ISSN 1335-8715

02-03-2007   Marián Šarkőzy, Dominik Baco   Komentáre   verzia pre tlač

Dva pohľady na školstvo

Naši prispievatelia, Dominik Baco a Marián Šarkőzy napísali dva originálne pohľady na reformu školstva a problematiku vzdelávania ako takého.

Pridať nový príspevok

Ficofília
autor: dux
pridané: 02-03-2007 23:01


ako študijný odbor?
To upozornenie
autor: dux
pridané: 02-03-2007 23:11


sa odkedy objavilo?
Risenie
autor: Zolo
pridané: 03-03-2007 0:44


Sarkozy mozno nevedome vyvratil svoju teoriu spomenutim osudu jednej zaniknutej civilizacie, ktora zanikla vdaka "nafúkanej a nezodpovednej intelektuálnej elity v dôsledku chabej konkurencie". Pritom on zrejme uz od narodenia chce obmedzit konkurenciu tymto elitam.

Chalani, vy ste zarucene sikovni ba priam genialni. Nemalo by vam trosku konkurencie od nas hlupych a neperspektivnych vadit. Rozdajte si to s nami vo ferovom boji a ak nas porazite, ujma na nasej sebadovere nebude o nic mensia, ako keby ste nas ani nepustili ani ihrisko. Inymi slovami nepustili na intelektualny trh.

Preco zobrat potesenie hrdemu otcovi, ktory moze s hrdostou prehlasit susedovi, ktory sa vystatoval, ze jeho syn bol vyznamenany "moj syn vyfackal vasho vyznamenaneho syna"?

RE: Risenie
autor: tato
pridané: 03-03-2007 8:00


" Preco zobrat potesenie hrdemu otcovi, ktory moze s hrdostou prehlasit susedovi, ktory sa vystatoval, ze jeho syn bol vyznamenany "moj syn vyfackal vasho vyznamenaneho syna"? "

Zolo, mozno, ze sa mylim, ale toto sa, bohuzial, nepodari "zobrat mu" (vlastne obom otcom) nech tu bude akykolvek system .

RE: Risenie
autor: msarkozy
webstránka: http://sarkozy.blog.sme.sk/
pridané: 03-03-2007 9:17


Tvrdím len, že nevidím dôvod nútiť k všeobecnému vzdelaniu toho kto oň nemá záujem ani dôvod brániť mu zdokonalovať sa v tom k čomu ho srdce ťahá ak sa tak rozhodnú jeho rodičia. Okrem toho vôbec nie je dôvod prečo by sa človek musel učiť len jednému povolaniu. Osobne by som si vybral nejakú istotu - napr. inštalatér a až potom trebárs entomológiu, alebo čo ja viem čo. Lenže inštalatérske školy sa venujú kadečomu inému viac než inštalatérstvu následkom čoho tam potom študujete 3 roky namiesto možno pol roka a strácate time - samozrejme toto môže vyriešiť len pád štátneho "bezplatného" neefektívneho monopolu. Jazyk by sme sa učili na jazykovej škole, malovanie vo výtvarnej atď - bez ohladu na vek. Možno mi tu niekto tradične namietne dôležitosť poznatkov z rôznych odborov - k tomu môžem len toľko, že majú zmysel len ak sú nadobudnuté naozaj dobrovoľne a so záujmom.
RE: Risenie
autor: Zolo
pridané: 03-03-2007 13:06


Dobry instalater potrebuje v prvom rade znalosti psychologie. Okrem toho fyziky, matematiky, uctovnictva, statistiku, rodny jazyk, nejaky cudzi jazyk minimalne v ramci EU, znalost prava a dani. To potrebuje, aby sa naucil instalaterstu. Nakoniec potrebuje aj studium svojho povolania.

Ako obcan mimo svojho povolania potrebuje znalosti z oblasti politologie a ekonomie. A pre volny cas mozno dalsie znalosti. Napriklad zemepis.

Prilisna specializacia od mladosti nie je ziadana. predstav si muzikanta, ktory by nikdy nestudoval metematiku "pretoze ju nepotrebuje".

Dalsim problemom so skorou specializaciou pripadne skorym delenim na "remeselnikov" a "akademikov", je ze clovek sa meni. Poznam mnohe pripady, kde podpriemerni studenti gympla boli vynikajucimi studentami vysokej. A naopak. Som si isty, ze aj Ty take pripady poznas.

RE: Risenie
autor: msarkozy
webstránka: http://sarkozy.blog.sme.sk/
pridané: 03-03-2007 14:04


Poznám ale na veci to nič nemení. Poznám aj prípady kedy ľuďom zbytočne tlačili do hlavy niečo čo bolo nenatlačiteľné a strácali čas. Znovu opakujem - nedonucovanie neznamená, že sa slabší žiak nemá ďalej učiť - záleží na ňom a jeho rodičoch či mu to stojí za námahu. Povinné vzdelanie sa má obmedziť maximálne na základné počty a gramotnosť - ostatné sa má prenechať trhu.
RE: Risenie
autor: Zolo
pridané: 03-03-2007 19:15


Ibaze trhove subjekty, vratane podnikatelov, preferuju flexibilnych a vzdelanych zamestnancov a spotrebitelov. Podnikatelovi nestaci, ze zamestnava instalatera, ktory nevie nic okrem svojho fachu. Ak ho prepusti, znizi sa pocet jeho potencialnych zakaznikov. Ak je vzdelany, lahsie sa preorientuje. Teda vdaka vzdelaniu sa lepsie uplatni na trhu.

I ked pripustam, ze v idealnom svete tlacenie matematiky buducemu filmarovi ci dejiny umenia buducemu elktrotechnikovi je zbytocne. Ale co ak filmovy priemysel skrachuje, co je pripad Slovenska?

RE: Risenie
autor: msarkozy
webstránka: http://sarkozy.blog.sme.sk/
pridané: 03-03-2007 19:43


Áno dnes je plno inštalaterov, ktorí sa po zániku svojej firmy zamestnajú ako profesori literatúry, chvalabohu za všeobecné vzdelanie.
btw
autor: msarkozy
webstránka: http://sarkozy.blog.sme.sk/
pridané: 03-03-2007 10:48


Môj názor je ten, že zreformovať školstvo je oveľa bezbolestnejší proces, ktorý znesie aj drastickejšie opatrenia a dočasnú nefunkčnosť ako napr. zdravotníctvo. Jeden kamoš z Panamy ktorý študoval u nás výšku za komančov mi vtedy spomínal, že u nich štrajkovali učitelia tri roky, keď chodil na strednú a nikomu to nejak extra nevadilo.
A co z toho ma vlastne vyplyvat?
autor: Spektro
pridané: 03-03-2007 10:53


"Všeobecné vzdelanie deti s iným než intelektuálnym nadaním a dobrou pamäťou nepochybne traumatizuje a vytvára v nich pocit menejcennosti, ktorý ich bude sprevádzať celý život. Vštepuje im presvedčenie, že ich schopnosti sú menej hodnotné, čiže sú menej hodnotné aj ony samy."

No neviem ako inac maju vlastne decka objavit co ich bavi, v com su dobre a v com nie. Preco by mala pri tom "nepochybne" trpiet ich sebaucta? Je pravda ale ze na tej strednej skole od nich chcu vacsinou stale to iste len detailnejsie a to mi fakt pripada ako riadna strata casu.

"Alkoholizmus, narkománia, sexuálna nezodpovednosť, ficofília – javy vyskytujúce sa s veľkou frekvenciou medzi učňovskou mládežou a ešte väčšou v rómskych osadách, teda všade tam, kde ľuďom chýba sebaúcta. Nie vždy za to môžu ľudia sami. Nie vždy je to dané geneticky. Mnohému sa dá naučiť. Napríklad na základnej škole."

Hehe, tu ficofiliu si si nemohol odpustit co?

RE: A co z toho ma vlastne vyplyvat?
autor: msarkozy
webstránka: http://sarkozy.blog.sme.sk/
pridané: 03-03-2007 11:01


1. Stále sa tu nechápe jedno - nedonucovanie, neznamená donucovanie k niečomu inému, ale len nedonucovanie. Neznamená to že niekto iný než Ty sám má posudzovať Tvoje schopnosti, alebo že sa nemôžeš donucovať k všeobecnému vzdelaniu Ty sám, resp. svoje deti ak to považuješ za potrebné.

2. Tí čo ma poznajú určite pochopia, že nemohol. Každý sme nejaký. :)

RE: A co z toho ma vlastne vyplyvat?
autor: Zolo
pridané: 03-03-2007 13:14


Ak studujes strojarinu, tak Ta "donutia" studovat integraly, termodynamiku a mechaniku a ktovie co este. Nemozes sa stat inzinierom bez matematiky. K tomu, aby si sa stal strojnym inzinierom ta "donutia", aby si tieto veci studoval. Nestaci telocvik a antropologia ludozrutov.

Podobne to je s obcanmi vo vseobecnosti. Aj oni potrebuju mat urcite znalosti. Donutit niekoho aby sa vyznal v spolocnosti, ktorej zije je uzitocne i ked by bolo prijemnejsie, keby sa kazdy rozhodol bez donutenia. Tak ako by bolo prijemnejsie, keby sa kazdy student strojariny rozhodol dobrovolne studovat integraly.

Mne to vsetko pripada, ako snaha o odstranenie monopolu na rozum urcitej skupiny ludi. O to sa snazili aj komunisti. Nie vsak v USA, kde 75% deti strednej vrstvy dokonci vysoku skolu v ramci denneho studia.

RE: A co z toho ma vlastne vyplyvat?
autor: msarkozy
webstránka: http://sarkozy.blog.sme.sk/
pridané: 03-03-2007 14:11


Hovoríme o donucovaní štátom nie o donucovaní ako abstraktnej kategorii. K čomu budú donucovať deti rodičia a príslušne školy či učitelia - o tom predsa nehovoríme.
Nepochybne by vznikli aj súkromné školy s ešte širším záberom ako dnešné. A samozrejme aj s užším. Primárne tu debatujeme o štátnom donútení - a vy mi tu oponujete nemožnosťou absolútnej slobody - môžu existovať aj školy s oveľa prísnejším režimom a väčším memorovaním ako dnes v štátnych - ja si nedovolím druhým ľuďom diktovať čo je dobré pre ich deti ani si nechcem nechať diktovať čo je dobré pre moje.

