ISSN 1335-8715

06-10-2004   Ján Dinga   Kultúrna vojna   verzia pre tlač

Sme zrelí na vyhynutie?

Prakticky vo všetkých západných krajinách začína úmrtnosť obyvateľstva prevyšovať pôrodnosť. S týmto trendom môžeme v najbližších desaťročiach očakávať narastajúce ekonomické problémy, vymieranie národov a zmenu geopolitického nastavenia sveta. Táto problematika však dnes zaujíma len málokoho.

Pridať nový príspevok

.
autor: Dewey
pridané: 06-10-2004 13:28


“Navyše, v rozvojových krajinách, ktoré sú oproti nám omnoho chudobnejšie, sú veľké rodiny samozrejmosťou. Nie je to teda chudoba, ale skôr bohatstvo, ktoré privádza spoločnosť k menšej ochote zakladania rodín.”
Velke rodiny su asi tak samozrejme, ako nie je samozrejma antikoncepcia a ako sa stava detska prava nevyhnutna na uzivenie celej komunity.
“Buchanan vidí jeden z hlavných dôvodov odklonu spoločnosti od rodinných hodnôt v úplnej zmene vnímania morálky.”
Mozno sa to da zahrnut pod slovo moralka. Ide skor o komplexnu zmenu ekonomickeho systemu a podriadovanie vsetkych aktivit a sfer zivota cloveka ekonomickej aktivite. Deti sa stavaju pritazou. Ide sa az na hranu. Vitaz berie vsetko, porazany trie biedu – cim viac obetujes z toho co je ludske, tym vacsiu sancu mas nebyt porazeny. Ekonomicky uspech sa zaroven glorifikuje nad vsetko(Vid Lukasov clanok nizsie), ekonomicky neuspech sa stavia do roviny osobnostneho zlyhania, neschopnosti a lenivosti, bez ohladu na vychodiska.
“Nedávne zmeny v myslení západného človeka nemajú obdobu v celej jeho histórií. Konzervatívni myslitelia začali tento fenomén označovať pojmom kultúrna revolúcia.”
Aj neokonzervativci maju v tychto trendoch svoje ruky.
“Posun hraníc normálnosti znamená veľký odklon od tradičných západných hodnôt.”
Co to je - tradicne hodnoty?
“bez náboženstva ľudia nakoniec zistia, že nemajú pre čo žiť.”
Pochybujem. Uz by bola CR asi vyludnena.
“Prečo by mal najproduktívnejšie roky svojho života obetovať rodine, budiť sa denne o piatej ráno, aby utíšil svoje plačúce dieťa, drieť celé dni, aby nakoniec celým svojim zárobkom pokryl len najnutnejšie rodinné výdavky?”
To je jedna otazka ktoru si kladie. Dalsie zacinaju asi takto. Mozem si dovolit … Budem sa moct postarat o …
“Miesto toho predsa môže pracovať, šetriť, cestovať, tráviť čas s priateľmi, skrátka užívať si život. Boh predsa neexistuje, ak sa nebudeme mať dobre na tomto svete, tak už nikde, pretože žiadny iný svet neexistuje. V takomto svete by si rodinu zakladal naozaj len blázon.”
Preco miesto toho? Snad popritom. Na splodenie potomka a tuzbu po potomkovi je potrebne nabozenstvo? Ale chod niekam! Apropo priatelia, cesty, uzivanie zivota nemas pocit, ze tieto privilegia su pre mnohych postupne rovnako nedobytne ako moznost zalozit si rodinu alebo minimalne dochadza k vylucnosti, ktora predtym nebola az taka vazna?
“Naozaj to teda nie je chudoba, ale naša pohodlnosť, čo nás zabíja.”
Je to ekonomicky system a socializacia vstepujuca nove myslenie.
“aj zavádzanie interrupcie, či eutanázie do legislatívy ako legálnych metód na ukončenie života. Liberáli môžu rečniť o humanizme a slobode koľko chcú. Spojené štáty sa sami pripravili o 40 miliónov svojich potenciálnych občanov rovnakým počtom slobodných rozdhonutí ženy. 40 miliónov!”
Skor sa treba pytat, preco ludia pristupuju k interupciam. Ze ano a k comu bude viest nutene privedenie na svet nechcenych potomkov.
“Na Slovensku bolo umelo ukončených 1,5 milióna tehotenství”
Za ake obdobie?
“Skúsme sa však obzrieť späť-ako by asi boli pred päťdesiatimi rokmi vnímaní aktivisti za práva homosexuálov na sobáš a adopciu detí, za právo ženy ukončiť život vlastného dieťaťa, za právo človeka na samovraždu...”
Pozrime sa 200 rokov dozadu…pravo na suloz pred sobasom, pravo na rozvod, mastrubacia, postavenie zeny….ale radsej len 50 rokov dozadu? Apropo ak si jeden z homosexualneho paru osvoji dieta druheho homosexuala, je to prehresok proti porodnosti?
“Odmieta akékoľvek morálne argumenty, koniec-koncov, je to ideológia založená na popieraní ich existencie.”
Vobec nie. Odmieta vsak predsudky a o nic sa opierajucu argumentaciu.
“Žijeme síce v pohodlnom svete, ale z dlhodobého hľadiska nemáme šancu prežiť. Milí relativisti, stojí vám to za to?”
Prezitia koho? Mna? Naroda slovenskeho? “Zapadnej civilizacie”? Civilizacie?
“Súčasné reformy v eurozóne sú totiž len zlomkom toho, čo sa bude musieť vykonať, aby jej ekonomiky nepadli do krachu. Bohaté sociálne programy sú udržateľné jedine v prípade, že ekonomika má k dispozícií veľkú časť populácie v produktívnom veku, ktorá je schopná ich financovať. Táto populácia sa však zmenšuje. Za súčasnej situácie je napríklad veľmi nepravdepodobné, že dnešná mladá generácia bude v budúcnosti poberať vôbec nejaké dôchodky.”
Klud. Problem by nastal, keby pokles aktivnej populacie predbehol rast. To zatial nehrozi. Dochodkova reforma a ani ziadna ina problem vobec neriesi, ako sa naivne domnievas. Meni sa len sposob redistribucie. Ak sa budu mat dobre dochodci, tak sa na ich blahobyt budu tak ci tak musiet poskladat ekonomicky produktivni. A to sa inak neda, ako im zobrat z ruky a dat to dochodcom. A ci sa to udeje prostrednictvom takych ci onakych institucii na podstate to nic nemeni.

