ISSN 1335-8715

21-04-2004   Lukáš Krivošík   Slovenská otázka   verzia pre tlač

Slovenská otázka ako kríza slobody a morálky

„Prosíme slovenských zákazníkov, aby nekradli!“ S podobnými nápismi v rakúskych obchodíkoch, napísaných lámanou slovenčinou, je možné stretnúť sa ešte dnes. Táto výzva, ktorá musí zahanbiť vari každého Slováka, je skvelým zhmotnením toho, čo minimálne v podvedomí cíti každý z nás.

Reakcia na príspevok

Bude iba LCC stacit?
autor: PeterS
pridané: 27-04-2004 2:17


Nuz, dobre teda, budme L-C-C.. Ale naozaj to staci? Je to riesenie pre vsetkych obyvatelov? A co ti, ktori potrebuju viziu? Nie vizia pokojneho zivota v LCC order (trosku, prepacte, malomestiacky pokoj a poriadok), ale strategicka vizia sebauskutocnenia, povedzme aj naroda, a ked to bude takticky vyhodne, tak mozeme prijat aj model LCC ako sposob organizacie vztvarajuci priestor pre naplnanie vizie.
Prvym, zasadnym a klucovym prvkom historickeho a dnes aj politickeho, ekonomickeho, socialneho, moralneho a duchovneho zivota slovenskej spolocnosti je nedostatocna vizia. Dovolim si tvrdit, ze nikdy v historickej existencii slovenskej spolocnosti (respektive etnika, neskor definovaneho ako slovaci) od roku 1000 nl eliti nedokazali presadit viziu, nech uz postavenu na akomkolvek zaklade, ktora by sa stala jednotnou (resp. podla marketingoveho pravidla, ak presvedcite prvych 100 klucovych opic, ostatne sa pridaju aj same). Uplne krasne to ilustruje aj poznamka v Husakovom Povstani, kde tvrdi, ze povstalecka SNR balo zhlukom mnozstva skupiniek: katolici, evanjelici, protestanti, prosovietski, prozapadni, proceski, proslovenski, proceskoslovenski, fasizujuci, komunizujuci... atd. Existovalo 8 – 12 vyhranenych skupin...
Podobnu tezu vyslovil aj Hrusovsky v novorocnom prejave este v roku 2002, kde sa dotkol medzi riadkami neschopnosti slovenska zaujat jednotny narodny postoj... bohuzial si to malokto vsimol a vecsie bohuzial je ze to nemohol deklarovat otvorenejsie, pretoze tym by otvorene povedal ze krestanstvo „krestanskemu“ Slovensku nedava ziadnu viziu. Blbe, ked sa politik dostane do patovej situacie vdaka svojim nazorom. Evidentne tato intelektualna vybava na riesenie slovenskeho problemu nestaci. Chcelo by to asi budhisticke osvietenie, ked to nejde myslenim, treba skusit ne-myslenie (v tom je krasa impulzov z vychodu, pre istotu sme ho z ideologickych dovodov zakazali).
Nakoniec aj vy navrhujete „krestanskemu“ Slovensku viac caritas.
A v tom je jadro pudla, slovenske elity v prevaznej vecsine od roku 1000 presadzuju intelektualne nevhodne, az nasilne riesenia. A postupne rezignovali aj na intelektualny a mentalny potencial, ktory by bol aspon o krocik dalej, ci vyssie, nad narodnzm duchom. Aby si ho mohol uvedomit.
Samozrejme, historicky sme skoncili velmi zle, skoro najhorsie zo vsetkych etnik v Europe, takze elity boli v prvom rade zamestnavane vlastnym prezitim a riesenim ciastkovych problemov.
Mozeme hovorit o roznych narodnych viziach, marketingovy americky sen/vizia o sposobe zivota, britska vizia o mocenskej dominancii, francuzska vizia o silnom politickom narode, nemecka vizia o nemeckej dokonalosti, polska vizia o katolickom narode, ruska vizia o vykupitelstve a pod. A slovesnska vizia o ... ??? Ako ???
Patranie po slovenskej vizii musi ist daleko do minulosti, musi sa zbavit hmly „tradicnej krestanskosti“, dobra, pohostinskosti, pracovitosti a pokory. Vsetko su to len chorobne symptomy potlaceneho ducha etnika. Tiez som bol prekvapeny, tak ako vy, ze ked zavial duch slobody, tak sa tieto „dobre“ vlastnosti prejavili kradnutim, lajdackostou, spekulaciami, bezcharakternostou... nakoniec viditelnym javom tejto choroby su nasi vrcholni predstavitelia... a nielen ten najviac medializovany. Niektore vriediky nie su az tak hnisave, ale stale ukazuju na zapal.
