcie.

Copyright © 2001-2024 Pravé Spektrum, občianske združenie
Stránka používa redakčný a publikačný systém Metafox od Platon Group