ISSN 1335-8715

02-01-2005   Lukáš Krivošík   Slobodný trh   verzia pre tlač

Odštátnenie školstva II. Pohľad podnikateľa

Robert Kiyosaki nie je ani politik, ani ekonóm, ani libertarián. Je podnikateľ a investor, ktorý učí iných ľudí úspešne podnikať. Napriek tomu jeho kritika moderného školského systému vyúsťuje presne tým smerom, kam mieria aj argumenty Matúša Pošvanca.

Pridať nový príspevok

Statne skoly?
autor: Zolo
pridané: 02-01-2005 22:55


Zakladne skolstvo v USA nie je statne... je miestne. Kazda dedina ma svoj skolsky system. Je to samostatna jednotka, ktoru riadi skolsky vybor voleny z danovnikov. Ako pracuje tento skolsky vybor rozhodne, o uspechu deti, kvantitativne merany percentom, ktore sa dostane na vysoku skolu. Este dolezitejsie je, ze kvalita skolskeho systemu je priamo viazana na cenu nehnutelnosti v dedine a s tym suvisiaciou najvacsou castou bohatstva obcanov. Rodicia v tomto systeme maju vyssiu motivaciu uspechu, ako keby platili skolne sukromnej skole.

Skolske systemy sa vedu ako sukromne organizacie, i ked neziskove. Existuju aj sukromne skoly, ale tie neprevysuju kvalitou skoly verejne. Asi odstatnenie nepomaha.

RE: Statne skoly?
autor: Lukas Krivosik
pridané: 03-01-2005 16:48


To je typicky nazor socialistu: "Ved trh je vsade okolo nas, takze je logicke, ze chyba je v trhu a nie v state". Samozrejme, nie je to len inak, je to celkom opacne. Za to, co je na americkom skolstve zle nie su zodpovedne tie liberalne prvky v nom, ale prave tie etatisticke.

To, ci skoly su sucastou statnej spravy alebo samospravy je jedno. Podstatne je, ze verejna moc urcuje co ucit a ako to ucit. Nie je ziadne prisposobenie sa potrebam ziaka. Naopak, prisposobovat sa ma zakaznik. V tomto systeme su aj sukromne skoly znevyhodnene, pretoze tiez musia splnat standardy.

Mimochodom, Zolo, ak si myslis, ze americke verejne skolstvo netrpi vaznymi problemami, tak snivas.

RE: Statne skoly?
autor: Zolo
pridané: 04-01-2005 17:36


Preco je vlastnictvo skoly rodicmi menej liberalne, ako vlastnictvo skoly tretou osobou? A konzumenti (rodicia/studenti) musia drzat hubu?

V USA existuju aj sukromne skoly. Povacsine viazane na cirkev. Teda, ako spotrebitel platis skolne a za to ocakavas sluzby. Riziko je, ze Tvoje dieta bude sproste. V miestne kontrolovanej (vlastnenej) skole je dalsie riziko. To riziko je, ze kvoli zlej povesti skolskeho systemu tvoj dom moze stratit na hodnote. Financna motivacia je preto vyssia tam, kde rodicia "vlastnia" skolu, ako kde vlastni skolu tretia osoba.

Skolne ustrizky (vouchers) vela na situacii nemenia. Akurat umoznuju mestu namiesto poskytovania studia financovat studium studenta v inej sukromnej ci miestnej skole. Rodic dostane cast dani, a je na svojom. Mnohi to vyuzivaju.

Otazkou zostava, co ucit. Ake su osnovy? Patdesiat statov predpisuje urcite minimum kvality sluzieb. Tak ako predpisuje, kolko gramov spiny moze obsahovat kilo cukru.

To povazujem za rozumne. Definovat minimum skolskych dni, koordinovat prazdniny s verejnymi sviatkami atd. je prijatelne. Takisto povazujem za prijatelne, ze deti musia byt oboznamene s Darwinovou teoriou, i ked jej nemusia verit.

