ISSN 1335-8715

03-04-2010   Roman Jančiga   Ideológia   verzia pre tlač

Ahistorizmus, anti-empirizmus a uskutočniteľnosť anarchokapitalizmu

Ako si položiť otázku o tom, čo neexistuje a čo historicky ani nikdy neexistovalo? Myslieť utópiu a myslieť ju tak, aby bola imunizovaná voči ontologickej neuskutočniteľnosti, no zároveň s tým aby bola v súlade s prísnym racionalizmom a deduktívno-logickými pravidlami. Myslieť nemožné, no predsa logicky odôvodnené - to je, zdá sa, ekonomický aprirozmus. Aký je cieľ tohto smeru?

Pridať nový príspevok


autor: msarkozy
pridané: 04-04-2010 11:47




autor: jj
pridané: 04-04-2010 12:37


No, ja by som namietku mal. Totiz stat pri tom velkom pokuse o zriadenie nestatu nemusi majetok nutne predavat. Skutocnym problemom nie je, ze predava nelegitimny vlastnik, pretoze to moze byt bez odplaty-navratenie veci ako ked niekto nieco teraz ukradne. Napokon, predaj by nedaval zmysel, lebo ak stat vsetko preda, ale uz potom nebude existovat, naco su mu peniaze a komu vlastne???:) Napokon, ani sami libertariani netvrdia, ze zlodej-stat ma majetok predat...to je predsa hlupost:). Zlodejovi sa ma majetok odobrat.

Mozno by som teda viac rozobral toto a potom tiez, ze ako by prebiehalo to vratenie (komu kolko), o com sme sa bavili, ze tiez nastavaju problemy, lebo i ked to anarchokapitalisti nechcu priznat, vlastnictvo a nasilie nie su nejake protichodne kategoria, prave naopak, jedna sa o druhu "obtiera" a tak sa definuju, pricom ta linia-prah bola historicky velmi roznoroda (co som sa volakedy snazil povedat ja a ty teraz dobre poukazujes na ahistoricitu).


autor: jj
pridané: 04-04-2010 12:42


Inak, mne sa velmi paci taka jednoducha kritika, ze ak sa spytas anarchokapitalistu, ze ci je jeho dielo projekt alebo veda, tak bude tvrdit, ze veda, ze proste takto to funguje...akurat, ze potom neviem, preco pisu knizky ako to tak nefunguje:)...

autor: odobratie
pridané: 04-04-2010 13:04


Hlavnym cielom clanku nebolo riesit fikcie, ale rozumiem tvojej namietke. Myslim ale, ze odobratie skryva este vacsie prekazky, ktore zabranuju uskutocneniu... odoberie, kto a co, a v akom mnozstve a akym sposobom.

O vztahu moci a vlastnictva som pisal uz jeden clanok prave v suvislosti s liberalizmom, a preto suhlasim, moc (co je podstatne sirsi pojem ako nasilie, ktoree je len jednou formou realizacie moci) a vlastnictvo sa o seba "obtieraju"...

Roman


autor: jj
pridané: 04-04-2010 20:17


No...ale tu fikciu riesis aj v pripade predaja nie? Teda riesis v zmysle, ze poukazujes na to, ze by slo o porusenie principov anarchokapitalistov. Len mne to pride, ze odpredaj je nerealny, lebo sami anarchokapitalisti by to nenavrhli...lebo kto predava, kto ziskava peniaze, ked stat zanika? A na to, aby sme vedeli, ze ide o fikciu, upozornujeme aj riesenim tychto praktickych problemov...de facto by tam boli rovnake problemy, lebo obe by boli vzhladom na neprehladny a nesledovatelny historicky vyvoj nelegitimne v duchu anarchokapitalizmu.