Cize kam az treba ist? K pociatkom letopoctu, k pravdivej historii – k paganizmu zijucemu v symbioze s arianskym krestanstvom. V tomto je slovesnska dusa velmi podobna ruskej. Len je posunuta viacej k Rimu. Mystika a magia paganizmu, rad prirody a rad ducha a k nemu hodnoty krestanstva vo velmi tolerantnej verzii arianstva. Arianstvo bralo Jezisa Krista ako bezneho cloveka, bolo vyrazne tolerantne k prejavom slovanskej mystiky a tym dovolilo zit osobne a bezprostredne so silami vsehomira, duchmi bohmi i najvyzsim zdrojom. V ruskej dusi este stale prebyva pocit kolektivnej spasitelnosti vyrasenej z nie prilis stastneho spoluzitia paganizmu a mystiky pravoslavia. Prave toto, tento fenomen vnutornej mystiky, samospasenia potlaceny v dusi slovenskeho etnika vytvara ten chorobny stav laxnosti, bezmocnosti, nezaujmu, skor zelani nez vole a v neposlednom rade nedostatok vizii...
Sme proste niekde uprostred vyvoja potlaceni a v podstate duchovne chori. A nepomoze tomu ani vyrazny obrat slovanskeho papeza ku kultom matky-zeny ako Biela ci Cierna madona (Maria, resp. Magdalena), kopirujuci stare kulty Isis.
Naschval hovorim o vyvoji, pretoze aj krestanstvo, ako isty duchovny proces, dospelo velmi velmi pomaly a postupne k hodnotam o ktorych asi hovorime, resp. si ich niektore adaptoval od humanistov a cez svoju infrastrukturu akcentoval do tej miery, ze ovodnych humanistov prehlusil.
Slovenske, ale aj ine etnika boli velmi umelo a nasilne vtiahnute do mantinelov Vatikanom predpisaneho duchovneho pohybu a nemal cas dospiet vo svojom povodnom ariansko-paganskom „barbarstve“ ku dnesnym krestanskym hodnotam. Slovania boli veni, slavi – otroci, tak pre rimanov, tak pre Vatikan. Urcita ariansko-krestanska duchovnost, ktora bola na akceptovatelnej urovni bola po konsolidacii Vatikanu okolo roku 850 (Karolmanovci ako vojenska pest Vatikanu pri jeho zjednocovani Europy, ked dost podvodne vymenili neschopnych Merovejovcov) potlacena a vtiahnuta aj za pomoci nemeckych biskupov, vyvrazdeniu Slavikovcov, podpore rozpinavosti Stefana I. a roznym rytierskym radom ... Posledne slovanske kniezatstvo bolo zlikvidovane na ostrove Rujana okolo roku 1200.
To nie je ziaden chorobny slovensky nacionalizmus, iba nevyslovovana historia.
Bohuzial, dejiny nemozno vratit naspet, da sa len postupne oslobodit z dezinformacii a aspon v narodnom vedomi si uvedomit, kde sa stala chyba. Psychoanalyza dost casto pomoze ak si subjekt uvedomi potlacene traumy z detstva.
Potom mozno nebude kazda skupinka fundamentalistickym spasitelom, ani trh, ani narod, ani Vatikan ani socializmus, ale vsetky tieto hodnoty sa dostanu do rovnovahy a ludia tieto diskurzy prekonaju vo vedomi, presne ako zen-budhista ne-myslenim rozluskne dualnost sveta, ci myslenia. Potom sa mozeme volne pohybovat medzi pilirmi LCC a tolerovat akukolvek individualnu viziu. Politik vedomi si tejto vnutornej slobody obcanov nakoniec nebude obvinovat volicov ze si zle vybrali, resp. ze si nemaju vyberat, pretoze bude vediet, ze volici su slobodni a teda vnutorne nevydieratelni. A aj vy nebudete mat tazku hlavu z toho, preco je kazdy slovak zmesou komunistu, zlodeja, naivky, otroka, povysenca, urobotovaneho, sedliaka a pana. Klasicka ruska literatura, to je stale TO, lišnij slovensky clovek v znackovych handrach. V priaznivej konstelacii sa bezzmyselne urobotuje za deravy gros svojho vychytraleho spoluobcana, v case nepokoja posiela tanky, ci stavia stoicku pozu intelektuala. Ale skutek – utek. Stat je stale taky mackopes. Ci komunisticky, ci kapitalisticky.