“Zatiaľ sa síce môžeme tešiť z vysokého ročného rastu HDP, úspešnej dôchodkovej či daňovej reformy, nič z toho nám však nepomôže, ak budeme o niekoľko desaťročí bojovať o holú existenciu.”
Za hranicami caka dost ludi ochotnych robit na nase dochodky. Okrem toho nasa nezamestanost sa pohybuje na 14% urovni. Cize cca. 10% ludi ma problem sa zamestnat. Opat nechapem ako danova a dochodkova reforma riesi starnucu populaciu. Asi sa dockam konecne uspokojiveho vysvetlenia.

RE: .
autor: Peter Frišo
pridané: 07-10-2004 13:42


Deweyho postoje sa daju zhrnut do par viet: v kazdom pripade vsetko ide a ak nahodou nie, tak no a co?
RE:
autor: Jano
e-mail: jano@whoever.com
pridané: 07-10-2004 14:24


"Aj neokonzervativci maju v tychto trendoch svoje ruky."
Ako som napísal, nesú svoj diel zodpovednosti za to, že sa celé roky tomu svinstvu len prizerali.

"Co to je - tradicne hodnoty?"
sloboda, rodina, život, osobná zodpovednosť

"Pochybujem. Uz by bola CR asi vyludnena."
Pracuje sa na tom, pozri si štatistiky. Česi majú úroveň plodnosti 1,2 , nižšiu už majú iba Španieli. Koľko času im ostáva, než ich prevalcuje nejaká životaschopná menšina?

"Na splodenie potomka a tuzbu po potomkovi je potrebne nabozenstvo?"
Keď otázku postavíš takto, odpoveď znie nie, náboženstvo je ale nevyhnutnou súčasťou zdravej (resp. reprodukcie schopnej) spoločnosti. Vieš mi azda uviesť príklad úspešnej civilizácie, ktorá sa v časoch svojej najväčšej slávy neopierala o náboženstvo?

"Apropo priatelia, cesty, uzivanie zivota nemas pocit, ze tieto privilegia su pre mnohych postupne rovnako nedobytne ako moznost zalozit si rodinu alebo minimalne dochadza k vylucnosti, ktora predtym nebola az taka vazna?"
Skôr mám pocit, že život ľudí sa po ekonomickej stránke postupne zlepšuje. Snáď mi nechceš tvrdiť, že pred 50 alebo 100 rokmi bol život strednej vrstvy ľahší ako dnes. Pravda, život nie je ľahký, ale v porovnaní s čím?

"Skor sa treba pytat, preco ludia pristupuju k interupciam. Ze ano a k comu bude viest nutene privedenie na svet nechcenych potomkov."
To ma popravde teraz vôbec nezaujíma. Zakážme interrupcie, potom sa o tom môžeme začať baviť.

"[Na Slovensku bolo umelo ukončených 1,5 milióna tehotenství] Za ake obdobie?"
Od prijatia interrupčného zákona č. 68/1957 zb. s účinnosťou od roku 1958. V priemere sa na Slovensku vykoná viac než 50 interrupcií denne.

"Prezitia koho? Mna? Naroda slovenskeho? “Zapadnej civilizacie”? Civilizacie?"
My sa z tohto sveta skôr či neskôr pominieme. Ak so sebou na druhý svet ale zoberieme aj „národ slovenský“ a „západnú civilizáciu“, bude to hanba našej generácie.

"Dochodkova reforma a ani ziadna ina problem vobec neriesi, ako sa naivne domnievas."
Však presne to som napísal. Súčasné ekonomické reformy sú síce pekné, ak však nevyriešime hroziacu demografickú krízu, za pár desaťročí padnú do krachu (spolu s dôchodkovou reformou). Na tomto sa myslím zhodneme.

"Za hranicami caka dost ludi ochotnych robit na nase dochodky."
Pokiaľ sú za hranicami, je to O.K. Fakt ma ale neláka predstava, že pri prechádzke centrom Bratislavy stretnem viac indických a arabských rodín, ako slovenských...

RE:
autor: Dewey
pridané: 07-10-2004 15:30


"Ako som napísal, nesú svoj diel zodpovednosti za to, že sa celé roky tomu svinstvu len prizerali."
Nemyslim, ze len prizerali, rozhodne napr. nie ti za morom. Ale asi sa uz vobec nezhodneme na tom, co je tym "svinstvom".

"Co to je - tradicne hodnoty?"
sloboda, rodina, život, osobná zodpovednosť"
Sloboda, ucta k zivotu, osobna zodpovednost vo vztahu ku katolicizmu nejaka "tradicna" hodnota? To snad nie. Este tak vo vztahu ku konzervativizmu. Neopiera sa o tieto iste hodnoty aj liberalizmus, teda nenachadzaju sa v spolocnom prieniku? Ja tvrdim, ze ano.

