ISSN 1335-8715

06-04-2006   Martin Pener   Kultúrna vojna   verzia pre tlač

Západná kultúra a science-fiction (zomrel Stanislaw Lem)

27. marca 2006 zomrel jeden z najvýznamnejších autorov literárneho žánru science-fiction – Stanislaw Lem. Spod jeho pera vzišli desiatky kníh, ktoré po desaťročiach vychádzajú v nových a nových vydaniach a ktoré nachádzajú nových a nových čitateľov. Stanislava Lema možno smelo nazvať jedným z najvýznamnejších spisovateľov 20. storočia. Čo Lem a jeho knihy znamenali a budú znamenať pre našu kultúru?

Pridať nový príspevok

SF - vyborna tema!
autor: Lukas Krivosik
pridané: 06-04-2006 16:37


Dobre pises, Pendo! Medzi science-fiction tvorbou je velmi tazke najst kvalitu, ale ked uz ju najdes, stoji to zato. Ja teraz repetujem dobre kusy v starych vidaniach casopisu Ikarie z rokov 1998 az 2001. Niektore tie poviedky doslova rozsiruju vedomie. Napr. Mike Resnick: 43 antareskych dynastii (cena Hugo 1998). Zaujimava je aj jeho kniha Kirinyaga, ktoru dostat v Lacnych knihach za babku.

Alebo Ray Aldridge: Zajatec krasy (Ikarie, 8/1999). Ked som sa do toho prekrasneho pribehu teraz znovu zacital, uplne sa mi vynorili v hlave spomienky, ako som tu poviedku cital v lete 1999 na kupalisku a ako som na vsetko okolo seba v tej chvili zabudol. Velmi pekny pribeh.

Vcera som si zopakoval vynikajucu poviedku Conquista (Cena Karla Capka 1999) od Ondreja Slechtu o tom ako prva misia na Mars v 21. storoci narazi na cervenej planete na tajnu sovietsku koloniu zo 70tych rokov. Ta poviedka skutocne stoji zato.

Dobre veci pise aj Ted Chiang. Sice napise len nejaku jednu poviedku za rok, ale potom to naozaj stoji zato. Vid napr. poviedka Porozumej:

http://www.infinityplus.co.uk/stories/under.htm

Alebo Story tveho zivota, aj ked fyzikalny zaklad tejto poviedky bol trosku pochybny...

Ale asi najvacsim SF zazitkom bol pre mna Dan Simmons: Hyperion a Pad Hyperionu. Tu 1500-stranovu bichlu som kupil vo Franfurte za 15 euro. Velmi vyhodna kupa, SF literaturu vacsinou nakupujem v Rakusku alebo Nemecku. Kym slovenski alebo ceski vydavatelia SF roman rozdelia na niekolko pokracovani, Nemci daju aj dva, tri romany do jednej obrovskej bichle a predavaju to potom za par supov.

Asi nic lepsie ako Hyperion som zo SF necital. Ale dobre su aj knihy Joea Haldemana: Der Ewige Krieg a Der Ewige Friede. Nehanil by som ani Raya Bredburyho, ten dost cerpal z Edgara Allana Poea, dalsi moj milacik.

Pred par rokmi som si isty cas mailoval aj so znamym nemeckym autorom Andreasom Eschbachom. Tuto jeho poviedku som dokonca prelozil do slovenciny:

http://www.sf-fan.de/content/view/278/30/

Tiez je vyborna a dobre sa hodi ako alegoria slovenskych pomerov.

Len skoda, ze casopis FANTAZIA, nadej nas slovenskych SF-maniakov sa v poslednej dobe dost zopsula. Odhliadnuc od par vynimiek, uverejnuju tam strasny odpad. Teda, ak vobec sem-tam vijdu.