RE: A co z toho ma vlastne vyplyvat?
autor: clivia
pridané: 03-03-2007 22:27


K comu budu donucovat deti rodicia a prislusne skoly ci ucitelia - o tom predsa nehovorime. Nie je to len tak nahodou to najdolezitejsie ak chceme odstranit nutene vzdelavanie statom? Si si isty, ze ty vies najlepsie, co je dobre pre tvoje dieta? To totiz vedeli mnohi rodicia v minulosti, akurat ich dieta nebolo o tom nejak zvlast presvedcene... Co je to absolutna sloboda v demokratickom state?
RE: A co z toho ma vlastne vyplyvat?
autor: tomas cunik
e-mail: tomocici@centrum.sk
pridané: 03-03-2007 23:55


robis si srandu?snad vie lepsie,co je najlepsie pre moje dieta, stat - dnesna zakladna skola(=par uradnikov tvoriacich osnovy niekde na ministerstve)?a nehovoriac o tom ze je tych par uradnikov presvedcenych o tom, ze je to najlepsie pre KAZDE dieta??
RE: A co z toho ma vlastne vyplyvat?
autor: clivia
pridané: 04-03-2007 9:49


Vies to lepsie ako stat? Brani ti niekto ucit tvoje vlastne dieta? Bavime sa o zakladnej skolskej dochadzke. Nie o strednej a vysokej skole, ktore su koniec koncov nepovinne. Ja si zas myslim, ze KAZDE dieta sa musi naucit citat, pisat a pocitat, chapat a poznat zakladne veci bez ohladu na to kolko to bude trvat a kolko to bude stat. To je totiz zaklad pre dalsie posobenie v modernej demokratickej spolocnosti. To, ze si dostal do vienka vynikajucu masinku s ohromne rychlym procesorom este z teba nerobi intelektuala ani mudrca. Ked citam, ze dieta uz v desiatich rokoch vie, ze bude stolarom a preco mu to neumoznit tak by som rada vedela, ci ten stolar akoze nemusi mat vseobecne vzdelanie len preto, ze proste v desiatich rokoch nepovazuje za dolezite ucit sa matematiku, biologiu alebo zemepis...Hovori tu niekto z vlastnej skusenosti alebo prezentuje svoje sny od pisacieho stola? Ste tu vsetci taki chytri, ze ste uz v nizsich rocnikoch zakladnej skoly vedeli cim chcete byt a usilovne ste na tom pracovali? Obavam sa, ze pre mnohe deti by znamenalo zrusenie povinnej skolskej dochadzky katastrofu. Kto bude dohliadat, aby sa naucili aspon nieco? Rozpadnuta rodina? egoisticki rodicia, mysliaci na vlastne blaho? sukromne skoly nahanajuce zisk a popularitu? Zaradit sa do zivota vyzaduje kopu inych zrucnosti a skusenosti nez len vzdelanie ci vysoke IQ. A ci budes veducou osobnostou, podnikatelom alebo prosto zamestnancom zalezi vylucne na tebe. Zaklad ale musi dostat kazdy rovnaky. Nadstavba je tvoja vlastna praca, usilovnost a dlhorocne studium a prax. Vylucne tvoj zivotny ciel. A bud si isty, ze ani ty nemusis vediet najlepsie, co je dobre pre tvoje dieta. Aj ty ako rodic sa mozes mylit.
RE: A co z toho ma vlastne vyplyvat?
autor: tato
pridané: 04-03-2007 13:04


Ahoj Clivia, som rad, ze hovoris otvorene. Mas pravdu, ze mnohi miesaju zakladnu skolsku dochadzku so strednou alebo vysokou skolou, kde si spravne podotkla, ze su dobrovolne . Takze skusim sa zaoberat s niektorymi Tvojimi otazkami . Nekladiem si za ciel ich odpovedat objektivne , ale skor moj pohlad a vlastna skusenost s PSD.

" Ste tu vsetci taki chytri, ze ste uz v nizsich rocnikoch zakladnej skoly vedeli cim chcete byt a usilovne ste na tom pracovali? "

Prepac, ale tato otazka je myslim si, zle polozena . Mnohi ani v tridsiatke nevedia "cim chcu byt" . Otazka podla mna stoji takto : Preco, ale ti ktori si myslia , ze to "vedia" musia absolvovat to co ich nezaujima a nemozu cas venovat tomu po com im srdce pisti ?

"Kto bude dohliadat, aby sa naucili aspon nieco? Rozpadnuta rodina? egoisticki rodicia, mysliaci na vlastne blaho? "

Kto na to dohliada dnes ? Pokial sa rodic nestara a nehlada informacie nikto iny to zan neurobi . Mnohi su presvedceni, ze ak nebude PSD tak vacsina nebude mat zaujem vzdelavat svoje deti . Ja si myslim ,ze je to prave naopak . Suhlasim s Tebou , ze prave rozpadnute rodiny maju dnes s vychovou a vzdelanim najvacsie problemy . Prave preto je nutne tuto zodpovednost preniest na rodica a netvarit sa , ze ju ma skola alebo spolocnost, ci stat . Som presvedceny, ze dokonca ti, ktori dnes neprejavuju zaujem o to ci ich deti uci sikovny ucitel, alebo ich dieta by to zvladlo dokonca lepsie bez neho, by sa zacali o vzdelanie svojich deti zaujimat . Ved povedzme si uprimne, co velakrat zaujima rodicov , skoly, ucitelov, ale aj mnohych zamestnavatelov, ake som mal znamky a nie to co viem alebo ovladam.

"sukromne skoly nahanajuce zisk a popularitu?"

Neviem presne co pod touto terminologiou rozumies ,ale tam vidim najmensi "problem" . Zisk je vysledok hospodarenia. A popularita ? No , moze byt dobre , ze je popularne alebo aj nie , ale stale mi to nic nehovori .

" Zaradit sa do zivota vyzaduje kopu inych zrucnosti a skusenosti nez len vzdelanie ci vysoke IQ "

V tomto s Tebou suhlasim.

"Zaklad ale musi dostat kazdy rovnaky"

Tu si uz dovolujem oponovat, preco by musel ? Dokonca uz dnes sa kazdemu nedostava . Ved predsa uz dnes existuju rozne typy ZS . Cize detom sa dostava rozdielny zaklad. Myslis si ze je to chyba ?

" A bud si isty, ze ani ty nemusis vediet najlepsie, co je dobre pre tvoje dieta. Aj ty ako rodic sa mozes mylit."

To je pravda. Ale vtedy to zostava vylucne v mojej zodpovednosti a nemozem sa vyhovarat ani na stat ani na skolu ci ucitela alebo podobne .

RE: A co z toho ma vlastne vyplyvat?
autor: clivia
pridané: 04-03-2007 16:55


"Ste tu vsetci taki chytri, ze ste uz v nizsich rocnikoch zakladnej skoly vedeli, cim chcete byt...

Tato, clanok hovori o desatrocnom "stolarovi", pokial som dobre citala. A kto si mysli, ze to vsetko uz vie, ma v sucasnosti moznost ist do skoly pre nadane deti alebo sa mylim?

Na zakladnej skole nestudujeme iba to "po com nase srdce pisti". Prave preto sa skola vola zakladna. Je fakt, ze po mnohych poznatkoch nase srdce ci rozum v tomto mladom veku zrovna "nepisti" ale napriek tomu ich zväcsa v zivote vyuzijeme, nehovorim, ze vsetky...

Tato, je naivne si mysliet, ze rozpadnute rodiny ci nezodpovedni rodicia, ktori javia vlazny zaujem o svoje potomstvo ako sibnutim carovneho prutika ho prejavia ked sa "prenesie zodpovednost" na nich (vsimni si schvalne v uvodzovkach, pretoze nasa zodpovednost je tu od pociatku). Citova a duchovna sfera nie je trh, tato, takze tu neplatia jeho zakonitosti. Bohuzial alebo bohuvdaka? Neviem. Netvrdim, ze povinna skolska dochadzka je idealne riesenie, ale ponechat zakladne vzdelanie na krystalizaciu trhom sa mi vidi ako cire blaznovstvo. Som skeptik, tato, pretoze vidim, ako sa tu vo Svedsku, sukromne skoly zbavuju problemovych deti jednoducho tym, ze ich nevezmu, kdezto komunalna skola ma povinnost ich zobrat, pretoze je povinna skolska dochadzka. Ale co s tymito detmi, ked sa odstrani PSD?

"Ved povedzme si velakrat zaujima rodicov, skoly, ucitelov,......ake som mal znamky a nie to co ovladam."

Zaujimalo by ma, ako si ty predstavujes hodnotenie ziakov inac ako znamkami. Zatial totiz nikto nic rozumnejsie nevymyslel. Ziskavanie vedomosti vyzaduje tvrdu pracu. Neexistuje ziadna obchadzka. A ze zivot nie je filatelia sa mnohi presvedcia uz pri prvom slahnuti zivotnym bicom. Ani Modry Mauricius nezaruci, ze budeme mat v zivote uspech. Rozumni rodicia, ucitelia i zamestnavatelia toto urcite vedia. Otazka je, kolko ich je. Silno pochybujem, ze tuto dilemu vyriesi len sukromne skolstvo.

"Sukromne skoly nahanajuce zisk a popularitu"

Tato, obavam sa, ze pri vzniku sukromnych skol musi moralka hrat dolezitu ulohu, este dolezitejsiu ako v inych sferach. Zisk je vysledok hospodarenia, ale bohuzial nehovori nic o kvalite skoly. Uprednostnia ludia naozaj skolu, ktora bude vyzadovat nieco pre ziskanie znamok? Sam hovoris, ze vela ludi zaujimaju hlavne znamky, takze si myslim, ze aj tu zvitazi cesta lahsieho odporu. Staci sa pozriet na komercne programy, co preferuje väcsina ludi...

