ISSN 1335-8715

10-01-2010   Vladimír Ševec   Komentáre   verzia pre tlač

Zavedenie mýta – politický oportunizmus vs. záujmové skupiny

Od 1.1.2010 sa na Slovensku zaviedlo elektronické mýto pre vozidlá nad 3,5 tony za prejazd diaľnicou a cestou prvej triedy. Prípravu a prevádzku zabezpečuje firma, ktorá podľa jej vlastných vyjadrení pripravu na spustenie systému zvládla úspešne. Pozitívne ohlasy bolo počuť aj zo strany vlády, minister dopravy, pôšť a telekomunikácií Vážny sa vyjadroval, že systém je pripravený na kvalitatívne podobnej úrovni ako v iných štátoch EÚ. Aká bola realita po 1. januári?

Mnohohodinové zdržanie na hraničných prechodoch z dôvodu pomalého odbavovania kamionistov pri registrácií do systému. Reakcia SkyToll? Chyba kamionistov, pretože už dávno dopredu vedeli, že systém sa bude zavádzať a mohli sa zaregistrovať vopred. Pre firmu samozrejme nie je nič jednoduchšie ako zvaliť vinu na kamionistov a zakrývať vlastnú neschopnosť. Chovanie kamionistov bolo adekvátne nastaveniu systému, spoločnosť si ale zrejme myslela, ze vodiči sa tešia, že im pribudne ďalšia elektronická hračka a radi za ňu zaplatia o pár týždňov skôr ako musia.

S ňou sú spojené aj zbytočné byrokratické úkony, snáď najabsurdnejšie je, že vodič musí preštudovať a podpísať dve zmluvy namiesto jednej. S Národnou diaľničnou spoločnosťou a so SkyToll. Ako keby sa spoločnosti nemohli dohodnúť na postúpení práv. V systéme sa vyskytli aj technické problémy, ktoré viedli k tomu, že kamióny boli vpúštane na územie SR aj bez registrácie. Protesty dopravcov vyústili až k blokáde hlavných dopravných ťahov v okolí niektorých väčších miest.

A reakcia vlády? Minister nereagoval, bol na dovolenke. Snad nie je elegantnejšie vyhnutie sa povinnostiam a zodpovednosti počas zavádzania nového systému ako vychutnávať si nerušenú dovolenku. Sen všetkých zamestnancaov, ktorý si nemôže dovoliť každý, pán minister však áno. A predseda vlády Fico? Približne po týždni si uvedomil, že sa niečo deje. Niečo, za čo sa aj od neho očakáva zodpovedné stanovisko. A tak sa 7.1. stretol so zástupcami spološnosti SkyToll a ministrom Vážnym, výsledkom sú premiérove typické veľkolepé demagogické vyhlásenia, ktorými iba povedal, že situácia sa bude riešiť. S protestujúcimi je ochotný sa stretnúť až keď stiahnú blokádu. Premiér zaujal stanovisko z pozicie moci.

Ak sa chceme bližšie pozrieť na podstatu problému, musíme sa zamerať na ekonomické dôvody, ktoré viedli k súčasnej situácií. Vládou proklamovaným dôvodom na zavedenie mýta je odľahčenie cestnej siete presunom časti prepravy z ciest na železnice. Z tohoto hľadiska je mýtne vhodným regulačným nástrojom. A mimochodom, príjmy do štátneho rozpočtu nebudú zanedbateľné. Veď ani dopravcovia by vonku nemrzli iba preto, že zabezpečenie systému zlyháva po organizačnej aj technickej stránke. Slávny výrok laureáta Nobelovej ceny za ekonómiu Miltona Friedmana platí aj v tomto prípade: „Za všetkým hľadaj peniaze“. Podľa odhadov bežný dopravcovia zaplatia na mýtnom 5-10 krát viac ako ich v predošlom roku stála diaľničná známka. A to už sú peniaze, za ktoré sa oplatí blokovať svojím kamiónom cestu aj v mrazivom počasí. Malým prepravcom nejde len o peniaze, je to boj o prežitie.

Vláda sa k problému stavia z pozície moci, kým len na začatie dialógu s prepravcami si kladie nemalé podmienky. Prepravcovia sú však záujmovou skupinou, ktorá má silnú motiváciu pokračovať v protestech. Tie najskôr vyzerali neškodne, avšak od začiatku roka majú stupňujúci sa charakter. Obe skupiny zatiaľ iba predvádzajú svoju silu so snahou pripraviť si čo najlepšiu pozíciu pri vyjednávaní. Kto zo súboja vzíde ako víťaz sa vopred ťažko odhaduje, avšak je potrebné si uvedomiť, že rok 2010 je rokom volebným.

SMER je výrazne najsilnejším politickým zoskupením, jeho preferencie však už dlhšie mierne klesajú. Zastaviť tento pokles bude tým náročnejsie ako pribúdajú neúspechy a škandály súčasnej vlády. Verejná mienka je zatiaľ naklonená prepravcom. Zdá sa, že občania sú ochotní strpieť obmedzenia v doprave. Aspoň majú viac času premýšľať komu dať svoj hlas v blížiacich sa voľbách.

Vladimír Ševec
(Autor je študent Národohospodárskej fakulty Vysokej školy ekonomickej v Prahe.)

  mnav zaujima jedina vec
   frankenstein monster 10-01-2010 16:39
  to su paradoxy, velebnosti
   bm2 11-01-2010 14:15
  RE: to su paradoxy, velebnosti
   LIBERTARIAN 13-01-2010 8:17
  RE: to su paradoxy, velebnosti
   matok112 13-01-2010 19:22
  kto to zaplatí !
   LIBERTARIAN 13-01-2010 8:26
  RE: kto to zaplatí !
   Rogue Keeper 13-01-2010 9:15
  RE: kto to zaplatí !
   LIBERTARIAN 13-01-2010 15:33
  RE: kto to zaplatí !
   Rogue Keeper 13-01-2010 15:53
  mozem polozit otazku,
   frankenstein monster 13-01-2010 22:13
  protektor
   tralos 14-01-2010 9:35
  RE: protektor
   Lukas Krivosik 14-01-2010 10:10
  RE: protektor
   tralos 14-01-2010 10:48
  RE: protektor
   LIBERTARIAN 15-01-2010 15:26
  RE: protektor
   tralos 15-01-2010 19:22
  RE: protektor
   Rogue Keeper 14-01-2010 11:15

   

 

Tiráž

Názov

Kontakt Šéfredaktor Redakcia Editor Vydavateľ Zakladateľ

Ďalšie odkazy

Newsletter

Ak chcete byť informovaný o zaujímavých novinkách na Pravom Spektre, vyplňte Vašu e-mailovú adresu. (frekvencia cca. 1 správa za mesiac)
 

 
Copyright © 2001-2017 Pravé Spektrum, občianske združenie
Stránka používa redakčný a publikačný systém Metafox od Platon Group
Webdizajn: amneziak