ISSN 1335-8715

19-01-2009   Marián Šarkőzy   Ideológia   verzia pre tlač

Ľudská prirodzenosť podľa Erica Hoffera

Originálny americký mysliteľ Eric Hoffer – autor slávnej knihy True Believer sa zaoberá povahou masových politických hnutí. Duchaplnosť a paradoxnosť Hofferových aforizmov stojí podobne ako je tomu u jeho obľúbených francúzskych aforistov (Montaigna, LaRochefoucalta, Pascala) na rozlišovaní formálneho obsahu mobilizujúcich myšlienok a cieľov, ku ktorým vedú ako stratégie boja, čím dovádza svojho čitateľa k oslobodzujúcemu poznaniu, že proklamované a skutočné ľudské ciele sú pozoruhodne často, ba priam pravidelne, vo vzájomnom protiklade.

Pridať nový príspevok

pochvala
autor: tralos
pridané: 20-01-2009 9:21


Dobry clanok.

A hlavne zaver, prave ta odcudzenost, pocit samoty ci krizy, bezvychodiskovost a uzkost situacie spsobuje, ze v cloveku sa odhaluje "ludske". Stat akoby sam pred svetom a citit pocit bezmocnosti je velka vec.

O Hofferovi prilis vela neviem, Maros aky mal on vztah k francuzkemu existencializmu druhej polky 20. st. ?

romco

RE: pochvala
autor: msarkozy
webstránka: http://blog.tyzden.sk/?bloger_ID=17
pridané: 20-01-2009 12:55


Ď.
Z Hofferových úvah je ťažko posudzovať jeho vzťahy k myšlienkovým smerom, vďaka jeho neakademickému vývoju (ide o totálneho samorasta, ktorý tuším nechodil ani na základku)- takže v jeho diele vlastne nemožno nájsť nejaké kritiky akýchkoľvek intelektuálnych smerov ani deklarácie, či vyhranenia voči nim - ľudia z akademickej sféry obvykle začínajú práve kritikou toho čo sa na škole naučili - nejako na to reagujú a odvodzujú. Hoffer nereaguje na knihy, ale na vlastnú zažitú skúsenosť - tá tvorí základný materiál - z čoho pramení aj akási priama antická, či renesančná bezprostrednosť štýlu.

V Ordeal popisuje na začiatku knihy svoje zážitky a pozorovania ľudskej povahy z nejakého tábora bezdomovcov a príležitostne pracujúcich tulákov, ktoré potom aplikuje v úvahách o politike. V tom mi pripomína môjho spomínaného obľúbenca L. Klímu s podobným postojom voči vzdelaniu - páči sa mi ten filozofický prístup pokúsiť sa pokiaľ sa len dá nevychádzať z tradície, ale akoby premyslieť všetko znovu len z vlastného intímneho pozorovania skutočnosti okolo seba.

Fakt, že Hoffera čítajú americký prezidenti (pre verejnosť objavil ho Eissenhover a od Reagana dostal vyznamenanie)ma dosť fascinuje.

RE: pochvala
autor: Firstborn
pridané: 20-01-2009 13:20


Hoffer je dokonalym (a co poznam jedinym) prikladom skutocne 'proletarskeho' intelektuala, ktory cely zivot manualne pracoval, a na rozdiel od vacsiny intelektualov ktori pochadzaju zo strednych vrstiev, medzi robotnikmi zil skoro cely zivot.

Jeho castym motivom je inac potreba sebaucty a zmysluplnej, kreativnej existencie, nejakeho Freuda by ste v jeho dielach tazko hladali.