Jo jo, len ze mne pride nasilie zaujimavejsie v tom zmysle, ze na nasilie su anarchokapitalisti zvlast citlivi. Lenze ako vieme co je nasilie, ked este nebolo vlastnictvo?


autor: tralos
pridané: 05-04-2010 13:54


Konkretne Hoppe uvadza secesiu, ze teda isty region alebo komunita ludi a dokonca aj jednotlivec, ma pravo odtrhnut sa od statu. Nijako nerozvadza konkretnosti t.j. proces tohto odtrhnutia. Preto som skusil spekulovat, a prve co mi napadlo, bol odpredaj. V pripade secesie totiz stat na istom uzemi funguje dalej, odtrhutie je vecou len casti jeho uzemia/populacie. Preto by bol predaj realizovatelny. Ale myslim ze naozaj bolo dost spekulacie... akokolvek sa clovek snazi popisat proces vzniku nestatu, vzdy zradza tie principy, na ktorych usiluje o zrusenie statu stoji...

osobne mi na kapitalistickom anarchizme a apriorizme, na ktorom akap.anarch. stoji, prisiel zaujimavy len ten racionalizmu a metoda, ktoru prevzali ciastocne od Kanta a ciastocne od Descartesa... realizacia tohto projektu mi az tak zaujimava neprijde:)

Roman


autor: jj
pridané: 05-04-2010 17:18


Zaujimava ti neprijde, lebo si ju nazval fikciou a to ma svoje dovody...takze najprv ti zaujimava prijst musela...inak, co je zaujimave na metode? ved ako vravis, tu len prevzali.

autor: tralos
pridané: 05-04-2010 17:28


Zaujimavy mi prijde vyvoj, to, ako sa jedno meni na ine... je to ako ked ma niekto zalubu sledovat vyvoj krajiny alebo techniky. Ked som zacal citat Hoppeho, najzaujimavejsia mi prisla prva cast, praxeologia, v ktorej rozvijal Misesa. Tam som si zacal vsimat podobnosti s Kantom a Descartesom a prave identifikacia tychto podobnosti mi prisla zaujimava. A itez to, co tento druh myslenia dokaze, preto sa pytam v uvode tie otazky, ktore sa pytam.

Ono totiz dokaze hodne... kontrukcie, ktore su vysledkom tohto druhu myslenia, dokazu odovodnit to, co neexistovalo, neexistuje a coho existenciu si nemozno predstavit na zaklade poznania zazivanej skutocnosti.


autor: tralos
pridané: 05-04-2010 18:42


Este v niecom ma kapitalistikcy anarchizmus zaujima, nie odbornom ale osobnom.

Je zosobnenim hranicnej alternativy teorie volneho trhu, kapitalizmu. Za nim uz nie je nic, co by bolo zalozene na koexistencii statu, individua a vlastnictva, pretoze anarchokapitalizmus tuto koexistenciu rusi a rusi ju v prospech jedneho z provkov. Anarchokapitalizmus je krajnostou, krajnym riesenim, opakom konformizmu a tym je tiez nepochybne zaujimavy.


autor:
pridané: 22-04-2010 2:09


Totalne podriadenie sa volnemu trhu, prinasa vplyv dalsich subjektov trhoveho systemu. Su nim rozne spolocenske zoskupenia - organizacie, ktore su casto v rozpore so zaujmami jednotlivca. Stat je jednou z takych organizacii.

autor: msarkozy
pridané: 04-04-2010 14:53




autor: jj
pridané: 04-04-2010 20:20


No, tu by som sa v kratkosti anarchokapitalistov zastal. Ono to nie je akesi "spoliehanie" sa na "uvedomenie" spolocnosti. Len hovoria, ze vynucovacie mechanizmy, ktore su tak ci onak potrebne, funguju lepsie v anarchokapitalizme. Nevravim, ze to je spravny argument...ale je iny ako "nespochybnitelnost" premis a preto si zasluzi aj inu kritiku.
:)
autor: jj
pridané: 04-04-2010 20:22


Inak ten "uskrn rozumu", to je taky fukoltovsky styl, ni?:)U neho sa rozum uskrna:)...(nie doslovne, ale len styl)

autor: MuadDib
pridané: 04-04-2010 21:34




autor: jj
pridané: 04-04-2010 23:21


Vy mate velmi vtipne reakcie:).

autor: parla
pridané: 05-04-2010 19:49




autor: tralos
pridané: 05-04-2010 19:55


odporucam citat pomalsie a zamysliet sa, preco sa veci opisuju tak, akoby som s nimi suhlasil a k comu tento druh pisania nakoniec v texte dospeje...

