ISSN 1335-8715

24-06-2005   Jozef Filko   Rôzne   verzia pre tlač

Z druhého brehu alebo ako som utrpel cultural shock

Drahí priatelia konzervatívci, liberáli, pravičiari, ľavičiari, socialisti, národniari, humanisti a ostatní nezávislí. Toto leto by som vám rád priniesol pár riadkov (ako hovorí kanadský Slovák Peter Breiner) z druhého brehu. Práve, keď píšem prvé riadky, sedím v lietadle na linke Praha – Brusel.

Pridať nový príspevok

USA
autor: Jano
e-mail: jano@whoever.com
pridané: 25-06-2005 5:43


Nazdar ludia,
vau - mal som v plane napisat cosi podobne, ale ako vidim, zase raz som zaspal :) Moja aktualna pozicia je Cincinnati, Ohio.

Teda moje komentare: Delta podava celkom fajn jedlo, ale v lietadle je hrozna kosaaaaa. Nemohol som kvoli tomu spat. Auta tu maju fakt vymakane - make no mistake about that. Koncentracia tlstochov je trochu mensia ako som ocakaval, aj ked v Ugande ich je asi o cosi menej.

Cultural shock sa u mna nekonal, v podstate to tu je take, ake som cakal. Aj ked lepsie raz vidiet ako 1ookrat pocut.

Myslim, ze v Ohiu refilly nie su zadarmo. Kazdopadne, v Kentucky, ktore je hned za riekou, su nizsie dane, ktore sa okrem ineho pricinili o zlacnenie miestneho chlastu, ktory tam z pochopitelnych pricin zaplna na pultoch polovicu vykladneho priestoru.

Auto je tu dost prakticka vec, a na moje prekvapenie, rychlost sa tu dodrziava asi tak ako u nas.

Robota je drsna, pokial ale prepocitam plat na SKK, je to tak 2-3krat viac, nez co by som ocakaval ako nastupny plat absolventa vysokej skoly... Takze v pohode.

Nezvykne tu prsat, obcas sa tu prezenie tornado.

Patriotizmus citit na kazdom kroku - vlajky, pamatniky, vacsina aut ma nalepku "support our troops." Z kazdeho baraku kdesi ciha vlajka. Fakt, si predstavte, ze by to niekto spravil u nas (ak by zrovna neboli MS v hokeji, asi by posobil skor ako nacko).

American English je celkom cool, tolko otrepane anglicke nadavky pri nej dostavaju ten spravny drive. Iste problemy mi cini fakt, ze je tu vhodnejsie nadavat po slovensky.

A mal som tu cest prejst autom cernossku stvrt. Fakt peklo - ako z filmu (keby mi vysadil motor, tak neviem). Tam asi Busha moc nevolili. Inak vacsinou su tu republikani (co ostatne tesne a rozhodujuco potvrdili aj volby).

S pozdravom,
Jano.

RE: USA
autor: Firstborn
e-mail: www.isloboda.sk
pridané: 25-06-2005 23:09


Ake prostim ta otrepane anglicke nadavky maju v US English ten spravny drive?!? To si ma teda, vyhlaseneho britofila, tuze oflaskol.
Si niekedy kukni cerveneho trpajzlika alebo nejaky sketch Montyho Pythona, a potom vyskakuj, tajtrlik jeden ;-)
Britska schopnosti plodit nadavky a opovrslova je priam legendarna. Pre sofistikovane urazky ktorym nikto neporozumie sa zauc s Yes, Minister a Yes, Prime minister.

A snad este lepsie nez ENG original su ceske preklady, ale to je na dlhu debatu plnu hihnaveho precvicovania branice.