Lukas
autor: Dewey
pridané: 03-01-2005 17:04


“Moderný školský systém je v nás tak hlboko zažratý, že sme si zvykli pozerať sa na ľudí okolo nás ako na úspešných a neúspešných. Zo školy sme zvyknutí na dobrých a zlých, múdrych a hlúpych spolužiakov. Pritom žiadny žiak nepotrebuje byť zlý, žiadne dieťa nie je hlúpe. Každé malé dieťa je potenciálnym géniom a nie je to len fráza. Je Kiyosakiho hlbokým presvedčením, že Boh dal každému do vienka talent a potenciál, ktorý je možné fantasticky rozvinúť. “
A kedze kazdy je genius, ten komu sa nepodari byt rich alebo sa mu to nechce podarit, je looser, odpad. A cim budeme merat uspech?
“A bohatý, šťastný človek.”
Zrejme nemal na mysli dusevne bohatstvo…
“Dôvod, prečo väčšina ľudí v sebe ututlá alebo ani neobjaví talent, vložený do daru Stvoriteľom je, že ich po ceste životom pokazí okolie a najmä škola.“
S tym sa da suhlasit. Ale pan Kiyosaki zrejme podcenuje zaber socializacie, ktoru spostredokova vzdelavaci system.
„nikdy s teba nič nebude; to nedokážeš; pozri na susedovho syna, ten je oveľa šikovnejší ako ty; si neschopná nula; atď.“
Ale pozname aj opacne pripady. Vyvoleny na uspech zisti, ze ma inu predstavu o zivote alebo jednoducho na to nema, aby hral prvu ligu v tom, co je povazovane za uspech. Sklamanie, rodinka trieska dverami, castuje svojho potomka nadavkami o zmarenom talente, o investiciach do jeho vzdelania…
“Oni všetci v nás zabíjajú sebavedomie a inštinkt malého dieťaťa, ktoré znovu a znovu vstáva, až sa napokon naučí chodiť.”
Cim chce povedat zrejme, ze kazdy sa ma stat zralokom, ktory sa ma inym splhat hlava nehlava po chrbotoch. Ale ano, kazdy ma inde postavene zabrany, ma ine hodnoty - aj menej nadany clovek sa dokaze presadit, ak zabudne na akekolvek hodnoty pred clovekom, ktory je viazani tymi hodnotami.(samozrejme nefunguje to tak ciernobielo ale toto je podstatny prvok)
Sotva bude uspesnejsi niekto kto nie je ochotny na pracovnom obediku nechat na stole okrem zaplateneho uctu nejaku tu obalku, pripadne slubi proviziu, nech pan v institucii presadi spravnu firmu, mozno pojde za cudzie naklady este aj na dovolenku, pripadne sa niekde bude mat moznost dobre ozrat. Kazdy je genius na to, aby zistil, ze takto to ide lahko, ale nie kazdy je genius aby to dokazal aj bez toho. A o slovensku za poslednych 15 rokov to plati dvojnasobne.
Clovek ktory bude makat 12 hodin sotva pride o flek pred inym, co sa po 10tich ponahla za rodinou, teda aspon ked im veli spravny kapitalista, ved dalsi s upspechom na nose ochotny makat 12,5 caka na trhu prace.

