ISSN 1335-8715

23-01-2006   Martin Pener   Rôzne   verzia pre tlač

Na pamiatku obetí z 19. januára 2006

Na palube dopravného lietadla našich ozbrojených síl zahynulo 42 ľudí. Boli medzi nimi najmä vojaci, ktorým skončila náročná služba, čo nesie i veľké riziko smrti. Smrť sa im vyhla v miesta nasadenia. Počkala si na nich, až kým sa chceli zvítať so svojimi rodinami a priateľmi. Príspevok si chce uctiť pamiatku obetí.

Pridať nový príspevok

dátum
autor: Jozef
pridané: 23-01-2006 6:58


prosím, opravte dátum, tragédia sa stala 19.1.2006
RE: dátum
autor: Ondrej Jombik
e-mail: nepto@platon.sk
webstránka: http://nepto.sk/
pridané: 23-01-2006 10:11


Je to opravene, dakujeme za pripomienku.
Dôvody nehody
autor: Dušan
pridané: 23-01-2006 12:47


Dosť ma rozčulujú "odborné" stanoviská príčin nehôd.

Dal by som to do nikoľkých bodov.
1. "Piloti boli skúsení, chyba bola v technickom sate" - z hľadiska príčin je skúsenosť pilota úplne bezpredmetná, pretože i najlepší piloti robia chyby a niekedy dokonca začiatočnícke. Starší piloti s nalietanými tisíckami hodín sú samozrejme menej náchylní robiť chyby, ale i oni sú len ľudia.
2. "Lietadlá An-24 sú staré a bolo ich treba už vyradiť" - ako je už spomenuté v článku lietajú i staršie lietadlá a napr. rumunská transportné stroje C-130B "Heckules" sú vyrobené okolo roku 1957 a majú teda skoro 50 rokov. Dôležitejšia je údržba ako vek. Druhou otázkou je morálna zastaralosť. Moderné stroje majú družicovú navigáciu, protizrážkové radary (s automatickým systémom vyhýbania sa) moderné prístroje atď. I staré stroje sa dajú zmodernizovať, ale je to vždy otázkou peňazí a to je vždy problém (a nie len u nás). To je jediný možný sporný moment ktorý vidím.
Bolo vybavenie lietadla zmodernizované pri GO na možný vyšší štandart?
V Týždni je poznámka o častých nehodách An-24 "deväťkrát za posledných desať rokov, len vlani dokonca až trikrát". Takáto nehoda bez súvislostí (príčin nehôd) je len informácia hodná pre bulvárny Nový čas.

3. "Príčinou nehody mohol byť vysadený motor." Pri výpadku motora je to vždy vážny problém, ktorý by si piloti nenechali pre seba a informovali by riadenie letu. Na tieto situácie sú cvičený a vhľadom na to, že šli na pristátie (málo paliva, zostupný let) to nemohol byť problém pre skúsených pilotov.
4. "Svedkovia videli horiace lietadlo" - svedkovia pri takýchto udolostiach sú veľmi nespoľahliví a vidia kadečo. Piloti by okamžite čosi také hlásili a takútu kritickú situáciu (na rozdiel od výpadku motora)by okamžite hlásili.

Takéto katastrofy sú väčšinou kombinácio menších porúch a chýb. Vysvetlenie dá určite až vyšetrenie, ale ak môžem predpovedať tak to bola zrejme chyba pilota (krádko pred pristátím z dlhého letu je častu útlm pozornosti - "však to už máme za sebou") s možno s prispením menšej poruchy na prístrojoch (ale to nepredpokladám). Bohužiaľ tzv. "riadené lety do zeme - t.j. chyba pilota bez najmenšej viny techniky" tvoria približne 30% leteckých nehôd. Poznám prípad keď supermoderný A-320 vletel do zeme i napriek tomu, že prístroje prikazovali zdvihnúť lietadlo. Pilot pochyboval o informáciach čo mu dávali prístroje a zareagoval neskoro. Tým nechcem povedať, že v pilotnej kabíne An-24 sedeli babráci. Jednoducho stačia malé chyby a pár nešťastných náhod a nešťastie sa môže stať vždy.