SMEG
autor: jednokto
pridané: 14-07-2005 14:39


Red Dwarf rules... Kryton, Lister, Cat a ten stvrty co si nespomeniem to meno su vyborni. SMEG!!!

co sa tyka vybornej sondy do duse riadneho texaskeo rednecka, tak odporucam kresleny komedialny serial King of the Hill od Mikea Judgea, tvorcu Beavis & Butthead. pekne si dobera trochu zakomplexovaneho, naivneho, malomestsky neohrabaneho ale v srdci dobreho texaskeho tlka s jeho rodinkou

hrúbka
autor: Jano
pridané: 25-06-2005 7:23


Hneď v prvom slove taká obrovská pravopisná chyba... no neviem...
GRAMATIKA
autor: Firstborn
webstránka: http://www.isloboda.sk
pridané: 25-06-2005 10:22


...že vo všeobecnosti sú Američania veľmi prívetivý, priateľský, väčšinou usmiaty
...Sú zvedavý na vašu krajinu,
A hlavne sú zvedavý odkiaľ to som.

Chlapci skuste si najať korektorku, možno by sa vám šikla, takéto brutálne hrubky vypovedajú o vašom vzdelaní.
Alebo sa mýlim, zase?

RE: GRAMATIKA
autor: Miso
pridané: 25-06-2005 10:59


Mas peknu web-stranku ;-)
RE: GRAMATIKA
autor: Firstborn
pridané: 25-06-2005 15:27


kus furt
RE: GRAMATIKA
autor: Miso
pridané: 25-06-2005 21:41


Preco si si ju odtial dal prec? Mne sa Tvoja stranka paci, grafika aj obsah. Nie je najmensi dovod sa za nu hanbit.

Inak sa chcem opytat, ci je to politicky korektne od zaciatku rozpravat len o korektorke. Nebolo by korektnejsie pisat korektor/korektorka?

RE: GRAMATIKA
autor: Firstborn
e-mail: www.isloboda.sk
pridané: 25-06-2005 22:55


Co ako som si mal dat prec? Tu webstranku? Heh, no, uz je spat. ;-) A plna skveleho citania.
Politicky korektne to s najvacsou pravdepodobnostou nie je, tfuj tfuj, mor a cholera na mna.
Ako ja hovorim, life is a bitch. Zvykajte si ;-)
A ked je take krasne byt politicky nekorektny, tomu sa proste neda odolat.

A ať mi roba fúsy utrhá esli se mejlim.
Já se zatim budu nakřáple pochechtávat.

RE: GRAMATIKA
autor: Lukas Krivosik
pridané: 25-06-2005 11:19


Viem, viem, uz sa na tej korektorke pracuje.
Nic proti
autor: PeterS
pridané: 27-06-2005 1:25


dobre naladenym americanom, vsetcia sme ludia taki i onaki, ale ked sme uz pri tej emerike, co hovorite na to, ze poziarnik William Rodriguez osetroval v zakladni severnej veze WTC popaleneho Felipe Davida niekolko sekund pred tym, ako do budovy vrazilo lietadlo? Pan David bol popaleny z explozii vybusnin, na zaklade ktorych nakoniec budova spadla. Sucasne to videlo 14 ludi.
http://www.arcticbeacon.com/articles/article/1518131/28031.ht...
Nemyslim, ze za dnesnej prezidentury sa pravda vyjavi, ale bude dobre si to pametat, mozno vnucata raz pridu s pravou verziou udalosti, tak aby sme neboli zaskoceni.

RE: Nic proti
autor: tato
pridané: 27-06-2005 18:06


No a zabudol si na to ze tie lietadla havarovali vdaka tomu , ze niekto poslal sms co sa v slusnej spolocnosti nerobi .
otazka PetroviS
autor: Lukas Krivosik
pridané: 27-06-2005 20:59


Peter, mam na teba otazku. Ty ako taky zdravy paranoik a konspiracny teoretik - poznas Emila Palesa a jeho angelologiu dejin? Ak ano, napis prosim ta, co si o tom myslis. Rad by som sa o tom cloveku dozvedel viac a chcem aj informacie z tvojej strany.
RE: otazka PetroviS
autor: PeterS
pridané: 05-07-2005 18:31