"Pracuje sa na tom, pozri si štatistiky. Česi majú úroveň plodnosti 1,2 , nižšiu už majú iba Španieli. Koľko času im ostáva, než ich prevalcuje nejaká životaschopná menšina?"
Spanielsko?"
Cesi su na chvoste pred Lotysskom. Ked sa mrknes na tabulku, zistis, ze sa da sotva identifikovat nejaky vzath medzi dominujucim nabozernstvom a fertilitou. Mam ine cisla - zo CIA Fact Book 2004, CZ - 1,18, Spain 1,27)
Prva EU krajina aj to moslimska zacinana 136 mieste rebricka - Albansko.
Co to znamena ked niekoho prevalcuje zivotaschopna mensina? Rozumiem, stat uz nebude vyhadzovat na kostoly ale na mesity. V tom ta zasadna zmena?

"Keď otázku postavíš takto, odpoveď znie nie, náboženstvo je ale nevyhnutnou súčasťou zdravej (resp. reprodukcie schopnej) spoločnosti."
Ja a moja manzelka sme asi impotenti(=reprodukci neschopni) alebo nezdravi ludia, ktori su nezdavou sucastou spolocnosti.

"Vieš mi azda uviesť príklad úspešnej civilizácie, ktorá sa v časoch svojej najväčšej slávy neopierala o náboženstvo?"

Civilizacie? A dnes je civilizacia co?
Vies mi povedat "civilizaciu", kde nebolo pritomne ziadne nabozenstvo a vdaka tomu upadla? Cim budeme merat slavu? Poctom zamordovanych susedov, poctom otrokov, velkostou uzemia?

"Skôr mám pocit, že život ľudí sa po ekonomickej stránke postupne zlepšuje. Snáď mi nechceš tvrdiť, že pred 50 alebo 100 rokmi bol život strednej vrstvy ľahší ako dnes. Pravda, život nie je ľahký, ale v porovnaní s čím?"
V porovnani s tym co bolo po vojne az do konca minuleho storocia v demokratickych krajinach europy, ktore neslapali cestickou real socializmu.

"To ma popravde teraz vôbec nezaujíma. Zakážme interrupcie, potom sa o tom môžeme začať baviť."
Nevidim na to dovod. OK. Zakazme ich, myslis, ze ich aj zastavime?

"Od prijatia interrupčného zákona č. 68/1957 zb. s účinnosťou od roku 1958. V priemere sa na Slovensku vykoná viac než 50 interrupcií denne."
V priemere? No tak to uz fakt hej. Aj tak mi to vychadza niekde pod 850 000.

"My sa z tohto sveta skôr či neskôr pominieme. Ak so sebou na druhý svet ale zoberieme aj „národ slovenský“ a „západnú civilizáciu“, bude to hanba našej generácie."

Slovensky narod vznikol pred 200 rokmi. Predtym mali ludia tento rozmer uplne na haku. Napr. v Bratislave snad este po vojne a slovensky narod bude historicka spomienka. O 100+ rokov za slovencinou nikto ani nebrechne.
Zapadnu civilizaciu neviem nejako vymedzit.
Cim ju ohranicim?

"Na tomto sa myslím zhodneme."
Zhodneme, ospravedlnujem sa, zle som si tie slova interpretoval.

"Pokiaľ sú za hranicami, je to O.K. Fakt ma ale neláka predstava, že pri prechádzke centrom Bratislavy stretnem viac indických a arabských rodín, ako slovenských..."
Mne to je jedno - ide mi o celkove usporiadanie vztahov. Aka bude farba pleti a ci budu fajcit marlborky alebo vodnu fajku, to mi je uplne jedno.

RE:
autor: Filip
pridané: 07-10-2004 16:02


"Pokiaľ sú za hranicami, je to O.K. Fakt ma ale neláka predstava, že pri prechádzke centrom Bratislavy stretnem viac indických a arabských rodín, ako slovenských..."
Mne to je jedno - ide mi o celkove usporiadanie vztahov. Aka bude farba pleti a ci budu fajcit marlborky alebo vodnu fajku, to mi je uplne jedno.

No prave toho sa obavame.Ze v pripade prevahy napr. moslimov pripadne aziatov, bude nasa civilizacia prevalcovana, aj s tvojim liberalizmom, pravom na potrat,multi- kulti atd.To je ta zapadna civilizacia

RE:
autor: Dewey
pridané: 07-10-2004 17:16


"Zapadna civilizacia su aj japonci, korejci, chilania, jordanci?"
Prevalcovane nic automaticky nebude. Zdroj problemu je v strachu katolickej cirkvy o stratu svojich privilegii a stada. Nejako sa to potom prijalo za "konzervativne" az to prerastlo do fobie.

RE:
autor: Filip
pridané: 08-10-2004 8:21


Takze ak by v europe ziskali prevahu cinania alebo arabi, tak by pravdepodobne prevzali liberalnu demokraciu, pripadne ju este trosku vylepsili?
RE:
autor: Dewey
pridané: 08-10-2004 9:25


Ako si predstavujes proces "ziskavania prevahy"? Ze sa sem dovali stado ktore nahle vytvori 51% populaciu?
RE:
autor: Filip
pridané: 08-10-2004 15:26


Napriklad ak sa EU v dosledku poklesu populacie, viac otvori imigracii.Zalezi ako by prebiehala, a ci je to prave to spravne riesenie.
RE:
autor: Dewey
pridané: 11-10-2004 9:49


Rast fertitity nebude zaporny. Za tychto okolnosti pri konstatnej poluplacii bude trvat niekolko generacii kym by pri vyrazne vyzsej fertilite a imigracii ziskali prevahu a je otazne co by bolo to, co by malo prevahu...
Preboha!
autor: Lukas Krivosik
pridané: 07-10-2004 22:58


"V porovnani s tym co bolo po vojne az do konca minuleho storocia v demokratickych krajinach europy, ktore neslapali cestickou real socializmu."

