ISSN 1335-8715

04-05-2006   Vladimír Palko   Kultúrna vojna   verzia pre tlač

Som na strane obetí

Denník SME nedávno položil otáznik nad trestom desať rokov väzenia pre 18-ročného kriminálnika, ktorý dvakrát ukradol bicykel a dvakrát sa dopustil ozbrojeného prepadnutia benzínovej pumpy. Rovnaký otáznik položil i Kornel Földvári v článku "Bude sa aj upaľovať?" (SME, 22.4.). Dovoľte niekoľko poznámok.

1. Poukazovať na rozpor medzi desiatimi rokmi pre nášho lupiča a osem a pol roka pre vraha v inom prípade je neseriózne a senzáciechtivé, ak sa zamlčiava (a zamlčiava sa to), že tieto trestné činy sa stali v rôznych obdobiach, kedy platili rôzne trestné kódexy. Vražda bola posudzovaná podľa starého benevolentného kódexu, činy nášho lupiča podľa nového prísnejšieho. Ak sa niekto dopustí vraždy dnes, dostane podstatne viac. Čo chcú kritickí porovnávači vlastne povedať? Že treba zaviesť princíp retroaktivity? Alebo chcú povedať, že ak raz boli nízke tresty, tak majú byť nízke naveky? Asi chcú len senzáciu i tam, kde jej niet.

2. Samozrejme, že trest desať rokov neznamená, že náš lupič bude desať rokov vo väzení. Skoro nikto nie je vo väzení toľko rokov, koľko mu súd vymeria pri odsúdení. Po odpykaní dvoch tretín trestu, ak sa bude správať slušne, môže požiadať o prepustenie. Prax je taká, že súd ho prepustí. To znamená, že náš lupič bude zhruba po šesť a tri štvrte roku na slobode a bude mať užitočnú skúsenosť, že prepadávať ľudí s nožom sa nevypláca.

3. Krádeže dvoch bicyklov nie sú v tomto prípade podstatné, ale nedá mi nevyjadriť sa k tvrdeniu K. Földváriho, že tieto krádeže sú len humorný folklór. Znamená to, že v našej krajine trestáme humorný folklór? Má policajt vytknúť občanovi oznamujúcemu krádež nedostatok zmyslu pre humor? Má minister vnútra pri výročných správach v parlamente skomentovať tých niekoľko desaťtisíc krádeží ročne ako výbuch nespútaného ľudového veselia? Pripúšťam, že zlodejovi to môže byť smiešne. Tamten trpák poctivý musí robiť, aby mal, a ja mám aj bez roboty. Áno, preňho je to folklór. Ale keď poctivo pracujete a kúpite dieťaťu bicykel a niekto vám ho ukradne, rozosmeje vás to? A najmä keď nie ste bohatý? Drvivá väčšina okradnutých ľudí nie sú bohatí ľudia.

4. Krádež bicykla ako humorný folklór bol iba jedným z prípadov, kedy spisovateľ Kornel Földvári hreší proti slovenskému jazyku používaním nie najvýstižnejších prirovnaní. Ten, kto vám priloží nôž na krk a pýta peniaze, nie je "ľudské mláďa", ale nebezpečný zločinec. Zavrieť ho do väzenia nie je jeho "likvidácia", ale stopercentne účinné opatrenie na ochranu nevinných ľudí pred násilím. A koľkých ozbrojených prepadnutí by sa musel dotyčný dopustiť, aby sme ho mohli považovať za zločinca a nie za "nerozumného sopliaka"? Ja hovorím, že dve stačia a na tretie, štvrté vari čakať nemusíme.

5. Áno, náš lupič je mladý. Treba vedieť, že väčšina prvolupičov sú ľudia okolo dvadsať rokov, mnohí pod dvadsať a máme aj štrnásť, pätnásťročných vrahov. Sú v stredoškolských či učňovských laviciach, iní mladí ľudia, ich rovesníci sa ich boja alebo sú priamo ich obeťami, učitelia sú z nich zúfalí. A koho to zaujíma? Mňa áno. To sú tí, o ktorých sa nehovorí. Obete trestných činov. Som bezvýhradne na ich strane.