RE: Dôvody nehody
autor: jednokto
pridané: 23-01-2006 14:14


uprimnu sustrast pozostalym. ich rodinni prislusnici polozili zivot pri plneni vojenskych povinnosti, bez ohladu na to, ci zahynuli na bojovom poli alebo nie.

ja osobne nepovazujem teraz za vhodne akokolvek komentovat priciny, viny alebo okolnosti tejto tragedie - ponechajme to na zodpovednych.

RE: Dôvody nehody
autor: Dušan
pridané: 23-01-2006 15:02


Súhlasím, ale už je neskoro. Teórií o príčiných sú plné noviny a niekedy neskôr už zistené skutočné príčiny môžu zaniknúť v iných "aktualitách".
RE: Dôvody nehody
autor: Zolo
pridané: 23-01-2006 21:59


Dusan, vidim, ze si odbornikom letectva. Uslo Ti vsak zopar daalsich dovodov nehody.
1. Fico
2. Za komunizmu vyrobene lietadla nie su zvyknute na slobodne kapitalisticke ovzdusie.
3. U nas pada vsetko, tak preco nie aj lietadla?
4. Islo o Madarsku akciu, aby sme prilis nevyskakovali.
5. V Kosove pribalili batozinu s bombou. Nevie sa ci to urobili Albanci, alebo Srbi.
6. Niekto z NATO nam chcel pridat na psychickej odolnosti.
7. Fico. Viem, ze uz bol spomenuty, ale na tomto fore je Fico zodpovedny za vsetko aspon dvakrat.

RE: Dôvody nehody
autor: Dušan
pridané: 24-01-2006 8:07


Nezdá sa my, že by 42 mŕtvych bol dôvod na nejakú iróniu. Po nejakom čase je však možné, že sa začne táto tragédia zneužívať - hlavne pred voľbami.
RE: Dôvody nehody
autor: Zolo
pridané: 24-01-2006 13:26


Beriem to! Ospravedlnujem sa vsetkym, ktorych sa moj komentar dotkol.
RE: Dôvody nehody
autor: Milton
pridané: 24-01-2006 10:37


Ked uz hovoris o lietadlach a Ficovi. Myslis si, ze ked bude Fico premierom ze budu nejake nove lietadla alebo technika? Ak zrealizuje ten jeho "socialny program" tak mu nezostane ani na naboje. Nakoniec, uz si videl socialistu ktory by budoval armadu?(Blair nie je socialista)
RE: Dôvody nehody
autor: Whig
pridané: 24-01-2006 17:55


Skoda ze pocas padu nebol Fico na palube lietadla.
RE: Dôvody nehody
autor: Petronela
pridané: 24-01-2006 14:21


Je to len môj dojem alebo sú Zolove príspevky naozaj čoraz trápnejšie?
RE: Dôvody nehody
autor: Ondrej Jombik
e-mail: nepto@platon.sk
webstránka: http://nepto.sk/
pridané: 24-01-2006 11:26


Spravny prispevok, ako som uz spominal na SME, to ze bolo lietadlo stare malo zrejme na nehodu minimalny vplyv. Ale pockajme si na vysledky vysetrovania. Kazdopadne to ze sa takto manipuluje verejna mienka ma velmi netesi.
Ťapakovci???
autor: Juraj
e-mail: jurajzubor@pobox.sk
pridané: 24-01-2006 14:06


Prepac, ale nemyslim, ze sme az taky hrozny narod, aby sme pred nestatstim inych zatvarali oci a myslim si , ze keby sa nieco podobne stalo v blizkosti nasich obci, tiez by sa nasli dobrovolnici ktory by prilozoli ruky k zachrannej akcii....preco by sme sa mali dehonestovat.....to je moj nazor...a myslim ze okolo nas pocosbi dost ludi negativisticky a nemuseli by sme tak posobit v ramci takychto nestatsti....
RE: Ťapakovci???
autor: M. Pener
e-mail: martin.pener@prave-spektrum.sk
pridané: 24-01-2006 18:31