Zaklad ale musi dostat kazdy rovnaky....
Ano, tato, som o tom presvedcena. Na Slovensku existuju rozne typy skol, ale ako bolo v ktoromsi prispevku vyssie uvedene, existuju osnovy urcene Ministerstvom skolstva, co spotili nejaki uradnici, co chudaci ani nechapu, co nase male zazraky vlastne potrebuju vediet. A zase zdoraznujem, nie je to idealne, ale menit ich za tapanie a nahodne posobenie trhovych sil..., nie tato, nie som socialista ale ani intelektualny snilek. Myslim si, ze v sucasnosti si kazdy moze skolu vybrat, preco je tak strasne dolezite zrusit PSD som sa na tomto fore zatial nedozvedela. Detom sa v sucasnosti dostava rovnaky zaklad rozdielnymi formami... Zial, lievik na nalievanie vedomosti do hlav zatial este nikto na svete nevymyslel...

A k poslednej vete? Obet rodicovskych experimentov nie je rodic ale jeho dieta.

RE: A co z toho ma vlastne vyplyvat?
autor: Czechtek
pridané: 04-03-2007 19:19


"Tato, je naivne si mysliet, ze rozpadnute rodiny ci nezodpovedni rodicia, ktori javia vlazny zaujem o svoje potomstvo ako sibnutim carovneho prutika ho prejavia ked sa "prenesie zodpovednost" na nich (vsimni si schvalne v uvodzovkach, pretoze nasa zodpovednost je tu od pociatku)."

Je to naivne... ale ovela naivnejsie je si mysliet ze sa o nich postara stat. Nepostara, pretoze stat je len fikcia kde sa kazdy snazi zit na ukor kazdeho.

"Netvrdim, ze povinna skolska dochadzka je idealne riesenie, ale ponechat zakladne vzdelanie na krystalizaciu trhom sa mi vidi ako cire blaznovstvo."

Blaznovstvo je ist proti trhu!! Vid KLDR, Cuba...

"Citova a duchovna sfera nie je trh, tato, takze tu neplatia jeho zakonitosti."

A co je citova a duchovna sfera? stat? Zazil som na vlastnej kozi ako sa za komunizmu na zakladnej skole starali o nasu duchovnu a citovu sferu s trstenicou v ruke. Nic nie je horsie ako stat!! Trh moze byt len lepsi.

"Som skeptik, tato, pretoze vidim, ako sa tu vo Svedsku, sukromne skoly zbavuju problemovych deti jednoducho tym, ze ich nevezmu, kdezto komunalna skola ma povinnost ich zobrat, pretoze je povinna skolska dochadzka. Ale co s tymito detmi, ked sa odstrani PSD?"

Zeby sa tie deti museli uvedomt a prestat robit problemi?


"Zaujimalo by ma, ako si ty predstavujes hodnotenie ziakov inac ako znamkami. Zatial totiz nikto nic rozumnejsie nevymyslel."

Problem je ze veru vymyslel, lenze vsetko ma pod kontrolov ten stat ktory samozrejme nic ine nerobi len rozmysla nad tym aby bolo vsetko najefektivnejsie, a preto sa pretha to zaviest cim skor do praxe.
Skolsky system je jedniny system ktory za svoje zlyhanie obvinuje svojich zakaznikov, a to je CHORE!!

"Ani Modry Mauricius nezaruci, ze budeme mat v zivote uspech."

A stat ano?

"Rozumni rodicia, ucitelia i zamestnavatelia toto urcite vedia. Otazka je, kolko ich je."

Neviem kolko ich je, ostatnych treba zbavit svojpravnosti.

"Silno pochybujem, ze tuto dilemu vyriesi len sukromne skolstvo."

Na zaklade coho si myslis ze nie. A preco si myslis ze sa vobec da tato dilema riesit.

" Sam hovoris, ze vela ludi zaujimaju hlavne znamky, takze si myslim, ze aj tu zvitazi cesta lahsieho odporu."

Toto nie je pravda, znamky nikoho nezaujimaju. Co Ti je platne ze ti poviem ze som mal zo slovenciny jednotku ked vidis ze neviem pravopis, hmm? Som este nevidel zamestnavatela ktory sa pozeral na znamky.

"Zaklad ale musi dostat kazdy rovnaky....
Ano, tato, som o tom presvedcena."

Ved to sa ani neda dosiahnut. Co nechapes, ze nie kazdemu vyhovuje sediet v skole za lavicou a cumiet na tabulu? Ze su deti ktore sa ucia inym sposobom, napriklad tym ze nieco robia? Co chces urobit z deti pocitace vyrabane na beziacom pase, ze vsetci dostanu rovnaky cip do hlavy z rovnakou "RAMkou" kde budu ulozene rovnake udaje? Tak si to predstavujes?

"A zase zdoraznujem, nie je to idealne, ale menit ich za tapanie a nahodne posobenie trhovych sil..."

Ach jaj... si myslim ze bud si socialista alebo nevies co je trh... alebo oboje.

"Obet rodicovskych experimentov nie je rodic ale jeho dieta."

A kto je obetou 40 rocneho statneho experimentovania komunistov?

Ak by mal niekto problem s tym ze neviem pravopis, tak to je len dokaz kvality statnych skol.

PS:Inak sorry, ze taka ostra kritika, ale myslim si ze problem bude v tom, ze nechapes ako funguje trh.

RE: A co z toho ma vlastne vyplyvat?
autor: clivia
pridané: 04-03-2007 22:16


1. Je to naivne ... ale ovela naivnejsie je mysliet si, ze sa o nich postara stat. Nepostara, pretoze stat je len fikcia, kde sa kazdy snazi zit na ukor kazdeho.
Hm. A co mas vo vacku lepsieho ako stat?
Ja sa na ukor druheho zit nesnazim. Ty ano?

2.Blaznovstvo je ist proti trhu. Vid KLDR, Kuba...
Clovek ma tak materialny ako aj duchovny zivot. A proste si nemyslim, ze v duchovnej sfere by mali vladnut trhove sily. Nic viac a nic menej. To neznamena, ze nepripustam posobenie trhu v materialnom svete...

3. Trh moze byt jedine lepsi...
Kde beries tu istotu?

4. Nemyslim si, ze problemove deti prestanu robit problemy len puhou zmenou skolskeho systemu alebo zrusenim PSD.

5. Nie ani stat nezaruci tvoj uspech v zivote, na tom hold musi pracovat kazdy sam.

6. Obavam sa, ze si nepochopil co je myslene pod pojmom mudrost,myslim tym tu tych rozumnych ludi,ale urcite to nezahrna zbavovanie ludi svojpravnosti.

7. Mne je jedno ci ma oznacis za socialistu alebo za cloveka, co nevie co je to posobenie trhovych sil. Snazim sa hladat optimalne riesenie. Na rozdiel od teba sa necitim obetou 40 rocneho posobenia komunizmu, zivot je prilis kratky na to, aby sme stale niekoho z niecoho obvinovali. Tym menej za nase vlastne nedostatky. Na tvojom mieste by som neobvinovala ziaden skolsky system z toho, ze neovladas pravopis, v tvojom veku je to vylucne len a len tvoj problem.

8. a este k tomu zakladu, vidim, ze si to nepochopil. Zaklad znamena naucit deti citat, pisat, pocitat a poskytnut im zakladne vseobecne vzdelanie, na ktorom mozu v svojom buducom zivote stavat. Ze sa deti ucia roznym sposobom este neznamena nemoznost naucit ich to. Treba len zvolit spravny sposob. Nespociva to v tom, ze vsetci dostanu do hlavy cip s rovnakou "RAMkou", ale ze v tych hlavach zasejeme semienko zaujmu o ten ktory odbor ci predmet. Dame im moznost vyberu a rovnost sanci. Z desatrocneho stolara sa moze s kludom vyklut zanieteny biolog, takisto ako 10rocny skolak so samymi jednotkami moze skoncit ako dospely mladik na jednotke intenzivnej starostlivosti po predavkovani drog... Ako prinutit deti ucit sa je ovela komplexnejsi problem. Jeho riesenie nie je az take jednoduche. Rozhodne hraju rodicia a ludia naokolo velmi dolezitu ulohu. Moj nazor je taky, ze povinnu skolsku dochadzku treba zachovat a prisposobit novym podmienkam.

Pre Cliviu
autor: tato
pridané: 05-03-2007 19:19


" A kto si mysli, ze to vsetko uz vie, ma v sucasnosti moznost ist do skoly pre nadane deti alebo sa mylim? "

No, mozno ano v Bratislave . To ale nie je to najdolezitejsie . Lebo zas je len urcene pre "nadane" deti . Inak "nadane" tu "sancu" nemaju .

" Je fakt, ze po mnohych poznatkoch nase srdce ci rozum v tomto mladom veku zrovna "nepisti" ale napriek tomu ich zväcsa v zivote vyuzijeme, nehovorim, ze vsetky..."

Toto si presne vystihla . Povedzme si preco nepisti ?

" Tato, je naivne si mysliet, ze rozpadnute rodiny ci nezodpovedni rodicia, ktori javia vlazny zaujem o svoje potomstvo ako sibnutim carovneho prutika ho prejavia ked sa "prenesie zodpovednost" na nich "

To som ani netvrdil (o carovnom prutiku) . Ale zotrvavanie v sucasnom stave to len zabetonovava .

" Silno pochybujem, ze tuto dilemu vyriesi len sukromne skolstvo."

Ja osobne nie som apriori proti obecnym skolam . Myslim si, ze aj keby bolo zrusena PSD zostalo by este dlho a malo by svoj vyznam (ale zrusenie PSD je nadlho utopia).

" Som skeptik, tato, pretoze vidim, ako sa tu vo Svedsku, sukromne skoly zbavuju problemovych deti jednoducho tym, ze ich nevezmu, kdezto komunalna skola ma povinnost ich zobrat, pretoze je povinna skolska dochadzka. Ale co s tymito detmi, ked sa odstrani PSD?"

Inak to je zaujimavy argument . Vacsinou sa tvrdi, ze do sukromnych skol davaju zbohatlici svoje rozmaznane a nevychovane deti . Co s tymi "nevychovanymi detmi" ? A co s detmi , ktore su fyzicky alebo len psychicky terorizovane tymi "nevychovanymi detmi", kedze obecna skola, ako spravne hovoris, ich nemoze vyhodit ? Taki 12-13 rocni fagani su si toho velmi dobre vedomi a patricne to aj vyuzivaju . Ak by si chcela, mozem ti popisat par "zaujimavych" skolskych "story" , ktore mam ako sa hovori z prvej ruky .