Takze Science Fiction sa oplati citat, aj sledovat v televizii. Napr. v nedelu medzi 13.00 a 14.00 ma nikto nesmie vyrusovat, to prave vychutnavam svoju tyzdennu davku Star Treku, co bol kedysi dobry serial, ale tiez to uz s nim ide dole vodou. O Star Treku by som raz mozno napisal podobny text ako tento Pendov o Lemowi alebo predtym o Mikovi Waltarim...

...a zniesol by som, keby niekto zreprizoval Babylon5. Fanusikovia SF, F a Hororu su totiz vseobecne velmi podvyziveni, co sa tyka kvalitnej tvorby;-)

RE: SF - vyborna tema!
autor: Firstborn
pridané: 06-04-2006 17:48


A co pan Frank Herbert? Pri vsetkej ucte, myslim ze je jednym z najlepsich ( ak nie vobec najlepsim ) autorov SF. Inventivnost a originalitu jeho pentalogie Duny snad ani nie je mozne prekonat.

A len tak mimochodom, predsa len si myslim ze film moze, vo vzacnych pripadoch, suplovat mytologiu. Co tak Star Wars?

RE: SF - vyborna tema!
autor: M. Pener
e-mail: martin.pener@prave-spektrum.sk
pridané: 06-04-2006 18:03


Vdaka za tip, ked najblizsie pojdem do Univerzitnej kniznice (a vlastne uz aj do SAV-ky), urcite sa kuknem i na toho Herbrta.
RE: SF - vyborna tema!
autor: Firstborn
pridané: 06-04-2006 18:53


Priznam sa, je zvlastne ze taky odbornik na SF nepozna Dunu, jednu z najlepsich SF vsetkych cias. Co sa tyka filmov, nuz, Duna je SKUTOCNE nesfilmovatelna, a filmy v nic nezachycuju dokonalost a zvlastnost kniznej predlohy. Herbert sa na pisanie Duny uzasne pripravil, ved konieckoncov ked precitate pochopite. Verte, neolutujete. Duna je asi to najlepsie co v zapadnej SF vzniklo.

---

Dune is set far in the future amidst a sprawling feudal intergalactic empire where planetary fiefdoms are controlled by noble Houses that owe allegiance to the Imperial House Corrino. The Imperium is often mistaken as a galactic one, but it seems that the stars have their own nebulas. The novel tells the story of young Paul Atreides, heir apparent to Duke Leto Atreides and scion of House Atreides, as he and his family relocate to the planet Arrakis, the universe's only source of the spice melange. In a story that explores the complex interactions of politics, religion, ecology, technology, and human emotion, the fate of Paul, his family, his new planet and its native inhabitants, as well as the Padishah Emperor, the powerful Spacing Guild, and the secretive female order of the Bene Gesserit, are all drawn together into a confrontation that will change the course of humanity.

At the time of the novel, advanced computers have long been forbidden due to an event known as the Butlerian Jihad, and the ensuing commandment of the Orange Catholic Bible: "Thou shalt not make a machine in the image of a human mind." In lieu of computer assistance, human skills have been developed to an astonishing degree:

* Mentats through intensive training learn to enter a heightened mental state in which they can perform complex logical computations. Most of the best Mentats, and all of the popular "twisted Mentats," are trained/grown by the Bene Tleilax, although Paul Atreides is not, having been trained by the Master of Assassins, Thufir Hawat as well as his own mother the Lady Jessica Atreides.
* The Spacing Guild holds a monopoly on interstellar transport. Its navigators use the spice/drug melange to gain limited prescient abilities, enabling them to safely use the "fold space" technology — guiding Guild Heighliner ships safely to their destination by using a Holtzman engine, which allows instantaneous travel to anywhere in the galaxy.
* The Bene Gesserit is a secretive female society, often referred to as "witches," with mental and physical powers developed through thousands of generations of controlled gene lines and many years of physical and mental conditioning called prana-bindu training. When a Bene Gesserit acolyte becomes a full Reverend Mother, by undergoing the Agony she gains her "ancestral memories" — the complete life experience of an infinite line of female ancestors (she cannot recall the memories of her male ancestors, and is terrified by the psychic space within her that the masculine memories inhabit). The Agony is caused by taking an illuminating poison that they must change in their bodies. After Muad'Dib and his mother discover the effects of the Water of Life it replaces all the previously used poisons.