autor: Marian Janos (Maros)
pridané: 05-04-2010 20:38


Mnohe postrehy su velmi dobre, ale "tvrdenie o raji sa zaklada na historickej knihe"? Si robis srandu? Ved ani samotni krestania vo vacsine pripadov to vnimaju len ako symboliku a nie skutocne historicke udalosti. Co sa tyka zrovnavania s Hitlerom, Ceasarom, alebo Alexandrom, tak keby bol jedinym potvrdenim ich existencie nabozensky traktat, tiez by sa dalo uvazovat o ich vierohodnosti. Lenze tu su aj tony inych zdrojov - artefakty, zaznamy nepriatelov, znicene mesta, atd.. Takze tu to bolo pekne ustrelene.

autor: parla
pridané: 05-04-2010 21:32



zaver clanku
autor: cici
pridané: 06-04-2010 18:05


velmi pekna analyza sa v zavere trochu zvrhla ;)

prechod od statnej k nestatnej spolocnosti si ani jeden anarchista nepredstavuje ako predaj majetku - naopak, dosledne sa aplikuju principy racionalizmu. Kedze povodnych vlastnikov kradnuteho majetku nie je mozne vypatrat (a to sa mimochodom stava casto aj v dnesnom svete), navrhuje Rothbard opat princip prvotneho privlastnenia - tovarne, obchody atd. sa v prechode stanu majetkom prvotnych privlastnitelov - pracujucich, robotnikov atd.

prechod k anarchokapitalizmu
autor: gofry
pridané: 07-04-2010 17:47



RE: prechod k anarchokapitaliz
autor: Rogue Keeper
e-mail: br796164@bladezone.zzn.com
pridané: 07-04-2010 18:07


5. Choroba z oziarenia.
RE: prechod k anarchokapitalizmu
autor: Palo Zlatoidsky
pridané: 11-04-2010 10:38


Nemyslim si ze by prechod ku anarchokap. bol v dnesnych pomeroch mozny bez krvipreliatia. Ta "sukromna policia na obranu pred statom", aby bola ucinna, by musela vlastnit aspon nosice kratkeho doletu a zopar a-bomb.
Aj ked mi je anarchokapitalizmus sympaticky,v sucasnej dobe ho pokladam za nerealizovatelny (tak ako komunizmus).

RE: prechod k anarchokapitaliz
autor: Rogue Keeper
e-mail: br796164@bladezone.zzn.com
pridané: 11-04-2010 14:59


Ancap bude prave najlahsie realizovatelny po nejakej fajnej globalnej vyvrazdovacej apokalypse, ked budu vsetky civilizacne struktury obratene na ruiny. Pani, to bude raj. Budeme si podrezavat krky kvoli kazdej konzerve. A vsetky komunity, ktore si budu vyrabat nejake stupidne pokrocile struktury a legislativu, budu nekompromisne vyhladene slobodnymi a solidarnymi najazdnickymi kmenmi. Nevravte, ze sa na to netesite!
RE: prechod k anarchokapitaliz
autor: Palo Zlatoidsky
pridané: 12-04-2010 18:29


Myslim ze v takejto extremnej situacii by nastal presny opak: Ti co by ostali by vyzadovali vladu "tvrdej ruky".
RE: prechod k anarchokapitaliz
autor: Rogue Keeper
e-mail: br796164@bladezone.zzn.com
webstránka: http://www.socialistinternational.org
pridané: 12-04-2010 18:45


Konzervativci, hm.
RE: prechod k anarchokapitalizmu
autor: gofry
pridané: 12-04-2010 10:25



RE: prechod k anarchokapitalizmu
autor: Tralos
pridané: 12-04-2010 10:47


Este je tu otazka, co ma spolocne Gandhi a anarchokapitalizmus :) Ci mate pocit, ze Gandhi bol za to, aby mal kazdy pravo drzat zbran, aby sa zrusil stat a aby sa mohli neobmedzene zakladat konkurujuce si bezpecnostne agentury a pod., teda ze Gandhi drzal protestnu hladovku a vykonaval dalsie cinnosti za ucelom liberalizacie trhu a jeho oslobodenia z pod dohladu a regulacie statu?
RE: prechod k anarchokapitalizmu
autor: gofry
pridané: 13-04-2010 12:34



RE: prechod k anarchokapitalizmu
autor: gofry
pridané: 13-04-2010 12:37



RE: prechod k anarchokapitalizmu
autor: Tralos
pridané: 13-04-2010 13:40


Ano uz rozumiem, preco ste pouzili ten priklad.
descartes
autor: mv
pridané: 08-04-2010 0:44



RE: descartes
autor: Tralos
pridané: 08-04-2010 7:59


Aspon nieco a postupne:

Ze ste clanok necitali je trochu vidno. Bolo by Vam jasne, ze ucelom clanku nebola obhajoba ci kritika Descartesa t.j. ze cela pasaz, kde spominate Huma a tym argumentujete, je mimo temu.