PS. Spomenul som najme ten duchovny zlom, ale mozeme hovorit aj elitarskych zlomoch za casov madarskych kralovskych rodov (vyrazny prepad slobodnych kralovskych miest – model richtarskej samospravy bol asi najslobodnejsim a najdemokratickejsim vo feudalnych dejinach Europy, nizsej slachty) o politickych zlomoch za habsburgov, narodnych za madarov, ekonomickych za cechov (dodnes ma napr. Meciar na chrbte najme cejch od Mrs. Albrightovej (snad som jej moc neskomolil meno), ona prva, po vzore ceskej burzoazie, ktora videla na slovensku iba Tatry a pastierov, ukazala prstom na ciernu dieru v strede Europy, nakoniec, ine si ani nepametala. Dalej mozeme hovorit aj zlomoch mravnych za komunizmu a ceresnickou na torte su charakterove zlomy za ery divokej rozkradacky.
Ten duchovny zlom arianstva-paganizmu je presne taky ako to arianstvo dostalo najprv na koncile v tureckej Nicei v roku 325. Zaoberal sa otazkou prichodu druheho mesiasa. Pavlani (nasledovnici sv. Pavla) totizto hlasali skory prichod mesiasa (pozn. tuto viziu asi Hrusovsky naozaj nemohol v parlamente predniest, ale z titulu svojho myslenia nam skor viziu ako chybajucu kategoriu radsej zatajil, ci skor len naznacil, aby ubranil neplodnost dogmy. Toto asi nebude statnik. Statnik haji vlastny stat, nie dogmy cudzieho statu.). Do toho vsak prisla v roku 318 do Rima delegacia desposynoi – cirkvi postavenej na nasledovnikoch – pribuznych JK. tato bola v tom case dost silna, sidlila napr. v Alexandrii (uz je jasne preco postupne zhorela?) a po celom blizkom vychode. Biskup – hovorca Jozese (udajne potomok JK brata Judy) protestoval na audiencii v Lateranskom palaci u biskupa Silvestra proti tomu aby sa Vatikan stal sidlom cirkevnej moci. Silvester vsak nebol ten pravy, moc nad cirkvou mal v rukach cisar Konstantin. Silvester povedal delegacii, ze uz nie je pre nich v krestanskom poriadku miesto a sucasne im oznamil, ze spasa uz nespociva v JK ale v cisarovi Konstantinovi. Ale i tak kauza „spasa“ este stale nebola plne vyriesena. Cisar bol samozrejme stale bohom na zemi, Konstantin sa prehlasil za apostolskeho nastupcu, ale este tu bola uloha po JK. Preto vyuzil situacii nejednotnosti zidovskych komunit, neuspechu delegacie a do problemu sa vlozil. Na jednej strane on priniesol krestanom slobodu, cize on je spasitel, na druhej vedl ze Pavol si ctil JK ako syna bozieho (bolo to Pavlovo nove know-how) Preto na nicejskom koncile salamunsky spojil JK a Boha do jednej osoby a tu zacal vysvetlovat pomocou dogmy trojjedinnosti: Otec-syn-duch (svate Zjavenie). Aj ovca cela aj vlk syty. Boh bol syn a syn bol boh.
Niektori delegati – teologovia starej skoly protestovali a tvrdili, ze JK bol syn, vytvoreny z mesa a kosti a vobec nebol bohom. Hovorcom protestujucich bol stary libyjsky knaz z Alexandrie, Arius. Ked vsak chcel predniest protest, Nikols z Myrty mu jednu vrazil do ust a takto hravo umlcal oponentov. Bozia Trojica bola ustanovena ako novy zaklad novej ortodoxnej cirkvi a arianci skoncili vo vyhnanstve (cirkev naslednikov Jezisa odignorovali). Niektori delegati, napr. biskup Eusebius z Cesareje, sa snazili dosiahnut kompromisu, nepodarilo sa. Iba co sa JK ako osoba postupne vytracala a za spasitela a clena trojice sa zacala povazovat osoba cisara Konstantina. Mesias nielen teraz, ale s novym titulom „od pociatku casov“ (Hm, alfa a omega, btw, new – age mantra od new – age guru je vraj nebezpecna lebo nikto nevie kam smeruje, kto si je vsak skutocne isty, co je zakodovane v modlidbach? Kam ide mentalna energia a v aky egregor sa spaja?). Po odstaveni JK sa yacalo hovorit, ze krestanstvo ma meno po Krestusovi , ktori stal v roku 49 nl na cele povstania, ktore vyhnalo z Rima velke skupiny zidov. Krestania zostavajuci u JK boli rimskou cirkvou oznaceni za p-o-h-a-n-o-v.
