ISSN 1335-8715

16-02-2004   Marek Hrubčo   Ideológia   verzia pre tlač

Konzervativizmus ako viera v zázrak?
Sloboda z kresťanskej perspektívy

Liberální institut na svojej stránke uverejnil článok Josefa Šímu s názvom „Konzervativizmus ako viera v zázrak“, v ktorom okrem kritiky konzervatívcov a ich „naivnej viery v schopnosť štátu, politiku záujmových skupín” a „dobro konajúci štát“ možno nájsť aj pokusy hľadať rozdiel medzi libertarianizmom a konzervativizmom.

Reakcia na príspevok

kat.soc.nauka
autor: Lukas Krivosik
e-mail: a@b.c
pridané: 24-02-2004 21:08


Myslim, ze keby farari viac citali chicago boys a klasicki liberali zase kat. soc. nauku velmi rychlo by prisli nato, ze sa tieto principy nevylucuju a dali by sa zlucit. Katolicky filozof a neokonzervativny filozof Michael Novak sa snazi o porozumenie medzi jednymi a druhymi, ved to dost aj citit na politike KDH.
A teraz k jednotlivym bodom z hladiska toho ako ja chapem klasicky liberalizmus.

1 Rešpektovanie ľudskej osoby. O tom je aj liberalizmus, nie je problem. Lavicovi liberali sa nam snazia podsunut, ze cloveka redukujeme na homo economicus. Problem je ten, ze ludsku slobodu najlepsie obmedzis cez ekonomicku dimenziu. Kazdy chodime na nakupy a neustale robime financne kalkulacie. Samozrejme, liberalizmus mozno obvinovat z etickej nevyhranenosti, ale tam prichadza na rad krestanska demokracia...

2 Rovnosť a rozdielnosť medzi ľuďmi.
Opat nie je problem. Treba sa vsak pozerat ako je spolocnost "ohrozovana" nerovnostou. Je Kanikove rozhodnutie zredukovat davky Romom proti nauke? Ja si myslim, ze nie, ked to Romovia daju uzernikom hned ako to dostanu a rabuju najma chlast a cigarety. Niektore socialne konflikty maju svoj vyznam.

3 Ľudská solidarita - ano a tu je problem. Ma byt solidarita dosahovana prerozdelovanim prostrednictvom statu? Ja si myslim ze to by bolo prilis jednoduche. V USA podla mozno Teba a Jana Carnogurskeho bezboznej krajine je bezne ze ludia robia solidaritu naozaj osobnou pomocou trpiacim a deje sa to vacsinou cez kostol, ktory je skutocnym centrom zivota v americkych komunitach.

-Treba k tomuto ešte povedať, že ide o to, aby tie uvedené tri princípy pôsobili na spoločnosť zvnútra, z človeka navonok nie opačne. Nehovorí sa nič o tom, že autorita má právo tieto veci vnútiť ostatným. Ide o to, aby takto múdro (mám na mysli múdrosť srdca) ľudia konali sami – slobodne a zodpovedne.-

Suhlasim!

„Spoločné dobro celej ľudskej rodiny volá po organizácii spoločnosti na medzinárodnej úrovni.“

To robi ale aj bezne medzinarodne pravo, nemyslim si ze nato treba EU. Krestania ktori sa nezaoberaju istymi suvislostami to este nevidia, ale aj vy sa zbadate, ked Vas zacnu lavicovi liberali ako Dewey vyhanat do katakomb.

Inak, aky mas nazor na Hansa Kunga?


 
Meno:
E-mail:
Web stránka:
Predmet:
Text správy:

Zadajte iniciály Pravého Spektra - PS:
(antispamová ochrana)
 
 

Upozornenie

Príspevky v diskusii k článku sú osobnými názormi jednotlivých čitateľov. Redakcia Pravého Spektra za ich obsah nenesie žiadnu zodpovednosť.

Diskusné príspevky, ktoré sú v rozpore so zákonom budú odstránené.

O problematických príspevkoch nám môžete dať vedieť e-mailom na adresu redakcie.

Copyright © 2001-2018 Pravé Spektrum, občianske združenie
Stránka používa redakčný a publikačný systém Metafox od Platon Group
Webdizajn: amneziak