6. Všetci tí nevinne zbití, okradnutí, prepadnutí, zranení, znásilnené, zavraždení a všetci ich príbuzní, deti, rodičia, súrodenci, priatelia. Poviem Vám ich príbeh. Jedného dňa sa nič netušiaci stanú obeťou násilia. Sú ponížení a bezmocní. Mnohí si to budú pamätať celý život. Hľadajú spravodlivosť. Čakajú ju od štátu. Veď na to tu je, aby ich chránil. Vypovedajú na polícii. A potom ... tá hrôza ... narazia na mľandravosť štátu. A ak sledujú túto diskusiu, ešte aby sa cítili na obtiaž. A pýtajú sa, komu záleží na ich bezpečí. Toto sú tí skutoční slabí a ponížení, ich, nie delikventov, sa má zastať skutočne humánna spoločnosť.

7. K humanite. Ak niekto sympatizuje s naším lupičom, mám preňho niekoľko rád bez akejkoľvek irónie. Ak je kresťan, môže sa zaňho pomodliť. Môže ho vo väzení navštíviť. Môže ho nejako obdarovať. Nech však nepestuje svoju humanitu na cudzí účet. Na účet všetkých obetí i potenciálnych obetí násilia. Slušní ľudia majú právo na ochranu svojho bezpečia zo strany štátu.

8. Ku kresťanstvu. Ježiš Kristus nehlásal amnestiu pre násilníkov, nerobil kampaň za humanizáciu väzenstva. Odpustil lotrovi na kríži a prisľúbil mu raj vtedy, keď sa lotor na kríži kajal a priznal, že on na rozdiel od Ježiša bol potrestaný zaslúžene. Lebo ono to tak býva, že pokánie ako predpoklad odpustenia prichádza až po absolvovaní trestu. Zmysel pre odpúšťanie nie hriechu, ale trestu násilníkovi, konkrétne Barabášovi, preukázali skôr Ježišovi oponenti.

9. Že represia nefunguje? To by sme mohli tvrdiť, keby násilie stúpalo. Našťastie klesá. Násilná kriminalita ako celok klesá už štyri roky. Počet vrážd dosiahol už v roku 2004 historické minimum v ponovembrovej ére a v roku 2005 klesol ešte viac. V roku 2005 sa podarilo zvrátiť dlhoročný nárast počtu lúpeží.

10. Všetci sa zhodneme v tom, že najlepšie by bolo, keby nebolo ani utrpenia obetí, ani mladých ľudí vo väzení. Lenže win-win metóda na dosiahnutie takého stavu neexistuje. Musíme sa rozhodnúť. Alebo pôjdu násilníci do väzenia na dlhšie a obete budú vedieť, že štát sa o ich bezpečie stará, alebo sa budú tisíce násilníkov vracať na slobodu skôr a odnesú si to obete. Na čej strane sme? Ja som bezvýhradne na strane obetí. A Vy?

Vladimír Palko
(bývalý minister vnútra, podpredseda KDH, článok je písaný pre Pravé Spektrum)