Pribeh arianov mal este tragicke pokracovanie. V roku 331 bola Ariova doktrina prehlasena za ruhacstvo, cisar Teodis Velky v roku 381 na koncile v Konstantinopoli dosiahol vydanie rozhodnutia, ze doktrina o Bohu ako Otcovi, Synovi a Duchu sa musi bezpodmienecne dodrzovat vsetkymi (Arius stale kayal, ze JK bol Bohom stvoreny a Duch presiel z Otca na Syna. Co odporovalo snahe Teodisa zabrat spasitelske poslane.) V roku 391 Teodis skoncoval s ariancami nadobro. Pri nabozenskych nepokojoch v Tessalonike dal sudnym rozhodnutim zavrazdit sedem tisic obyvatelov a pod trestom smrti zakazal vsetky druhy cirkevnych a inych nabozenskych ritualov okrem rimskeho krestanstva. Zvlast prisne trestal schodzky neortodoxnych veriacich. (Poznamka: ake su tie dejiny paradoxne, ani nie 300 rokov dozadu cisari tvrdo trestali neposlusnost prvych krestanov a potom to bolo takpovediac v opacnom garde. Mnoho prvych krestanov bolo potrestanych hlavne za ich neposlusnost v legiach, kde odmietali bojovat pod cudzimi bohmi. Dost to pomohlo nalomit risu, na druhej strane vzniklo tak mnoho neskorsich svetych pochadzajucich z prostredia legii.)
Nuz o arianskych korenov slovanov sa mi uz nechce pisat, tlmoci tvrdenia niektorych historikov, ze arianstvo bolo prijate okolo roku 350 nl. Podla odpolitizovanych dejin su slovania – veneti, slavi atd. (napr. vandali, mylne povazovani za germanov – ono tie etnicke spojenia za ucelom boja vtedy boli kazdu chvilu inaksie, takze je to na diskusiu, niekdy tiahli germani so slovanmi proti Rimu a vyzdvihuju sa iba germani a zase naopak) v oblasti od dnesneho Francuzska po Cierne more usidleni od roku 450 pnl – to su vyskumy (napr. Herodotos), nevedecky podoprete tvrdim ze tato posledna vlna siaha az k roku 1000 pnl. Predtym bola este jedna, okolo roku 3000 pnl. avsak spojnica medzi tymito vlnami je najme v spolocnych tradiciach. Nazvime ich protoslovanskym etnikom. Posledný pokus severnych slovanov - venétov upraviť svoje náboženské predstavy v rámci kresťanstva je známy z roku 983. Toto povstanie Venétov, ktoré sa tiež nazývalo povstaním Slovanov, trvalo okolo 200 rokov a skončilo sa kolonizáciou ich územia Frankami. Ako som spominal, najdlhsie sa posledne zbytky slovanov branili na ostrove Rujana v severnom mori.
Do roku cca 1180 sme mali este relativne homogenne slovanske kniezatstvo tot v hornom Rakusku.
Snad tolko. Tie arianske spojenia mozem dodat, urcite komentar v ramci Velesovej knihy, Sir Gradner a jemu podobni. Viac aj: Prokopios „Anekdota“, Viktor de Vito „Historia Persecutionis Vandalicae“, Paulus Diakonus „Historia Langobardorum“, historicka Barbara Pischel, ale i nemecka mapa, ktora ukazuje migraciu Vandalov - Venetov - Slovanov okolo roku 350 nl z roku 1857. A nakoniec i A. Zvrsovec.


 
Meno:
E-mail:
Web stránka:
Predmet:
Text správy:

Zadajte iniciály Pravého Spektra - PS:
(antispamová ochrana)
 
 

Upozornenie

Príspevky v diskusii k článku sú osobnými názormi jednotlivých čitateľov. Redakcia Pravého Spektra za ich obsah nenesie žiadnu zodpovednosť.

Diskusné príspevky, ktoré sú v rozpore so zákonom budú odstránené.

O problematických príspevkoch nám môžete dať vedieť e-mailom na adresu redakcie.

Copyright © 2001-2024 Pravé Spektrum, občianske združenie
Stránka používa redakčný a publikačný systém Metafox od Platon Group