ISSN 1335-8715

18-03-2007   Ján Gonda   Slobodný trh   verzia pre tlač

Morálna voľba existuje vždy – len prežiť nestačí

Symptomatickou črtou totalitných (kolektivistických) ideológií a jedným z chránených plodov osvietenstva je vylíčenie predstavy, že správanie ľudského jedinca je determinované spoločenskými („okolitými“) podmienkami v protiklade k povahe ľudskej bytosti, ako biografickej entite s vlastnou a racionálne cielenou vôľou. Morálka je len schizofrenická konvencia, ktorú je možné spoločenskými plánovačmi kedykoľvek odhodiť. Máme skutočne aj v horkých časoch priliehavej aj priedušnejšej kazajky neslobody morálny výber vo vlastných rukách?

Pridať nový príspevok

morálny relativizmus?
autor: msarkozy
webstránka: http://sarkozy.blog.sme.sk/
pridané: 18-03-2007 19:51


Neviem, či zrovna to slovné spojenie vystihuje zlo socializmu. Dá sa povedať, že totalitní socialisti obmedzili a inak vyhranili pojem človek - ľudskosť prináležala len našim - a teda aj nárok na ľudské zaobchádzanie. To je skôr niečo staré - návrat ku kmeňu - kde len príslušníci kmeňa boli ozajstnými ľuďmi. Problém je, že najmä v dnešnej dobe s obrovským rozsahom vnímania, interakcií a informácií sme tak či onak nútení vymedziť okruh ľudskosti sami aj bez tlaku mocibažných politikov. Niektorí sociológovia považujú samotný veľký počet ľudí za dôležitý prototalitný faktor. Asi sloboda spočíva práve v tom môcť si vytvárať svoje vlastné kruhy ľudskosti na základe svojho rozhodnutia a cítenia. Sloboda byť morálnym relativistom po svojom. Totalitári bývajú romantikmi, ktorí čo sa týka "vlastných" bývajú vyznavačmi veľmi rigidnej morálky a často schopní heroizmu a obetovania základných životných potrieb a to často v miere nadpriemernej. Sloboda nespočíva ani tak v tom, či sme alebo nie sme schopní sa obetovať, ale skôr v tom či tá obeť je vecou nášho vlastného vkusu, alebo kolektívneho egoizmu nejakej tlupy.
RE: morálny relativizmus?
autor: Chodec
pridané: 18-03-2007 23:04


Zlepsujes sa Maros, zato henten zmrd nech sa vrati do skoly a nastuduje si socialne vedy- cista halucinacia cely jeho text
Moralna volba existuje, pozna vsak vzdy clovek co je moralne?
autor: Spektro
pridané: 19-03-2007 0:00


Mno neviem, trochu cierno-biela predstava ze nejake ideologie tvrdili, ze spravanie cloveka je determinovane okolitymi podmienkami. Ale paci sa mi ze clanok celkom lucidne hovori o prirodzenej ludskosti a na pomery tohto webu s minimom pridanych nabozenskych suvislosti. Na moj vkus prilis vyzdobeny cudzimy slovami a autor si samozrejme neodpustil nakopnutia "nepriatelskych" myslienkovych prudov.
...
Ale suhlasim s tym ze clovek je prirodzene tvor dobry, nie ako sa pise v hlupom manifetse niekde na tomto webe, ze v nom drieme "zviera".
...
Ale na druhu stranu, za extremnych podmienok ako naprk. zle vzory v rodicoch, zivot v uniformnej a tupej ideologii, pristup k nepravdivym informaciam, pristup k pravdivym informaciam je znemozneny... Je skor obetou okolnosti, alebo stale nezodpovednym vinnikom?
...
Alebo vezmime si inu situaciu.Povaha ludskej bytosti je zavisla AJ od genetickych vplyvou. V niektorych pripadoch sa da hovorit pri amoralnych ludoch skor o chorobe, ako ich jednoznacnej vine. Po poskodeni frontalneho a temporalneho laloka dochadza castokrat k nenapravitelnej zmene socialneho spravania. Alebo syndrom troch chormozomov X - supermale. Zdatny rast a agresivita. Vela ich bolo najdenych medzi vaznami.
...
Nieje to bud, alebo. O zivote cloveka spolurozhoduje aj okolie aj on sam.