Co sa tyka 'intelektualov' ako sa chapali po vojne na zapade, z Hofferovych diel je citit, ze nimi opovrhoval. Kedze ma Maros moje Hofferove knihy pozicane, dovolim si len kratky citat z wikipedie, vcelku trefny:

"Hoffer also took solace in being an outcast, believing that the outcasts have always been the pioneers of society. He did not consider himself an "intellectual", and scorned the term as descriptive of the allegedly anti-American academics of the West. He believed academics craved power but were denied it in the democratic countries of the West (though not in totalitarian countries, which Hoffer understood to be an intellectual's dream). Instead, Hoffer believed academics chose to bite the hand that fed them in their quest for power and influence.

Inac Maros uz tusim spominal niektore z Hofferovych vzorov: Michel de Montaigne, Pascal, Renan

RE: pochvala
autor: msarkozy
webstránka: http://blog.tyzden.sk/?bloger_ID=17
pridané: 20-01-2009 14:00


Diky moc za zápožičku, Hoffer na nadchol ako si tuším aj predpovedal - máš u mňa pivo.
RE: pochvala
autor: tralos
pridané: 20-01-2009 14:26


No mieril som skor na podobnosti nez na kritiku. Lebo aspon podla tvojho clanku, prisiel mi Hoffer v niecom podobny niektorym existencialistom.

romco

RE: pochvala
autor: msarkozy
webstránka: http://blog.tyzden.sk/?bloger_ID=17
pridané: 20-01-2009 14:46


Existencialistov nepoznám zase ja, takže sa neviem vyjadriť k myšlienkovej kompatibilite.

Pokiaľ ide povedzeme o Sartra ako typ intelektuála, potom Hoffer predstavuje akýsi jeho protipól, čo sa týka spôsobu verejnej angažovanosti.

Tak len od boku predsalen dojmologicky vystrelím, že zatiaľčo existencialisti považujú situáciu odcudzenia za vec preniknuteľnú a riešiteľnú filozofickým a následne spoločenským riešením a angažovanosťou - teda za akýsi "problém", či "otázku" na spôsob žurnalistických "národnostných", či "robotníckych" otázok a podobne - v konečnom dôsledku nejako smerujú k politickému riešeniu tejto výnimočnej situácie, Hoffer to považuje za všeobecný ľudský štandart a základ prirodzenosti - akúsi zásobáraň energie ku konaniu, ktoré charakterizuje podnikajúceho človeka - bez ohľadu na to, či ide o vynálezcu nového náboženstva, umenia, alebo receptu na koláč.

RE: pochvala
autor: msarkozy
webstránka: http://blog.tyzden.sk/?bloger_ID=17
pridané: 20-01-2009 14:51


Ešte inak - Hoffer nepovažuje odcudzenie, či "existenciálnu situáciu" za niečo historicky výnimočné, za konkrétny bod zlomu, ale za niečo čo históriu ako takú umožňuje. Niečo čo vždy bolo a bude od kedy je človek človekom. Nie niečo čo by sa malo nejako riešiť, či nakoniec vyriešiť.
RE: pochvala
autor: tralos
webstránka: http://tralos.blogspot.com
pridané: 20-01-2009 15:00


Camus v Siyzfovi pise, o Sizyfovskom udele cloveka, ktory je takpovediac neriesitelny a jedine co je nutne urobit je zmierit sa s nim, akceptovat ho a napriek tomu nerezignovat.

romco

RE: pochvala
autor: msarkozy
webstránka: http://blog.tyzden.sk/?bloger_ID=17
pridané: 20-01-2009 16:32


V istom zmysle možno E.F. označiť za existencionalistu v indíciach ake naznačuješ. Skúsim sa ešte pokúsiť nájsť rozdiely, lebo tie sú vždy zaujimavejšie a viac hovoriace ako podobnosti.

1. Hoffer by možno povedal - zmieriť sa, akceptovať a nerezignovať sú tri nezlučiteľné veci. A práve to robí z človeka akési perpetum mobile - nikdy sa nezmieri akokoľvek bude po zmierení túžiť, nikdy nebude definitívne akceptovať. Ak tak učiní a rezignuje je to tiež vlastne určitý druh intelektuálnej činnosti - energie, stratégie, umenia - rezignácia je svojim spôsobom vlastne tiež činnosťou a umením - taký už je charakter človeka, že kým žije niečo robí a to aj vtedy keď sa snaží nerobiť nič - ako hovorí Nietzsche - "človek chce radšej ničotu, než by nič nechcel.

