ISSN 1335-8715

14-12-2005   Lukáš Krivošík   Slobodný trh   verzia pre tlač

Patrí „sociálne cítenie“ do politiky?

„Sociálne cítenie“ je politickým zaklínadlom našej doby. Napr. jedna poslankyňa na margo Ľudovíta Kaníka raz povedala, že „minister práce proste musí mať sociálne cítenie“. Prezident Gašparovič zase založil svoju kampaň na tvrdení, že má nielen „sociálne“, ale aj „národné cítenie“. Bez „sociálneho cítenia“ a veľkého terénneho Volva sa nezaobíde ani Robert Fico. Za týchto okolností sa aj „pravicoví“ ministri a poslanci boja vyjsť na ulicu bez „sociálneho cítenia“. Politici neváhajú kedykoľvek svoje „sociálne cítenie“ vytiahnuť na verejnosti a pred celým národom si premeriavať, kto ho má väčšie.

Pridať nový príspevok

Japonsko
autor: Krtko
pridané: 14-12-2005 23:51


Len taka mala poznamocka nerozumiem tejto vete.

"Rozšírenie a materiálny blahobyt západnej civilizácie svedčia o tom, že najlepšie dokáže inštitúcie trhového poriadku garantovať kresťanské náboženstvo."

Nechapem preco by to malo byt len krestanske nabozenstvo. Nezda sa mi, ze by japonci zili v dobe kamennej, kedze nie su krestania. :-))

RE: Japonsko
autor: Lukas Krivosik
pridané: 15-12-2005 0:01


Zapadna civilizacia sa vyselektovala v procese kulturnej evolucie ako najzivotaschopnejsia, najslobodnejsia a najbohatsia. Z toho dedukujem, ze sa riadime asi najlepsimi pravidlami.

Japonci naozaj neziju v dobe kamennej. Avsak ich vzostup od stredovekej feudalnej spolocnosti uz na konci 19. storocia bol dany najma sikovnym napodobnovanim a preberanim institucii a postupov, ktore sa evolucne vyvinuli na Zapade.

To iste po 2. svetovej vojne. No napriek obdivuhodnym uspechom ma japonska ekonomika i cela spolocnost v sebe zabudovanych viacero problematickych aspektov, ktore viedli k tomu, ze v 90 rokoch zacalo japonske hospodarstvo trpiet krizou a pravdepodobne sa v nom uz zacal proces postupneho upadku aky zazila Britania od zaciatku 20. storocia.

Je to vsak na dlhu debatu.

RE: Japonsko
autor: Krtko
pridané: 15-12-2005 0:25


Ja viem, ze nemam vzdelanie fylozoFICKOho smeru :-) a teda ani velky prehlad v historii a spolocenskeho vyvoja, ale zase ma drazdi to slovko "krestanskymi pravidlami". Tu uz by som len dodal, ze predsa aj v krestanskej spolocnosti, su ateisti, ktori vytvaraju hodnoty. A najlepsie je to vidiet v USA, kde je viera v boha oddelena od statnej moci a ekonomiky. Samozrejme maju ustavu, kde sa spomina boh, ale skutocna rola boha v "riadeni" statu je skor len fiktivna. Hlavne slovo ma tvrda ekonomika, ktorej principy nie su zalozene na krestanstve.(aspon si to myslim).
RE: Japonsko
autor: libertarian
pridané: 15-12-2005 7:56


Krtko :
Podla mna mas pravdu, kapitalizmus, ktory Lukas tak chvali, nie je dietatom krestanstva. Krestania boli "pri tom" , pri vzniku kapitalizmu. A nie je ani spriatelenym blizkym bratom krestanstva. Nedavny list slovenskych biskupov, v ktorom kritizovali sucasnu slovensku vladu - a fakticky prevzali Ficov politicky slovnik - je dokazom, ze v minulosti aj v pritomnosti cirkev ochotne brnkala na socialnu politicku temu.
Neznamena to, ze Lukas nema v zasade pravdu. Len ta jeho pravda nie je v historickom meritku az tak celkom jednoznacne fungujuca. Proste si na svojej liberalnej pravde prihrieva svoju krestansku polievocku.

Lukas,
len nechapem, ze napriek tomu, ze v ekonomickej oblasti tak jednoznacne (a spravne) ponechavas osud cloveka v jeho vlastnych rukach (a statne socialne ruky odstrkujes) , tak v oblasti ludskych slobod (eutanazia) vyzadujes tvrdy statny dozor voci moznemu "zlemu" rozhodnutiu cloveka.

Ked to velmi silne parafrazujem, tak z toho vznikne veta :
" Cloveka mozme nechat zahynut od hladu, ale NEDOVOLIME mu zvolit si eutanaziu !!! ".

A co ked si ako nahradu eutanazie zvoli smrt hladom ???

RE: Japonsko
autor: Ján Gonda
e-mail: janygonda@recesia.sk
webstránka: http://www.recesia.sk
pridané: 15-12-2005 9:28


"A nie je ani spriatelenym blizkym bratom krestanstva."

Nie, je jeho synom, ktory potrebuje jeho doporovod...:) (vid nizsie)

"A co ked si ako nahradu eutanazie zvoli smrt hladom ???"

Ak na to nepouziju cudziu osobu, aby mu branila v privode jedla...

RE: Japonsko
autor: FlamesInMyBlood
pridané: 15-12-2005 15:31


Bravo. Som zvedavý čo na to Lukáš. Naozaj nechápem prečo musí VŠADE pchat kresťanstvo.
RE: Japonsko
autor: rasto
pridané: 15-12-2005 11:38


Krestanske pravidla treba chapat ako pravidla moralky, na ktorych je postavena nasa zapadna civlizacia a kultura - a tato moralka sa predsa nachadza v krestanskom uceni. Podstata tychto moralnych pravidiel je zalozena napr. v Desatore.
Snad sa tymito pravidlami v spolocnosti riadia aj ateisti, hoci v Boha neveria..