RE: Moralna volba existuje, pozna vsak vzdy clovek co je moralne?
autor: PeterS
pridané: 19-03-2007 0:41


Je to boj medzi R-komplexom alebo predlzenou miechou, najstarsou castou mozgu a mozgovou korou, najmladsou castou.
Reptile complex je zodpovedny za agresivne chovanie, teritorialny sposob myslenia, ritualizmus a hierarchicke spolocenske kastovanie.
Reptile komplex ma nazov po plazoch, v istych kruhoch sa veri, ze nejake geny mame po plazoidnej inteligencii. (Verim, ze sa teraz zacne niekto velmi scitany vysmievat, ale niet divu, ani Karl Sagan, ktory je u nas vydavany nemohol vydat naozaj vsetko na co prisiel.)
Nakoniec had v Biblii nie je vynimkou. Napr. Sheila Coulsonova z univerzity v Oslo v poslednej dobe urobila brutalny objav v Botswane. Nasla jaskynu s kultom Pythona, ktoremu boli obetovane hroty ostepov. Objav je brutalny preto, pretoze ide o samostatnu sakralnu jaskynu so sochou hlavy Pythona z obdobia asi 70.000 rokov nazad. To posunulo ritualne nalezy o 30.000 rokov do minulosti a z Europy do Afriky.
Nech uz je radix odkialkolvek, casto sa drazdi, napr. samanskymi technikami bubnovania ale i nabozenskymi ritualmi. Bez radixu by nebolo pravdepodobne obradnosti, ritualov ale ani poslusnosti voci autorite a otcovi... dokonca i teoria hriechu je na mieste, pretoze radix skutocne potrebuje poludstit.
Podla mna, clovek s pocitom, ze jeho radix ma tendenciu prevladnut nad sedou mozgovou korou casto vyhlada pomoc v tychto ritualoch (v nasej kulturnej skupine). A naopak, tym, ze je radix v dnesnej dobe ohlupovany inymi vplyvmi (TV, jedlo, sex, ale i hierarchia v zamestnani, spolocnosti a podpora chovania za akukolvek cenu sa dostat z tejto zavislosti), ubuda klientov vyhladavajucich pomoc v nabozenskych ritualoch.
Takze zviera je na mieste, drieme priamo v mozgu a v pripade, ze ma jedinec dostatocnu mozgovu koru, je zvecsa vecou vnutornych okolnosti, ako sa to prejavi. V pripade nedostatocnej kory (aj vy spominate odstranenie laloku), je to uz skor otazka vonkajsieho zadrzania a tlaku. Marx so svojimi vonkajsimi podmnienkami asi videl este masu, ktorej radix nebol dostatocne zmatozeny. Este netusil, co vsetko dokaze konzum a reklama a tak vsadil na spolocnost. Podobne to vsak vidia i niektori ludia tu na PS, ktori objektivne vidia "lenivych" a kedze tito lenivi este nenasadli na vlak konzumu, maju byt zo spolocnosti vyluceni. Mam obavu ze ide prave o skupiny ludi s nizsim IQ, resp. schopnostami a teda asi s nizsou funkcionalitou kory. Dost casto ide o agresivnych a nasilnych ludi, co moze znamenat, ze ich riadi radix. Iba riesenia na ich zospolocenstenie su od Marxa ine. Nuz, bud chcel Marx zakerne rozlozit spolocnost tym, ze na jej financne bedra nalozil tychto radixovych, alebo bol humanista... ale to je o inom.
Ja sa staviam za fyziologicke priciny, radix.

RE: Moralna volba existuje, pozna vsak vzdy clovek co je moralne?
autor: Laborec
pridané: 19-03-2007 9:49


"Ale paci sa mi ze clanok celkom lucidne hovori o prirodzenej ludskosti a na pomery tohto webu s minimom pridanych nabozenskych suvislosti."
- Ako keby samotna prirodzena ludskost nemala s nabozenskou predstavou nic spolocne... Hmm.