" Zaujimalo by ma, ako si ty predstavujes hodnotenie ziakov inac ako znamkami. "

Nuz, kazde hodnotenie ma svoje vyhody a nevyhody . Znamky su rychle, jasne a zretelne . Zaroven o vedomostiach resp. nevedomostiach, omyloch, schopnostiach... takmer nehovoria nic . Na druhej strane slovne popisanie znalosti ziaka resp. jeho slabin ci schopnosti moze viest k frazam alebo nikym necitanym spravam . Nemam jednoznacnu odpoved . Syn (na osemroc.gym) z matiky mava hodnotenie bodove . Max. pocet bodov lomeno dosiahnuty . Tiez to nie je idealne ale p. ucitelka chcela aby bolo vidiet ci ziak vie, tape v com a ako . Ja viem, je to matika je to ine ako slov., dejepis...

Suhlasim ze ziskavanie vedomosti vyzaduje tvrdu pracu . Na druhej strane kazda tvrda praca ide lahsie ak ta bavi, motivuje, tesi.

"A ze zivot nie je filatelia sa mnohi presvedcia uz pri prvom slahnuti zivotnym bicom. "

Tak inak, kolko ziakov vcera, dnes alebo zajtra pouzilo tahak ? Preco ?

" Tato, obavam sa, ze pri vzniku sukromnych skol musi moralka hrat dolezitu ulohu, este dolezitejsiu ako v inych sferach. "

Uplne suhlasim, ako dnes vidno moralka na skolach dostava poriadne zabrat napriek tomu, ze su statne .

" Zisk je vysledok hospodarenia, ale bohuzial nehovori nic o kvalite skoly "

Presne, tak preto je scestne, v tejto suvislosti, ho vobec spominat .

" Uprednostnia ludia naozaj skolu, ktora bude vyzadovat nieco pre ziskanie znamok? "

:-) Ver, ze ano . Je len otazka ci im pojde o znamky alebo o znalosti . Inak by neexistovali take nieco ako kurzy anglictiny alebo zvarania .

" Sam hovoris, ze vela ludi zaujimaju hlavne znamky, takze si myslim, ze aj tu zvitazi cesta lahsieho odporu. "

Presne to hovorim, ale zaroven ak nebudu povinne znamky, ale znalosti tak zas ludia prejavia spontanne o ne zaujem . Ja nehovorim, ze vsetci . Ani dnes, ked "vsetci " maju absolvovanu PSD su tu aj negramotni .

" Staci sa pozriet na komercne programy, co preferuje väcsina ludi..."

Neviem co mas konkretne na mysli . Len taka cvicna otazka kolko ludi dnes ovlada Pytagorovu vetu (ucivo osmej triedy) a vie ju vypocitat ? A to sa nepytam kolko by ju vedelo v praxi pouzit . Tiez si mnoho ludi mysli , ze je to nedolezita vec, preto mame krive steny a nie v pravom uhle .

" Myslim si, ze v sucasnosti si kazdy moze skolu vybrat, preco je tak strasne dolezite zrusit PSD som sa na tomto fore zatial nedozvedela. "

Chvalabohu aspon za to . Je super, ze uz si aspon aky taky vyber mame povoleny . Ja zase stale nechapem preco musi byt zakladna skolska dochadzka povinna ?

" Zial, lievik na nalievanie vedomosti do hlav zatial este nikto na svete nevymyslel... "

:-) Ukoncim tuto moju utopisticku predstavu o PSD vetou Jiriho Sovaka v komunistickom seriali "My vsichni skolopovinni " , v ktorom hral ucitela. Na konci serialu v poslednom dieli dava radu svojmu mladsiemu kolegovi :
" Zak neni nadoba kterou treba naplnit , ale pochoden , kterou treba zapalit "

RE: Pre Cliviu
autor: clivia
pridané: 06-03-2007 1:02


Tato, skoly pre nadane deti povznikali vo viacerych mestach na Slovensku. Ano, jedna sa o deti, ktorym to pali rychlejsie a potrebuju rychlejsi postup a hlbsi zaber. Tu nedelime deti podla zaujmov ale mozgovej kapacity a to je rozdiel...Myslim, ze to je podstatnejsie, ako rozdelit deti podla ich zaujmov uz v ranom veku, predpokladam, ze aj skola pre nadane deti poskytuje vseobecne vzdelanie ale v hlbsom rozsahu, ked sa mylim, budem rada, ked ma informujes, lebo ma tato problematika zaujima... Asi aj preto, ze je totalne nepripustna vo Svedsku

Povedzme, preco nepisti? pretoze sme este deti a mnohe veci dokazeme posudit az ocami dospelych.

Nezodpovedni rodicia sa o svoje deti nepostaraju a ked zrusime skolsku dochadzku, som si ista, ze deti budu ponechane ulici bez akejkolvek buducnosti. Problem je v tom, ze obetou su prave oni a nie rodicia. Podla mojho nazoru je to problem prepadajucej sa moralky, za ktory skola i ucitelia nepravom lizu vsetok horky blen. Sklamem ta, recept nemam, ale som presvedcena, ze trhove sily prispeju v tomto pripade len k dalsiemu prepadu. Pokusy v tejto oblasti treba robit s rozumom, pretoze mozu mat dalekosiahle nasledky...

Co sa tyka tych story, poznam take, to nie je len problem Slovenska, delobuchy v skolskych priestoroch, ohnostroje, zapalovania skol, vybijanie okien, fackovanie ucitelov, arzenal stavnatych nadavok, noze, vzduchovky a k tomu balik multikulti... a terorizacia spoluziakov... Moj syn ma 14 rokov a chodi do komunalnej skoly, takze viem o com hovorim. Viem, ake je dolezite hovorit s nim o tychto veciach a snazit sa ovplyvnovat jeho spravnym smerom. Vybavila som si domace vyucovanie, aby som do niektorych problemov vnikla viac a nerobila unahlene zavery o fungovani skoly.

Tato, nie kazda tvrda praca motivuje a predsa sa musi vykonat, tak je to aj s ucenim niektorych "nudnych" veci, ako ich moj syn nazyva

vypracovat optimalny hodnotiaci system je tazke, ale nejaky hodnotiaci system existovat musi

Uprednostnia ludia skolu, ktora bude vyzadovat nieco pre ziskanie znamok? Ty myslis na kurzy zvarania a anglictiny pre dospelych ludi nie pre deti. Hovorime o zakladnej skole s vseobecnym vzdelanim, z ktorej pokracujeme v dalsom vzdelavani na strednej skole alebo ucnovke.

pouzivanie tahakov - sme pri moralke, ale zas musim povedat, ze pri dobrej voli sa ich pouzivanie da znacne obmedzit, zalezi na vedeni skoly

Vo Svedsku znamky zrusili, do osmej triedy moj syn znamku nevidel, na efekty sa ma radsej nepytaj, poviem len tolko, ze nova vlada sa ich znova chysta zavadzat...ziadna spontannost sa neprejavila to ti mozem zarucit.

Moralka nezavisi od toho, ci je skola statna alebo sukromna.

Pytagorova veta...Bud rad, ze Slovensko ma aspon osnovy. Ich vyznam ocenis, ked zistis, ze skola do ktorej chodi tvoj syn, nieco take nepozna a uci, co uzna za vhodne... ze je matematika prilis lahka na 8.rocnik priznal aj rektor skoly do kt. chodi moj syn. Existuje sice nieco ako narodna skuska vsetkych deviatakov ale to je skor inteligencny test ako skuska vedomosti...

Na Slovensku si mozes skolu vybrat, mozes sa zucastnit sutazi, olympiad, pytagoriad, zapojit do kruzkov v roznych predmetoch, alebo to uz nefunguje? Mozno je to malo, ale vo Svedsku nie je take nic. Nic, co by, ako ty hovoris motivovalo k tvrdej praci na sebe samom. A ked uz ani tu znamku nedostanes, vies mi povedat naco sa snazit? Ocakavat od deti uvedomely postoj k plneniu skolskych povinnosti? To je utopia.

Posledna veta: ano, ziak nie je nadoba ktoru treba naplnit, ale pochoden, ktoru treba zapalit. Ale tu pochoden musime niecim napustit, aby dokazala dobre horiet po cely zivot...

RE: Pre Cliviu
autor: tato
pridané: 06-03-2007 8:01


V konecnom dosledku nam ide obom o to iste . Len kazdy vidime tu cestu inak .

" Tu nedelime deti podla zaujmov ale mozgovej kapacity a to je rozdiel..."

Lenze su mnohokrat aj "inak" nadane deti . Ja netvrdim, ze tu nie su kruzky , ZUSky a pod. Skor mam na mysli, ze mnohokrat sa "trapi" dieta, ktore ma na fyzicku aktivitu roznymi znalostami priemyslu na Slovensku v zemepise v piatej triede. Miesto toho aby v sebe vybil nahromadenu energiu, ktoru si skor ci neskor vyuzije na spoluziakoch .

" Povedzme, preco nepisti? pretoze sme este deti a mnohe veci dokazeme posudit az ocami dospelych."

Ja to zas vidim inak . Dieta velmi rado a ochotne od malicka napodobnuje dospelych . Dospeli nie su presvedceni o spravnosti vyucby (skoly, znalosti...) tak ani deti nie su . Vela dospelych je presvedcenych , ze sa ucili nepotrebne a cas zabijajuce veci a su vhodne "len" pre deti . Nenaucili sa motivovat seba a nevedia ani deti . (Maximalne vedia, ked budes mat dobre znamky dostanes sa na gymnazium , na ktore je naval .)

" Nezodpovedni rodicia sa o svoje deti nepostaraju a ked zrusime skolsku dochadzku, som si ista, ze deti budu ponechane ulici bez akejkolvek buducnosti. "

To su uz dnes . Ako hovorim, tieto deti su prinutene sediet sest hodin v lavici, aby zneprijemnovali zivot zvysku triedy .

" Problem je v tom, ze obetou su prave oni a nie rodicia. "

S tym suhlasim . Ale su obete aj dnes a este aj zvysok triedy . Nevidim, zeby PSD im pomahala skor naopak .

" Pokusy v tejto oblasti treba robit s rozumom, pretoze mozu mat dalekosiahle nasledky..."

Ja som presvedceny, ze tie dalekosiahle nasledky tu uz su . Sama ich spominas nizsie a bude to len a len horsie (a to som optimista ).

