ISSN 1335-8715

24-09-2005   Martin Pener   Komentáre   verzia pre tlač

110. rokov mestskej hromadnej dopravy v Bratislave

110. rokov mestskej hromadnej dopravy je na ani nie polmiliónové európske mesto veľmi dobré „skóre“. Dobré skóre, pokiaľ zoberieme za kritérium zavedenie mestskej elektrickej dráhy. Avšak nie iba elektrinou bola, je a bude mestská hromadná doprava živá... Čo robiť s katastrofálnou dopravnou situáciou v Bratislave?

Pridať nový príspevok

Otázka do diskusie
autor: vik
e-mail: wic-casar@stonline.sk
pridané: 24-09-2005 23:18


Ako sa financovala MHD koncom 19 storočia?
Martin
autor: Dewey
pridané: 25-09-2005 9:46


Zaujimavy clanok, konecne nieco ine ako sirenie zlce.

"Hoci môj názor bude možno zaváňať netrhovým a ľavicovým prístupom"

Zda sa ze, to nalepkovanie je ucinne. Preco by si sa mal nechat odradit od praktickeho pohladu z obavy, ze ti prischne nalepka? Mozem Ta ubezpecit, ze verejna infrastruktura a jej financovanie sa riesilo uz v 18 a 19 stom storoci ale nie som si vedomy, ze by nejaky ctihodny liberal obhajoval privatizaciu. Som si vsak vedomy, ze volali po tom, co ty, po transparetnosti.

RE: Martin
autor: Lukas Krivosik
pridané: 25-09-2005 17:02


"Mozem Ta ubezpecit, ze verejna infrastruktura a jej financovanie sa riesilo uz v 18 a 19 stom storoci ale nie som si vedomy, ze by nejaky ctihodny liberal obhajoval privatizaciu."

Dewey, ja uz normalne zasnem? A co obhajovali v 19. storoci liberali, znarodnovanie?

Velmi vela "verejnych" sluzieb v 19. storoci zabezpecoval trh a nie stat. Aj zeleznicna doprava bola casto organizovana sukromnymi spolocnostami. Nemam nic proti tomu, aby MHD v Blave bola platena z verejnych penazi, ale neprepisuj tu prosim ta historiu.

Je pikantne, aj vzhladom na dnesne spory okolo dostavby SND, ze za 1. CSR fungovalo Slovenske narodne divadlo ako sukromna komercna firma. A tak by som mohol pokracovat aj s dalsimi "verejnymi" statkami.

RE: Martin
autor: tato
pridané: 25-09-2005 20:43


Veru , aj na Slovensku boli privatne zeleznice az do I. CSR .
RE: Martin
autor: vik
e-mail: wic-casar@stonline.sk
pridané: 25-09-2005 21:25


A MHD bola aká?
RE: Martin
autor: vik
e-mail: wic-casar@stonline.sk
pridané: 25-09-2005 21:25


A MHD bola aká?
RE: Martin
autor: Modra je dobra
pridané: 26-09-2005 12:45


Zeleznice uz znarodnil Ferenc Jozka lebo chaos na nich ohrozoval rozvoj mocnarstva
RE: Martin
autor: tato
pridané: 26-09-2005 17:58


Skusim si to zistit presne , ale pokial viem po vzniku I. CSR boli zostatnene vsetky privatne zeleznice na Slovensku . Neviem , ako to bolo s MHD alebo inou dopravou , ale predpokladam jej podobny osud .
RE: Martin
autor: Dewey
pridané: 26-09-2005 14:14


"Dewey, ja uz normalne zasnem? A co obhajovali v 19. storoci liberali, znarodnovanie?"

Nie, znarodnenie neobhajovali a ani privatizaciu. Obhajovali transparetne financovanie(verejnych stavieb ako mosty a cesty).

"Velmi vela "verejnych" sluzieb v 19. storoci zabezpecoval trh a nie stat"

Bavime sa o doprave resp. infrastrukture. Zabezpecovat v zmysle prevadzkovat nie je problem, zabezpecovat v zmysle vlastnit v tomto pripade problem je. Pozri sa hoci do Smitha, ked sme uz pritom. Historiu sa tu snazi prepisovat skor niekto iny.

"Je pikantne, aj vzhladom na dnesne spory okolo dostavby SND, ze za 1. CSR fungovalo Slovenske narodne divadlo ako sukromna komercna firma. A tak by som mohol pokracovat aj s dalsimi "verejnymi" statkami."
Naco to sem podsuvas? Vies aky mam nazor na subvencovanie tzv. kultury? Predpokladam, ze ani netusis. O tomto rec nebola.

odpoved pre Vika
autor: Penďo
e-mail: martin.pener@prave-spektrum.sk
pridané: 26-09-2005 13:14


Priznam sa ze neviem ako to bolo hned pri vzniku MHD v Bratislave, ale na www.imhd.sk sa mozno docitat, ze...

...v júni 1898 Účastinárska spoločnosť pre električné a dopravné podniky Budapešť založila spoločnosť Pozsony városi villamos vasút (PVVV) s účastinnou istinou (základným imaním) 1 460 000 korún, ktorá prevzala do svojho spravovania Bratislavskú mestskú elektrickú železnicu (BMEŽ). Nový kapitál dával možnosť väčšieho rozvoja podniku.