RE: Moralna volba existuje, pozna vsak vzdy clovek co je moralne?
autor: Spektro
pridané: 19-03-2007 16:35


A myslis ze musi mat? Alebo by to bolo lepsie keby mala? ( provokacna to tema na tomto mieste)
RE: Moralna volba existuje, pozna vsak vzdy clovek co je moralne?
autor: Laborec
pridané: 20-03-2007 10:58


Jasne, ze nevyhnutnostou to nie je, aby rozhodovanie sa v zmysle vseobecnej moralky bolo podmienene nabozenskym citenim, no si myslim, ze je evidentne, ze dost silny priklon tam je.
RE: Moralna volba existuje, pozna vsak vzdy clovek co je moralne?
autor: Spektro
pridané: 19-03-2007 16:40


Sakra, vidim ze som sa pomylil. Mal som v predposlednom odstavci na mysli syndrom dvoch chromozomov Y - XYY. XXX je superfemale. ( ale tiez nie bohvieco :))
Čo chcel autor povedat ?
autor: LIBERTARIAN
pridané: 19-03-2007 7:56


Čo chcel autor povedat ?
Pochopil som to takto >
Ak ta na ulici prepadne banda chuliganov (alebo – alternativne - ta prepadne banda policajtov ) , tak mas vzdy aspon dve moznosti :
- Byť hulvat, nasilne sa branit a nadavat im
- Byť jemný, slusny, drzat hubu aj chrbat.

Lenze vobec nechapem, aky prakticky vyznam (ale aj teoretický vyznam ) ma takato uvaha.

RE: Čo chcel autor povedat ?
autor: Laborec
pridané: 19-03-2007 9:51


Vidis, zase si nic nepochopil. Respektive si to pochopil iba tak, ako si sam chcel..
RE: Čo chcel autor povedat ?
autor: LIBERTARIAN
pridané: 20-03-2007 10:15


Polepsim sa.
Nabuduce to pochopim presne tak, ako to TY budes chciet.

RE: Čo chcel autor povedat ?
autor: Laborec
pridané: 20-03-2007 10:58


Skus to, poprosim ta.
RE: Čo chcel autor povedat ?
autor: Tomas Samel
pridané: 20-03-2007 11:53


Myslim, ze autor chcel povedat nieco ine: skor ide o situaciu, kedy Teba a nejaku starsiu pani prepadne banda chuliganov, a Ty mas na vyber:
- ujst a zachranit si kozu, pricom Ti je jedno, co sa stane so starou pani
- skusit ochranit babicku, pricom Ti realne hrozi, ze Ta skopu do kocky.
a podla tvrdeni autora je volba cloveka akosi prirodzene, endogenne dana, bez rozdielu na spolocensky tlak.
druha moznost je, ze autor myslel nieco uplne ine a ja trepem hluposti

RE: Čo chcel autor povedat ?
autor: LIBERTARIAN
pridané: 20-03-2007 13:12


Tvoj príklad ma uz blizsie k realite, a mohol by sluzit ako vstupna otazka pre sirsiu diskusiu o spolocnosti. Ja len tak pre precvicenie logiky prerobim tvoj priklad na vseobecnejsie formulovanu otazku :
Ma konkretny jedinec moralny dovod ochranovat ineho clena spolocnosti pred takym zlom, ktore ta spolocnost demokraticky vytvara ???

RE: Čo chcel autor povedat ?
autor: LIBERTARIAN
pridané: 20-03-2007 13:23


Po napisani predoslej uvahy ma napadla este jedna myslienka, ktoru som mal v podvedomi pocas citania clanku, ale v explicitnej podobe vyskocila az teraz >
Ten clanok je totalne politicky korektny. Neobsahuje ziaden politicky postoj, ani náznak riesenia. Je kristalovo cistou oslavou dobra. Laska a dobro vitazi naz zlom a nenavistiu !
Ma len jedno negativum - ludia su rozni : komunisti, kapitalisti, veriaci aj ateisti, homosi aj klerici, policajti aj zlodeji.

Moralna volba existuje vzdy.
Inak vsak voli kazdy z tej skupiny >>> komunisti, kapitalisti, veriaci aj ateisti, homosi aj klerici, policajti aj zlodeji.

Totalny suhlas
autor: Zolo
pridané: 19-03-2007 15:41


Suhlasim s autorom, ze moralna volba existuje vzdy. Nie sme na sto percent ovladani zvieracim pudom prezitia.