  Hvorecky
   Jozef 04-05-2006 12:58
  RE: Hvorecky
   Peter Jedlicka 04-05-2006 15:19
  sice, off topic, ale
   Jan Gonda 04-05-2006 16:15
  RE: sice, off topic, ale
   Lukas Krivosik 04-05-2006 16:20
  RE: sice, off topic, ale
   palo 04-05-2006 18:39
  RE: sice, off topic, ale
   Jozef 05-05-2006 8:27
  RE: sice, off topic, ale
   vychodnar 06-05-2006 0:09
  RE: sice, off topic, ale
   jednokto 05-05-2006 10:01
  RE: sice, off topic, ale
   jednokto 05-05-2006 10:21
  RE: sice, off topic, ale
   Lukas Krivosik 05-05-2006 20:19
  RE: sice, off topic, ale
   Jan Gonda 05-05-2006 21:04
  RE: sice, off topic, ale
   alfaomega 05-05-2006 23:16
  RE: sice, off topic, ale
   rasty 08-05-2006 1:18
  RE: Hvorecky
   LABOREC 11-05-2006 10:31
  RE: Hvorecky
   Marek Hrubčo 16-05-2006 22:08
  Aj komunisti
   Zolo 04-05-2006 13:40
  RE: Aj komunisti
   Lukas Krivosik 04-05-2006 14:31
  off topic
   Tomáš Krištofóry 04-05-2006 16:28
  RE: off topic
   Lukas Krivosik 04-05-2006 16:58
  RE: off topic
   Peter Frišo 05-05-2006 19:05
  Palko je mimo podstaty
   AE 04-05-2006 18:34
  RE: Palko je mimo podstaty
   Slavo Brtko 05-05-2006 0:45
  RE: Palko je mimo podstaty
   AE 05-05-2006 8:39
  vylozeny?
   nojo 04-05-2006 19:21
  RE: vylozeny?
   Filip Glasa 04-05-2006 20:17
  RE: vylozeny?
   jednokto 05-05-2006 10:07
  RE: vylozeny?
   Peter Frišo 05-05-2006 19:14
  RE: vylozeny?
   jednokto 05-05-2006 19:33
  RE: vylozeny?
   Peter Frišo 06-05-2006 10:22
  RE: vylozeny?
   tato 05-05-2006 19:43
  RE: vylozeny?
   jednokto 06-05-2006 22:22
  RE: vylozeny?
   tato 06-05-2006 23:50
  RE: vylozeny?
   jednokto 07-05-2006 12:02
  Z dalekeho severu...
   Palo Zlatoidsky 04-05-2006 22:27
  O skúsenosti z väzenia bohatší
   BeBe 05-05-2006 0:17
  RE: O skúsenosti z väzenia bohatší
   tato 05-05-2006 17:33
  RE: O skúsenosti z väzenia bohatší
   BeBe 05-05-2006 19:47
  RE: O skúsenosti z väzenia bohatší
   tato 06-05-2006 13:01
  RE: O skúsenosti z väzenia bohatší
   BeBe 07-05-2006 11:46
  2x
   viab 05-05-2006 8:20
  povinna zostava
   jednokto 05-05-2006 9:47
  RE: povinna zostava
   tato 05-05-2006 17:28
  RE: povinna zostava
   Nemo 05-05-2006 19:29
  RE: povinna zostava
   Lukas Krivosik 05-05-2006 20:24
  RE: povinna zostava
   jano 07-05-2006 0:30
  RE: povinna zostava
   magdalena 07-05-2006 20:46
  RE: povinna zostava
   Peter Spáč 07-05-2006 21:34
  RE: povinna zostava
   vychodnar 06-05-2006 0:22
  RE: povinna zostava
   jednokto 05-05-2006 19:35
  RE: povinna zostava
   tato 05-05-2006 19:52
  RE: povinna zostava
   jednokto 05-05-2006 20:46
  RE: povinna zostava
   tato 05-05-2006 21:22
  RE: povinna zostava
   jednokto 06-05-2006 22:57
  RE: povinna zostava
   tato 06-05-2006 23:37
  RE: povinna zostava
   jednokto 07-05-2006 12:12
  RE: povinna zostava
   tato 07-05-2006 13:38
  RE: povinna zostava
   jednokto 07-05-2006 20:17
  RE: povinna zostava
   tato 07-05-2006 20:56
  RE: povinna zostava
   jednokto 08-05-2006 23:40
  RE: povinna zostava
   tato 09-05-2006 19:39
  jeden priklad za vsetky
   jednokto 09-05-2006 16:06
  RE: jeden priklad za vsetky
   tato 09-05-2006 18:48
  RE: jeden priklad za vsetky
   jednokto 09-05-2006 22:34
  RE: jeden priklad za vsetky
   tato 09-05-2006 23:28
  RE: jeden priklad za vsetky
   jednokto 10-05-2006 8:58
  RE: jeden priklad za vsetky
   tato 10-05-2006 12:53
  RE: jeden priklad za vsetky
   jednokto 10-05-2006 20:57
  RE: jeden priklad za vsetky
   tato 10-05-2006 22:28
  RE: jeden priklad za vsetky
   jednokto 11-05-2006 10:15
  RE: jeden priklad za vsetky
   tato 11-05-2006 12:12
  RE: jeden priklad za vsetky
   jednokto 11-05-2006 22:33
  RE: jeden priklad za vsetky
   tato 12-05-2006 10:27
  RE: jeden priklad za vsetky
   jednokto 12-05-2006 16:42
  RE: jeden priklad za vsetky
   tato 12-05-2006 18:36
  RE: jeden priklad za vsetky
   jednokto 12-05-2006 20:41
  RE: jeden priklad za vsetky
   tato 12-05-2006 22:45
  RE: jeden priklad za vsetky
   jednokto 13-05-2006 10:59
  RE: jeden priklad za vsetky
   tato 13-05-2006 20:24
  poznámka k bodu 9
   Daniel Valent 06-05-2006 10:02
  RE: poznámka k bodu 9
   Maroš Šarkozy 06-05-2006 14:10
  RE: poznámka k bodu 9
   jednokto 06-05-2006 23:07
  RE: poznámka k bodu 9
   jednokto 06-05-2006 23:13
  RE: poznámka k bodu 9
   Lukas Krivosik 06-05-2006 23:28
  RE: poznámka k bodu 9
   jednokto 07-05-2006 11:57
  RE: poznámka k bodu 9
   Lukas Krivosik 07-05-2006 15:19
  RE: poznámka k bodu 9
   jednokto 07-05-2006 19:57
  RE: poznámka k bodu 9
   Lukas Krivosik 07-05-2006 20:39
  RE: poznámka k bodu 9
   palo 07-05-2006 21:12
  RE: poznámka k bodu 9
   tato 07-05-2006 15:31
  RE: poznámka k bodu 9
   palo 07-05-2006 15:57
  RE: poznámka k bodu 9
   tato 07-05-2006 18:04
  RE: poznámka k bodu 9
   palo 07-05-2006 19:53
  RE: poznámka k bodu 9
   Maroš Šarkozy 07-05-2006 11:26
  RE: poznámka k bodu 9
   Peter Surda 07-05-2006 14:38
  RE: poznámka k bodu 9
   LIBERTARIAN 09-05-2006 10:31
  RE: poznámka k bodu 9
   jg 12-05-2006 0:37
  nazor
   karol sudor 08-05-2006 14:20
  Kultúrna vojna PS
   Logos 08-05-2006 20:41
  RE: Kultúrna vojna PS
   LIBERTARIAN 09-05-2006 12:29
  RE: Kultúrna vojna PS
   Marek Hrubčo 16-05-2006 22:13
  Trest smrti a justičné vraždy v USA
   BeBe 10-05-2006 23:15
  RE: Trest smrti a justičné vraždy v USA
   jg 12-05-2006 0:50
  Peklo vo Svätom Jure
   Plepo 17-05-2006 8:52
  palko
   marian 19-05-2006 10:58