RE: Japonsko
autor: jednokto
pridané: 15-12-2005 13:08


skusme to skorej povedat tak, ze tie moralne pravidla tu boli skor ako tu boli krestania..vela veci, ktore maju ludia z PS tendenciu pripisovat krestanstvu a cirkvi (najme RKC), tu bolo skorej ako ukrizovali slavneho syna tesara :)

nasa zapadna civilizacia nezacina a nabaziruje iba na krestanstve :), nejak sa tu fakt zabuda alebo opomina aj prekrestanska europa a aj silne prudy, ktore dali za vznik myslienke ludskych prav, habeas corpus, charta ludskych prav (aj ked ak trochu sprznena socialistami), rovnopravne postavenie muza a zeny, ochrana sukromneho vlastnictva atd..to je krestansky vymysel?

RE: Japonsko
autor: Lukas Krivosik
pridané: 15-12-2005 14:01


"nasa zapadna civilizacia nezacina a nabaziruje iba na krestanstve :), nejak sa tu fakt zabuda alebo opomina aj prekrestanska europa a aj silne prudy, ktore dali za vznik myslienke ludskych prav, habeas corpus, charta ludskych prav (aj ked ak trochu sprznena socialistami), rovnopravne postavenie muza a zeny, ochrana sukromneho vlastnictva atd..to je krestansky vymysel?"

Ale kludne sa podme bavit aj o evolucne vzniknutych pravnych pravidlach. Alebo sa bavme o normativnych pravidlach spolocenstva, verzus normativne pravidla spolocnosti. Co osobne povazujem za najzaujimavejsiu cast tejto teorie.

Inak, Habeas Corpus a cely vyvoj britskej nepisanej ustavy udavam ako vzor evolucne vzniknuteho, organicky velmi kompaktneho pravneho poriadku v mojom rozsiahlom clanku o Hayekovej teorii kulturnej evolucii:

http://www.prave-spektrum.sk/article.php?266

Nemozem zato, ze prave liberali v tejto diskusii furt maju potrebu zuzovat tuto otazku na nabozenstvo. A do istej mieri mas zase pravdu. Napriklad komplexnu ochranu sukromneho vlastnictva naozaj nevymyslelo krestanstvo. Rozsirilo sa vsak po celom uzemi rimskej rise, kde uz sukromne vlastnictvo bolo dost dobre garantovane rimskym pravom (taktie priklad evolucne vznikajuceho normativneho systemu). Krestanstvo tento institut len prebralo. Ale prikazanie Nepokradnes! bolo napriklad nadprirodzenym podopretim sukromneho vlastnictva, ktoreho este viac podoprelo.

RE: Japonsko
autor: palinopalino
pridané: 12-07-2006 10:08


Ja som myslel, že 10-oro pochádza z judaizmu. Opäť tu bola táto podpora pred vznikom kresťanstva. Začínať poslednú vetu slovom ale, sa mi v tomto význame zdá viac než čudné (akoby to vymysleli kresťania).
RE: Japonsko
autor: Lukas Krivosik
pridané: 15-12-2005 13:11


"Krestanske pravidla treba chapat ako pravidla moralky, na ktorych je postavena nasa zapadna civlizacia a kultura - a tato moralka sa predsa nachadza v krestanskom uceni. Podstata tychto moralnych pravidiel je zalozena napr. v Desatore.
Snad sa tymito pravidlami v spolocnosti riadia aj ateisti, hoci v Boha neveria.."

A nielen to. To je aj to, co som chcel napisat Krtkovi. Ked sa napise, ze krestanstvo je uholnym kamenom zapadnej civilizacie, neznamena to nevyhnutne, ze kazdy je v nedelu v kostole. Ono sa to prejavuje aj na takych veciach ako je linearne chapanie casu, namiesto cyklickeho. Toto revolucne chapanie casu vzniklo uz u Zidov a krestanstvo ho rozsirilo po celom Zapade.

Hayek vsak casto citoval aj Whiteheada s tym, ze "civilizácia sa rozvíja tým, že zvyšuje počet dôležitých operácií, ktoré sme schopní vykonať bez toho, aby sme na ne museli myslieť". Teda v spolocnosti musi byt co najsilnejsie pritomne napriklad vedomie o dedicnom hriechu, co je svojim sposobom transcendentne posvatena obrana proti spolocenskemu konstruktivizmu, vyjadrena navyse v kratkom pribehu, ktory su schopne pochopit aj siroke masy. A tak podobne.

Johnathan
autor: Caden
e-mail: maximillian@royalmail.com
webstránka: http://www210.soddisfare.com/god/
pridané: 23-06-2006 5:42


barbiegioco http://www1713.unanuovavolta.com/ilmastino/ monterosaski serialseeker http://www692.adluvio.net/fotodanzacontemporanea/ surgeons articolocancelleria http://www2665.maniinsu.com/negozibici/ milfsex designerscaffale http://www2829.attesa.net/trucchiwarcraft3/ guadagnasoldo dietabanana http://www1010.soddisfare.com/prestitoprato/ free6 coverdvdvascorossitour2003 http://www2684.dannidicervello.com/traduzionetestocanzonenatale/ bedbreakfastsiracusa loghivari http://www2827.nubibianche.com/acquistobottiglia/ sanremese blacksonblondes http://www679.attesa.net/modellipupazzi/ testokatiemelua 710A707E65E7B4E094B30AD2F5DC009AA0DA1859
RE: Japonsko
autor: Peter Šurda
e-mail: surda@shurdix.com
webstránka: http://www.shurdix.com
pridané: 15-12-2005 14:35


Zhodou okolnosti sa v japonskej kulture trosilinka vyznam. Japonci skutocne vacsinou nie su krestania, ale krestanske hodnoty do spolocnosti prenikli a zmixovali sa s povodnym nabozenstvom (okrem ineho oslavuju Vianoce). Lukas ma pravdu aj v tom, ze v 19tom storoci zacali preberat niektore zapadne idei a ze v poslednej dobe to s ekonomikou hapruje.

S pozdravom,
Peter

Hayek...
autor: Ján Gonda
e-mail: janygonda@recesia.sk
webstránka: http://www.recesia.sk
pridané: 15-12-2005 8:39


"Podľa Hayeka je kultúrna evolúcia výberom skupín, ktoré sa riadia lepšími pravidlami."