Preboha, Dewey obhajuje povojnovy stat blahobytu, kde este aj laviciari priznavaju, ze ten dosluzil. Preco robi socialny demokrat Schroder reformy tym istym smerom (i ked nie v takej istej razancii) ako Dzurinda? Dewey, vysvetlis mi to?

Inak, ozaj uz neviem aky je rozdiel medzi "lavicovym liberalom" Deweym na jednej strane, ktory obhajuje to, co uz neobhajuju ani socialni demokrati a komunistami a antiglobalistami na strane druhej?!

RE: Preboha!
autor: Dewey
pridané: 08-10-2004 9:33


"Preboha, Dewey obhajuje povojnovy stat blahobytu, kde este aj laviciari priznavaju, ze ten dosluzil. Preco robi socialny demokrat Schroder reformy tym istym smerom (i ked nie v takej istej razancii) ako Dzurinda? Dewey, vysvetlis mi to?"

Uz som to tu vysvetlovat neraz. Globalne ekonomicke vychodiska, hlavou proti muru sa neda ist.

"Inak, ozaj uz neviem aky je rozdiel medzi "lavicovym liberalom" Deweym na jednej strane, ktory obhajuje to, co uz neobhajuju ani socialni demokrati a komunistami a antiglobalistami na strane druhej?!"

Pokracujes? Nemam chut odpovedat, uz som to na podobnu otazku urobil niekolko krat.

RE:Co je civilizacia
autor: 12ftRight
e-mail: 12ftRight@post.sk
pridané: 08-10-2004 22:39


"Vieš mi azda uviesť príklad úspešnej civilizácie, ktorá sa v časoch svojej najväčšej slávy neopierala o náboženstvo?"

"Civilizacie? A dnes je civilizacia co?
Vies mi povedat "civilizaciu", kde nebolo pritomne ziadne nabozenstvo a vdaka tomu upadla?"

Vyckaj sto rokov a budem vediet.

"Cim budeme merat slavu? Poctom zamordovanych susedov, poctom otrokov, velkostou uzemia?"

Ide o slovo civilizovanost. Sme civilizovany, lebo mame problem ukazat na niekoho prstom a hodit ho do kotla, lebo je asi najchutnejsi. Ctime si majetok druhych a ich zivot. Vieme, ze clovek ma hodnotu, ze ho nemozno len tak vymazat, ked sa niekomu zachce. Vieme, ze su si ludia rovny bez ohladu na to skadial su, ako hovoria, alebo ako ziju. Toto a ine su hodnoty, ktore maju zidovske, grecke a krestanske korene a v historii ludstva su jedincne.
A myslim, ze najlepsie meradlo slavy je to kto boli. Teda ako vydeli seba a ostatnych. A co zanechali. Teda veci, ktore mozme obdivovat do dnes. Sumerske sochy, egyptske pyramidy... Umenie a mudrost. A hlavne tie, ktore mohli stvorit i jednotlivci, i slobodny(neideologizovany, nepodlizujuci sa vladcovi) duch individua.

RE:Co je civilizacia
autor: Dewey
pridané: 13-10-2004 17:38


"Ide o slovo civilizovanost."

Mam pocit, ze v kontexte v ktorom toto slovo bezne pouzivame a rozhodne v tejto diskusii
stotoznujeme tento pojdem skor s kulturou.(nesumeratelna zalezitost)
Pre to, co popisujes sa da skor zastresit pojmom humanizmus. To je ale momentalne menej podstatne...cize rozdielne chapanie pojmu zneplatnuje vo vztahu k tvojmu ponatiu moje povodne zavery...

"Toto a ine su hodnoty, ktore maju zidovske, grecke a krestanske korene a v historii ludstva su jedincne."
Nie su vobec take exkluzivne vo vztahu k tomu co vymenuvas. Z nabozenskeho hladiska je tu budhizmus, islam atd. ktore mozu hrat rovnocennu ulohu, Cinania defacto nepoznali feudalizmus, kde bol princip rovnosti postaveny priamo do kontrastu...tak isto Grecke otrokarstvo bolo v protiklade a mozeme pokracovat...

"Sumerske sochy, egyptske pyramidy..."
Paradox. Sumery na zakladoch ktorych tiez vyrastla Perzia(nie som si 100% isty spravnostou mojej interpretacie), a Egyptania tisicrocie utlacany narod (Greci,Rimania,Turci,Anglicania) v novoveku boli zakladom vzniku arabskeho nacionalizmu(ekvivalent toho sturovskeho slovenskeho)...cize aj tu sa ukazuje rozpor v tvojim tvrdeniam....

"Umenie a mudrost. A hlavne tie, ktore mohli stvorit i jednotlivci, i slobodny(neideologizovany, nepodlizujuci sa vladcovi) duch individua."
Tomuto nerozumiem, skus to rozviest.