Bohuzial, neviem, kto to je.
Totizto, nie som zamerany na paranoju a ani na konspiracie, dokonca, citavam vyslovene knihy vyvracajuce konspiracie. Z tam vymenovanych konspiracii som nenesiel jedinu, ktorej by som holdoval.
Kazdopadne som skor za fakty a pravdu. Neviem ci to je nejaka dusevna chyba, ale ked sa pozries na strom a je suchy, tak je pre mna suchy. A nie plny ovocia, len preto, ze to napr. tvrdi CNN, alebo sused. Dufam, ze clovek ma pravo verit vlastnym zmyslom. A ked sa pozriem na foto z pentagonu a pred nim je neporuseny travnik bez lietadla, tak tam proste to lietadlo nenarazilo. Neviem sa tak zmanipulovat, aby som tam videl nieco, co tam nie je. A rozhodne nebudem tvrdit ze tam je, len preto, ze to povedali na CNN a sucasne sa na tu fotku nepozriem.
Je v tom nieco nespravne? Otazka pre teba.

RE: Nic proti
autor: Miso
pridané: 27-06-2005 23:54


"z explozii vybusnin, na zaklade ktorych nakoniec budova spadla."
Ako to vies s takou istotou?

"..tak aby sme neboli zaskoceni."
Neboj sa, svoje kolieska si olejujem vcelku pravidelne.

Re Re Re a este Re
autor: Jozef Filko
pridané: 28-06-2005 1:06


Ospravedlnujem sa za gram-chyby, nechcem sa vyhovarat, ale clanky pisem po nociach, zaspavam nad kamosovym notebookom, makam od svitu do mrku, takze nemam moc casu po sebe poupratovat a tak. Okrem toho tu sa slov. korektor do PC hlada dost tazko, nehovoriac o tom, ze som rad ze pisem so slov. diakritikou. Online som tak 15 minut za tyzden, takze si skuste predstavit odpisat tak na 10 mailov a este aj dake clanky niekam posielat. Este raz pardon, pokusim sa zlepsit.
Amerika je fajn, ale jasne ze ma aj zaporne stranky (a kopec), chystam si aj o tom clanok. Je tu plno zaujimavych tem o ktorych sa da pisat, len kedy (kua kedy to mam stihnut - poz.autora). Mozno bude jeden obzvlast zaujimavy, ale nebudem zatial prezradzat.
Inak neda mi nepochvalit sa, vcera (t.j. nedela) som bol na Cocoa beach cca 70 mil juho-vychodne od Orlanda, je odtial krasny vyhlad na Kennedyho vesmirne centrum a plaz fantasticka (nehovoriac o vlnach). Ako spravny nasinec som si namiesto spomienky, odniesol mensi upal a spaleny ksicht. Skoda ze sa sem neda prilepit foto (plaze).
Zelam prijemne leto a utekam stahovat nove clanky PS.
jozef
P.S. K tym konspiraciam o bombach a tak
Ako strojarsky inzinier cakatel by som mal zopar poznamok co sa tyka technickeho chrakteru, ale to by bolo na dlho. Jednoducho len dve poznamky, ak tam nejaky hasic niekoho osetroval, odkial to dnes vedia, ked tam vsetci zahynuli. Za druhe, teplota horenia leteckeho kerozinu je daleko vyssia ako je teplota tavenia beznej oceli. Ak by aj pouzili nejaku naozaj nabuchanu, ako hovorime legovanu ocel, a este by ju aj pokryli nehorlavou izolaciou (nehorlava je len do istej teploty), tak aj tak by to padlo, len neskor (rozdiel by boli minuty) atd. dalej to uz nebudem rozoberat.
Dnes som sa bavil s mojim americkym priatelom a prave sme sa bavili na tychto konspiraciach. A prisli sme na to, ze za vsetkym je CINA!!! Aj by som to tu rozobral, ale cas ma tlaci, tak to necham na inokedy. Vsetko to mam len z overenych zdrojov.
-that's all-
a neda mi na zaver: "god bless you"

RE: Re Re Re a este Re
autor: Firstborn
pridané: 28-06-2005 11:56


ako preco tu vlastne ten Peters stale pastuje svoje konspiracne kecy? Neviem ako vy ale ja uz toho zacinam mat plne...tie...ved viete co

radsej nech sa angazuje v konspiracnych teoriach na tej fajnej neonazi stranke www.pozorovatel.net ci aka to bola, tam ho mozno budu jeho bratkovia pocuvat. A on tam najde spustu peknych a zarucenych informacii.