"vypracovat optimalny hodnotiaci system je tazke, ale nejaky hodnotiaci system existovat musi"

Pre mna je to informacia o vedomostiach, znalostiach, schopnostiach nie ako nieco co hodnoti moje deti . Ak sa to vobec da .

" Ty myslis na kurzy zvarania a anglictiny pre dospelych ludi nie pre deti. "

Teraz si ma nepochopila . To bolo prve co ma napadlo . Ked to ide u dospelych preco nie u deti . Koniec koncov deti tiez chodia na anglictinu , spev alebo programovanie.

" pouzivanie tahakov - sme pri moralke, ale zas musim povedat, ze pri dobrej voli sa ich pouzivanie da znacne obmedzit, zalezi na vedeni skoly "

Teraz nemyslim na to ci sa daju obmedzit alebo nie. Skor preco tu su ako take. Moralka je jedna vec , ale ja zas za tym vidim este nieco viac .

"Pytagorova veta... Bud rad, ze Slovensko ma aspon osnovy. "
Ja nie som proti osnovam . Podla mna by bolo pruznejsie, ak by bola moznost ich aj nepouzivat . (Uznavam , ze niektore skoly urcitu volnost, ktora je povolena vyuzivaju (synova) dcerina ta ide striktne podla nich)
Vies, kedysi nemali ludia take narocne osnovy , definicie a vedeli pouzivat aj taku Pytagorovu vetu . A asi ani netusili, ze sa tak vola . (Mali take pravidlo 60:80:100 . Ak si tento pomer pospajas vznikne ti pravouhly trojuholnik .)

" Mozno je to malo, ale vo Svedsku nie je take nic "

To ja netusim co tam je ja len sa obavam kam u nas na skolach ide .

" A ked uz ani tu znamku nedostanes, vies mi povedat naco sa snazit? "

Zeby sme to skusili kvoli znalostiam, schopnostiam alebo pretoze nas to zaujima ?

" Ocakavat od deti uvedomely postoj k plneniu skolskych povinnosti? To je utopia."

Mozno mas pravdu . Minimalne pokial to bude v danom stave alebo este ako Ty spominas v zabetonovanejsom Svedskom .

RE: Pre Cliviu
autor: clivia
pridané: 06-03-2007 14:18


Ano, kazdy vidime cestu trochu inak...

1. Problem na Pravom Spektre je, ze mnohi kladu intelektualne nadanie nadovsetko. Niektori intelektuali su velmi pysni na svoju inteligenciu(snad by si to mali uviest do telefonneho zoznamu), ale ich inteligencia nehovori nic o schopnosti vyvodzovat spravne zavery zo skutocnosti. Skutocnost a kazdodenny zivot vyzaduje ovela jemnejsie a tazko meratelne formy inteligencie. Nielen schopnost logicky mysliet. Inteligencia je dobra pre riesenie urcitych typov problemov ale inteligencia sama osebe nestaci, aby sme vytvorili lepsi svet.

Oznacit skupinu problemovych deti za "inak" nadane sa mi vidi znacne zjednodusene, uz len preto, ze tato skupina sa deli na dalsie podskupiny. To by aj svedsky minister financii patril medzi nich, pretoze mal nedostatocnu z matematiky...aj, ked si, pravda, nevybijal zlost a energiu na spoluziakoch, vtedy ale na druhej strane nebolo nasilie tak rozsirene...Borg ale sam priznava, ze mal zrovna v tom veku ine zaujmy a ucit sa mu moc nechcelo...

Ak dospeli nie su presvedceni o spravnosti vyucby, tak ani deti nie su. Nie vzdy plati ak su rodicia presvedceni o spravnosti vyucby, tak su aj deti. Dieta velmi rado napodobuje - do urciteho veku, kedy zacne hladat seba same a nie vzdy je to bez problemov aj v rodinach s dobrym zakladom a casom ako nedostatkovym tovarom.

Vypracovat optimalny hodnotiaci system je tazke, ale nejaky musi existovat. Pre teba je to informacia o vedomostiach a znalostiach nie ako nieco, co hodnoti deti. Ak sa to vobec da. Ano. Ale hodnotiaci system tu musi existovat kvoli detom, nie kvoli nam. Vo Svedsku robili prieskum medzi siestakmi, 80% je za opatovne zavedenie znamok, pretoze inak neexistuje spatna vazba pre ziaka nakolko danu latku ovlada. Nevylucujem, ze by nemohla existovat nejaka ina forma hodnotenia, viem len, ze nejaka existovat musi.

Tahaky su vseobecny problem, co je skola skolou. Trhove sily ich neodstrania.

Pytagorova veta sa vola preto Pytagorova, ze on bol prvy, ktory ju dokazal, co nic nehovori o tom, ze by sa nebola pouzivala predtym. Ale argumentovat tym, ze kedysi ludia nemali tak narocne osnovy... A kolko ich v tych dobach vobec chodilo do skoly? Vyzadovala doba od jednotlivca take poznanie ako dnes? Boli poznatky tak specificke ako dnes?

Zeby sme to skusili kvoli znalostiam, schopnostiam alebo preto, ze nas to zaujima? Este raz. My sme dospeli s vyhranenymi zaujmami a ked ideme na anglicky kurz ci kurz zvarania, vieme co chceme(predpokladam, ze vacsina). Mnohe deti chodia na hudobnu, anglictinu, spev, hlavne kvoli rodicom, pretoze ti si myslia, ze to patri k vseobecnemu vzdelaniu. Dufam, ze aj ty uznas, ze je rozdiel, ci to robim kvoli sebe alebo kvoli niekomu inemu.

Nemyslim si, ze dieta bude pocitat rovnice, Pytagorovu vetu, vyzivat sa v euklidovskej geometrii same od seba vo veku 13-14 rokov? Alebo z vlastnej iniciativy bez hodnotenia ucitelom nasavat slovicka z francuzstiny alebo anglictiny? Studovat dosledky priemyselnej revolucie? Ano, cest vynimkam. Ale dam krk na to, ze väcsina to robi spociatku prave kvoli znamkam alebo rodicom a nie kvoli sebe a zaujem prichadza na radu az neskor. Alebo neprichadza a zostavaju len poznatky a vedomosti, v horsom pripade ani to nie. Podstatne je, ze u vacsiny sa ten zaujem predsa len prebudi, ale kazdy na to potrebuje rozny cas. Som daleko od toho, aby som si myslela, ze toto vyriesi zavedenie plateneho skolstva a odstranenie PSD.

Myslim si ze je dolezite, aby fungovali tak obecne ako aj sukromne skoly ale aj to, aby povinna skolska dochadzka zostala zachovana.

RE: Pre Cliviu
autor: tato
pridané: 06-03-2007 18:43


" 1. Problem na Pravom Spektre je, ze mnohi kladu intelektualne nadanie nadovsetko"

Keby len na PS tak by to bolo uzasne . :-)
Takmer z vacsinou suhlasim co pises . Takze sa zastavim iba pri detajloch .

" Nie vzdy plati ak su rodicia presvedceni o spravnosti vyucby, tak su aj deti. "

Mal som na mysli predovsetkym vek predpubertalny.

" 80% je za opatovne zavedenie znamok, "

Vidis a o tomto ja hovorim . Mozno naozaj pre 20% (cislo neber ako smerodajne) je system akehokolvek hodnotenia neprijatelny respektive traumatizujuci, nevhodny, nezaujimavy... A urcite pre mnohe deti je vysoko motivujuce . Ale zhora nariadene Budu znamky alebo nebudu je myslim raz pre jednych zle, raz pre druhych .

" Pytagorova veta sa vola preto Pytagorova, ze on bol prvy, ..."

O to mi neslo . Ja som hovoril o ludoch spred par desiatok rokov nie v jeho casoch .

" Dufam, ze aj ty uznas, ze je rozdiel, ci to robim kvoli sebe, alebo kvoli niekomu inemu. "

Uznam . Ale ja hovorim o tom , ze aj deti sa dokazu radi ucit, ked ich to bavi tak ako nas dospelych .

" Nemyslim si, ze dieta bude pocitat rovnice, Pytagorovu vetu, vyzivat sa v euklidovskej geometrii same od seba vo veku 13-14 rokov? "

Toto uz je zas o inom . Viem si to predstavit, ze je to mozne . Len treba od zaciatku najst ten spravny sposob "ako" . Pred asi 25 rokmi som cital v jednom spolocenskom casopise uvahu akehosi psychologa alebo pedagoga ako je mozne ze ziak , ktory v skole dosahuje slabe vysledky sa je schopny bez akychkolvek problemov naucit piesne svojej oblubenej kapely (vtedy sa spominal tusim The Beatles) . Netvrdim , ze toto je navod , alebo riesenie . Je to, zjednodusene, o motivacii daneho dietata . Ako Ty spravne hovoris su deti, ktorym staci k motivacii znamky, ale su ine, pre ktorych je to malo .

" Myslim si ze je dolezite, aby fungovali tak obecne ako aj sukromne skoly ale aj to, aby povinna skolska dochadzka zostala zachovana. "

Osobne by som prijal aj kvazi salamunsky riesenie . Napriklad nech sa to aj vola PSD , ale nech je moznost vylucenia "nespratnikov" z akejkolvek skoly . Nech maju rodicia moznost si vytvarat vlastne skoly so svojim pristupom . Nech existuju aj osnovy . Ak si rodicia myslia, ze je spravne znamkovat nech znamkuju, ak nie tak nech si zistuju rozsah znalosti inak . Etc.

RE: Pre Cliviu
autor: clivia
pridané: 06-03-2007 20:23


Tato, aby som to zhrnula:

System znamok sice nie je dokonaly, ale nejake hodnotenie by malo existovat

Deti sa radi ucia, ked ich to bavi. Mas pravdu, ale su prace, ku ktorym sa aj my dospeli musime prinutit.

O tom uceni a sposoboch ako sa ucit nejakym zaujimavym sposobom, som skeptik. Zatial. Ale buducnost je v novej generacii a pocitacoch, ktore ponukaju nedozierne moznosti aj pre postihnutych aj pre problemovych ziakov. Pevne tomu verim.