RE:
autor: Jano
e-mail: jano@whoever.com
pridané: 09-10-2004 15:38


“Neopiera sa o tieto iste hodnoty aj liberalizmus, teda nenachadzaju sa v spolocnom prieniku?”
Opiera, rovnako ako komunizmus a iné cool ideológie. Ony však týmito slovami obvykle označujú úplný opak ich pôvodného významu, aby tým zmiatli nepriateľa. Niečo v tom zmysle myslím už napísal Hayek.

“Rozumiem, stat uz nebude vyhadzovat na kostoly ale na mesity. V tom ta zasadna zmena?”
Relativista sa nezaprie. Ale neboj sa Dewey, s trochou šťastia sa dožiješ času, keď v tvojom okolí namiesto kostolov začnú vyrastať mešity. Potom si o tom môžeme znovu pokecať.

K tej úrovni plodnosti-ja som vychádzal zo štatistík z Buchananovej knihy (z roku 2002), ale v princípe je úplne jedno, či je úroveň fertility 1,27 alebo 1,18 , stav je alarmujúci už pri poklese pod 2,1.

“Ja a moja manzelka sme asi impotenti(=reprodukci neschopni) alebo nezdravi ludia, ktori su nezdavou sucastou spolocnosti.”
Čo to nechápeš? Tým, že tvrdím, že zdravá spoločnosť sa vždy musí opierať o náboženstvo, nepopieram, že sa môže stať, že ateista bude mať detí päť a kresťan ani jedno. Tvrdím tým, že je to menej pravdepodobné. Je predsa jasné, že vo všeobecnosti sú mnohodetné rodiny charakteristickejšie pre kresťanov ako pre ateistov.

“Nevidim na to dovod. OK. Zakazme ich, myslis, ze ich aj zastavime?”
Ich počet pochopiteľne radikálne klesne. To pre začiatok stačí.

“V priemere? No tak to uz fakt hej. Aj tak mi to vychadza niekde pod 850 000.”
Ten priemer je vypočítaný na základe počtu interrupcií vykonaných za posledný rok. Keďže ročný počet interrupcií za posledné roky klesol, je dnešný priemer menší. Vôbec najvyšší počet interrupcií bol vykonaný v roku 1988 (skoro 50tisíc), čo dáva priemer 137 na deň.

“Mne to je jedno - ide mi o celkove usporiadanie vztahov. Aka bude farba pleti a ci budu fajcit marlborky alebo vodnu fajku, to mi je uplne jedno.”
Nuž neprekvapuje ma, že je ti to jedno, relativisti sa nikdy príliš nezamýšľali nad následkami svojich činov. Skúsim to ale vysvetliť trochu inak:
Tvrdíš, že je ti v podstate fuk, či bude na Slovensku žiť 80% Slovákov alebo moslimov. Moslimovia sú ale v zásadných postojoch omnoho radikálnejší ako západní konzervatívci (napríklad nemajú problém s ukameňovaním homosexuálov; ako trest za neveru používajú väzenie alebo fyzické znetvorenie). Ak by mali početnú prevahu, presadzovali by pochopiteľne verejné dodržiavanie islamskej morálky. Ako by sa asi zachovali voči tunajším relativistom? Dali by im oprátku alebo guľku? Ešte sa ti za nami bude cnieť...

RE:
autor: Dewey
pridané: 11-10-2004 9:47


"Opiera, rovnako ako komunizmus a iné cool ideológie. Ony však týmito slovami obvykle označujú úplný opak ich pôvodného významu, aby tým zmiatli nepriateľa. Niečo v tom zmysle myslím už napísal Hayek."
V pripade realneho komunizmu a dalsich totalitaristickych rezimov je Orwellovsky pristup bezna praktika ale nemam pocit, ze by tu islo o odlisne zasadne ine uchopenie tychto pojmov...urcite nie medzi liberalizmom a konzervativizmom...

"“Rozumiem, stat uz nebude vyhadzovat na kostoly ale na mesity. V tom ta zasadna zmena?”
Relativista sa nezaprie. Ale neboj sa Dewey, s trochou šťastia sa dožiješ času, keď v tvojom okolí namiesto kostolov začnú vyrastať mešity. Potom si o tom môžeme znovu pokecať."
Slovo realtivizmus tu vystupuje v nejakom negativnom vyzname?
Je mi skutocne jedno kolko kostolov a mesit je v mojom okoli. Ale nie je mi jedno ako su financovane.

"K tej úrovni plodnosti-ja som vychádzal zo štatistík z Buchananovej knihy (z roku 2002), ale v princípe je úplne jedno, či je úroveň fertility 1,27 alebo 1,18 , stav je alarmujúci už pri poklese pod 2,1."
Ja som vychadzal zo CIA Fact book 2004...
Mrkni sa aj na rozvojove krajiny, myslim, ze v globale je to cislo na moznosti tejto planety stale prilis vysoke...

"Tvrdím tým, že je to menej pravdepodobné."
Je to take iste ako by som tvrdil, ze je ale viac pravdepodobne, ze ateistove deti budu slodene urcite z lasky a nie len z povinnosti voci bohu. Zovseobecnit sa to ako v Tebou udavanom pripade neda...

"Je predsa jasné, že vo všeobecnosti sú mnohodetné rodiny charakteristickejšie pre kresťanov ako pre ateistov."
To suvisi skor so vzdelanim...vzdelany clovek ma zvacsa na haku reci ultras o tom, ze antikoncepcia je amoralna a uvedomuje si dosledky neplanovaneho rodicovstva...je jedno ci je krestan alebo ateista...(zase to bude o trochu zlozitejsie, ale minimalne si treba uvedomit aj tento rozmer)

"Ich počet pochopiteľne radikálne klesne. To pre začiatok stačí."
Statisticky ano....v skutocnosti sa to zacne diat "za oponou", rizikovost zakrokov pojde hore...