RE: odpoved pre Vika
autor: vik
e-mail: wic-casar@stonline.sk
pridané: 26-09-2005 23:11


Chápem dobre účastinársku spol. ako akciovku?
Amici na koni?
autor: Zolo
pridané: 26-09-2005 14:27


V americkej anglictine znamena "tramway" lanovku. Elektricku volaju prozaicky "streetcar" - ulicne vozidlo. V Madarcine je electricka doslovne elektickou - villanyos.

Pytam sa autora... bombardovali Americania Apolku kvoli vyhlaseniu vojny (otaznemu podla viacerych zdrojov), alebo kvoli dolezitosti pre Hitlerovu vojensku masineriu? Ta zabludena bomba by potom skoncila v mastali?

RE: Amici na koni?
autor: vik
e-mail: wic-casar@stonline.sk
pridané: 26-09-2005 23:08


"Pytam sa autora... bombardovali Americania Apolku kvoli vyhlaseniu vojny (otaznemu podla viacerych zdrojov), alebo kvoli dolezitosti pre Hitlerovu vojensku masineriu? Ta zabludena bomba by potom skoncila v mastali?"

Ako sme sa pýtavali počas pubertálnych rokov: "Ty na čom fičíš?"

co je zle na mhd v bratislave?
autor: andrej
pridané: 26-09-2005 17:46


Vobec nerozumiem, co je na bratislavskej hromadnej doprave katastroficke. Chodim nou kazdy den a vsade a nevidim asi ziaden vyraznejsi problem. Autobusy chodia presne (meskanie 5 minut ma prekvapuje, pricom napriklad v Milane je prevapenie ak autobus meska menej), da sa nou dostat na vecsinu miest, kam clovek potrebuje a okrem niektorych liniek (ako 31 a 39) nebyva ani prilis plna. Maximalne tak intervaly niektorcyh autobusov, co su ale linky ktorymi nikto nechodi a jednoducho si staci poziret kedy autobus pojde dopredu.
pre Vika aj Zola
autor: Penďo
e-mail: martin.pener@prave-spektrum.sk
pridané: 27-09-2005 15:24


Najprv pre Vika: ano ucastinarska spolocnost je akciovka. Mimochodom "akciovka" bol i daky vydavatelsky spolok (zabudol som nazov) naviazany na Maticu slovensku v 19.storoci. Takze ked po rakusko-madarskom vzrovnani a naslednej madarizacii zrusili "obcianske zdruzenie" - Maticu, tu sukromnu firmu museli nechat na pokoji.

Pre Zola: samozrejme ze Apolka bol vojensky ciel, objekt ktory dodaval paliva, oleje a neviem co este pre nemecke ozbrojene sily. Depo malo tu smolu ze bolo v smere naletovej trasy bombarderov. Americania pri tej prilezitosti tiez trafili Slovenske narodne muzeum a este daku (vtedajsiu) vladnu budovu...niektore z ministerstiev. Dodnes opatrujem fotky mojho deda, ktory po skonceni naletu vybehol do mesta s fotoaparatom.

Ak este mozem vojnovu historku: v SNP sme mali zufalo malo modernych lietadiel. To preto lebo aj ked slovenski generali v r.1944 tusili ze budu mat pre moderne nemecke stihacky v nasej vyzbroji vyuzitie, rozhodli sa aspon raz sa vyhoviet prostestom Nemcov (ze sme necinni) a poslali nasich proti americkemu bombardovaciemu zvazu co letel cez Slovensko. Nuz a americke stihacky tie nase rozprasili...

RE: pre Vika aj Zola
autor: Zolo
pridané: 27-09-2005 17:27


Nielen stihacky nestacili na americku letecku superioritu, ale ani protiletecke delostrelectvo nestacilo na rychle americke lietadla. V tom case uz kazdy vedel, kto vyhra vojnu. Dokonca i vlada.

Clanok prezentuje bombardovanie Apolky asi takto... sedi si general americkeho letectva za stolom a vybera ciele na bombardovanie. Vybera vojenske, ekonomicke a ine ciele. Zrazu mu niekto podstrci pod nos papier s poznamkou, ze Slovensko vyhlasilo Amerike vojnu. Velmi sa nad tym rozhorci. Ihned zacne cumiet na mapu Slovenska. Hlada ciele podla abecedy. Tak sa rozhodne pre Apolku.

re: Zolo
autor: Pendo
e-mail: martin.pener@prave-spektrum.sk
pridané: 28-09-2005 11:58


Kdeze nic take som nechcel, ved mozno si si vsimol ze sa vo svojich clankoch neraz uchlujem k ironii.
P.

re: Zolo
autor: Zolo
pridané: 28-09-2005 17:02


Moja chyba. Ironiu som nepostrehol.

Pridať nový príspevok

 

Upozornenie

Príspevky v diskusii k článku sú osobnými názormi jednotlivých čitateľov. Redakcia Pravého Spektra za ich obsah nenesie žiadnu zodpovednosť.

Diskusné príspevky, ktoré sú v rozpore so zákonom budú odstránené.

O problematických príspevkoch nám môžete dať vedieť e-mailom na adresu redakcie.

Copyright © 2001-2017 Pravé Spektrum, občianske združenie
Stránka používa redakčný a publikačný systém Metafox od Platon Group
Webdizajn: amneziak