Ze sa filozofia Descartesom neuzatvara zdoraznujete za akym ucelom, tvrdim snad niekde opak? Nebolo mojim cielom pisat dejiny filozofie, ale ukazat, ako sa v modernej filozofickej tradicii objavilo iste myslenie, ako zapocala ista tradicia. Mimochodom, v clanku viac krat zdoraznujem, ze ide o modernu filozofiu a podobne, netusil som, ze to musim zdoraznovat po kazdej vete, aby mi niekto neuvadzal Aristotela... nehovoriac, ze anticka reflexia myslenia je nieco celkom ine ako reflexia u Descartesa...Pisete dalej, ze vyznam Meditacii spociva v hlavne v metode a v tom, aby bol dany pevny zaklad poznaniu. A toto pisete na co, je snad v clanku uvedene nieco ine alebo toto popierajuce?

Dalej by ste do uvahy mali brat aj to, ze ide o clanok na neodbornej stranke. Viac ludi ma uz kritizovalo za to, ze pisem dlhe clanky, prilis odborne, ze mam skracovat a pisat viac heslovito. Neda sa napriklad u Kanta zajst az ku Kritike cisteho rozumu, nakolko limita , koru som si stanovil, je 10 stran. Ak si vsimnete diskusiu, aj teraz, ked clanok casto krat klze po pvrchu, najdu sa citatelia, ktori nerozumeju.

To vsetko by ste chapali, keby ste porozumeli cielu clanku... kebyze ho necitate ako ucebnicu a kebyze si vsimnete upozornenie na zjednodusienia, ktore vsak sleduju konkretny ciel.

Roman

RE: descartes
autor: Rogue Keeper
e-mail: br796164@bladezone.zzn.com
webstránka: http://www.socialistinternational.org
pridané: 08-04-2010 9:19


Spravne! Do pekla so vsetkymi pokusmi o konstruktivnu kritiku, nas klub troch kamaratov si rozvracat nedame!
RE: descartes
autor: mv
pridané: 08-04-2010 11:36



RE: descartes
autor: Tralos
pridané: 08-04-2010 11:51


Pisete:
"Nie je vasim zamerom obhajit adekvatnost ekonomickeho apriorizmu a tym ospravedlnit anarchokapitalizmus ? Ak nie tak potom som uplne mimo a nechapem co ste chceli vlastne povedat."
- nie, nie je to mojim zamerom :)

Mojim zamerom bolo vystopovat v modernej filozofickej tradicii zrod isteho myslenia, konkretne myslenia, ktore viac nebude potrebovat empiricku evidenciu na potvrdenie svojich zaverov. Ci je toto splnitelne a ci Descartesove zavery mozno povazovat za obhajitelne, ma nezaujimalo.

Je to povedzme ako keby niekto chcel v dejinach najst bod, v ktorom sa objavil monoteizmus, ukazat, na akych zakladoch monoteizmus stoji a ake predpoklady dokazali v bode jeho zrodu obhajit monoteizmus. A dalej tahal nit a ukazoval, ake rozne podoby monoteizmus nadobudol, pricom otazka, ci je alebo nie je monoteizmus pravdivy, by nebola prvorada.

Ak by ste clanok citali dalej, zistili by ste, ze Descartes nebol pouzity v prospech ci neprospech anarchokapitalizmu, tak ako naznacujete vo svojom prispevku. Sam anarchokapitalizmus bol neskor v clanku oznaceny za ontologicky nesukutocnitelny, cize Vas predpoklad, ze argumentujem Descartesom v prospech anarchokapitalizmu, nie je opravneny.