"Ten priemer je vypočítaný na základe počtu interrupcií vykonaných za posledný rok. Keďže ročný počet interrupcií za posledné roky klesol, je dnešný priemer menší. Vôbec najvyšší počet interrupcií bol vykonaný v roku 1988 (skoro 50tisíc), čo dáva priemer 137 na deň."
Este otazka, ake potraty toto cislo zahrna?!
A este...relevatne cislo je pomer medzi fertilitou a interupciami, cize napr. pocet potratov (nie samovolnych, nie ako choice medzi zivotom matky a dietata) a "nevynutenych" potratov

“Mne to je jedno - ide mi o celkove usporiadanie vztahov. Aka bude farba pleti a ci budu fajcit marlborky alebo vodnu fajku, to mi je uplne jedno.”
Ake dosledky, koho cinov?

"Moslimovia sú ale v zásadných postojoch omnoho radikálnejší ako západní konzervatívci (napríklad nemajú problém s ukameňovaním homosexuálov; ako trest za neveru používajú väzenie alebo fyzické znetvorenie)."
To su bezduche predsudky a zovseobecnovanie. Do velkej miery to suvisi aj s tym, ze velka cast arabov zije v rozvojovych krajinach.
Zovseobecnime aj niektore zvyky niektorych komunit konvertovanych na krestanstvo v rozvojovich krajinach?
Kamenovanie vs. Krestanstvo a vs. Islam
Kamenovanie vs. Konzervativizmus, Liberalizmus, Demokracia...atd...toto druhe je omnoho dolezitejsi rozmer

"Ak by mali početnú prevahu, presadzovali by pochopiteľne verejné dodržiavanie islamskej morálky. Ako by sa asi zachovali voči tunajším relativistom? Dali by im oprátku alebo guľku? Ešte sa ti za nami bude cnieť..."
Ty cakas, ze sem jedneho dna docvala milion arabskych fundamentalistov na tavach a ovladnu politicku moc v krajine...ale chod niekam! Asi na tomto su zalozene Tvoje predstavy.

RE:
autor: Jano
e-mail: jano@whoever.com
pridané: 12-10-2004 15:43


Nejak sme sa zamotali... Nič nové som sa nedozvedel. Ale jednu vec by som chcel vyjasniť-nie som žiadny vypatlaný xenofób. Nemyslím si, že zajtra tu dobehne milión Usámovcov, aby nás zotročili. Nebezpečenstvo vyplývajúce z demografie tu ale reálne existuje. Je to otázka desaťročí, než by z toho mohol vzniknúť reálny problém-preto úvahy o tom môžu vyzerať z dnešného pohľadu nezmyselné.

Inak pred pár rokmi som ani ja v podstate nemal nič proti tomu, aby sa naše ekonomické problémy riešili prisťahovalectvom. Mám však vo Viedni jedného kamaráta-hovoril mi, že tam je každý štvrtý miestny Turek. A je to tam dosť citeľné... Turci skrátka nie sú Rakúšania. V Blave sa nám o multi-kulti ľahko hovorí. Tu nič také nepoznáme.

“Do velkej miery to suvisi aj s tym, ze velka cast arabov zije v rozvojovych krajinach.”
…A prakticky zo všetkých (pôvodne) kresťanských krajín sa stali vyspelé demokracie. Náhoda?!?

RE:
autor: Dewey
pridané: 13-10-2004 13:52


"Nič nové som sa nedozvedel. Ale jednu vec by som chcel vyjasniť-nie som žiadny vypatlaný xenofób."
Ved nic take ani netvrdim.
"Nebezpečenstvo vyplývajúce z demografie tu ale reálne existuje. Je to otázka desaťročí, než by z toho mohol vzniknúť reálny problém-preto úvahy o tom môžu vyzerať z dnešného pohľadu nezmyselné."
To je len vec pohladu. Ja v tom ziaden problem nevidim. Ked sa za par desatroci z "uhrov" pod vplyvom romantizmu mohli stat slovaci, preco by sa z arabov nemohli stat za rovnake obdobie slovaci alebo europania?

"Mám však vo Viedni jedného kamaráta-hovoril mi, že tam je každý štvrtý miestny Turek. A je to tam dosť citeľné..."
Prehanal. Citelne v com?

"Turci skrátka nie sú Rakúšania. V Blave sa nám o multi-kulti ľahko hovorí. Tu nič také nepoznáme."
Ano nic take ako "slovensky narod" tu nezil. Bola, aj ked je uz zatlacena, pestra zmes narodnosti -Madarov, Nemcov, Slovakov, Cechov, Chorvatov, Zidov, Evanielikov, Katolikov - komunity - jedna vedla druhej a vsetky spolu. Tazko sa to vysvetluje aj ja som z toho tiez zazil uz len criepky a mam to skor spotredkovane.

"…A prakticky zo všetkých (pôvodne) kresťanských krajín sa stali vyspelé demokracie. Náhoda?!?"
Na takto polozenu otazku nemam ambiciu odpovedat. Treba si dobre prestudovat dejiny. Tam najdes mnohe z odpovedi.
Klucove slova - Starovek, stredovek, kolonializmus, druha svetova vojna, Izreal, arabsky nacionalizmus, moslimsky fundamentalizmus...