Dovolim si vsak tvrdit, ze nie sme ani Homo Economicus. Teda Hayekov institut, asociacia slovenskych podnikatelov a zahranicim financovane think tanky by mohli v suvislosti s novym zakonnikom prace preukazat trosku sucitu a povolili v zdierani zivonostnikov z donutenia. Aj v pripade, ze by islo o prezitie niekolkych okrajovo hospodariacich firiem.

re
autor: Dabrock
pridané: 19-03-2007 17:04


vie pán Gonda svoje tvrdenie zapacované v úvodnom odstavci aj podložiť nejakými konkértnymi prameňmi?
Je to napísané naozaj nepriestrelne v tom zmysle, že to obsahovo vlastne nič nehovorí a teda to je ťažko kritizovateľné,na druhú stranu to účel splní.

pre porovnanie si môžete prečítať kúsok z rozhovoru z Bondym(v podstate druhá strana ideologického spektra):

"Pretože to, k čomu sa tam dospieva, nie je príjemné. Je totiž namáhavé nepretržite slobodne sa rozhodovať, najmä keď si uvedomím dôsledky. Každým rozhodnutím podstupujem riziko, ktoré implikuje niesť zodpovednosť za rozhodnutie. To ľudia neradi počujú."
Súvisí to s inteligenciou?
"Že to ľudia nechápu. Súvisí to aj s inteligenciou. Ale podstata je to, že to ľudia neradi robia a počúvajú. V prípade zlých životných podmienok sa množina možností, pre ktoré sa niekto môže rozhodnúť, zužuje. Niekedy až do bodu. Týka sa to aj dostupnosti príležitostí, no z čisto filozofického hľadiska je rozhodovanie jednoduché, a to vždy medzi alternatívami. Ak sa niekto rozhoduje iba o tom, či sa napije alebo nie, je to veľké zúženie, no vždy ide o rozhodovanie medzi alternatívami. V krajnom prípade medzi životom a smrťou. "
(koniec výňatku)

možno by sa aj našli nejaké vzdialené prieniky ohľadom otázky slobodnej vôle ako nutného predpokladu možnosti uplatňovania morálky v živote či v rozhodovaní.

Autor zastal na pol ceste
autor: Daniel Valent
webstránka: http://valent.blog.sme.sk
pridané: 19-03-2007 22:41


Hoci súhlasím so všeobecným sentimentom článku, zdá sa mi, že autor sa v argumentácii zastavil na pol ceste. Aby bol človek schopný morálnej voľby musí sám seba vnímať ako bytosť schopnú robiť morálne rozhodnutia. Ktoré sú konštituujúce zložky morálneho agenta? V prvom rade musím sám seba vidieť ako individualitu určitých vlastností (napr. sebareflexia) nezávislých od spoločenských úloh, v ktorých účinkuje. To však nestačí. Aby som bol schopný morálneho rozhodnutia, musím sám sebe dôverovať aj ako individualite schopnej RACIONÁLNEJ úvahy.

Príklad: Thajský pasák sa s budhistickými rodičmi práve narodeného dievčatka dohodne na obchode. Tí sa, za dohodnutú sumu, zaviažu nielen k predaju svojej dcéry do sexuálneho otroctva (po dovŕšení určitého veku), ale aj k tomu, že ju prevychovajú podľa potrieb jej nastávejuceho zamestnania. To znamená systematické vštepovanie submisivity, servility, ale aj stoického postoja voči vlastnému utrpeniu založeného na viere, že jej život je karmickým zrkadlením životov minulých. Podotýkam, že toto nie je výplod mojej fantázie, ale realita.

Je dotyčná dievčina morálnym agentom? Myslím si, že práve jej slabá dôvera vo vlastný rozum, ktorá je silne determinovaná vonkajším prostredím nás núti odpovedať, že niekedy áno, niekdy nie.

RE: Autor zastal na pol ceste
autor: LIBERTARIAN
pridané: 20-03-2007 8:38


Vo svojom predoslom prispevku som na zaver uviedol :
"Lenze vobec nechapem, aky prakticky vyznam (ale aj teoretický vyznam ) ma takato uvaha. "

Neviem, co si Ty myslel tym "Autor zastal na pol ceste". Mozno prave to, co aj mne chyba v clanku. Autor vyslovil pravdu, o ktorej nema zmysel pochybovat. Ale čo dalej s tym ???
Alebo dalsia otazka > Ak uznam, ze ma nejaky zmysel pre cloveka, aby sa zamyslel na SVOJIM zivotom z pohladu "moralnej volby" , tak sa pytam > AKY ZMYSEL ma diskusia viacerych ludi nad takouto otazkou ??? Je toto vobec otazka na "verejnu diskusiu" ???