Hayek proste vylucuje akykolvek ludsky zamer, v tomto je extremny relativista. Dobrovolna zmena alebo delba prace je vysledkom zameru ludskeho spravania (podla liberalov). Hoppe oznacil Hayeka za etatistu, ktoreho od moderneho socdemaka selektuje skutocnost, ze predsa je len za sprivatizovanu spolocnost. Nie vsak vo sfere vzdelania, tam predpoklada statne aj sukromne skolstvo (ci veda) - "ved stat sa postara" a zabezpeci efektivne prerozdelovania ludskeho poznania... Takze neviem ci by Hayek vsetky nazory v clanku zdielal rovnako. Ale je obdivuhodne ako moze agnostik a "liberal" (podla mna je latentny konzervativec) hodnotit tak pozitivne krestanstvo. Lenze dnesny liberali nepochopia, ze kapitalizmus by socialnej krestanskej nauky ako jedninej nesocialistickej) je asi tazko realizovatelny. Rovnako ako povod kapitalizmu sa da vystopovat v sholastike (kde sa ocividne stavali voci plateniu dani a nasilnemu prerozdelovaniu).

RE: Hayek...
autor: Lukas Krivosik
pridané: 15-12-2005 9:25


Libertarian: neviem ci vies, ale napr. Sv. Tomas Akvinsky, otec scholastiky povazoval vyberanie dane z prijmu za hriech.

Pokial ide o list slovenskych biskupov, oni predsa nie su ekonomicky think tank, takze by som im nezazlieval, ze tomu nerozumeju. A na tom, ze tomu biskupovia nerozumeju trvam, aj ked ma tu ostatni ukamenuju.

Dokazom je ta veta z toho listu, kde biskupi tvrdia, ze vpustanie trhu do zdravotnictva alebo skolstva povedie k ich upadku, nizsej kvalite a neviem comu este vsetkemu. Samozrejme, ze nastal by pravy opak.

Ale zase niekedy pochybujem aj nad tym, ci tomu rozumie taky Miklos. Napr. vcera tvrdil, ze Slovensko bude suhlasit s harmonizaciou dani v EU, len ak Europa prijme nase danove sadzby. A co Miklos nevie, ze nic nie je lahsie ako potom postupne taketo dane zvysit, aby ich zapadoeuropske staty mohli mat na svojej vysokej urovni??? Pred sto rokmi americky kongres zamietol ustavny dodatok o danovom strope 10%. Zamietli to, lebo si vtedy nevedeli predstavit, ze by raz dane mohli byt take vysoke, ze desat percent! Dnes by zasli.

A presne toto je aj memento tych Miklosovych slov...

Ale pokial ide o biskupsky list, musim vyzdvihnut, ze oni vyzdvihli poctivych podnikatelov. Ak chce Cirkev urobit nieco pre ekonomicky blahobyt a neodcudzit si bud pravicovo alebo lavicovo orientovanych veriacich, nech tlaci najma na vymozitelnost prava, nech kaze proti korupcii a klientelizmu. Toto bol aj obsah prveho verejneho vystupenia papeza Benedikta, po jeho zvoleni za papeza.

Ked bude na toto Cirkev tlacit, nic nepokazi a naopak velmi pomoze ekonomike.

Jano:

Hayek vobec, ale vobec nevylucuje ludsky zamer. On hovori, ze spontanny poriadok je vysledkom nezamyslanych dosledkov ludskeho konania, ktore samozrejme samo o sebe zamer ma. Pricom tato spontaneita (ak som Hayeka dobre pochopil) sa tyka len zakladnych institucii trhu a prava: penazi, pravnej ochrany zmluv a sukromneho vlastnictva, uroku, monogamnej rodiny... Plus instituty sukromneho prava. Napriklad nase obcianske pravo je vo velkej miere evolucne vzniknuty a organicky rozvijany produkt rimskej jurisprudencie a neskor nemeckych pandektistov.

To, ze Hoppe oznacil Hayeka za etatistu ma znepokojuje asi tak ako ked Friso vyhlasuje o Palkovi a Benediktovi, ze su "liberali".

Pokial ide o skolstvo, je pravda, ze Hayek nebol za plne privatne zakladne a stredne skolstvo (za ake som napriklad aj ja). Tu videl regulujucu ulohu statu, ktora by sa starala o to, aby existovalo povinne minimum, ktore by vsetky skoly ucili, cim chcel dosiahnut elementarnu sudrznost takej spolocnosti. Pretoze spolocne zakladne vzdelanie vedie k tomu, ze vieme, co od nasho blizneho ocakavat.

"Ale je obdivuhodne ako moze agnostik a "liberal" (podla mna je latentny konzervativec) hodnotit tak pozitivne krestanstvo."

Treba si precitat najma jeho poslednu knihu Osudova domyslavost - Omyly socializmu. Tam je jeho postoj vysvetleny.

"Lenze dnesny liberali nepochopia, ze kapitalizmus by socialnej krestanskej nauky ako jedninej nesocialistickej) je asi tazko realizovatelny. Rovnako ako povod kapitalizmu sa da vystopovat v sholastike (kde sa ocividne stavali voci plateniu dani a nasilnemu prerozdelovaniu)."

S tym suhlasim, vid vyssie, nevie to pochopit ani Libertarian.

RE: Hayek...
autor: andrej
e-mail: andrej100@post.sk
pridané: 15-12-2005 10:01


To Lukáš: Napriek tomu Lukáš nemôžeš poprieť, že aj cirkev mala svoje socialistické obdobie a encyklika ako Quadragesimo anno a Rerum novarum sú v podstate socialistickou agitkou. Pri všetkej úcte ku kresťanstvu je to tak.