Podobny pohlad len z ineho uhla by som mohol formulovat aj ja...kym - narod slovensky v maticke rusy - vyrabali kamenne sekery - tam kde sa postupne zrodil "arabsky narod a nacionalizmus" ficala vyspela kultura. Nahoda?

nasmu polyhistorovi Deweymu
autor: Lukas Krivosik
pridané: 07-10-2004 22:49


"Ide skor o komplexnu zmenu ekonomickeho systemu a podriadovanie vsetkych aktivit a sfer zivota cloveka ekonomickej aktivite. Deti sa stavaju pritazou. Ide sa az na hranu. Vitaz berie vsetko, porazany trie biedu – cim viac obetujes z toho co je ludske, tym vacsiu sancu mas nebyt porazeny. Ekonomicky uspech sa zaroven glorifikuje nad vsetko(Vid Lukasov clanok nizsie),"

- Dewey sa tu snazi vrazit klin medzi krestanskych konzervativcov a klasickych liberalov. Ekonomicky neuspech predsa moze sklamat len niekoho, kto si ekonomicky uspech postavil za osobny ciel. To ale predsa nemusi byt cielom kazdeho. Poznam sikovnych ludi, ktori sa rozhodli ist do skolstva, lebo ich bavi robit s detmi a vnimaju to ako poslanie, peniaze pre nich vobec nemusia byt dolezite.

Ono je to presne naopak ako tvrdi Dewey. Prave v roznych socialistickych rajoch a tretich cestach ludia musia zapasit o zivot a na ine im nezostava cas. A o to zakladne zivobytie musia bojovat aj velmi nechutnymi metodami: prostituciou(Kuba), posielanim deti do tovarni(Banglades), lupeznymi prepadnutiami(dnesna JAR), obchodom s drogami(Kolumbia).

Prave kapitalizmus vytvara pre cloveka viac moznosti a v nom nikto neumiera od hladu. Pokial ide o pravo na mobil, to sa vo Vseobecnej deklaracii ludskych prav nenachadza.

Ono treba ale priznat, ze tymi vacsimi prilezitostami, ktore kapitalizmus vytvara, ludia mozu byt oslabeni vo svojej voli plodit deti. Ale len sam trh by porodnost nerozvratil. Ovela gigantickejsi dopad na porodnost a demografiu ma prakticke prevratenie hodnotovych rebrickov naruby.

Su to marxisticki intelektuali, kto rozvratil tradicnu moralku a ich poskokovia v lavicovo-liberalnych stranach a na univerzitach.

"ekonomicky neuspech sa stavia do roviny osobnostneho zlyhania, neschopnosti a lenivosti, bez ohladu na vychodiska."

- Vidis, presne pre toto maju konzervativci radi Ameriku. Ta krajina je postavena na prikladoch ludi, ktori "bez ohladu na vychodiska" dosiahli uspech. Uz si pocul o Terry Foxovi alebo o Hellen Kellerovej? To su len priklady invalidov, ktorym by som este kludne pridal na podporach, lebo oni su v tom naozaj nevinne. Ale mohol by som ti menovat iks prikladov rasovo, vekovo, socialne a neviem ako znevyhodnenych ludi, ktori sa aj v tom brutalnom americkom konkurencnom systeme dokazali presadit.

Miro Satan inak tvrdi, ze chrbtice Americanov su prave vdaka tomuto akosi rovnejsie a stisk ruky silnejsi.

RE: nasmu polyhistorovi Deweymu
autor: Dewey
pridané: 08-10-2004 9:06


"- Dewey sa tu snazi vrazit klin medzi krestanskych konzervativcov a klasickych liberalov. Ekonomicky neuspech predsa moze sklamat len niekoho, kto si ekonomicky uspech postavil za osobny ciel."

Ekonomicky neuspech, u cloveka ktory tuzi byt sucastou spolocnosti, tuzi po sebarealizacii, uznani(ako kazdy) a ktorym zacne spolocnost merat hodnotu jednotlivca, moze znamenat pre jednotlivca vela. Navyse si treba uvedomit, ze tento meter sa prenasa aj na jeho rodinu. Moje deti su hladne lebo ja som neschopny. Nemozem dat mojim detom na vylet do Pariza, ako ostatni rodicia, lebo som neschopny...

"To ale predsa nemusi byt cielom kazdeho."
Samozrejme, ze nemusi a logicky, ak akceptujeme pestrost individualit to tak nebude. Co vsak v pripade, ze sa musi, nevyhnutne zaradit k tym, ktory si tento ciel takto postavili? Co ak vsetky ostatne ciele su systemom podriadene prave tomuto uspechu ci neuspechu?

"Poznam sikovnych ludi, ktori sa rozhodli ist do skolstva, lebo ich bavi robit s detmi a vnimaju to ako poslanie, peniaze pre nich vobec nemusia byt dolezite."

To je v poriadku. Tu ide o statne miesto kde sa platy stanovuju politicky. Su nizke ale v niektorych regionoch predstavuje ucitelske miesto istotu a relativne slusne ohodnotenie.
Tu je jasna moznost volby, budem ucit za nizsi plat, robit to, co ma bavi, makat zakonnikovych 8,5 hodiny(pti tejto profesii je to specificke), alebo to risknem a budem hladat miesto mimo oblast mojho zaujmu aby som lepsie uzivil rodinu alebo sa pustim do podnikania. Taketo moznosti nie su prisudene kazdemu. Hoci existencia takychto volieb je prave tym klucovym, na co uzpornujem.

"Ono je to presne naopak ako tvrdi Dewey. Prave v roznych socialistickych rajoch a tretich cestach ludia musia zapasit o zivot a na ine im nezostava cas."
Neviem o com hovoris. Zase konstrukcia idealneho nepriatela. Diskutujes so mnou alebo s vlastnymi vykonstruovanymi argumentami? Nikdy som neobhajoval ziaden nedemokraticky a socialisticky rezim. Ak som sa o nieco snazil tak o pohlad aj v inych uhloch a v suvislostiach.

