ISSN 1335-8715

12-11-2005   Peter Frišo   Ideológia   verzia pre tlač

O smrti konzervativizmu

Tento článok si nepraje byť ničím viac a ničím menej ako propedeutikou konzervativizmu. Zachytáva pár vstupných myšlienok, ktoré sú dobrým úvodom pre dôsledné vymedzenie konzervativizmu, na ktoré sa podujmem v svojej prednáške 3.decembra 2005 na konferencii Konzervativizmus – liek proti sekularizácii Európy?, ktorá sa uskutoční v Trnave.

Reakcia na príspevok

RE: Smutná skutočnosť
autor: Bzzz
e-mail: blsepesi@nextra.sk
pridané: 13-11-2005 15:07


"konzervativna minulost" znacne nadhodnocovana
Povedzme "mierne nadhodnocovana". Ja súhlasím, že ľuďom sa žilo v minulosti ťažšie a často nie vlastným pričinením. Ale ľudia mali problémy, ktoré by sme teraz označili možno ako prízemné, hoci pre nich boli existenčné. Boli to problémy ako úroda, desiatky, za koľko kúpiť kravu, ktoré gate dať mužovi do truhly a podobne. Ale v otázkach ako "Kto sa postará o chorú babičku?", "V akej viere vychovať deti?", či "Rozviesť sa?" mali títo ľudia až závideniahodne jasno, aj keď častokrát sa im definitívne riešenie nepáčilo. Jednoducho, ich starosťou bola kvalita života, ale hodnoty života boli jasne dané a stáročia fungovali. Dnes? Zásluhou vynaliezavosti, trpezivosti a starostivosti naších predkov sme dosiahli kvalitu života, o ktorej sa im ani nesnívalo. Ale robili to pre nás. Čo im my za to vraciame? Prevraciame ich hodnoty naruby. Ich "neslobodu" nahrádzame našou "pseudoslobodou". Opájame sa možnosťou vlastnej voľby, ale volíme vždy správne? Nemali by sme sa opýtať predkov, ako by volili oni? Poviem to vulgárne - "Z plnej riti sa dobre serie". Máme všetko, tak si môžeme dovoliť rozhadzovať. A aj rozhadzujeme všetko, čo nám naši predkovia aj so svojimi hodnotami zanechali.
Sloboda nie je len možnosť nezáväznej voľby, sloboda priamo vyžaduje aj zodpovednosť za svoju voľbu. A ja si nedokážem zodpovedne vybrať len na základe toho, že si môžem vybrať. Odpusťte, ale to podľa mňa dokáže liberál, pre ktorého je slobodné rozhodovanie, mám dojem, dôležitejšie ako predmet voľby. Zodpovednosť za rozhodovanie musí vychádzať z určitých bazálnych hodnôt. Ale samotná sloboda je len jediná hodnota, bohužiaľ nedostatočná a nepredpokladajúca zodpovednosť. Naopak, priamo si ju vyžaduje.

"Vnimanie sucasnej spolocnosti ako skazenej sposobuju predovsetkym aktivity masovych medii..."
Nesúhlasím. Bolo by príliš jednoduché tvrdiť, že za obraz spoločnosti môže len ten, kto ju prezentuje. Akokoľvek sú výplody našich médií neobjektívne, je nepopierateľné, že skinheadi zabíjajú nevinných, že politici sa obohacujú na úkor svojich voličov, že francúzski vandali poškodzujú majetok, ktorý patrí iným. To nie je zdanie, to je realita. Je pravda, že v minulosti oznamovacie prostriedky neexistovali. Spomnam to len preto, že si urobil rovnítko medzi "zlým reálnym životom v minulosti" a "zlou ilúziou inak dobrého života v prítomnosti". Ale táto ilúzia bohužiaľ ilúziou nie je.

"cirkev ma svoje klady a zapory ako kazda ina organizacia"
Opäť nesúhlasím. Cirkev nemá zápory! Zápory majú ľudia. Veľmi rázne odmietam generalizáciu chýb jednotlivcov na celú skupinu (to sa netýka len Cirkvi). Cirkev sú všetci pokrstení. Ak pokrstený pedofil vzbudí pohoršenie a povie sa, že Cirkev je pedofilná, cíti sa dotknutý, lebo sa ma to dotýka. Všetci sme omylní a krst z nás myje len dedičný hriech, nerobí nás voči omylom imúnnymi. Okrem toho Cirkev vie lepšie ako ktokoľvek iný, čo je zlé. Nie je treba jej to pripomínať. A potrestá aj svojich vlastných členov, keď zhrešili (aj keď v konečnom dôsledku to urobí Boh). Exkomunikáciou, odopretím sviatostí a pod. Nemusím zdôrazňovať, že pre veriaceho je to veľmi významný trest. A prečo to Cirkev robí? No práve preto, aby ochránila správne hodnoty, ktoré si mimochodom nevymyslel človek sám.

"Navrat k vysnivanej jednotnej spolocnosti teda mozny nie je jednoducho preto, lebo nijaka neexistovala."
Nebudem snívať o jednotnej spoločnosti, uniformita je dosť ubíjajúca a jednotenia zľava sme svedkami aj v súčasnosti. Aj to, že jednotnosť ide ruka v ruke s reguláciou a obmedzením slobody je pravda. A o tom snívať ani nechcem.
Snívam však o spoločnosti, v ktorej bude každý ctiť stáročiami overené tradičné hodnoty. Možno sa to zdá sebecké, ale je to "môj" sen. Možno v tejto dobe utopistický ale vonkoncom nie nereálny. Podstatu vidím v pochopení tradičných hodnôt nie ako zväzujúcich ale ako usmerňujúcich. Keď toto ľudia pochopia,zistia, že konzervativizmus nie je reakčná ideológia, ale spôsob akým možno napredovať možno nie tak rýchlo a chaoticky, ale koordinovane a bez zbytočných chýb a omylov.


 
Meno:
E-mail:
Web stránka:
Predmet:
Text správy:

Zadajte iniciály Pravého Spektra - PS:
(antispamová ochrana)
 
 

Upozornenie

Príspevky v diskusii k článku sú osobnými názormi jednotlivých čitateľov. Redakcia Pravého Spektra za ich obsah nenesie žiadnu zodpovednosť.

Diskusné príspevky, ktoré sú v rozpore so zákonom budú odstránené.

O problematických príspevkoch nám môžete dať vedieť e-mailom na adresu redakcie.

Copyright © 2001-2024 Pravé Spektrum, občianske združenie
Stránka používa redakčný a publikačný systém Metafox od Platon Group