2. Hofferov slovník nepozná slová ako "jediné, čo je nutné urobiť" - Hoffer nikdy nedáva rady do života, nepíše o tom, čo by ako byť malo alebo nemalo, alebo čo "by bolo treba uroviť" a podobne. Iba popisuje čo je - buď sa v tom popise mýli, alebo má pravdu. Neodsudzuje, neposudzuje. Znovu mi pripomína N. v jeho štýle "mimo dobro a zlo". Ja si na rozdiel od toho čo citoval Firstborn nemyslím, že by Hoffer pohŕdal intelektuálmi - intelektuáli (masters of the words) sú v jeho podaní iba ľuďmi, ovládajúcimi určitú zručnosť ktorí sa v určitej životnej situácii majú tendencie správať rovnako ako všetci ostatní.

RE: pochvala
autor: tralos
pridané: 20-01-2009 21:28


Ano napetie medzi akceptovat a nerezignovat nepochybne je, v tom spocivaz prave absurdnost ludskej existencie. Vediet, ze su veci marne, a predsa sa o ne snazit. Preto je existencia skutocne prezivana taka taziva, lebo v sebe obsahuje rozne napetia a rozpory ktore vsak musia byt zachovane, aby bola autentickost zachovana.

Ideologie, Nadcasove Pravdy ci dogmatizmy autentickost rozrusuju. Poskytuju sice istotu ale za cenu straty skutocnej slobody. Ta musi byt totiz vzdy vykonavana v neistych podmienkach. Volba znamena zodpovednost, Kto voli ten riskuje, pretoze ne4sie za svoju volbu zodpovednost. Neodvola sa na Tisicrocnu pravdu ci Ideologiu, ktora rozhodnutie urobila za neho. Urobi ju v neistote a v pnuti.

Preto suhlasim, clovek je perpetum mobile. Stale sa snazit a to s vedomym, ze samotne snazenie moze postradat ciel. Prave tuzba po zmiereni o ktorej pises je mozno samym predmetom tuzby.

romco

RE: pochvala
autor: gracator
pridané: 21-01-2009 18:10


eeech, chlapci, na toto vsetko uz davno prisli vychodni mudrci, a uz vtedy boli ovela dalej ako nejake nase zapadne pozerstvo typu "Vediet, ze su veci marne, a predsa sa o ne snazit.", lebo vobec NEJDE O TO ze "veci su marne", lebo dokonca NEJDE ANI O TIE VECI... taky rozhovor Arjunu s Krisnom, jedna z klucovych pasazi z Bhagavadgity ukazuje, abudem sa opakovat, ze uz vtedy boli ovela dalej nez, a zasa sa budem opakovat, zapadne-pozerskeo jezisovho "nastavenia druhej tvare"... na druhej strane treba povedat ze ked sa na ten vychod dnes pozerame, tak mu to realne moc nepomohlo, tak ako zapadu to krestanske prekliatie ktore europu skoro dostalo, esteze bola dost rozdrobena, na rozdiel od arabov ktorych ten islam mentalne priklincoval v tom cca 13 storoci
RE: pochvala
autor: jakubjost
pridané: 21-01-2009 22:03


Je smutne, ze ani dedici krestanskej tradicie nerozumeju jeho posolstvu.
RE: pochvala
autor: Lukas Krivosik
pridané: 22-01-2009 16:19


"Je smutne, ze ani dedici krestanskej tradicie nerozumeju jeho posolstvu."

Mohol by si to trochu rozviest? To ma naozaj zaujima.