Daniel, poznam tvoje nazory z tvojho blogu. PLNE sa s nimi stotoznujem. A prave z takehoto uhla pohladu mi vychadza, ze moralna volba je VNUTORNOU zalezitostou kazdeho jedinca. A HLAVNE : Ziadna spolocnost, ktora denne zasahuje do slobody jednotlivcov nema ZIADNE PRAVO diktovat nejake moralne poziadavky na svojich poddanych.

RE: Autor zastal na pol ceste
autor: mizu
pridané: 20-03-2007 9:32


Ak som to dobre pochopil, tak zmysel je prave v tom, ze slobodne rozhodnutie cloveka existuje vzdy nech by sa nachadzal v akejkolvek zivotnej situacii. Dokonca sa zda ze aj ludia, ktori su mentalne postihnuti a zdaju sa neschopni slobodnej volby, disponuju touto devizou.

Lebo mozno prave rozhodnutie je to co robi cloveka clovekom...

Zaujimavo o tom napisal V.E.Frankl vo svojich dielach z koncetracneho tabora.

RE: Autor zastal na pol ceste
autor: LIBERTARIAN
pridané: 20-03-2007 10:08


Suhlasim.
A co teraz s tym ???

"rozhodnutie je to co robi cloveka clovekom..."
- aj macka, pes, potkan .... sa rozhoduju. A nerobi ich to "clovekom".

RE: Autor zastal na pol ceste
autor: Czechtek
pridané: 20-03-2007 10:47


ale niektore rozhodnutia ludi, robia z nich potkanov alebo pudlikov.

Vsak pan premier!?

RE: Autor zastal na pol ceste
autor: LIBERTARIAN
pridané: 20-03-2007 10:58


Prirovnavat terajsieho premiera k nejakym zvieratam nie je spravne ! Dané zviera by sa mohlo opravnene urazit.
RE: Autor zastal na pol ceste
autor: Daniel Valent
webstránka: http://valent.blog.sme.sk
pridané: 22-03-2007 8:20


Išlo mi o upresnenie vymedzenia toho, kto a za akých okolností môže byť vôbec považovaný za morálneho agenta.
Kde je tu morálka ?
autor: Dušan
e-mail: dusan.mihalik@chello.sk
pridané: 21-03-2007 15:20


Zaujalo by ma ako je možné, že v "katolíckych" krajinách (Poľsko, Portugalsko) je zakázaná interupcia. Výnimkou sú však, okrem iného, znásilnenia. Vie mi niekto vysvetliť v čom je ten malý chudák, ktorý sa vyvýja v tele matky horší od človeka počatého "normálne".

Čo je to za morálka. Bojovať za práva na život "normálne" počatého dieťaťa a zároveň pripustiť smrť malého tvora, ktorý sa ničím neprivinil ?

RE: Kde je tu morálka ?
autor: AS
pridané: 22-03-2007 10:39


Mas, pravdu. Nemusis chodit do Polska alebo az do Portugalska . Staci zostat na nasom drahom Slovensku . Aky je rozdiel medzi 13 tyzdnovym embryom alebo 12 tyzdnovym ? Jeden moze zit, u druheho je legalne "prerusit" jeho zivot . A to sa chvastame aka sme civilizovana spolocnost .
RE: Kde je tu morálka ?
autor: Spektro
pridané: 22-03-2007 20:55


Takych pripadov je viac. Mas aj hranicu na pohlavny styk a den prednou uz nemozes.
...
K tym poliakom - 2/3 su za trest smrti...Krestansky asi ako SNS a Fico :)

.
autor: qed
pridané: 09-09-2010 11:54


Spravny postreh v tom, ze agoru mozno navodit len "zvnutra". Nech je tento clanok mementom vsetkych pokusov zvrhnut vladu "zvonka".

Pridať nový príspevok

 

Upozornenie

Príspevky v diskusii k článku sú osobnými názormi jednotlivých čitateľov. Redakcia Pravého Spektra za ich obsah nenesie žiadnu zodpovednosť.

Diskusné príspevky, ktoré sú v rozpore so zákonom budú odstránené.

O problematických príspevkoch nám môžete dať vedieť e-mailom na adresu redakcie.

Copyright © 2001-2017 Pravé Spektrum, občianske združenie
Stránka používa redakčný a publikačný systém Metafox od Platon Group
Webdizajn: amneziak