Ano, nechajme moznost studovat vsetkym detom, aj tomu 8-rocnemu chlapcovi jednoducheho rolnika, ako tu ktosi spominal. Dajme rodicom moznost vytvarat skoly so svojim pristupom, ak su schopne poskytnut vzdelanie zakladnej skoly. Nechajme rodicov vyucovat samych, ak maju na to predpoklady. Preco nie? Ale ucme deti ucte a skromnosti. Slovom robme vsetko preto, aby sme sa na starost nemuseli hanbit.

RE: A co z toho ma vlastne vyplyvat?
autor: tomas cunik
e-mail: tomocici@centrum.sk
pridané: 04-03-2007 14:17


a zostava tu este eticka otazka, o ktorej sa este nikdo nezmienil...kazdy den (okrem prazdnin a vikendov) VEZMU rodicom decko na 5-6 hodin.VEZMU VEZMU VEZMU!!!ked vezmu deti v cine, aby ich nahnali do hromadnych treningovych gymnastickych kempov, tak sa vsetci burime.ale ked my UKRADNEME, proti voli rodicov aj deti, ich decka, a dame ich do skoly,zrazu sa to vsetkym paci, lebo sa naucia "povinne a potrebne" zaklady (znova otazka co je pre koho zaklad, a ci to vie najlepsie par byrokratov v bratislave).a dalsia vec: ti co sa nechcu sa to aj tak nenaucia, len sedia tam a povinnych 10 rokov skoncia v tretom rocniku.okrem ineho za nase peniaze...

a ked uz sa tu obhanate rovnostou sanci, preco nezrusite napr. aj dedictvo??ved taky dedic billa gatesa iste nie je na rovnakej lodi s vasim synom.

povinna skolska dochadzka je peklo.tak ako povinna vojenska sluzba, povinne volby ci povinne pasy v aute.a argumentovat tym, ze aj ty sa mozes mylit, je najvacsia chyba.pretoze stat sa myli uz z principu.

RE: A co z toho ma vlastne vyplyvat?
autor: clivia
pridané: 04-03-2007 17:19


Ked vezmu deti v Cine, aby ich nahnali do hromadnych treningovych gymnastickych kempov....

To sa akoze deje proti voli rodicov? Pokial viem, tak to rodicia platia. A ci je to eticke, to je uz druha otazka. Dosiahnut nieco v gymnastike je naozajstna drina, ci sa to deje v Cine alebo na Slovensku.

Povinna skolska dochadzka je peklo... Ak je skolska dochadzka v sucasnosti peklo, tak je to skor otazka prilisnej slobody a neschopnosti urcit hranice v tej ktorej skole, pstrosia politika, mna sa to netyka... Do skoly chodia deti a nie mladi dospeli a to si treba uvedomit.

Argumentovat tym, ze aj ja sa mozem mylit je najväcsia chyba, pretoze stat sa myli uz z principu... Hm. Ja si zase myslim,ze stat sa nemyli, stat je abstraktna kategoria, mylia sa jedine ludia, ktori tento stat tvoria. Ja kludne pripustim, ze sa mozem zmylit. Su tu taki, co neurobili v zivote ziadnu chybu? Klobuk dolu, ja medzi nich nepatrim.

RE: A co z toho ma vlastne vyplyvat?
autor: Czechtek
pridané: 04-03-2007 19:34


Vysvelis mi, ako je mozne aby mali pravo volit ludia, ktory nevedia ani to ze dieta treba poslat do skoly?
RE: A co z toho ma vlastne vyplyvat?
autor: miško
pridané: 04-03-2007 22:00


"Ak je skolska dochadzka v sucasnosti peklo, tak je to skor otazka prilisnej slobody a neschopnosti urcit hranice v tej ktorej skole, pstrosia politika, mna sa to netyka..."

Môžeš mi bližšie vysvetliť, ako si predstavuješ prílišnú slobodu v školstve? V tom, že môžem ísť cez hodinu na záchod, alebo v tom, že si môžem vybrať tie predmety, ktoré by som chcel študovať, a formu, akou by som ich chcel študovať? Ak v tom prvom, možno máš pravdu, ale ak v tom druhom si úplne vedľa.
Chodím ešte na strednú a teda dobre viem, ako to tam vyzerá: Chcem ísť študovať právo a mám zameranie biológia-chémia (vyberal som si ho, keď som mal asi 9 rokov). Znamená to, že do týždňa mám 3 hodiny biológie a chémie (aj matematiky) a ani jednu dejepisu.
Máme 28 hodín do týždňa,z čoho sú povinne voliteľné predmety až 8 hodín. Kvalitu poskytnutého vzdelávania hodnotiť radšej nebudem, aj tak to všetci zažili.

RE: A co z toho ma vlastne vyplyvat?
autor: tomas cunik
e-mail: tomocici@centrum.sk
pridané: 04-03-2007 22:11


ja som na prave z matiky-fyziky takze v pohode cece :D
RE: A co z toho ma vlastne vyplyvat?
autor: miško
pridané: 04-03-2007 22:48


Si ma potešil,ale predpokladám, že si mal aspoň viac výrokovej logiky ako ja.
RE: A co z toho ma vlastne vyplyvat?
autor: tomas cunik
e-mail: tomocici@centrum.sk
pridané: 04-03-2007 23:48


kludne sa mi ozvi na maila, alebo napis Lukasovi Krivosikovi ked mas nejake otazky :D
RE: A co z toho ma vlastne vyplyvat?
autor: miško
pridané: 05-03-2007 22:28


Díki, otázky nemám žiadne.
Včera sa mi skomčili prázdniny, a tak som dostal chuť zanadávať si trochu na naše školstvo, ktoré má tú zvláštnosť, že vzťah medzi učiteľom a žiakom nechápe ako vzťah medzi poskytovateľom služby a zákazníkom, ale ako vzťah medzi zamestnávateľom a zamestnancom. A to radšej ani nespomínam našu angličtinárku, ktorá je... mimo.

RE: A co z toho ma vlastne vyplyvat?
autor: clivia
pridané: 04-03-2007 23:32


Misko, ja hovorim o zakladnej skolskej dochadzke, a prilisna sloboda sa rozhodne netyka vyberu predmetov, ktore ty chces studovat na strednej skole. Tyka sa discipliny na zakladnych skolach a spravania poniektorych ziakov. Predpokladam, ze chodis na osemrocne gymnazium a chapem, ze ako 9-rocny si tazko mohol vediet, ze budes chciet ist studovat pravo po skonceni strednej skoly. Drzim ti palce, aby ti tvoja volba vysla. Vela musi clovek pre svoj zivotny ciel urobit sam.
RE: A co z toho ma vlastne vyplyvat?
autor: miško
pridané: 05-03-2007 22:42


Drzim ti palce...

Vďaka

Tyka sa discipliny na zakladnych skolach.

Ak si myslíš, že toto je najväčší problém našich škôl...
Ale zasa na druhej strane, ak by rodičia, museli platiť za vzdelanie svojej ratolesti, boli by oveľa viacej zaintersovaní na tom, aby ich dieťa nechodilo do školy len vyrušovať a šikanovať ostatných spolužiakov, ale aby sa tam i dačo učilo. V opačnom prípade by ho jednoducho zo školy vytiahli a poslali k lopate.
Ale aj tak má podľa mňa naše školstvo úplne iné problémy ako tie, čo uvádzaš ty, napr. to na čo sa sťažujem ja: málo voliteľných predmetov priveľa informácií, nízka kvalita učiteľov (česť výnimkám).

RE: A co z toho ma vlastne vyplyvat?
autor: clivia
pridané: 06-03-2007 1:26


Nie, ja si nemyslim, ze disciplina je najvacsi problem, ale ked tu niekto spomina peklo...

Na Slovensku si predsa mozes vybrat do akej skoly chces chodit, aj zakladnej, je problem so sikanou na vsetkych skolach v dosahu vyberu?

Zvol si studium v zahranici, ak myslis, ze slovenske nie je dobre, ved v sucasnosti existuje kopec moznosti...

RE: A co z toho ma vlastne vyplyvat?
autor: tomas cunik
e-mail: tomocici@centrum.sk
pridané: 06-03-2007 1:54


peklo je alegoria :)

mozes si vybrat do akej skoly chces povinne chodit?mozes si vybrat ktoremu danovemu uradnikovi donesies svoje priznanie?...problem PSD je v tom, ze kto do skoly chcel chodit (=rodicia chceli,aby tam chodil), tak tam tych desat rokov stravil.ale kto tam je nasilu, zbytocne len berie prilezitosti lepsim ziakom/deckam, ked po desiatich rokoch skonci v tretom alebo stvrtom rocniku..a okrem toho - stale tu ostava eticka otazka - moze ti niekto vziat dieta kazdy pracovny den po dlzku 10 rokov na 6 hodin do skoly, kde sa povinne musi ucit veci s ktorymi absolutne nesuhlasis??myslim ze hocktoremu jednoduchemu cloveku na dedine bude syn viac platny ak sa bude od 8 rokov ucit ako obriadit kravy a pokosit zito, ako ked pride po 10 rokoch vazenia domov s tym, ze vie naratat do tri a pol, naucili ho malu nasobilku a na vlastivede sa naucil ze okrem ich dediny a okresneho mesta existuje este jedna obec...nehovoriac o tom, ze po 10 rokoch vazenia skonzumoval zo statnej (rozumej nasej) kasy urcite mnozstvo penazi, a za ten cas mohol minimalne take iste vyprodukovat na otcovom gazdovstve..

RE: A co z toho ma vlastne vyplyvat?
autor: clivia
pridané: 06-03-2007 14:38


Tomas,

Kto do skoly chcel chodit sa nerovna rodicia chceli, aby tam chodil. Nemylme si, co chceme my a co chcu ti druhi, v to moze byt znacny rozdiel, dokonca to moze byt v rozpore.

Zaujimala by ma otazka, kolko je tych, co skoncia PSD v tretom a stvrtom rocniku, dufam, ze je to pocetna skupina, ked ju tu spominas

jednoduchemu cloveku na dedine bude syn viac platny ak sa od 8 rokov bude ucit ako obriadit kravy a pokosit zito, ako ked pride po 10 rokoch vazenia domov s tym, ze vie naratat do 3,5, naucili ho malu nasobilku (neodporujes si?) a na vlastivede sa naucil, ze okrem ich dediny a okresneho mesta existuje este jedna obec...Pre teba bude najlepsie zacat slovenskymi ludovymi rozpravkami, pokracuj Ezopovymi bajkami a nakoniec si pozri Bambiho - Ak nemas co povedat, nehovor nic.