To Libertarian: Japonci samozrejme nie sú vo všeobecnosti kresťania, ale ak sa pozrieš na japonské dejiny tak celkom jasne uvidíš aké veľké množstvo japonských elít boli kresťania. Je tam značný percentuálny nepomer,z čoho sa dá usudzovať, že časť elít vidí v kresťanstve ,, evolučnú výhodu,,

RE: Hayek...
autor: Lukas Krivosik
pridané: 15-12-2005 11:28


Pokial ide o QA, to je postavene najma na korporativizme a stavovskom usporiadani. Je za tym myslienka, aby kazdy niekam patril, aby ludia neboli vykoreneni, co ako musis uznat liberalny trh a liberalna spolocnost so sebou nesu. Ono najvacsia prednost liberalizmu, teda pravo na sledovanie vlastnej predstavy o stasti, je aj jeho najvacsou achilovou patou pretoze pre niektorych slabych a vykorenenych jedincov je sloboda volby skor neznesitelnym bremenom.

Preto musi byt liberalna spolocnost tak ukotvena v tradiciach a krestanstve, ale na rozdiel od tradicionalistov z Kruhu Leva XIII, by som stavovsku spolocnost neozivoval a nemyslim si ani, ze ozivenie takejto spolocnosti by bolo mozne a nemyslim si ani, ze je mudre usilovat sa o to...

Pokial ide o RN, tam jednoznacne odmietam socialisticky motiv. RN sa skor snazilo o nejake konstruktivne riesenie robotnicke otazky, ktora bola v case jeho vydania (1891 tusim) velmi aktualna. Rerum Novarum mozno ma nejake dobove protikapitalisticke ulety, ale doraz sa kladie na odsudenie marxizmu a najma sa zmieruje s demokraciou a vyzyva k participacii katolikov na politickom zivote.

Po vyhlaseni encykliky RN zacali katolici zakladat krestanske strany a tu spada aj povod Hlinkovej Slovenskej ludovej strany, ktora sa niekedy na zaciatku 20. storocia odstiepila od Zichyho Uhorskej ludovej strany.

Rerum Novarum tiez dost musi zahanbit laviciarov, lebo na rozdiel od vtedajsich socialnych demokratov (ktori vtedy este stali na poziciach triedneho boja) konstruktivne sa snazi riesit socialne postavenie robotnikov. To sa vyriesilo ciastocne vyvojom kapitalizmu (bohatnutim spolocnosti, kde aj pre robotnikov zostalo viac), ciastocne prijatim zakladnej socialnej legislativy, ktoru iniciovali prave krestanske strany. Tu ale treba povedat, ze az ked si to tie ekonomiky mohli dovolit.

Inak, ako katolikovi ti, Andrej, nebrania tieto encykliky v tvojich nazoroch. Nie su totiz (ak sa opat nemylim)vyslovene ex cathedra. Takze ako katolik mozes mat nazor, ktory sa od nich odchyluje.

No a pokial ide o to, ze Cirkev mala svoje socialisticke obdobie, to ma aj dnes a mozno teraz, po II. vatikanskom koncile este viac ako pred nim. Ale opat tu funguju nezamyslane dosledky cirkevneho ucenia a stale si myslim, ze katolicizmus konzervuje vdaka tymto nezamyslanym dosledkom svojho ucenia trhovu individualisticku moralku lepsie nez napr. kalvinizmus aj so svojou "panikou zo spasy". Ale to by bolo nadlho.

RE: Hayek...
autor: andrej
e-mail: andrej100@post.sk
pridané: 15-12-2005 17:12


Uznávam, že s Rerum Novarum som možno prestrelil.

Inak len oživuješ nasšu dávnu diskusiu, o tom či klasický liberalizmus a slobodný trh niečo ničí a vykoreňuje. Nebudem as tu k tomu vyjadrovať, je to totiž jednoducho vec na ktorej sa s tebou asi nezhodnem, nevadí.

Celý môj príspevok nesmeruje k tomu, aby som odhaľoval nejaký socializmus v cirkvi a pod. Uznávam, že kresťanstvo vo všeobecnosti, zdôrazňujem vo všeobecnosti, podporuje trhovú individualistickú morálku, nebudem sa teraz sporiť či RK alebo kalvinizmus, efekt bude aj tak približne rovnaký. To však nezabráni občas tomu, že jednotliví jeho predstavitelia môžu mať ,,úlet,, v tejto veci, smeroval som viac k slovenským biskupom ako k všeobecným princípom. Spomenuté encykliky som použil len ako ilustráciu na vykreslenie toho, že cirkev môže byť priateľom slobodného trhu, ale výslovne ním byť nemusí.

RE: Hayek...
autor: libertarian
pridané: 15-12-2005 11:15


Lukas :

"... ale napr. Sv. Tomas Akvinsky, otec scholastiky povazoval vyberanie dane z prijmu za hriech. "
- Bud mu za to vecna slava.

" Pokial ide o list slovenskych biskupov, oni predsa nie su ekonomicky think tank, takze by som im nezazlieval, ze tomu nerozumeju. A na tom, ze tomu biskupovia nerozumeju trvam, aj ked ma tu ostatni ukamenuju. "
- Mas pravdu. Nerozumeju. Ale PRAVE PRE TO by som vobec ulohu nabozenstva do rozvoja ekonomiky nezahrnal (co trochu vycitam tvojmu clanku). Je to vsak dokazom toho, ze cirkev ma vo vseobecnosti silne socialne (socialisticke ? ) citenie.

"Lenze dnesny liberali nepochopia, ze kapitalizmus by socialnej krestanskej nauky ako jedninej nesocialistickej) je asi tazko realizovatelny. Rovnako ako povod kapitalizmu sa da vystopovat v sholastike (kde sa ocividne stavali voci plateniu dani a nasilnemu prerozdelovaniu)."
- Toto je v rozpore s postojom biskupov, ale aj s postojmi KDH, ktori "kazdy den vymyslia novu socialnu podporu" (tvoje slova)

RE: Hayek...
autor: D
pridané: 15-12-2005 11:26


"Lenze dnesny liberali nepochopia, ze kapitalizmus by socialnej krestanskej nauky ako jedninej nesocialistickej) je asi tazko realizovatelny"

V prvom rade bez vlady zakona, ktory spravodlivo vymedzuje vztahy medzi jednotlivcami a akceptacii takychto zakonov drvivou vacsinou. Medzi nimi vo vztahu ku kapitalizmu ide najma sukromne vlastnictvo.
K tej akceptacii azda moze napomoct socialna krestanska nauka, ale zase neprecenujeme jej vyznam a nestavajme ju do nejakeho jedinecneho postavenia.
Nebolo to rozhodne krestastvo resp. konzervativizmus, ktory prelacal demokraciu a kapitalizmus. V konecnom dosledku symbioza kapitalizmu a demokracie je tym podstatnym dnesnym znakom. Hoci z nich vypliva urcity konklikt, nic lepsie sme zatial nenasli, co nas priblizuje k obom idelom najblizsie.