“Looseri sa boja opäť postaviť v strachu, že by mohli neskôr opäť spadnúť.“
Looseri, veru, vsetci ti, ktori odmietaju sutaz s pravidlami, ktore nahravaju tym, ktori su ochotni kazdoddene obetovavat viac a viac z ludskosti, MORALKU VYMIENAT ZA USPECH a SVOJ USPECH NASLEDNE VYDAVAT ZA MORALKU. O Ta looza, ktora nenaberie odvahu zacat podnikat a hazardovat so zivotnym minimum svojich blizkych. Looza, ktora nie je vynimocne genialna ani vynimocne amoralna aby sa presadila. O vymielac mozgov Kiyosaki. Zrejeme sa ma velmi rad, ked svoj cinicky business chape ako uspech.
“Takže známi a rodina v nás úspešne zabíjajú odvahu využiť svoj talent, no je to až školský systém, ktorý zabíja samotného génia v nás.”
Samozrejme. Rodina, ktora ordinuje v sukromnom case spevokol v nedalekom kostole a zakazuje gytaru v nedalekej institucii, to je spasenie a zachrana pred uslapanou individualitou dietata. Skola, ktora neberie priestor pre mimoskolske activity a ktora je urcena na rozvijanie zakladneho vzdelavania a zrucnosti, ktore si vyzaduje do velkej miery spolocensky system, ktore dieta potrebuje aby sa dalej vo vztahu ku svojej jedinecnej osobnosti mohlo slobodne rozvijat to je automaticky nepriatel cislo jeden. Vymyvac mozgov Kiyosaki to je naopak spasitel.
„Čo je prvá vec, ktorú hľadáte po skončení školy? No predsa zamestnanie!“
Jasne, utekajme do banky, nech nam okrem uveru na byt daju nejake tie chcechtaky, ktore nam nedoprial rich otecko na podnikanie, a nefinancny capital ktory dobry tata tiez vie zabezpecit sa tiez znenazdajky zjavi.
“Žiaci, ktorí sa učia napr. cez praktickú činnosť, teda tým, že niečo robia, sú označovaní za hyperaktívnych a dostávajú lieky. Je to veľký problém najmä amerického školstva.”
Veru, bolo by treba otvorit socialistu Deweya, co on hovori k tejto teme. Ale fuj! Neslobodno!
“V tomto systéme je hlavným znakom neosobnosť. Systém, ktorý tlačí vysvedčenia a diplomy musí splniť kvótu, nemá čas venovať sa potrebám každého jedného svojho zákazníka.”
Samozrejme beziaci pas, pegagog robot, rodic dement, riaditel byrokrat, ostatni rodicia poslusni tupci…
“Vzdelanie je tovar!“
Prestante s tymito stupidnostami. Vzdelavanie je sluzba. A z tohoto faktu nic automaticky nevypliva.
“Verejný vzdelávací systém je stále nákladnejší, no ním poskytované vzdelanie má stále nižšiu kvalitu.” “vyniká celkom kvalitné školstvo cirkevné a tiež najrôznejšie súkromné školy.”
O financne nenakladne cirkevne skolstvo, ktore v porovnani s verejnym topi v prachoch, vyborne ocenovani pedagogovia, ktori si idu dusu zodrat a obcas si pospominaju na deti a vychovu pred par rokmi, na to aky je problem zdrave studijne prostredie u deti, ktrych vychove sa rodicia venuju ovela menej ako v minulosti a kde si ani zdaleka nemozu dovolit vytvarat natlak na deti ako sa to toleruje na cirkevnych skolach panom tiez autoritam. Sluzba? U nas je vacsina ucitelov sluzobnickami, ked ma rodic pocit, ze jeho dietatu bolo nepravom ukrivdene, tak uteka so zatatou pestou do skoly. Aj taketo skoly su a ta neucta pedagogov, z ktorych mnohi zapasia medzi mlynskymi kamenmi, medzi mnohymi rozmaznanymi a casto agresivnymi detmi, zanedbanymi a snahou nieco ich naucit co koniec koncov rodicia ocakavaju zvacsa alebo aspon naucit tych, ktore maju zaujem. Zaujem o latku zacina tam, kde milacik dostane zlu znamku. Na vine je ucitel, osnovy a az potom to, ze jeho dieta sa poflakovalo do vecera povonku. Ale pan katechet, to je autorita, tam drzi rodic zvacsa hubu a krok. Mozno im rich tatko vtlka do hlavy ze peniaze su uspech, ze 7 rocne decko potrebuje mobil a notebook a malovacky v skole, aby sa mohlo rozvijat, ze jeho Daddy ma Touarega a to je nieco, a ten ktoreho Daddy ma priemernu hodnicku je looser nehovoriac o tych, co nemaju ani staru skodu. A co je riesenim, separovanie vlastnych deti od sveta? Vychova doma? Elminovat dieta od malovaciek, mobilov a notebookov, aby vyrastalo ako uplny looser, lebo Vy to sice dietatu vysvetlite, ale ked zavrie dvere zvacsa citi nieco ine ako by ste chceli….robenie kompromisov? Alebo ich poslat na vychovu panovi Sokolovi? A co sukromne gymple ktore odfiltruju najnadanejsie deti a napriek tomu ich menej nadani alebo menej solvetni predtym spoluziaci na prijimackach na strednu nechaju daleko za sebou. A rodicia? Budu rozpravat o detoch ze nedostali dobre vzdelanie? Ze ich dieta chodilo na menej kvalitnu skolu? Ze sa potrebovali vytiahnut, ze maju na to aby zacvakali aj sukromnu? Ved mozno pomastia pripadne zanadavaju na system
“Naši učitelia vo svojej krátkozrakosti vinia za tento stav študentov alebo „dobu“, namiesto aby vinili neprispôsobivý systém.”