On the fringes of the Galaxy are the geneticist Tleilaxu, who create shape shifters, reincarnated gholas, and Mentats, and Ix, a planet whose history is lost in the mists of time and whose society is dominated by technology. The CHOAM corporation is the major underpinning of the Imperial economy, with shares and directorships determining each House's income and financial leverage.

The universe's entire power structure, including the financial and military power of the Imperium and the Great Houses, the Guild's control of interstellar travel, and the Bene Gesserit's special powers, are all subject to the availability of Melange. The control of Melange by a single group is a sociopolitical condition known as hydraulic despotism (utilizing control of a commodity with a single source to hold power over others).

A prominent feature of the setting is the use and misuse of language and linguistics

The consequences of the actions of superheroes, and humanity's responses, form an overarching theme in the Dune series. In an interview with Frank Herbert published in Omni Magazine in July 1980, the author said:

"Enormous problems arise when human mistakes are made on the grand scale available to a superhero... Heroes are painful, superheroes are a catastrophe. The mistakes of superheroes involve too many of us in disaster." [2]

Also:

"I had this theory that superheroes were disastrous for humans, that even if you postulated an infallible hero, the things this hero set in motion fell eventually into the hands of fallible mortals. What better way to destroy a civilization, society or a race than to set people into the wild oscillations which follow their turning over their critical judgment and decision-making faculties to a superhero?"

The emphasis on ecological and religious ideas and the use of many cultural themes made the novel a provocative departure from previous science fiction.

Political themes in the Dune series include human beings' susceptibility to mass manipulation by political propaganda, religious dogma (e.g., The Missionaria Protectiva), and sexual temptation, and the importance of self-awareness and self-mastery in resisting these types of control, as well as the study of power and control.

ospravedlnujem sa za dlhy text, ale aspon na ukazku aka uzasne originalna Duna je.

RE: SF - vyborna tema!
autor: Lukas Krivosik
pridané: 06-04-2006 18:23


Ja Herberta poznam len z filmoveho platna. Videl som obe Duny, tu staru so Stingom, kde v jednej z uloh vystupoval aj skvely Patrick Stuart a potom som videl tu novu, nemecko-cesku koprodukciu. Ta mala sice modernejsie efekty, ale Duna ma za srdce nechytila.

Pokial ide o uspech Hviezdnych vojen, tie pracuju s archetypmi, takze naozaj ich mozeme povazovat za modernu formu mytologie. O Star Wars som pisal aj na strankach katolickej revue Impulz:

http://www.impulzrevue.sk/article.php?39

Len mam pocit, ze mi tam niekto odsekol pri nahadzovani do internetovej verzie uvodne vety.

RE: SF - vyborna tema!
autor: romco
pridané: 06-04-2006 19:26


hej hej to bola dune od lyncha;)

podla mna super film

ale celkovo jeden z najstratovejsich filmov v historii kinematografie a sam reziser lynch sa k nemu vobec nepriznava a berie sa to za jeho naj fiasko

ta nemecko-ceska hallmarkovska verzia bola neuveritelne zlaaaaaaaaaaaa, aj tie animacie mi prisli horise ako z tej starej duny

s pozdravom paul muad'dib ;)

RE: SF - vyborna tema!
autor: Thecityofabsurdity
pridané: 07-04-2006 11:45


No, podla mna je Duna najhorsi Lynchov film, a necudujem sa, ze sa Lynch k nemu nepriznava...
RE: SF - vyborna tema!
autor: Ondrej
webstránka: http://nepto.sk/
pridané: 06-04-2006 19:41


Ake uvodne vety?
RE: SF - vyborna tema!
autor: Daniel
pridané: 07-04-2006 8:37


Dunu si trebs precitat....s filmom sa to neda porovnat.
Inak odporucam od S.Lema skvelu knihu Panov hlas...V lacnej knihe som si ju pred casom kupil za 5Sk!!!