RE: Re Re Re a este Re
autor: PeterS
pridané: 05-07-2005 18:23


Ja som sa slusne spytal na zaujimavu spravu. Co je na tom konspirativne?
pozorovatel je neonaci? Hm, mas to dobre pomotane.
Inak, spytal som sa nieco po dlhej dobe, pravdupovediac, toto tu je na mna prislis xenofobne, utopisticke a plne nenavisti voci ludom. V poslednej dobe mi uz naskakovali zimomriavky, takze sorry, nemusim.

Zolo
autor: Zolo
pridané: 28-06-2005 15:26


Un-sweetened barbecue, Sir!
prevapenie
autor: tomocici
e-mail: tomocici@centrum.sk
webstránka: http://www.strana-smer.sk
pridané: 28-06-2005 17:37


Totalne ma prekvapilo, ze to tu neokupujú nejakí prihamaní antiamíci, okrem toho Ericha von Dänichena a jeho bômb. Som pysny na Slovensko. Konecne jeden server, o ktorom este nevedia
RE: prevapenie
autor: Firstborn
webstránka: http://pavelkohout.blogspot.com
pridané: 29-06-2005 11:12


My sme, ( alebo dobre, aby som nevyzeral ako egocentricky narcis s nafuknutym egom ) oni su tu totiz sami INTELEKTUALI! To si dovol. Preto sa tu nastastie nevyskytuju druhy typu antiamericanus vulgaris a pod.
Ak ked sem-tam snahy su. Toto je taky ostrovcek na ktorom ziju endemity. A sem-tam aj dinosaury a najdes tu aj fosilie a vykopavky.
Ale nie, to bola len taka chaba kvazi-ustipacna poznamka. ;-)
My sa tu oddavame vyhradne plodnej scholastike.

ehm
autor: killroy
pridané: 30-06-2005 1:04


Mno... na prvy raz je v USA vsetko super, lebo je to ine. Som keen na ten dalsi clanok kde vidi autor nedostatky tej uzasnej spolocnosti. Vsetci sa usmievaju, fast food je super vec,....tiez mi neda pridat usmev :) ahojte
RE: ehm
autor: Ondrej
webstránka: http://nepto.sk/
pridané: 06-07-2005 11:41


Ak mozes, rozpis sa o tych nedostatkoch... zaujimaju ma... aby som bol pripraveny :-)
Suhlas
autor: Ondrej
webstránka: http://nepto.sk/
pridané: 06-07-2005 11:41


Clanok som si precital az s odstupom casu a so vsetkym suhlasim. Sam by som to nenapisal inak, az nato, ze ja som pocas svojej navstevy Arizony moc casu na pisanie nemal.

Castokrat hovorim, ze v USA ziju ludia ako u nas a napriek tomu je tam zivot taky odlisny. Take rovnake a take rozdielne zaroven ;-)

Pekny zivy opis
autor: Drahusa
e-mail: d.kovarova@qsi.sk
pridané: 22-09-2005 22:14


Pacil sa mi Tvoj clanok, v ktorom si velmi zivo a zaujimavo opisal svoje prve dni v Amerike. Uz sa tesim na dalsie.
Pekny pobyt oversees a enjoy your time. God bless you!
Drahusa

Pridať nový príspevok

 

Upozornenie

Príspevky v diskusii k článku sú osobnými názormi jednotlivých čitateľov. Redakcia Pravého Spektra za ich obsah nenesie žiadnu zodpovednosť.

Diskusné príspevky, ktoré sú v rozpore so zákonom budú odstránené.

O problematických príspevkoch nám môžete dať vedieť e-mailom na adresu redakcie.

Copyright © 2001-2024 Pravé Spektrum, občianske združenie
Stránka používa redakčný a publikačný systém Metafox od Platon Group