RE: pochvala
autor: jakubjost
pridané: 23-01-2009 1:17


Nieco som o tom napisal, ale bolo to dost osobne, tak zvazim kde a kedy to vyvesim. Z toho prispevku gracatora cisi osobna neskusenost a filozoficka modnost myslienky, ktoru prezentoval.

To mysli tie kultury, kde sa nejedia mravce lebo mozu byt byvalou mamou stravnika? Alebo tie kde po bojisku behal modry chlapik? Konaj ale neber nasledky...prepac, nastav druhe lice mi pride ako pravda stokrat silnejsia.

RE: pochvala
autor: msarkozy
webstránka: http://blog.tyzden.sk/?bloger_ID=17
pridané: 23-01-2009 7:53


Gro gracatorovho prispevku sa da vystihnuť jednoducho - "to o čom tu vy chlapci mudrujete ja mam davno v maličku" - tiež nemám pocit, že by to bola vážna námietka voči Kristovmu učeniu, takže svet nebol intelektuálnym úsilím vytrhnutý z koreňa, ale ako pokus oceňujem. :)
05-01-2009 od autora Pavol Zlatoidský
autor: lavicovy extremista
pridané: 28-01-2009 16:33


No nedá mi ešte sa nevrátiť ku kultovému článku zo dňa 05-01-2009 od autora Pavol Zlatoidský, citujem:

Do rána vyzeral Rosengaard ako vojnová zóna v Palestíne. Niektoré zdroje tvrdia, že za nepokojmi stojí extrémistická ľavicová organizácia AFA (Antifašistická akcia).

Tieto dve vety dokonale ilustrujú kvalitu tohto článku. Podrobovať kritike vetu typu jedna pani povedala nebudem, len nerozumiem prečo je to spomínané, keď je celý článok v duchu multi-kulti-smrť-moslimom.

Ale to je nič oproti druhej vete slovné spojenie extrémistická ľavicová organizácia - ANTIFA, podáva presnú výpoveď o myšlienkových pochodoch autora.

extrémistická - keďže dnešná doba tlačí na banalizáciu problémov tak jej vhod prišlo slovo extrémizmus, do tohto vreca hodíme všetkých Alkajdú, neonacistov, BNP, kresťanských fanatikov, ekológov, antifašistov atd.. Len naokraj nemám pocit, že by v minulosti ľudí typu Gabčík, Kubiš nazývali extrémistami iba ak Gestapo.

ľavicová - Antifašistická akcia sa nehlási k žiadnej strane ani ideológii. A na jej stretnutiach sa nepropaguje žiaden politický smer.

organizácia - AFA je viac antiorganizácia, bez predsedov, tajomníkov vodcov... Je to skupina, ktorá stojí na vzájomnej solidarite členov zdieľajúcich antifašistické postoje nič viac a nič menej.

Ešte naokraj je zaujímavé, že na tomto fóre je mnoho expertov, ktorí majú liek na všetko- povačšinou za všetko može štát. Preto pekne bije do očí, že na celom serveri nie je jediné slovo o vražde študenta FF, ktorý si hral na gytare pri Dunaji. - za všetko može štát však?

RE: 05-01-2009 od autora Pavol Zlatoidský
autor: Rogue Keeper
e-mail: br796164@bladezone.zzn.com
webstránka: http://www.socialistinternational.org
pridané: 28-01-2009 18:19


Na gitare.

Ale z PZ si moc tazku hlavu nerob.

Pridať nový príspevok

 

Upozornenie

Príspevky v diskusii k článku sú osobnými názormi jednotlivých čitateľov. Redakcia Pravého Spektra za ich obsah nenesie žiadnu zodpovednosť.

Diskusné príspevky, ktoré sú v rozpore so zákonom budú odstránené.

O problematických príspevkoch nám môžete dať vedieť e-mailom na adresu redakcie.

Copyright © 2001-2017 Pravé Spektrum, občianske združenie
Stránka používa redakčný a publikačný systém Metafox od Platon Group
Webdizajn: amneziak