Kiez by si mal pravdu, aj ked treba jednym dychom dodat kiez by sme sa o tom nikdy nemuseli presviedcat.
Ked som pisal patricne pasaze, mal som pred ocami vlanajsie zabery ked niekde na Dunaji horela ta rumunska lod. Tazko by sme vtedy chceli po ludoch aby spontalne a obetavo liali na poziar kyble s dunajskou vodou. Hasici by ich vykazali prec. Ale ich prizeranie ma predsa len dost zarazilo. Na brehu boli cestujuci co prisli o svoje veci, a rad by som vedel ci ich aspon starosta obce (do ich odchodu nahradnou dopravou) niekde posadil a dal im aspon napit. (Bez ohlasu ze to boli bohati Nori a dalsi.)
Jeden pracovnik civilnej ochrany mi zas spominal, ako na Zahori horel les, hasici makali a lud s pivom ruke kukal na to divadlo. Ze by niekto z dediny doniesol hasicom bandasku - pitnej - vody? Chacha!

Pad lietadla
autor: Whig
pridané: 24-01-2006 17:52


Pad lietadla mi je relativne ukradnuty, za 1. som v nom nesedel, smrt tych vojakov sa ma vobec netyka - nikoho z nich som nepoznal. Nehody pri ktorych niekto pride o zivot su pravidelne na dennom poriadku na celom svete lutujem vsetkych tych ludi ktory kazdodenne umieraju.
RE: Pad lietadla
autor: Orm moreplavec
pridané: 24-01-2006 20:10


Je obvykle, ze nehodam, akymkolvek pri ktorych zahynie sucasne mnoho ludi sa venuje zvlastna pozornost, nie len pri pade lietadla a nielen u nas.

A zelam ti vela kilometrov bez nehody i ked si mi tiez ukradnuty.

nic viac len.....
autor: vychodnar
pridané: 25-01-2006 14:30


egoizmus a cynizmus z tvojej strany
Madari za to mozu
autor: Jozef Filko
pridané: 24-01-2006 20:47


Ako uz Martin spomenul v clanku, rad by som aj ja poukazal na obyvatelov madarskej dediny Hejce (dufam, ze si to pamatam spravne). Bez naroku na peniaze nezistne pomahali, podla mojich informacii na vlastne naklady vydali zachranarom a novinarom cez 400 porcii teplych jedal (co v prepocte nie je zanedbatelna suma). Boli medzi prvymi na mieste nestastia a chcu tam postavit aj pamatnik. Ich spravanie a aj spravanie madarskych zachranarov ma v dobrom prekvapilo a dojalo. Kde je pan Slota a jeho lubozvucna lovencina?
Dnes k teme zvysovania cien paliv Slovnaftom pan Szlota znova prejavil svoj "intelekt" a vyhlasil: "...nech si zvysuju v Madarsku..." Co dodat.
Aspon symbolicky, by som sa obyvatelom dediny Hejce rad uprimne podakoval za ich sucit a pomoc.

RE: Madari za to mozu
autor: tato
pridané: 24-01-2006 21:12


Pripajam sa k podakovaniu . A zaroven myslim, ze patri vsetkym, ktory sa pokusili zachranovat ludske zivoty ci uz to su dobrovolnici alebo profesionali .
smutok.zial
autor: erika
pridané: 09-06-2007 23:14


uz uplinu rok a sme o krok dalej...ale ony uz dalej o krok nikdy nepojdu stalo sa co sa stalo nik to uz nevrati bude to tlho boliet az napok bude fajn.... an-24 su hrozne lietadla viem bodla sebe...podla mna pricimou bola technika stoje uz boli dost v zlom stave co som ich videla na posledi..... uprimnu sustras je mi to luto...... zbohom chlapci nasi cest ich pamiatke

Pridať nový príspevok

 

Upozornenie

Príspevky v diskusii k článku sú osobnými názormi jednotlivých čitateľov. Redakcia Pravého Spektra za ich obsah nenesie žiadnu zodpovednosť.

Diskusné príspevky, ktoré sú v rozpore so zákonom budú odstránené.

O problematických príspevkoch nám môžete dať vedieť e-mailom na adresu redakcie.

Copyright © 2001-2017 Pravé Spektrum, občianske združenie
Stránka používa redakčný a publikačný systém Metafox od Platon Group
Webdizajn: amneziak