RE: A co z toho ma vlastne vyplyvat?
autor: tomas cunik
e-mail: tomocici@centrum.sk
pridané: 06-03-2007 16:06


a kto do skoly nechcel chodit a musel?co s tymto?myslim ze je ovela, ovela viac takych deti, ktore do skoly nechceli chodit, a predsa museli, ako tych, ktore by chodili a vyrastlo z nich nieco vdaka PSD, ale ich rodicia nechcu...dedinska skola v okrese poprad - do 9 rocnika sa dostalo asi 65 percent studentov.na strednu pokracovalo z tohto poctu asi stvrtina.zbytok sedel v skole zbytocne - pochopili ze vzdelanie pre neho samotneho nie je potrebne a odisiel pracovat.

prinutis vsetkych aby sportovali?lebo je to "potrebne" pre zdravie spolocnosti?zakazes vsetkym fajcit?lebo je to "treba"?musia vsetci jest ovocie?lebo sa to "ma"?a mozno keby si prinutila vsetkych navstevovat nejaky sportovy kurz, kopa deti, ktore to teraz nerobia, by v sebe naslo skryty talent a nadanie na tento sport, ale je to dovodom pre zavedenie povinneho sportovania?

posledna vec.ok pripustme ze by existovala skupina deti, ktore keby zistili ze ich skola bavi pokracovali by dalej a rozvijali sa.lenze nie je PSD a tak nemohli.no ale co s tym mam do slaka JA?preco mam dosledky nezodpovedneho spravania ICH rodicov znasat JA?tomu absolutne nerozumiem.

RE: A co z toho ma vlastne vyplyvat?
autor: tomas cunik
e-mail: tomocici@centrum.sk
pridané: 06-03-2007 16:09


a aby sa nezabudlo - to decko im vezmu vezmu vezmu vezmu vezmu vezmu pod hrozbou trestu vezmu vezmu vezmu vezmu pod hrozbou trestu
debata o skolstve
autor: tomas cunik
e-mail: tomocici@centrum.sk
pridané: 03-03-2007 19:28


dnesna debata o skolstve sa vedie presne tak, ze musi byt vsetkym jasne (hoci to tak nie je), kam verejne skolstvo vedie.ani samotni zastancovia statneho skolstva nevedia, ci by sa mali deti v skole viac pripravovat do zivota, alebo ucit encyklopedicke znalosti,ci im treba vediet detvana naspamat najprv na zakladnej, a potom znova aj na strednej skole alebo je to uplne zbytocna vec, ci by stredne skoly mali mat formu vseobecnovzdelavaciu alebo by mali byt specializovane, ci vyucovat sexualnu vychovu alebo povinne (katolicke) nabozenstvo ci (ne)eticku vychovu, ci na biologii ucit darwina alebo tmarstvo,ci musi byt povinny cudzi jazyk anglictina (liberali cheche) alebo rustina, ci ma byt znamkovana telesna vychova, ci je dolezita hudobna vychova, ci na dejepise ucit ze Tiso bol svina alebo prezdident prveho samostatneho slovenskeho statu alebo ci kriziaci bojovali za spravnu vec, ci na zemepise ucit ze su dva Konga, alebo Zair a Kongo, a ci sa vobec ucit o Afrike ked sa nas to vobec netyka, ci sa na ekonomii ucit aj o marxovi a inych pseudovedcoch atd atd atd....

ved to uz konecne nechajme na ludi, nech si VYBERU!!!

RE: debata o skolstve
autor: Zolo
pridané: 04-03-2007 13:22


Ludia si vybrali. Chcu pokracovat v povinnej skolskej dochadzke, kde ma kazdy sancu. Predurcovanie osudu na zaklade (ne)rozhodnutia studovat v mladom veku povazuju za neprijatelne. Obcania implicitne nechcu slobodu spoluzitia s nevzdelancami, podnikatelia nechcu slobodu ucit malu nasobilku dospelych zamestnancov a zamestnanci si nezelaju slobodu mat zamestnavatela, ktory pise slovo "pica" s ypsilonom.

Otazkou je co robit s detmi, ktore sa nechcu ucit. Odpoved nepoznam. Ale predpokladam, ze nejaky expert na to sa najde. Je takmer iste, ze to bude niekto, ktory musel povinne studovat. I ked nie zakonite proti svojej voli. Pravdepodobne niekto, ktory vystudoval za sociku, alebo ktoreho prvy vysokoskolsky vzdelany potomok vystudoval za sociku... a nutil potomkov do studia. Ak bolo treba.

RE: debata o skolstve
autor: tomas cunik
e-mail: tomocici@centrum.sk
pridané: 04-03-2007 14:19


ktori ludia si vybrali?moji rodicia NIE.
RE: debata o skolstve
autor: LIBERTARIAN
pridané: 05-03-2007 9:30


Tomas :
"ktori ludia si vybrali?moji rodicia NIE. "

Pokial tvoji rodicia akceptuju demokraticke principy, pokial sa zucastnuju VOLIEB, tak implicitne akceptuju, ze VACSINA ROZHODUJE.
V demokracii si nevybera jedinec, vybera si VACSINA.

"Ked voliš, tak sa nestažuj !"

RE: debata o skolstve
autor: LIBERTARIAN
pridané: 05-03-2007 9:34


To posledne som dal do uvodzoviek, pretoze to , samozrejme neplatilo tebe (dufam). Ja som tiez este pred 8 rokmi bol volit, ale potom som pochopil absurditu toho.
RE: debata o skolstve
autor: Czechtek
pridané: 05-03-2007 18:43


Bol si volit aj pred pol rokom, a volil si hlavne Dilda.
RE: debata o skolstve
autor: Hugo
pridané: 06-03-2007 17:48


Tvoji rodičia nechceli, aby si chodil do školy?
RE: debata o skolstve
autor: tomas cunik
e-mail: tomocici@centrum.sk
pridané: 07-03-2007 0:22


moji rodica si nevybrali aby sme pokracovali v systeme povinnej skolskej dochadzky
RE: debata o skolstve
autor: Hugo
pridané: 07-03-2007 13:14


A si ešte v takom veku, že sa ťa to týka?
re
autor: Jan Gonda
webstránka: http://www.recesia.sk
pridané: 04-03-2007 13:37


Je skutocne pravdou, ze dnesna podoba skolstva ma svedomi averziu voci konkurencii ako takej a voci tomu co sa oznacit "odlisnost" ci "nadpriemer". Nase skolstvo je metodicky pokrivene Goebelsovou krivkou...:-)

Ale cosi mi konotacie vo verdikte tych clankov pripominaju, aha uz mi to ide na jazyk - Misesovu tezu o nemoznosti reformovania socializmu

Nuz, a kto iny pozna preferencie svojich deti lepsie ako ich rodicia - aj tie su dnes podobne ako cenove informacie v socializme nahradzovane centralnou cenotvorbou, teda analogicky pedagogickou nivelizaciou zo strany narodnych planovacov. Plytvanie talentov nie je ziadnou prekvapivou konzekvenciou, my svetaznali ho z nasho rodinneho krbu uz davno takto pekne prognozujeme:-)

RE: re
autor: clivia
pridané: 04-03-2007 17:31


Mozes mi vysvetlit, co je to Goebelsova krivka? Z tvojho prispevku sa mi zda, ze si mal na mysli Gaussovu krivku, alebo sa mylim?
RE: re
autor: Jan Gonda
webstránka: http://www.recesia.sk
pridané: 04-03-2007 17:36


Pokus o vtip, ironiu, slovnu hracku - (asi) neuspesny? Preto ono ":-)" v zavere
duchovní bezdomovci
autor: msarkozy
webstránka: http://sarkozy.blog.sme.sk/
pridané: 04-03-2007 20:38


V socializme sme nepoznali bezdomovcov a žobrákov. Jednak preto, že sa pre nich nejaká robota našla, alebo boli označení za príživníkov a zavretí do basy. Plus niekoľko nešťastníkov, ktorí by sa za komančov bezďákmi nestali. Podobne tak budú existovať v slobodnej spoločnosti duchoní bezdomovci a negramotní, ktorým nikto nenanútil ani minimum. Ale neexistujú takí ľudia aj dnes? Nepáči sa mi relácia Aj múdry schybí, ale niekedy si to kuknite predtým než začnete prorokovať vzdelávaciu katastrofu, ktorú zrejme bude podľa vás znamenať slobodný výber a nezabudnite aj toto je dnešný stav! Školstvo a s ním schopnosť pedagógov zásadne zmeniť človeka rozhodne preceňujeme. Ešte stále veríme, že je možné "poručit větru a dešti"? Prečo?
RE: duchovní bezdomovci
autor: clivia
pridané: 04-03-2007 22:59


Nanutene minimum ci maximum vedomosti este neznamena, ze nemozeme ostat na urovni duchovnych bezdomovcov, samotne vzdelanie nerobi z ludi duchovnu elitu, ktora ma patent na rozum. A skor ako zacneme s rusenim PSD a obvinovanim pedagogov z neschopnosti ucit a nebodaj obvinovat ich z dnesneho stavu vzdelanosti, bude dobre pozametat aj pred vlastnym prahom. Mozno tam medzi velkymi smetami najdeme aj male zrnko mudrosti...
RE: duchovní bezdomovci
autor: msarkozy
webstránka: http://sarkozy.blog.sme.sk/
pridané: 05-03-2007 10:54


Ja neobviňujem pedagógov, ja hovorím, že existencia zopár negramotných je prirodzený stav, ktorému sa nevyhneme.
RE: duchovní bezdomovci
autor: LIBERTARIAN
pridané: 05-03-2007 13:19


Terajsi system zarucuje, ze aj negramotni mozu dostat maturitne vysvedcenie. Mozno aj diplom.
len tak pekne dalej
autor: LIBERTARIAN
pridané: 05-03-2007 8:13


Moc pekna diskusia.
Vsetci sa tvarite, ako by ste mali sebamensiu sancu ovplyvnit rozhodovanie politikov a statnych uradnikov.
Lenze, mili diskutujuci, demokraticky stat a SLOBODNE rozhodovanie obcanov , tieto dva pojmy nie su z jedneho suplika. Demokraticka vacsina vzdy nakoniec najlepsie rozhodne, aky ma byt osud vas aj vasich deti. A uz sa tesim na dobu, ked tu vacsinu budu tvorit nasi romski spoluobcania. Potom sa este hodne nasmejeme!