Libertarian:
Tu kritiku z krestanskych kruhov voci kapitalizmu netreba pausalizovat, bola aj vecna, ale bol tam aj strach, ktory nebol podnieteny nie len realitou(hamiznostou,zdieranim), ktore tiez kritizovali ale aj zo strachu o stratu svojich privilegii a postavenia zvacsa len jednej jedinej najspravnejsej viery, ktore konzervoval feudalizmus.
Kapitalizmus isiel, pokial ho mali v rukach liberali ruka v ruke s demokratizaciou.
Konzervatici opierajuci sa aj o vieru a cirkev casto aj zo zistnych dovodov(patrili k pozemkovej aristokracii) odmietali liberalne poziadavky a kapitalizmus znamenal ohrozenie ich privilegii.

Hayek
autor: Jozef Filko
pridané: 15-12-2005 12:24


Nedavno som mal moznost pocut "zaujimavy" lavicovy nazor na F.A.Hayek. Napr. pan Ivan Štefunko povedal, ze Hayek vytvoril svoju teoriu na "vymedzeni sa voci Marxovi". Stale castejsie pocuvam, ze Hayek bol len sovinista ci ideolog, ktory neznasal Marxa a jeho dielo.
Alebo najnovsie obhajuje lavica socialnu politiku pomocou modernych technologii (vlastne to robia odjakziva). Vraj je mozne vdaka rychlosti presunu informacii (napr. pomocou IT) ciastocne nahradzat prenos informacii v trhovej ekonomike atd.
Lavica vedela vzdy prisposobit svoje teorie dobe tak, aby vyhovovali "logike veci". No vysledky hovoria za seba.

RE: Hayek
autor: D
pridané: 15-12-2005 20:57


A ja som sa obaval, ze na to IT komunisti raz pridu a pozri ho, uz je to tu. Ale ta predstava IT (chlapik rano vstane, zapne pocitac a navoli si to, co od ekonomiky chce) ako nahrady trhu(hoci minimalne v jednej oblasti - bankovy sektor sa stavaju realitou), je lahko spochybnitelna. Ale dovolim si tvrdit, ze by bolo velkym podcenenim "supera" pausalizovat hentu ideu.
A co vobec nechapem, preco sa v kazdej diskusii objavi Hayek.
So Stefunkovym nazorom nesuhlasim, ale mozno by som urcitu motivaciu videl v tom dokazat okoliu, ze uz nie je laviciar, ze je o to zasadnejsi a doslenejsi odporca socializmu, co ma v konenom dosledku azda v niecom blizko k tomu Stefunkovmu "postrehu".
P.S. Kto je Stefunko, uz som to meno niekde pocul. Nie je to nejaky "tazko pracujuci intelektual" z nejakej "teplej" nadacie/zdruzenia typu KI,LI,NFAH,M10,OI...?

RE: Hayek
autor: Jozef Filko
pridané: 15-12-2005 22:57


"...(hoci minimalne v jednej oblasti - bankovy sektor sa stavaju realitou), je lahko spochybnitelna. Ale dovolim si tvrdit, ze by bolo velkym podcenenim "supera" pausalizovat hentu ideu."

Hej, kamarat mi minule hovoril, ze dostali novy model vesteckych gul v banke. Najblizsie sa ho spytam na Hayeka.

RE: Hayek
autor: D
pridané: 16-12-2005 12:18


Preco gule a preco vestecke, hoci pripustam, ze na slovensku je mozne aj nieco taketo. Staci priemerna umela intelignecia a velmi rychle pripojenie a penizky sa zarabaju.
RE: Hayek
autor: Lukas Krivosik
pridané: 26-12-2005 19:12


"Kto je Stefunko, uz som to meno niekde pocul. Nie je to nejaky "tazko pracujuci intelektual" z nejakej "teplej" nadacie/zdruzenia typu KI,LI,NFAH,M10,OI...?"

Ten Stefunko, o ktorom tu je rec je tusim "tazko pracujuci intelektual" z lavicovej nadacie Fair analysis;-)

krestansky sucit
autor: jednokto
pridané: 15-12-2005 12:50


Lukas, mas dojem, ze sucit s trpiacimi a chudobnymi je krestanksy vymysel? mas dojem, ze tunebol predtmy, ako nam tu niekto po politickej linke dobrovolne nasilu nanominoval krestanstvo?
RE: krestansky sucit
autor: Lukas Krivosik
pridané: 15-12-2005 13:17


"Lukas, mas dojem, ze sucit s trpiacimi a chudobnymi je krestanksy vymysel? mas dojem, ze tunebol predtmy, ako nam tu niekto po politickej linke dobrovolne nasilu nanominoval krestanstvo?"

Ano, ten dojem mam. Musis chapat paradigmu, cez ktoru videl anticky svet pred prichodom Krista svet i spolocnost. Bola to bojovnicka spolocnost muzov, ktora bola zalozena na pojmoch ako je cest, odvaha, hrdinstvo, ale sucit nebol nutne tym, cim sa anticka spolocnost vyznacovala.

