ISSN 1335-8715

14-12-2005   Lukáš Krivošík   Slobodný trh   verzia pre tlač

Patrí „sociálne cítenie“ do politiky?

„Sociálne cítenie“ je politickým zaklínadlom našej doby. Napr. jedna poslankyňa na margo Ľudovíta Kaníka raz povedala, že „minister práce proste musí mať sociálne cítenie“. Prezident Gašparovič zase založil svoju kampaň na tvrdení, že má nielen „sociálne“, ale aj „národné cítenie“. Bez „sociálneho cítenia“ a veľkého terénneho Volva sa nezaobíde ani Robert Fico. Za týchto okolností sa aj „pravicoví“ ministri a poslanci boja vyjsť na ulicu bez „sociálneho cítenia“. Politici neváhajú kedykoľvek svoje „sociálne cítenie“ vytiahnuť na verejnosti a pred celým národom si premeriavať, kto ho má väčšie.

Reakcia na príspevok

RE: Hayek...
autor: Lukas Krivosik
pridané: 15-12-2005 11:28


Pokial ide o QA, to je postavene najma na korporativizme a stavovskom usporiadani. Je za tym myslienka, aby kazdy niekam patril, aby ludia neboli vykoreneni, co ako musis uznat liberalny trh a liberalna spolocnost so sebou nesu. Ono najvacsia prednost liberalizmu, teda pravo na sledovanie vlastnej predstavy o stasti, je aj jeho najvacsou achilovou patou pretoze pre niektorych slabych a vykorenenych jedincov je sloboda volby skor neznesitelnym bremenom.

Preto musi byt liberalna spolocnost tak ukotvena v tradiciach a krestanstve, ale na rozdiel od tradicionalistov z Kruhu Leva XIII, by som stavovsku spolocnost neozivoval a nemyslim si ani, ze ozivenie takejto spolocnosti by bolo mozne a nemyslim si ani, ze je mudre usilovat sa o to...

Pokial ide o RN, tam jednoznacne odmietam socialisticky motiv. RN sa skor snazilo o nejake konstruktivne riesenie robotnicke otazky, ktora bola v case jeho vydania (1891 tusim) velmi aktualna. Rerum Novarum mozno ma nejake dobove protikapitalisticke ulety, ale doraz sa kladie na odsudenie marxizmu a najma sa zmieruje s demokraciou a vyzyva k participacii katolikov na politickom zivote.

Po vyhlaseni encykliky RN zacali katolici zakladat krestanske strany a tu spada aj povod Hlinkovej Slovenskej ludovej strany, ktora sa niekedy na zaciatku 20. storocia odstiepila od Zichyho Uhorskej ludovej strany.

Rerum Novarum tiez dost musi zahanbit laviciarov, lebo na rozdiel od vtedajsich socialnych demokratov (ktori vtedy este stali na poziciach triedneho boja) konstruktivne sa snazi riesit socialne postavenie robotnikov. To sa vyriesilo ciastocne vyvojom kapitalizmu (bohatnutim spolocnosti, kde aj pre robotnikov zostalo viac), ciastocne prijatim zakladnej socialnej legislativy, ktoru iniciovali prave krestanske strany. Tu ale treba povedat, ze az ked si to tie ekonomiky mohli dovolit.

Inak, ako katolikovi ti, Andrej, nebrania tieto encykliky v tvojich nazoroch. Nie su totiz (ak sa opat nemylim)vyslovene ex cathedra. Takze ako katolik mozes mat nazor, ktory sa od nich odchyluje.

No a pokial ide o to, ze Cirkev mala svoje socialisticke obdobie, to ma aj dnes a mozno teraz, po II. vatikanskom koncile este viac ako pred nim. Ale opat tu funguju nezamyslane dosledky cirkevneho ucenia a stale si myslim, ze katolicizmus konzervuje vdaka tymto nezamyslanym dosledkom svojho ucenia trhovu individualisticku moralku lepsie nez napr. kalvinizmus aj so svojou "panikou zo spasy". Ale to by bolo nadlho.


 
Meno:
E-mail:
Web stránka:
Predmet:
Text správy:

Zadajte iniciály Pravého Spektra - PS:
(antispamová ochrana)
 
 

Upozornenie

Príspevky v diskusii k článku sú osobnými názormi jednotlivých čitateľov. Redakcia Pravého Spektra za ich obsah nenesie žiadnu zodpovednosť.

Diskusné príspevky, ktoré sú v rozpore so zákonom budú odstránené.

O problematických príspevkoch nám môžete dať vedieť e-mailom na adresu redakcie.

Copyright © 2001-2024 Pravé Spektrum, občianske združenie
Stránka používa redakčný a publikačný systém Metafox od Platon Group