RE: SF - vyborna tema!
autor: viab
e-mail: ystredd@orangemail.sk
pridané: 07-04-2006 17:03


Cordwainer Smith - môj obľúbenec.
mám všetky knihy, čo od neho vyšli.
v Znovuzrození človeka II má nádhernú, skutočne nádhernú poviedočku o démonovi, ktorý túži vstúpiť do komunistickej strany. vrelo každému odporúčam.
nuž, ja mám rada aj SF, aj F.
Taký Lukjanenko, ale aj Pratchett.
pozdravuje
Viab

RE: SF - vyborna tema!
autor: neferankh
e-mail: nefer.o.schutz@post.sk
pridané: 08-04-2006 19:47


no ked uz je rec o fantasy tak Raymond E Feist... hltam ho...je uplne genialny...

tiez za nieco stal goodkind...najma odporucam cast Meca Pravdy myslim ze sa volala Císařský řád... je tam nadherne a asi aj neprekonatelne opisany totalitarizmus ako vysity.... konkurencia leda Orwell...

a Dunu tiez odporucam je skvela...

Ezra
autor: Sterling
e-mail: joseluis@gmail.com
webstránka: http://ca20.unoprincipali.com/ariagiovannivideo/
pridané: 17-06-2006 13:29


lanier http://159ae.unoprincipali.com/manualibmw/ autoaziendalemilano this daylights is the only thing I remain viaccesskeys http://985c.speziazona.com/giocoplaystationscaricare/ agriturismoandora and when I put her legs on my shoulders comicsadult http://6860.unoprincipali.com/voliperbulgaria/ canadian this daylights is the only thing I remain tijuana http://3e80.speziazona.com/stampaconticorrentipostali/ campionatoeuropeocalcio2004 I saw her beaty face before I came that place dallasintrattenimento http://2824c.speziazona.com/rockets/ moduloprestitodonore and when I put her legs on my shoulders ufficioheidelberg http://1bce6.unoprincipali.com/wrestlemania22/ ragazzosora I saw her beaty face before I came that place librocomicorizzoli http://bdea.speziazona.com/pierreetvacances/ londrahydeparkandkensingtongardens I saw her beaty face before I came that place camperjoint http://f136.speziazona.com/comocalcio/ keygennero this daylights is the only thing I remain DC90C9B9588413DF288B9B1315FABD47BD5294B2
Quinton
autor: Yahir
e-mail: layne@royalmail.com
webstránka: http://www1932.adluvio.net/pannolinomutandina/
pridané: 23-06-2006 5:41


adsltelecomvincolo http://www2486.sanguinante.com/tramonti/ uomoimmagine annunciopersonalefriuli http://www859.attesa.net/zerotrace/ perizomait bedandbreakfastslovenia http://www15.maniinsu.com/zipdriver/ cdautoradio letteradilicenziamento http://www1456.sanguinante.com/wrestiling/ contocorrentibancariocointestati viaggiocopenaghen http://www2095.maniinsu.com/tombraidersoluzionegiocopc/ phorno mountainbikeprofessionali http://www1769.attesa.net/hotelsancandido/ armanivestito hotelcongresso http://www1338.uomodelferro.com/agenziaviaggioancona/ piaggioporter annuncioonlineemiliaromagna http://www2919.attesa.net/fitnesscenter/ parigiattrazioni 710A707E65E7B4E094B30AD2F5DC009AA0DA1859
Post-SF
autor: Peter Šurda
e-mail: surda@shurdix.com
webstránka: http://www.shurdix.com
pridané: 06-04-2006 18:43


Kedysi som SF priam hltal, teraz vsak uz skoro vobec. Co sa stalo? Vela veci sa stalo, hlavne vsak jedna podstatna: internet. V druhom filme Babylon 5 (Thirdspace) niekto o novom objave povedal: "It is the ultimate weapon, it is the ultimate commerce." Presne toto je internet. Zijeme v dobe post-science-fiction, v mojom vnimani pritomnost a buducnost splynuli. Ked mam nejaku viziu, mozem ju prakticky hned zrealizovat.