Som jeden z rodicov, ktori za to vini aj rodicov aj to, ze mnohi kvalitni pedagogovia a ludia so skutocnym vztahom k detom bud nie su oceneni ako si zasluzia alebo sedia v bankach a poberaju bankobyrokraticki plat.
“Je možné, že Slovensko postihne aj iný jav. V blízkej budúcnosti už nebudú podvádzať na testoch len žiaci, ale aj učitelia. V USA sú známe prípady, kedy učitelia falšovali výsledky testov, aby splnili kvóty, určené školskou inšpekciou.”
Taketo kvoty su nezmysel.
“Učitelia u nás budú bezradní a úpadok vzdelávacieho systému sa budú snažiť riešiť napumpovaním väčšieho množstva prostriedkov do svojho rezortu.”
Ale coby, budu prosikat rodicov aby dali na toaletny papier, kriedy aby zasponzorovali ucebnu s pocitacmi pripadne zatekajucu strechu. A Krivosik im ukaze vystrceny prst, darebakom uradnickym, systemu usluznym, pozrite sa, ved na sukromnych maju aj pocitace, aj kriedy aj toaletak. Najproblemovejsie decka, deti alkoholikov, gamblerov, “looserov” zostanu na bedrach verejneho vzdelavania. Bez papiera, bez pocitacov, so starymi ucebnicami…tolka to perspektiva.
“Problém je v tom, že minister každý krok správnym smerom kompenzuje jedným nesprávnym krokom a jedným krokom, ktorý mal byť urobený, ale urobený nebol.”
Problem je v tom, ze minister sa vyhrabal z akademickej pody a 8 rokov sa zivi taranim o poplatkoch. Na viac nema. Apropo, tvrdil, ze ked sa bude platit aspon mala ciastka, poplatky vyberane pozabucky zmiznu…nezmiznu a dnes si to dobre uvedomuje.
“Toto opatrenie kráča v duchu plytkých všeobecných vedomostí a proti trendu narastajúcej deľby a špecializácie práce. V skutočnosti sa mala zrušiť aj povinnosť maturovať zo slovenčiny. Humanitne i prírodovedne zameraným sa malo umožniť sústrediť sa len na svoje obory.”
OK, ale tu uz problem nie je o sukromnom vs. verejnom skolstve.
“Štát by mal po spoplatnení sprivatizovať všetky štátne vysoké školy. Nie je normálne, keď päťmiliónová krajina má dva tucty univerzít a profesorov, z ktorých každý učí na dvoch troch školách. Stredné i základné školy by mali byť prevedené do kompetencii samosprávy (obce a župy), čo by však nemal byť posledný krok. Postupne by sa štát mal vzdať akýchkoľvek ambícií ovplyvňovať vzdelávanie a to aj pokiaľ ide o stanovovanie štandardov, o maturite ani nehovoriac.”
Ved sa treba Fronza opytat ako je to s tymi univerzitami, ktore najprv vyhadzoval Meciarovi(velmi spravne) na oci a potom si sup jednu katolicku v Ruzomberku a potom na oplatku s Bugarom zbastlili jednu madarsku na zelenej luke. Vysokych skol sa az tak zasadne ovplyvnovanie zo strany statu netyka. Zisti si najprv ako to cele funguje. Jedina taka vyrazna bariera je akreditacia.
“Pomohol by tiež ústavný zákon, v ktorom by časom štát zakázal sebe aj samosprávam prevádzkovať akékoľvek vzdelávacie zariadenia a stanovovať vzdelávacie štandardy. Odštátnenie školstva by samozrejme bolo postupným procesom.”
A postupnym procesom aj pokles gramotnosti….
“Je jasné, že myšlienka odštátnenia školstva hneď vyvolá inštinktívny odpor. Verím, že mnoho argumentov proti odštátneniu školstva zodpovedal už vo svojom článku Matúš Pošvanc.”
Teba jeho vykon uspokojil? Z ucty k Hayekovi by som si to precital este raz….
“Mnohé z týchto námietok vychádza z nášho zvyku, pozerať sa na školstvo ako na trojstupňový systém, pozostávajúci zo základných, stredných a vysokých škôl. Úplné odštátnenie školstva by viedlo zrejme k fragmentácii celého systému.”
Ako v Polsku, tu skola tam skola a kvalitne vzdelavanie ziadne.
“Učenie sa vo fáze REM, waldorfove školy, múdre tabletky, či psychowalkmeny.”
Ak by to cirkev nezatrhla…a este mozno joga a kuzy domoveho predavaca pana Kiyosaki.
“Už dnes je ponuka široká. Tie možnosti, ktoré by vzdelávacie firmy ponúkali sa dnes nedajú ani predvídať. Dôležitý je však práve moment konkurencie prístupov a metód. Konkurencia by viedla k zníženiu ceny a zvýšeniu kvality vzdelania. “
Nech sa paci. Cize moznosti su….konkurencia systemov tiez. Cize?
“Vyučoval vždy ten z rodičov, ktorý mal práve čas alebo ktorý zostal v domácnosti.”
Gratulujem, predpokladam, ze saty si nejdu sit k obuvnikovi a topanky opravovat ku krajcirovi. Urcite domace skolstvo, to je skurocne cesta ku kvalitnemu vzdelavaniu a slobodnemu rozvoju dietata. Svoje dieta – podla svojich predstav…dieta ako majetok…ako je mozne ze sa to tym socdemakom nepaci. Preco by sis used nemohol vychovat svojho maleho hitlera, dalsi stalina a dalsi Balaza?
“To sa učíme až v koncipientskej praxi.”
No neviem Lukino, aby si nebol este sklamani. Sprostredkovane skusenosti mi hovoria nieco ine…
“Práve odštátnenie školstva by viedlo k tomu, že rozdiely v spoločnosti by neboli až také priepastné.”
To je uplny nezmysel. Jeden priklad?

