ISSN 1335-8715

14-12-2005   Lukáš Krivošík   Slobodný trh   verzia pre tlač

Patrí „sociálne cítenie“ do politiky?

„Sociálne cítenie“ je politickým zaklínadlom našej doby. Napr. jedna poslankyňa na margo Ľudovíta Kaníka raz povedala, že „minister práce proste musí mať sociálne cítenie“. Prezident Gašparovič zase založil svoju kampaň na tvrdení, že má nielen „sociálne“, ale aj „národné cítenie“. Bez „sociálneho cítenia“ a veľkého terénneho Volva sa nezaobíde ani Robert Fico. Za týchto okolností sa aj „pravicoví“ ministri a poslanci boja vyjsť na ulicu bez „sociálneho cítenia“. Politici neváhajú kedykoľvek svoje „sociálne cítenie“ vytiahnuť na verejnosti a pred celým národom si premeriavať, kto ho má väčšie.

Reakcia na príspevok

RE: protestanti a katolicizmus
autor: Lukas Krivosik
pridané: 15-12-2005 13:50


Prvou bolo prave Taliansko a to aplikovanim scholastickych predstav do praxe. Takze ziadne "anticirkevne opatrnia". Pokial ide o krajiny, ktore si spomenul, v mnohych z nich zapocal moderny kapitalisticky system este pocas renesancie a pred vznikom reformacie!

Belgicko ostatne kalvinske nikdy nebolo. Naopak su priklady, ako prisne kalvinske Skotsko, ktore bohate neboli. Naproti tomu anglikanske Anglicko s pocetnou mensinou katolikou.

Mas pravdu, pokial ide o odmietanie urokov ako uzery. Mnohi katolici dodnes (aj v KDH) povazuju celu vrstvu rizikovych kapitalistov za parazitov, ktori ziskavaju bezpracny zisk. Samozrejme, nie je to pravda, rizikovy kapitalisti su pre zdrave fungovanie trhovej ekonomiky nevyhnutni. Ale to je nadlho.

Renesancia a neskor reformacia boli dolezitymi prelomovymi obdobiami, kedy sa menil postoj k urokom. Niekde to zmenila samotna Cirkev, niekde az pod vplyvom reformacie. Pre odporcov "bezpracneho zisku" len tolko: priklad moslimskych krajin svedci o tom, ze ked su uroky zakazane, ich vyska dramaticky vyskoci a potom je to naozaj uzera.

Este k postojom Cirkvi. Ja nevravim, ze vsetci katolici su anarchokapitalisti. A ze vsetci nimi boli. To, ze nimi nie je vacsina knazov, je aj o tom, ze vzdy bude existovat napatie medzi kontemplativnou povahou a podnikavou povahou. Tvrdim, ze potrebujeme obe. A snazim sa ukazovat, ze v katolickom prostredi existuju aj ine nazorove prudy, nez tie antitrhove.

To ale lavicovym liberalom nevyhovuje. Uz v Nemecku Kirchhoff bol napadany, lebo islo o zasadoveho katolika, ktory bol zaroven silnym zastancom slobodneho trhu.

O vztahu katolicizmu a klasickeho liberalizmu je dobry aj tento blog:

http://kristofory.blog.sme.s...


 
Meno:
E-mail:
Web stránka:
Predmet:
Text správy:

Zadajte iniciály Pravého Spektra - PS:
(antispamová ochrana)
 
 

Upozornenie

Príspevky v diskusii k článku sú osobnými názormi jednotlivých čitateľov. Redakcia Pravého Spektra za ich obsah nenesie žiadnu zodpovednosť.

Diskusné príspevky, ktoré sú v rozpore so zákonom budú odstránené.

O problematických príspevkoch nám môžete dať vedieť e-mailom na adresu redakcie.

Copyright © 2001-2024 Pravé Spektrum, občianske združenie
Stránka používa redakčný a publikačný systém Metafox od Platon Group