RE: len tak pekne dalej
autor: Czechtek
pridané: 05-03-2007 10:40


No samozrejme ze na slovenku sa uz "nic" zmenit neda, preto sme sa s kamoskou rozhodli vytvorit novy stat. Pridas sa? Budeme traja :)
RE: len tak pekne dalej
autor: LIBERTARIAN
pridané: 05-03-2007 13:15


"vytvorit novy stat" ???
Pre boha > NIE STAT ! Len taku obycajnučku krajinku. BEZ statu.
Takze - uz sme traja. A este mam kamosa, ktory sa iste prida.

RE: len tak pekne dalej
autor: LIBERTARIAN
pridané: 05-03-2007 13:17


Nuz, a este toto > Na fore LIBINST uz aj pripravuju USTAVU slobodnej stateless. Trochu nas predbehli.
RE: len tak pekne dalej
autor: Czechtek
pridané: 05-03-2007 13:53


Tak daj link na ustavu :D
RE: len tak pekne dalej
autor: tomas cunik
e-mail: tomocici@centrum.sk
pridané: 05-03-2007 14:24


http://forum.libinst.cz/viewtopic.php?t=1399
RE: len tak pekne dalej
autor: Czechtek
pridané: 05-03-2007 18:38


No typci potrebuju na tom este trosku popracovat, ale vyzera to dobre :)

Mna by ale skor zaujimalo kde by ten... pardon ta krajina mohla vzniknut, bez toho aby nejaky ozran isiel do tankoch a isiel a prevalcoval nas skor nez vyhlasime nezavyslost.

RE: len tak pekne dalej
autor: tomas cunik
e-mail: tomocici@centrum.sk
pridané: 05-03-2007 19:10


myslim ze napr. v dejinach USA sa objavilo mnoho komunit, ktore sa rozhodli zit na vlastnu past (zvacsa anarcho-socialisticke) a niektore sa aj pekne drzali, ale postupne zacali splyvat s obycajnymi dedinami...plus co taka christiania?

btw, kedze viac ludi tvrdi ze sukromne zabezpecenie obrany by malo byt lepsie ako statne,nemyslim ze by bol nejaky problem s tym ubranit sa pripadnemu nacionalistovi :)) hm, ked uz je rec o nacionalistoch, esteze sa tak urputne stavia za samostatnost kosova...

RE: len tak pekne dalej
autor: LIBERTARIAN
pridané: 07-03-2007 7:55


Stateless nemoze xistovat na socialistickych principoch (aj ked sa mnohi anarchisti stotoznuju prave so socikom) , pretoze socializmus nema v genoch vytvaranie prave tych prepotrebnych struktur stabilizujucich a chraniacich fungovanie a slobodu stateless. Je to absurdnost analogicka s pointou tohto clanku - teda vytvaranie SLOBODNEHO skolstva v etatistickom state.
Iba hlupaci prisudzuju stateless podobnost so socikom.

RE: len tak pekne dalej
autor: tomas cunik
e-mail: tomocici@centrum.sk
pridané: 07-03-2007 13:22


stateless moze kludne fungovat na urovni malych komunit = dedina alebo aj mensie, aj socialisticky.len komplexnejsie systemy nutne potrebuju kapitalizmus (to ale neznamena ze by kapitalizmus nebol vhodnejsi aj v malych komunitach).uz len stare kmenove spolocenstva zili na principoch socialzmu..a zvladli to :)
RE: len tak pekne dalej
autor: LIBERTARIAN
pridané: 07-03-2007 15:34


Stateless na urovni dedina fungovat REALNE nemoze, pretoze sa neubrani , zhltne a znasilni ju ktorykolvek susedny stat. Presne tak, ako ziadny stat nedovoli zit SLOBODNE ziadnemu jednotlivcovi na svojom uzemi.
A socialisticke principy si priamo VYZADUJU existenciu statu. S vynimkou struktur do 100 az 1000 clenov.

RE: len tak pekne dalej
autor: tomas cunik
e-mail: tomocici@centrum.sk
pridané: 07-03-2007 17:29


o tom prave hovorim..100 az tisic clenov.okrem toho, stacilo by aby bola tato komunita obklopena pozemkami anarchokapitalistov, a pokial by nevyvijala nasilie, nebola by pohltena susedami..osobne si myslim ze hocktora komunita v anarchistickom nesysteme by mala max. 1000 clenov...aby jednotlivi ludia medzi sebou nemuseli hladat konsenzy, ale zili si svoj zivot..
A čo ešte inak mysliace deti ...
autor: mima
pridané: 08-03-2007 22:25


A to ešte vôbec nehovoríme o deťoch, ktoré myslia celkom inak ako my, a ktoré do tohto vzdelávacieho systému absolútne nezapadajú, aj keď majú vysoko nadpriemerný intelekt. Intelektovo nadané deti s autizmom a AS - pre ne je súčasné školstvo peklom, ktoré len máloktoré z nich prejde bez úhony. Náš 9-ročný syn si sám (okrem mnohých iných oblastí z biológie a i.) naštudoval organickú chémiu, biochémiu (z vysokoškolských skrípt), je výborný v programovaní atď. a napriek tomu budeme mať obrovský problém ako realizovať jeho vzdelávanie po formálnej stránke. Od malička je celé dni v knihách, nudu nepozná. Testy ho však nebavia, a čo ho nebaví, v tom je pomalý a po 20 minútach sa už ani sústrediť nevládze. To ešte nehovorím o tom, ako sú takéto deti šikanované a stresované, ak sú na vyučovaní a hlavne cez prestávky odkázané samé na seba (ja som zatiaľ dobrovoľne na vyučovaní so synom - ale zodpovedajúci sociálny zákon NEUMOŽŇUJE rodičovi robiť asistenta svojmu dieťaťu so špeciálnymi výchovnovzdelávacími potrebami - som sa nedávno dozvedela - že ma to naštvalo, je slabé slovo ...). Školy tieto deti nechcú (alebo ich berú len pre vyšší normatív, ale nijako sa im nevenujú, čo skôr či neskôr končí zle), nevedia čo s nimi a končia často na psychiatrii. Podotýkam, že zbytočne. Jednoducho musia byť v škole (PSD), a to v takej, do akej ich vezmú. Nie som žiadna extrémistka, ale situácia ma núti k tomu, že asi budem musieť byť, či čo. Keby som si mohla pre syna zaplatiť 8-ročné gymnázium (s menším počtom detí v triede ako neúnosných štandardných 30), kde by sa mohol špecializovať na vedecké štúdium (lebo v tomto smere je bezkonkurenčný), rada to urobím. Pri jeho záujmoch a vedomostiach by som aj sponzora pre jeho štúdium hádam našla. Žiaľ, nie je to možné a ja zatiaľ neviem, ako budeme pokračovať. Každopádne viem už teraz, že slohy a literatúra (a testy všeobecne:) budú pre neho z dôvodu diagnózy peklom, tak dúfam, že aspoň nejaké formálne vzdelanie získa. Poznám nadaného chlapca s AS, za slohy dostával celé štúdium 4-5, zmaturovať ho "nechali" na 4, pritom počas celého štúdia vyhrával medzinárodné olympiády v programovaní. Načo sa takéto (ale i iné) deti napríklad známkujú v oblastiach, kde nemajú šancu? Netvrdím, že sa nemajú vzdelávať, či viesť v oblastiach, kde im to nejde, ale načo známkovať niečo, kde nemajú šancu uspieť, len to znižuje ich i tak ťažko pošramotenú sebadôveru (lebo pre sociálnu nešikovnosť nezapadajú a ťažko si hľadajú svoje miesto v komunite rovesníkov).

Ide o tieto deti:
http://www.centrumnadania.sk/prejavy_asperg.htm

RE: A čo ešte inak mysliace deti ...
autor: Lahvac
pridané: 16-03-2007 17:27


Bez ohladu na to, ake je to nespravodlive, tvoj syn bude mat problem aj v zivote. Je krasne, ze ovlada nejake skripta ale co z toho, ked nie je schopny spolupracovat s inymi, dat svoje myslienky na papier? Nie je to jeho chyba, iste. Skoly by mali byt pripravene tymto ludom poskytnut specialne podmienky, aky potrebuju. Ale nemyslim, ze by vytvorenie nejakeho specialneho, "sterilneho" prostredia v tejto faze zivota by mu bolo v konecnom dosledku na prospech.
RE: A čo ešte inak mysliace deti ...
autor: mima
pridané: 16-03-2007 18:25


S problémami počítam, tie k našemu životu patria. Svoje myšlienky na papier vie dať, píše veľa. A čo nenapíše, to nakreslí - iniciatívne "vyplnil" už takmer 200 zošitov. Ja práveže špeciálne, "sterilné" prostredie pre neho nechcem. Dobre viem, že nič nepotrebuje viac ako kolektív väčšinových rovesníkov, i keď menší ako súčasná snaha napratať čo najviac detí do triedy kvôli normatívom - tak okolo 20 detí by mu bolo dosť. Nejaký typ rodinnej školy, so záujmom o úzku spoluprácu v prospech detí. Spolupráci s inými deťmi sa učí, vie sa už s druhými deťmi hrať, medzi detí chodí rád, zatiaľ je v triede s väčšinovo mysliacimi deťmi a snažím sa, aby to tak bolo i naďalej. Skôr z iných strán je na mňa vyvíjaný tlak, aby bol "izolovaný" v "sterilnom" prostredí, čo ma štve ...
Školy by mali ... realita, ktorú žijeme je zatiaľ žiaľ celkom iná. A neovláda skriptá, baví ho (okrem iného) chémia a biológia.

Pridať nový príspevok

 

Upozornenie

Príspevky v diskusii k článku sú osobnými názormi jednotlivých čitateľov. Redakcia Pravého Spektra za ich obsah nenesie žiadnu zodpovednosť.

Diskusné príspevky, ktoré sú v rozpore so zákonom budú odstránené.

O problematických príspevkoch nám môžete dať vedieť e-mailom na adresu redakcie.

Copyright © 2001-2017 Pravé Spektrum, občianske združenie
Stránka používa redakčný a publikačný systém Metafox od Platon Group
Webdizajn: amneziak