RE: Lukas
autor: Lukas Krivosik
pridané: 03-01-2005 17:47


Dewey, volako si sa rozohnil, tusim si sa este nevystrabil z novorocnych oslav. V tvojej reakcii je vela zmatku a vela nepochopenia (bud som sa v clanku nie celkom dobre vyjadril alebo si ho ty celkom dobre necital). Celkom iste si vsak necital nic od Kiyosakiho.

Nikto, ani ja a ani Kiyosaki netvrdime, ze uspech sa meria len peniazmi. To najvacsia voloviana, ktoru si si ty nejak vinterpretoval sam.

Kiyosaki vravi, ze uspech definuje ako slobodu byt sam sebou, teda robit, co ta bavi. On si vybral podnikanie, ale prave na svojich surodencoch demonstruje, ze to nie je jedina cesta k uspechu. Jeho sestra je napr. mniska, ktora si vybrala zivot v harmonii s Bohom a vsehomirom. Jeho brat je zase opravar, ktoreho bavi darovavat krv.

Ustrednou myslienkou vsetkych Kiyosakiho knih je spravny postoj k peniazom. Tvrdi, ze vacsina ludi je na peniazoch psychicky zavysla. Zakladom je odosobnit sa od lasky k peniazom a uvedomit si ich spravne miesto vzivote.

Pise tiez, ze stastie si za peniaze nekupis. Ak nie si teraz stastny, tak nebudes ani ked budes mat melony. Jeho vztah k peniazom je velmi podobny stanovisku Petra Frisa v clanku Oslovit Zacheja.

"zrejme nemal na mysli dusevne bohatstvo"

Budes sa divit, mal. Staci si precitat jeho knizky.

"kuzy domoveho predavaca pana Kiyosaki"

Sam som sa bal, ci to nie su take tie New Age kecy ako hlasa Hubbard a spol. Ale Kiyosakiho mi odporucilo nezavysle od seba niekolko dost uspesnych ludi. A kedze viem, ze ty, PeterS a Zolo povazujete kazdeho bohateho cloveka hned za podvodnika, zdoraznujem, ze ani jeden z nich sa nedostal k svojim peniazom nepoctivo.

Ostatne ma velmi prijemne prekvapilo, ked Kiyosakiho knihu Bohaty tata chudy tata doniesol Rybnicek do vianocneho vydania Pod lampou ako darcek Hribovi a Kusnierikovi.

Inak, cela ta tvoja reakcia je strasne neprehladna, velmi sa mi ani nechce to cele citat, ale ver mi, ze mas klapky na ociach ak pises o "cirkevnych skolach, ktore sa topia v peniazoch" a podobne nezmysli. To by ta kazdy, kto sa v cirkevnom skolstve pohybuje vysmial.

"Joga a podobne..."