Jezis uplne pozmenil paradigmu tym svojim hlasanim lasky k bliznemu a odpustenia hriechov. V mnohom mozno neskorsi krestansky svet bol pokrytecky v praktickom naplnani tychto cielov, ale z moralneho hladiska uskutocnil svojim posolstvom Jezis v priestore Stredomoria eticku revoluciu.

metafyzicke ukotvenia a nabozenske zdovodnenia maju racionalny zaklad?
autor: jednokto
pridané: 15-12-2005 12:56


"Morálka rozšírenej spoločnosti, aby sa presadila proti našim vrodeným atavizmom, musí byť metafyzicky ukotvená a nábožensky zdôvodnená. "

Teda mudri samani si povedia v pritmi a sukromi svojej jaskyne, ze ludom dame nabozenstvo, aby sme udrzali rozsirenu spolocnost v "norme"? Zeby to poukazovalo na nie "zjavenu pravdu", ale na sikvny sociologicky sposob implementacie "vnutorneho policajta" do hlavy ludom, aby sa drzali v "norme"? Pamatate sa na polsky film Sexmisia? Tam tiez ludom(zenam) sefky(sefovia) natlkli do hlav istu formu "nabozenstva", ze vonku je radioaktivita a nehostinne prostredie... :)

RE: metafyzicke ukotvenia a nabozenske zdovodnenia maju racionalny zaklad?
autor: Lukas Krivosik
pridané: 15-12-2005 13:36


Inak, ja sa znovu presviedcam, ze ta Hayekova teoria kulturnej evolucie nie je jednoducha na pochopenie. Ale mozno to len zle vysvetlujem.

Odpoved je: NIE! Urcite si samani nehovoria v pritmi jaskyne "dajme ludom nabozenstvo, aby sa nespravali ako idioti". Toto je ten agnosticky prvok Hayekovej teorie, ktore myslienku evolucie nepouziva na odvratenie od Boha, ale naopak, rata aj s Bohom.

Vezmi si Desatoro. Da sa empiricky zistit, co sa stalo na hore Sinaj??? Da sa jednoznacne povedat, ci Desatoro dal Mojzisovi Boh, Martania, alebo si ho tam majzlikom vyryl do tabul sam??? To sa urcit neda. Preto veriaci kludne moze verit, ze Desatoro dal cloveku Boh a preto su tieto pravidla take dokoncale a prezili tak dlho.

Ale ak si agnostik alebo ateista, podla Hayekovej teorie ti aj tak moze Desatoro pripadat ako zmysluplne. Proste, aj keby si ho na Sinaji Mojzis vycucal z prsta sam, tieto pravidla sa ukazali ako evolucne (v zmysle kulturnej evolucie) najzivotaschopnejsie.

A to je napisane aj v clanku. Prezivaju a rozsiruju sa skupiny, ktore sa riadia pravidlami, ktore lepsie podporuju instituty sukromneho vlastnictva, zmluvy, monogamnej rodiny. Pozri sa na Zapad v roku 1918, kedy ho ovladali krestanske, viktorianske hodnoty. A porovnaj si uzemny rozsah vplyvu Zapadu dnes, ked ho ovladaju lavicovo-liberalne, rozkladove prudy.

Ale zaujimava je aj ta poznamka k filmu Sexmisia. Ludia ako ty popieraju, ze clovek potrebuje takehoto metafyzickeho policajta vo svojom svedomi a ze je schopny rozlisovat, co je dobre a co zle len na zaklade svojho rozumu. Ver mi, drviva vacsina to nevie. Aj ludia, ktori nepotrebuju nabozenstvo, su ateisti a napriek tomu sa chovaju spravne, zdedili hodnoty, prenasane z generaciu na generaciu nabozenstvom, ale povedzme tvoja mama ti ich vstepila odtrhnute od tohto metafyzickeho obalu.

Proste jednokoho matka ho vychovavala slovami: "Nezabijaj a nekradni!" namiesto "Nezabijaj a nekradni, lebo Boh to vidi a skoncis v pekle!" Moj argument v prospech nabozenstva je ten, ze bez metafyzickeho obalu sa tie normy pri medzigeneracnom podavani napokon tak rozlajdaju, az sa zvrhnu vo svoj protiklad.

Inak, mnohym sa zda krestansky koncept pekla detinsky. Aj mne sa zdal, ale potom som si v knihe Paula Johnsona "Hledani Boha, osobni pout" precital skvelu teologicku analyzu toho, ze peklo, je len logickym vyustenim konceptu slobodnej vole. A odvtedy rozmyslam, ze peklo (hoci nie nutne s certmi s rohami) moze skutocne existovat. Nie ako miesto, ale skor ako stav duse.

RE: metafyzicke ukotvenia a nabozenske zdovodnenia maju racionalny zaklad?
autor: jednokto
pridané: 16-12-2005 8:58


super, som rad, ze som podnietil takuto rozumnu a dobru odpoved, bal som sa ze zase sklzneme niekam sikmo dole :)

ja len poviem, ze nemozno empiricky ani inak zistit ci sa vobec nieco stalo na hore Sinaj a ci Mojzis vobcec bol, ci to nieje ista symbolicka hyperbola etc etc.. a mozno si to naozaj vymlatil do kamena sam majzlikom :) :) :)

samozrejme ze mi Desatoro pripada ako zmysluplne, okrem toho prveho (tam padom asi najdoleziejsieho) prikazania..to mi pripada fakt zaujimave, najma v suvislsoti s tym, ako sa krestanski lekari pri potratoch a eutanazii stale ohanaju Hippokratovou prisahou, kde prisahaju pri Apollonovi, Hygiene a neviem pri akych starogreckych bozikoch :) podla mna pokial tu prisahu beru vazne, musia ju brat vazne celu a teda je to porusenie porveho prikazania ako lusk :)

ja skutocne nepotrebujem metafyzickeho policajtaq vo svojom svedomi...ja tam mam rozum a viem si dat dve a dve dohromady. Moja matka ma naozaj vychovavala slovami "nekradni a nezabijaj", ale nestrasila ma, ze ked to nespravim, tak mi da panbozko poriadne po krizoch, ale vravela mi, ze skus sa zamysliet, ci by sa aj mne pacilo, keby mi nekto zabil kamarata alebo mi ukradol moje cecka... nz a ja som hned pochopil, ze by sa mi to rozhodne nepacilo a zeby bolo super si pvedat, ze nezaijajme si kamaratov a nekrednime si cecka a budeme vsetci kludnejsi a spokojnejsi...