Skor som sa zacal zaujimat o ludske pohnutky, a to zrejme lepsie dokaze vyjadrit fantasy (napr. Terry Pratchett, Andrzej Sapkowski).

-----------------
@Lukas: Star Trek skoncil minuly rok v maji, a okrem toho odkedy Roddenberry zomrel to islo aj tak dolu vodou. Napriek tomu obligatorny link:
http://www.mininova.org/tor/157714

A B5 si mozes stiahnut tu: http://www.mininova.org/search/?search=babylon+5
(Pripadne amazon a podobne)

Aha a cital si ten link co som ti posielal ( http://ripple.sf.net )?

S pozdravom,
Peter

RE: Post-SF
autor: Lukas Krivosik
pridané: 06-04-2006 19:03


Ten link ripple som dostal, ale este som nemal velmi cas si to dokladnejsie prestudovat.

Co sa tyka Star Treku, neviem kde sa stala chyba:-(

Od isteho momentu proste prestali byt napaditi a zacali vykradat sami seba. Teraz bezi na SAT.1 serial Enterprise, ktory sa odohrava v 22. storoci, este pred zalozenim Federacie. Najskor som ten serial ignoroval a potom si ma ziskala ta seria s Xindi (kurnik, jak to sklonovat) - myslim, ze to je druha alebo tretia sezona. Takze teraz to hltam jedna radost.

Na strane druhej, ani posledny kinofilm Nemesis sa mi velmi nepacil. Ten scenar musel napisat vylozeny blbec. Pritom ked si spomeniem na niektore epizody TOS alebo TNG..., ach jaj.

Inak, velmi dobrou temou na clanok by bola ekonomika v seriali Star Trek;-)

S chalanmi z EUnie.sk sme vyhutali, jak to asi u nich funguje s peniazmi.

RE: Post-SF
autor: Peter Šurda
e-mail: surda@shurdix.com
webstránka: http://www.shurdix.com
pridané: 06-04-2006 19:19


> Teraz bezi na SAT.1 serial Enterprise ...
Hej, ten skoncil minuly maj stvrtou sezonou. Aj ked tretia a stvrta boli lepsie, stale to bolo take priemerne.

> ..ani posledny kinofilm Nemesis sa mi velmi nepacil.
Napodobne, podarilo sa im nemozne: natocit parny film ktory saje. Najneskor vtedy bolo jasne ze ST konci resp. potrebuje pauzu. Parne Star Trek filmy boli vzdy super (Khan, Voyage Home, Undiscovered Country, First Contact).

> Inak, velmi dobrou temou na clanok by bola ekonomika v
> seriali Star Trek;-)
Neviem, prave tam vidim slabu stranku ST, dokial sa neobjavili Ferengiovia.

> S chalanmi z EUnie.sk sme vyhutali, jak to asi u nich
> funguje s peniazmi.
Prestuduj si radsej ten ripple, to povazujem za produktivnejsiu cinnost ;-).