Ale ved pri odstatneni skolstva by sme sa uz nemuseli zaoberat problemami ako su joga alebo nabozenstvo na skolach. Kedze stat by do vzdelavania nezasahoval, bola by to kazdeho osobna vec, ci da dieta do budhisickej alebo krestanskej skoly. Okrem toho tu jogu vtedy mala zabezpecovat sekta, ktoru predtym odmietli v CR i Rakusku, prave preto, ze to nemali byt len ciste cvicenia ale malo to mat aj nabozensky rozmer.

A este dve poznamky. Z toho, co tu pises mi vychadza, ze sam si velmi dobre zabezpeceny a mozno dokonca aj podnkikas. To, co tu pises mi pripada tak: "vy vsetci, ktori sa chcete vyhrabat z pasce chudoby a nedostatku, nerobte to! Ja uz dobre zabezpeceny som, vy ostatni len ticho sedte vo vasich ghettach, lebo poviem vam z vlastnej skusenosti, ak sa date na biznis, budete musiet davat uplatky, klamat a podvadzat. Verte mi! Ja, Dewey, hovorim z vlastnej skusenosti" Tak mi tvoja kritika pripada.

A druha vec su tvoje poznamky k skolstvu. Prepac, ale ja v tom systeme stale studujem. Mohol by som o tom absurdnom systeme hovorit hodiny.

Mam tiez vela kamaratov, ktori su ucitelia. Koniec koncov aj nas editor Martin Hanus bol ucitelom nemciny. A ver mi, ze zblizka vidim trend, ktory je vsetko ine, nez povzbudivy.

A navrhy ludi ako bol ten komunista Ftacnik, by tento vyvoj len akcelerovali. Co nema byt ospravedlnovanie Fronca. On, Toth a Szighetti tiez len vlak na ceste do zahuby pribrzduju, ale na obratenie smeru prec od priepasti ani oni nie su dost radikalni.

.,..
autor: Dewey
pridané: 03-01-2005 19:38


“Celkom iste si vsak necital nic od Kiyosakiho.”
Necital.

”Nikto, ani ja a ani Kiyosaki netvrdime, ze uspech sa meria len peniazmi. To najvacsia voloviana, ktoru si si ty nejak vinterpretoval sam.”
Pochopil som to tak z odcitovanych a interpretovanych pasazi, uz tu raz bol na pretrase. Ospravedlnujem sa panovi Kiyosakimu ze som mu takto ukrivdil.

”Kiyosaki vravi, ze uspech definuje ako slobodu byt sam sebou”
Ta definicia sa mi celkom paci. Inak povedane, slobodny je ten, co ma moznost sa slobodne sebarealizovat. To ma v mnohom blizko, opat len tak mimochodom k Deweyho pohladu.(a mojmu tiez)

“Tvrdi, ze vacsina ludi je na peniazoch psychicky zavysla.”

Skor so zhranim peniazmi a mocou, ktoru znamenaju, spaja uspokojovanie svojich dusevnych potrieb. Vseobecne, sucastou socializacie sa stalo glorifikovanie uspechu meraneho peniazmi. Mozno by sa to oplatilo rozmenit na drobne, je to zaujimava tema.

“Pise tiez, ze stastie si za peniaze nekupis. Ak nie si teraz stastny, tak nebudes ani ked budes mat melony.”

S tym celkom nesuhlasim. Fetistovi bude pocit dolezitosti, ktori ziska vdaka peniazom prinasat vacsie potesenie a teda svoje bytie bude skor hodnotit ako stastne ako ked peniaze nema. Urcita hranica materialneho zazemia, ci chceme alebo nie je nevyhnutna aby sme netrpeli a mali priestor pre sebarealizaciu a dnes to plati v ovela vacsej miere ako kedykolvek predtym.

“Sam som sa bal, ci to nie su take tie New Age kecy ako hlasa Hubbard a spol. Ale Kiyosakiho mi odporucilo nezavysle od seba niekolko dost uspesnych ludi.”

Aj ja. Uz si to uviedol na pravu mieru.

“A kedze viem, ze ty, PeterS a Zolo povazujete kazdeho bohateho cloveka hned za podvodnika, zdoraznujem, ze ani jeden z nich sa nedostal k svojim peniazom nepoctivo.“
Tu sa mylis Ty. Ja a myslim, ze ani Peter ani Zolo sme tu nic takeho neformulovali.
Este je otazne, co zahrna pojem “poctivost”, ci to znamena len neporusovanie zakonov alebo to zahrna aj nejake moralne kriteria.