skusim si najst tu knihu od Johnsona (nikoko som ich precital a dalo sa to citat), ale nejak sa mi nezda spajat dohromady teologicku analyzu a logiku... smrdi mi to klasickym problemom ako zmiesat olej a vodu, vieru a rozum.... ale uvidim ked precitam

protestanti a katolicizmus
autor: jednokto
pridané: 15-12-2005 13:04


nuz a k tomu nasmu ospevovanemu katolicizmu..nuz tak sa pozrime, ako sa v stredoveku spraval katolicizmus k obchodu, k "lichve", k teorii urokov, k teorii urokov z urokov ("usurae usurarum" ) a podobne Lukas, skus sa pozriet na pravnickej do knih, mal by si tam najst viac... nemyslim si, zeby bolo z historickeho hladiska vraviet, ze katolicizmus bol nakloneny trhovemu, neskorsie kapitalistickemu systemu... skus sa pozriet na krajiny, kde v ako prvych mozno vidiet zarodky "noveho" trhu, obchodu, kapitalizmu - UK, Nemecko, Holandsko, Belgicko, Svedsko... zeby katolicke krajiny ? Taliansko - tato jedina katolicka krajina ma spolu s vymenovanymi statmi poziciu avantgardy co sa tyka vyvoja obchodu a manufaktur a podobne, ale nie vdaka katolicizu, ale vdaka trendom, ktore boli orientovane skor proti katolicizmu :) a to sa netyka obcasny protitrhovych hlasov v RKC, ale to sa tyka nazoroveho fundamentu RKC, ktore ma dalej k trhovemu a kapitalistickemu systemu, ako napriklad protestantizmus :)
RE: protestanti a katolicizmus
autor: Lukas Krivosik
pridané: 15-12-2005 13:50


Prvou bolo prave Taliansko a to aplikovanim scholastickych predstav do praxe. Takze ziadne "anticirkevne opatrnia". Pokial ide o krajiny, ktore si spomenul, v mnohych z nich zapocal moderny kapitalisticky system este pocas renesancie a pred vznikom reformacie!

Belgicko ostatne kalvinske nikdy nebolo. Naopak su priklady, ako prisne kalvinske Skotsko, ktore bohate neboli. Naproti tomu anglikanske Anglicko s pocetnou mensinou katolikou.

Mas pravdu, pokial ide o odmietanie urokov ako uzery. Mnohi katolici dodnes (aj v KDH) povazuju celu vrstvu rizikovych kapitalistov za parazitov, ktori ziskavaju bezpracny zisk. Samozrejme, nie je to pravda, rizikovy kapitalisti su pre zdrave fungovanie trhovej ekonomiky nevyhnutni. Ale to je nadlho.

Renesancia a neskor reformacia boli dolezitymi prelomovymi obdobiami, kedy sa menil postoj k urokom. Niekde to zmenila samotna Cirkev, niekde az pod vplyvom reformacie. Pre odporcov "bezpracneho zisku" len tolko: priklad moslimskych krajin svedci o tom, ze ked su uroky zakazane, ich vyska dramaticky vyskoci a potom je to naozaj uzera.

Este k postojom Cirkvi. Ja nevravim, ze vsetci katolici su anarchokapitalisti. A ze vsetci nimi boli. To, ze nimi nie je vacsina knazov, je aj o tom, ze vzdy bude existovat napatie medzi kontemplativnou povahou a podnikavou povahou. Tvrdim, ze potrebujeme obe. A snazim sa ukazovat, ze v katolickom prostredi existuju aj ine nazorove prudy, nez tie antitrhove.

To ale lavicovym liberalom nevyhovuje. Uz v Nemecku Kirchhoff bol napadany, lebo islo o zasadoveho katolika, ktory bol zaroven silnym zastancom slobodneho trhu.

O vztahu katolicizmu a klasickeho liberalizmu je dobry aj tento blog:

http://kristofory.blog.sme.sk

RE: protestanti a katolicizmus
autor: libertarian
pridané: 15-12-2005 14:52


Lukas , vdaka za odkaz.
"O vztahu katolicizmu a klasickeho liberalizmu je dobry aj tento blog: ..... "

Ja som z viacerych clankov v odkaze stihol pozriet iba :
http://kristofory.blog.sme.sk/c/19350/Liberalizmus-nepriatel-alebo...

a som spokojny. Dava mi za pravdu, ze moje snahy o najdenie spolocnej reci konz. a pravicovych liberalov nie je beznadejna. Len sa musi otupit ostrie hardkondikov typu ... (radsej nemenujem, vsak ty vies koho ).

My vam nebudeme brat vieru a Boha, vy nam neberte slobodu a peniaze.

RE: protestanti a katolicizmus
autor: libertarian
pridané: 15-12-2005 14:55


este doplnam krasnu veticku :
" Benedikt XVI. nás bude viesť k skutočnému, kresťanské hodnoty rešpektujúcemu liberalizmu."
LIBERALIZMU !!! !!
!!!!! !!!!!! !!!!! !!!!

RE: protestanti a katolicizmus
autor: Lahvac
pridané: 15-12-2005 17:27


Pastier bude viest ovecky k idealizmu a k vytvoreniu si vlastneho nazoru na pastierov. Tomu hovorim zabavna predstava...
RE: protestanti a katolicizmus
autor: Lahvac
pridané: 15-12-2005 22:30


Pardon za preklep...individualizmu samozrejme:)
RE: protestanti a katolicizmus
autor: viab
e-mail: ystredd@orangemail.sk
pridané: 19-12-2005 20:57


Nuž, ono je to všetko trochu komplikovanejšie. samotny pojem uspory pracovnych sil - efektivizaciu - vynašiel stredovek - ľudí na prácu bolo málo, a tak museli viac rozmýšľať.
Inak zákaz lichvy nájdeš už v Starom zákone (a nie raz) - čo samozrejme všelijakí puritáni/evanjelici veľmi dobre vedeli, a zvysoka na to kašľali - veď kto by im aj mohol niečo povedať, keď sú inšpirovaní zhora. Tak ďaleko siaha málo ktorá inšpirácia bibliou.:)) takže tak.