S pozdravom,
Peter

RE: Post-SF
autor: M. Pener
e-mail: martin.pener@prave-spektrum.sk
pridané: 06-04-2006 20:04


Uplne prve Star Tracky - stara dobra Raumsif Enterprise (Mr. Spoky a spol.) bola sto krat lepsia nez vsetky neskorie pokracovania. Je to asi ako pocuvat Olympic (Staus Sqo, Rolliíng Stones...) z rokov 1965-70 a napr. 1985-2005.
ekonomia v Startreku
autor: romco
pridané: 06-04-2006 20:14


to myslis ozaj ze dobry clanok o ekonomii startreku?:)

tam stacilo povedat do pristroja ze: jedlo a bolo jedlo ak sa nemylim

stacilo postavit velky pristroj a povedat auto alebo raketa a bolo by

to som vlastne na tom seriali nechapal, preco nehovorili do toho pristroja ze: bojova raketa alebo 4 pusky popripade minca zo zlata ale iba ze napoj alebo pecene kura a obdobne;)

-S chalanmi z EUnie.sk sme vyhutali, jak to asi u nich funguje s peniazmi.-
povedali do pristroja 'peniaze' a bolo?

romco

RE: Post-SF
autor: romco
pridané: 06-04-2006 19:23


davat linky na bezplatne stahovanie filmovych titulov chranenych pravami .. tomu sa hovoro ochrana sukromneho vlastnictva:)

inak precet aj sapkowski su super, to sa musi uznat

romco

RE: Post-SF
autor: Praviciar
pridané: 06-04-2006 19:47


Romco, pleties ochranu sukromneho vlastnictva s ochranou autorskych prav.
RE: Post-SF
autor: romco
pridané: 06-04-2006 20:00


autorske prava su tiez sucast vlastnictva
aj dusevne vlastnictvo je vlastnictvo
aj vlastnictvo autorskych prav je vlastnictvo

to skor ty slovickarcis;)

RE: Post-SF - No neviem neviem
autor: ACMilan
pridané: 06-04-2006 22:38


http://libinst.cz/tl/tl_12_2001.pdf
Avery
autor: Ashton
e-mail: adrien@royalmail.com
webstránka: http://www979.attesa.net/accessorioducatimonster/
pridané: 23-06-2006 5:42


casepuglia http://www2629.attesa.net/avgantivirus/ msn75gratis videoanalgratis http://www971.stampabile.net/affittoufficioperugia/ videodvd testsessouomo http://www1777.nubibianche.com/hotelbelgio/ ciaowebit annaohura http://www1337.nubibianche.com/playstation2it/ sfondisignoreanelloclarence oliveoil http://www564.dannidicervello.com/tuningmoto/ soluzionegioconintendo motoremarino http://www1411.stampabile.net/computerportatileofferta/ ufficiosegrate canopus http://www2625.maniinsu.com/casavacanzabalestrate/ morbopaget prestitoscicli http://www764.dannidicervello.com/santaclaudia/ ecommercewebhosting 710A707E65E7B4E094B30AD2F5DC009AA0DA1859
RE: Post-SF
autor: romco
pridané: 06-04-2006 20:08


a vobec clanok a diskusia je o inom to bolo len tak btw,

este aj smajl som dal za to aby to bolo pochopene nadnesene,

buduce dam asi pre niektorych do zatvroky 'nadnesene' ;)

romco

vojna a mier
autor: palo
pridané: 07-04-2006 10:44


pekny clanok
len rubrika by sa mala volat kulturny mier :)

zzz
autor: Thecityofabsurdity
pridané: 07-04-2006 11:48


No, musim povedat, ze Lemov sfilmovany roman Solaris ma ani v ruskej ani americkej produkcii nechytil. Ale vidim chlapci, ze ste konecne dostali moznost prejavit svoju srdcovu zalezitost- SF :)
RE: zzz
autor: Penďo
e-mail: martin.pener@prave-spektrum.sk
pridané: 07-04-2006 13:03


Uz roky kruzim nad starnucimi sci-fi autormi ako sup :o))

* * * * * * * *
vidim chlapci, ze ste konecne dostali moznost prejavit svoju srdcovu zalezitost- SF :)