”Inak, cela ta tvoja reakcia je strasne neprehladna, velmi sa mi ani nechce to cele citat, ale ver mi, ze mas klapky na ociach ak pises o "cirkevnych skolach, ktore sa topia v peniazoch"”

V porovnani s verejnymi skolstvom, to si zrejme prehliadol…


”Ale ved pri odstatneni skolstva by sme sa uz nemuseli zaoberat problemami ako su joga alebo nabozenstvo na skolach.”

Jasne, kazdy by narodinoval svojmu dietatu co uzna za vhodne. Co nas do cudzich, starajme sa o svoje. Takto?

“Kedze stat by do vzdelavania nezasahoval, bola by to kazdeho osobna vec, ci da dieta do budhisickej alebo krestanskej skoly.”
Osobna vec koho, ano rodica. Ale kde je dieta a jeho osobnost a ochrana pred tyraniou rodicov?

“Okrem toho tu jogu vtedy mala zabezpecovat sekta, ktoru predtym odmietli v CR i Rakusku, prave preto, ze to nemali byt len ciste cvicenia ale malo to mat aj nabozensky rozmer.”
Nevidim do toho, ale pokial viem, mali tam byt len urcite cvicenia a mali to robit telocvikari. Bol to vymysel jedneho jogina…

”Z toho, co tu pises mi vychadza, ze sam si velmi dobre zabezpeceny a mozno dokonca aj podnkikas.”
Mozno.
“To, co tu pises mi pripada tak: "vy vsetci, ktori sa chcete vyhrabat z pasce chudoby a nedostatku, nerobte to! Ja uz dobre zabezpeceny som, vy ostatni len ticho sedte vo vasich ghettach, lebo poviem vam z vlastnej skusenosti, ak sa date na biznis, budete musiet davat uplatky, klamat a podvadzat. Verte mi! Ja, Dewey, hovorim z vlastnej skusenosti" Tak mi tvoja kritika pripada.”
Nie. Jedine na co poukazujem je to, ze robit zo sveta gobicku, tvrdit, ze je to len o chceni a ze treba netreba skocit na medovy motuzik kazdemu, kto sa snazi zvelicovat svoj uspech a poukazovat na svoju jedinecnost, dokonca nadradenost, kto sa snazi znevazovat tazke zivotne situacie, ktore prinasa zivot inym, jednoduchymi receptami.

”A druha vec su tvoje poznamky k skolstvu. Prepac, ale ja v tom systeme stale studujem. Mohol by som o tom absurdnom systeme hovorit hodiny.”
Hovor, pis, zatial si nic konkretne nenapisal.

”A navrhy ludi ako bol ten komunista Ftacnik, by tento vyvoj len akcelerovali. Co nema byt ospravedlnovanie Fronca. On, Toth a Szighetti tiez len vlak na ceste do zahuby pribrzduju, ale na obratenie smeru prec od priepasti ani oni nie su dost radikalni.”
Co take komunisticke navrhoval Ftacnik? V akych zasadnych otazkach boli jeho postoje odlisne od hoci Fronca(vtedy tusim statneho tajomnika) ak zabudneme na poplatky? Co z toho, co sa nepodarilo presadit pocas minulej vlady pretlaca Fronc?
Len poplatky. To je asi jedine, co ho trapi.
Myslim, ze voci tomu, co presadzovali kladla najvacsie prekazky akademicka komunita a nie SDL.

Peniaze nie su ciel
autor: Znackovo obleceny
pridané: 15-05-2007 19:10


Zasadny omyl: bohaty = mudry. Ja napriklad chcem zit bezpracne, vydierat, brat socialne davky a vecer podpalovat auta. Bohatstvo nie je mojim cielom. Bohatstvo je cielom otrokov, ktori okrem penazi nemaju ziadnu slobodu.

Pridať nový príspevok

 

Upozornenie

Príspevky v diskusii k článku sú osobnými názormi jednotlivých čitateľov. Redakcia Pravého Spektra za ich obsah nenesie žiadnu zodpovednosť.

Diskusné príspevky, ktoré sú v rozpore so zákonom budú odstránené.

O problematických príspevkoch nám môžete dať vedieť e-mailom na adresu redakcie.

Copyright © 2001-2024 Pravé Spektrum, občianske združenie
Stránka používa redakčný a publikačný systém Metafox od Platon Group