   

 

Kultúrna vojna

Kresťanstvo je tepelnou izoláciou kapitalizmu i západnej civilizácie a kultúrna vojna je vojnou o dušu Západu. Ide v nej o to, či židovsko-kresťanské dedičstvo bude naďalej pre našu civilizáciu smerodajné, alebo či nad morálkou života zvíťazí pudová pseudomorálka smrti. Kultúrna vojna je bojom o zachovanie kultúrnosti západného človeka. Ak zničíme našu civilizačnú tradíciu, nepovstane z jej popola žiadny „nový človek“, nezaťažený poverami a predsudkami, ako si namýšľa liberálna ľavica. Kultúrnosť je to, čo človeka odlišuje od zvieraťa. Zničenie kultúrnosti povedie len k vyslobodeniu zvieraťa, ktoré sa pod tenkou vrstvou civilizácie skrýva v každom z nás.

Tiráž

Názov

Kontakt Šéfredaktor Redakcia Editor Vydavateľ Zakladateľ

Ďalšie odkazy

Newsletter

Ak chcete byť informovaný o zaujímavých novinkách na Pravom Spektre, vyplňte Vašu e-mailovú adresu. (frekvencia cca. 1 správa za mesiac)
 

 
Copyright © 2001-2017 Pravé Spektrum, občianske združenie
Stránka používa redakčný a publikačný systém Metafox od Platon Group
Webdizajn: amneziak