Zrusit citenie uplne.
autor: Zolo
pridané: 15-12-2005 15:08


Socialne citenie nie je dobra vec. Lepsi je krst ohnom. Pre vsetky zlozky nasej spolocnosti.

Ocakavam iniciativu od podnikatelov, ktori nebudu vyzadovat "socialne citenie" pokial ide o ich pocity a zaujmy. Napriklad podnikatelom by sa zisiel trening bez priaznivych danovych a pracovnych zakonov. A nech si postavia dialnice sami.

Patrí „sociálne cítenie“ do politiky?
autor: Slavo Danko
e-mail: danko.slavomir@post.sk
pridané: 22-12-2005 19:09


Je to asi najlepsi clanok aky som na Pravom-spektre cital.
RE: Patrí „sociálne cítenie“ do politiky?
autor: Lukas Krivosik
pridané: 03-03-2006 19:41


Diky, ja ho tiez povazujem za dobry clanok. Bol to prvy clanok, ktory som mal zverejneny pred rokom v .tyzdni;-)
Ich gratuliere!
autor: Alexios Komnenos
pridané: 19-04-2006 9:38


Nevedel som, ze sa z pravicovych ...intelektualov stali odbornici aj na praveku spolocnost! Otazka okolnosti a doby vzniku sukromneho vlastnictva je strasne neista, aj ked sa neda upriet nazor tym, ktori ho kladu hlboko do minulosti, povedzme do neolitu. O tom, ako vyzerala paleo- a mezoliticka societa tu mozeme kvakat donekonecna, ale fakticky o nej nic nevieme, len zasnem, ze F. A. Hayek, b.p. o nej vedel viac, ako archeologovia, ci kulturni a ini antropologovia. Hold geniovia sa len tak nerodia.
Panovi Krivosikovi odkazujem, ze ak si praveke spolocenstva (tentoraz myslim na ml. a nesk. d. kamennu, d. bronzovu a zeleznu + dobu rimsku v Europe) predstavuje ako nejake jednotky fungujuce na rodinnom (resp. rodovom) principe, rad by som upozornil na fenomen kmenovej spolocnosti, ktory je rovnako dolezity, pretoze zrejme zastresoval aj nabozensku stranku zivota tychto spolocenstiev.
A mimochodom! Hrozne sa mi paci, ako pravicovi ...intelektuali pouzivaju argumenty ohladom sukromneho vlastnictva v dejinach, absolutne si neuvedomujuc, ze vlastnictvo sa v minulosti chapalo uplne inak ako dnes. Predovsetkym to bolo viacstupnove vlastnictvo, t.j. jeden majetok (napr. pole) patrilo viacerym ludom naraz (cize sedliakovi, zaroven vsak aj institucii, ktora mala nan vrchny narok, ako napr. v stredoveku cirkev), co je evidentny pozostatok chapania vlastnictva v kmenovej spolocnosti. Toto chapanie je v prikrom rozpore s dnes chapanym nedelitelnym a nescudzitelnym vlastnictvom.
Este ohladom slobodneho trhu v dejinach: je naozaj sranda, ze najviac sa darilo obchodnej vymene v takej rimskej risi, ktora mala az hanebny zmysel per stat a statnu organizovanost... Aj ked nepochybujem, ze na tento detail sa tiez myslelo, a ze sa da urcite vysvetlit nejakou tou kuzelnou praviciarskou frazou.
Good-bye Hayek!

RE: Ich gratuliere!
autor: Lukas Krivosik
pridané: 16-05-2006 18:29


"Panovi Krivosikovi odkazujem, ze ak si praveke spolocenstva (tentoraz myslim na ml. a nesk. d. kamennu, d. bronzovu a zeleznu + dobu rimsku v Europe)"

Akosi som nepochopil. Rimania a pravek? Co sa tyka kmena, tak ten je prirodzenym prechodom medzi spolocnostou a spolocenstvom lovcov a zberacov. Nijako to Hayekovu teoriu nenarusa.

"Hrozne sa mi paci, ako pravicovi ...intelektuali pouzivaju argumenty ohladom sukromneho vlastnictva v dejinach, absolutne si neuvedomujuc, ze vlastnictvo sa v minulosti chapalo uplne inak ako dnes."

Opat, neviem celkom, o com hovoris. Koncepcia vlastnictva, ako ju pozname napr. z nasho Obcianskeho zakonnika a z obcianskych zakonnikov vacsiny kontinentalnych krajin vychadza z rimskeho prava. V clanku som o tom pisal.

To, co pises dalej je uplne irelevantne. Zrejme nedokazes rozlisovat medzi vlastnictvom, drzbou a detenciou.

"Este ohladom slobodneho trhu v dejinach: je naozaj sranda, ze najviac sa darilo obchodnej vymene v takej rimskej risi, ktora mala az hanebny zmysel per stat a statnu organizovanost..."

Zda sa mi, ze nevies celkom, o com hovoris. Rimska risa, najma v prvych storociach nasho letopoctu bola vcelku liberalnym imperiom. Jej rozklad nastal ciastocne z dovodu neschopnosti rimskych legii udrziavat moria a obchodne cesty ciste od piratov a lupeznikov a tak jednotlive provincie upadli do autarkie.

Mimochodom, neviem ci vies, ale Rimania napr. prenajimali bane na striebro sukromnym podnikatelom. Podobne mnohe dalsie veci. Takze az take zle to s Rimanmi nebolo. Samozrejme, nehovorim o faze, kedy uz risa bola v upadku.

Pridať nový príspevok

 

Upozornenie

Príspevky v diskusii k článku sú osobnými názormi jednotlivých čitateľov. Redakcia Pravého Spektra za ich obsah nenesie žiadnu zodpovednosť.

Diskusné príspevky, ktoré sú v rozpore so zákonom budú odstránené.

O problematických príspevkoch nám môžete dať vedieť e-mailom na adresu redakcie.

Copyright © 2001-2017 Pravé Spektrum, občianske združenie
Stránka používa redakčný a publikačný systém Metafox od Platon Group
Webdizajn: amneziak