Moja tema!
autor: Palo Z.
pridané: 08-04-2006 20:38


Vyborna tema! Stanislaw Lem je cast mojej mladosti kedy som sa zamiloval do sci-fi a prepadol tomuto zanru-asi prave preto ze je tak vzacny.Posledna Lemova kniha ktoru som cital bol Eden (ale to uz je velmmi davno).Vzdy som u neho obdivoval to ze sa napriek krajine povodu snazil ostat apoliticky.Na ruskych sci-fi ma nepricetne iritovalo to ze beru komunizmus ako zriadenie buducnosti uplne automaticky.(To bolo iba to "fi" bez "sci")
Posledne sci-fi ktore som precital bola Clarkova tetralogia ktorej cast napisal s pomocou astrofyzika Gentry Lee :Rendezvous with Rama,Rama II,The Gardens of Rama,Rama Revealed a volne pokracovanie ktore napisal uz len sam Genry Lee: Bright Messengers.Posledna kniha ma este dalsie (volne)pokracovanie ktore sa mi nepodarilo doteraz zohnat.
Je to typicke citanie na jednu noc kedy od knihy neodidete dokial sa "neprecitate" na koniec.Citat ktory stoji za zamyslenie:
"Aj v evolucii,podobne ako v kvantovej fyzike plati cosi ako princip neurcitosti.Preto Boh nemoze zistit vysledok evolucie inak ako experimentalne."
Na Americkych "vesmirnych krvakoch" typu Star wars ma irituje ze si tu robia z fyzikalnych zakonov trhaci kalendar.Ovela vyssiu uroven ma star Trek-aj ideovu aj "vedecku".Z tohoto hladiska je mojim favoritom Crichton:Andromeda strain (slov.preklad Smrt Andromeda) a Jurassic park su zasdene do sucasneho realu tak,ze sa mozu teoreticky kedykolvek prihodit.

SF a podobné
autor: pees
e-mail: sff@szm.sk
pridané: 09-04-2006 12:07


Zo starších slovenských SF by som pripomenul Výlet Toma Pilbyho (Viktor Kubal!), Tajomnstvo asteroidov, Luna 2 neodpovedá, Projekt Omega (Ján Bajla), Mikrobiont (tuším Štefan Paulov, ak to niekto pozná, nech ma opraví). Určite sú aj ďalšie (napr. taká 1000HP asi z dôb Slovenského štátu, ktorá mi zmizla spred nosa v antikvariáte).
Lem inak prešiel naozaj zaujímavým vývojom od Astronautov cez Solaris až po hoci Fiasko. Inak napísal aj výborné detektívky Nádcha a Pátranie. Jeho oficiálna stránka je http://www.lem.pl/

Len tak na okraj: s vaším hodnotením Bradburyho absolútne nesúhlasím (ale proti gustu žiaden dišputát).

qhoj
autor: jojo
e-mail: jojo@post.sk
pridané: 07-06-2006 14:58


vidim,ze si sa potatil, konecne
Supeeeer
autor: Andrej
e-mail: vancouver1@orangemail.sk
pridané: 01-05-2010 17:36


Je to fakt vyborna tema, dakujem, mozem z nej cerpat. Najlepsie bolo, ked si hovoril ako komunisti sabotovali neznu revoluciu, lebo uz nechceli Tatry 613, tuzili po Mercedesoch. Fakt super:) Mas pravdu:)

Pridať nový príspevok

 

Upozornenie

Príspevky v diskusii k článku sú osobnými názormi jednotlivých čitateľov. Redakcia Pravého Spektra za ich obsah nenesie žiadnu zodpovednosť.

Diskusné príspevky, ktoré sú v rozpore so zákonom budú odstránené.

O problematických príspevkoch nám môžete dať vedieť e-mailom na adresu redakcie.

Copyright © 2001-2017 Pravé Spektrum, občianske združenie
Stránka používa redakčný a publikačný systém Metafox od Platon Group
Webdizajn: amneziak