Mojim cielom je v ramci danej tradicie vystopovat okamih vzniku tejto tradicie a neskor ukazat na jej niektore variacie. Tym priamo ani nepotvrdzujem ani nevyvraciam tuto tradiciu. Na zaver tohto konkretneho clanku vsak badat kritiku anarchokapitalizmu za jeho neuskutocnitelnost... Proste ma zaujima, kam clovek dospeje, ak sa bude snazit pochopit danu tradiciu, ak bude sledovat jej vyvoj a ak skusi jej sucasne zavery konfrontovat so skutocnostou.

Roman

RE: descartes
autor: mv
pridané: 08-04-2010 12:49


ok, toto mi uslo. Az teraz som si vsimol ze neskor prechadzate od kategorickych tvrdeni o existencii subjektu, alebo objektivite imperativu k popisu toho ako na tom stavia anarchokapitalizmus.

dakujem za reakcie.

mv

RE: descartes
autor: Tralos
pridané: 09-04-2010 11:56


Nie je zac, hlavne je ze sa vysvetlilo ako bolo co myslene a s akym cielom boli veci pisane tak, ako boli.

Roman

Doplnenie
autor: Tralos
pridané: 08-04-2010 9:54



Vyhrada
autor: Danoteles
webstránka: http://valent.blog.sme.sk
pridané: 09-04-2010 12:40


Apriorizmus rakuskej skoly nie je jednoliaty.

Mises rozlisuje medzi praxeologiou a tymologiu (metoda ekonomickej historie - identifikacia cez hermeneuticke verstehen). V jeho ponati je praxeologia primarna - nepredpoklada tymologiu, naopak tymologia predpoklada praxeologiu.

Podla Rothbarda vychadaza apriorizmus zo skusenosti a je relativny. Na G.Mason University pretrvava tradicia hermeneutickeho citania rakuskej ekonomie - Lavoie, Boettke...

Ja rakusku metodu chapem wittgensteinovsky:

Myslienie, vlastnenie mentalneho konceptu zahrna schopnost jeho aplikacie a (empirickeho) rozonania tejto aplikacie.

V misesovskej terminologii - praxeologicke a tymologicke porozumenie sa zjavuju spolocne, nie su separovatelne, su to dva aspekty jednej inteligentnej ludskej skusenosti.

Odhliadnuc od historickeho skumania stredovekeho Islandu, moderna teroia trhoveho anarchizmu identifikuje spolocenske struktury, o ktorych teoretizuje - cierny trh, sivy trh, kooperativne spolky, p2p, ekologicka sebestacnost,...

RE: Vyhrada
autor: Tralos
pridané: 09-04-2010 12:56


Inak tak trosku si bol tiez inspiraciou k napisaniu tohto clanku, raz v debate si ma upozornil, ze v ekonomickej vede sa neargumentuje empirickymi prikladmi :)
RE: Vyhrada
autor: Danoteles
webstránka: http://valent.blog.sme.sk
pridané: 09-04-2010 13:01


To ma tesi, clanok je skvely
Hm..
autor:
pridané: 11-04-2010 9:40


http://www.sme.sk/c/5322299/pad-lietadla-zobral-polsku-prezidenta....

Podla vsetkeho, aj taketo "vysledky" moze mat konzervativna agresivna politika. A ziaden kozervativec nema gule nato, aby to otvorene napisal.

Kuponova privatizacia
autor: vlado
pridané: 26-07-2010 14:20


Stat by nemusel svoj majetok predat, ale moze ho aj rozdat. O nieco podobne (ale v mensom) sa pokusil Klaus v kuponovej privatizacii. Mozno ta kuponka zlyhala preto, ze kombinovala stat a ne-sta. Ale vlastne jej cielom bolo oslabenie statu a to sa podarilo, takze nezlyhala, aj ked som z toho ja nijako nezbohatol.

Pridať nový príspevok

 

Upozornenie

Príspevky v diskusii k článku sú osobnými názormi jednotlivých čitateľov. Redakcia Pravého Spektra za ich obsah nenesie žiadnu zodpovednosť.

Diskusné príspevky, ktoré sú v rozpore so zákonom budú odstránené.

O problematických príspevkoch nám môžete dať vedieť e-mailom na adresu redakcie.

Copyright © 2001-2017 Pravé Spektrum, občianske združenie
Stránka používa redakčný a publikačný systém Metafox od Platon Group
Webdizajn: amneziak