"A o to zakladne zivobytie musia bojovat aj velmi nechutnymi metodami: prostituciou(Kuba), posielanim deti do tovarni(Banglades), lupeznymi prepadnutiami(dnesna JAR), obchodom s drogami(Kolumbia)."

Ach jaj. Teraz mam ist krajinu po krajine a zacat diskutovat o tom, co je primarnym zdrojom problemov a aky vztah to ma k predoslej argumentacii? Nechce sa mi, Tvoju pohodlnost prejavujucu sa vo formulovani takychto konstrukcii odmietam suplovat.

"Prave kapitalizmus vytvara pre cloveka viac moznosti a v nom nikto neumiera od hladu. Pokial ide o pravo na mobil, to sa vo Vseobecnej deklaracii ludskych prav nenachadza."

Nikto nespochybnuje kapitalizmus, preboha!
Kapitalizmus je len jedna rovina usporiadania vztahov. Celkove spolocenske prostredie vsak zavisi aj o dalsich rovin, ktore ho kvalitativne formuju. A to si uvedomujete ako konzervativci minimalne aj Vy.
Zase a znova musim formulovat to iste, explicitne formulovat moju poziciu voci problemom, hoci je zjavna z kontextu a predchadzajucich prispevkov. Neskutocne
primitivny pristup a zbytocne vynalozena snaha z mojej strany. Myslim, ze som si v ostatnom case uvedomil, ze s niektorymi ludmi sa neda pohnut, tak ako sa volakedy nedalo pohnut s marxleninizmu oddanymi sudruhmi a zvazakmi. Jedna strana o koze a druha strana, za kazdu cenu, o voze. Teraz sa to da robit s pocitom, ze mu nikto na druhy den nezaklope na dvere...

"Ono treba ale priznat, ze tymi vacsimi prilezitostami, ktore kapitalizmus vytvara, ludia mozu byt oslabeni vo svojej voli plodit deti. Ale len sam trh by porodnost nerozvratil. Ovela gigantickejsi dopad na porodnost a demografiu ma prakticke prevratenie hodnotovych rebrickov naruby."

Je to presne tak. Lenze pokym si neuvedmis,
ze toto nie je len problem postoja jednotlivca, ale aj vychodisk, ktore kladie system a socializacie tak vidis len polovicu pravdy.

"Su to marxisticki intelektuali, kto rozvratil tradicnu moralku a ich poskokovia v lavicovo-liberalnych stranach a na univerzitach."
taraniny...

"Vidis, presne pre toto maju konzervativci radi Ameriku. Ta krajina je postavena na prikladoch ludi, ktori "bez ohladu na vychodiska" dosiahli uspech."

Ano, to je presne sucast tehoto trendu. Vypichovat ceresnicky uspechu niektorych ludi a merat nimi ostatnych. Ak to dokazali oni a Ty to nedokazes, co si Ty za cloveka?
Nepaci sa Ti Tvoja realita, mrkni, co dokazal ten ci ten! Vsetkci mame rovnaku sancu to dosiahnut a to co nas deli je len nasa sikovnost, usilovnost, vynaliezavost!
....Velka iluzia!...

"Miro Satan inak tvrdi, ze chrbtice Americanov su prave vdaka tomuto akosi rovnejsie a stisk ruky silnejsi."
Nemam nic proti Mirovi Satanovi, ale nazor cloveka, ktory sa pozera z nadoblacnej vysiny plneho brucha a nemusel zapasit o holu existenciu ma pre mna len minimalnu vypovednu hodnotu. Mozno sa clovek akurat najviac dozvie o jeho charaktere. Obraz si treba tvorit na zaklade nazoru beznych ludi.
Ano, aj ludi, ktory to skusili a uspeli, ale aj tych, ktorych to skusaju a nedari sa im, aj tych, ktory to skusili a padli na hubu a aj tych, ktory na to nenabrali odvahu.
Clovek zijuci v nadoblacnych vysinach musi vynalozit velke usilie na to, aby dokazal byt obejektivny a vcitit sa do rozpolozenia tych, ktorych problemy nemusi niest na vlastnom chrbte.

Cudzie hrozby.
autor: Zolo
pridané: 06-10-2004 15:35


Nastastie sme prezili Berberov, Islam, invaziu amikov v roku 1944 a vychodneho kmenu komancov po vojne. Dnes sa od nich cistime. Ostava este trosku roboty. Islam a ine nespratne skupiny tlacime na zapade a juhu EU, komancov na vychode a amikov vsade. Je zarucene, ze americke vojska raz opustia Slovensko, tak ako Rusi, Tatari, Turci, Nemci, armada generala Homolku a Rimania.

Az budeme nezavisli, mozme si robit populacnu politiku, aku chceme. V modernej spolocnosti niet ziadnej vyhody z vacsieho mnozstva obyvatelov. Nepotrebujem viac kosicov obilia ani dojicov krav. Potrebujeme prisposobit pocet obyvatelov k zivotnemu standardu a nie naopak. V pripade, ze potrebujeme pomoc, mozme pustit slusnych a uzitocnych cudzincov. Nie vsak tlchuby, ako Patrick Buchanan - toho vdacne prenecham USA. Nech si ho ignoruju amici sami.

Mimo kontext
autor: Dewey
pridané: 06-10-2004 18:23


Urcite ste postrehli, vcera Rumsfeld otvorene priznal, ze informacie o zbraniach hromadneho nicenia a spojeni medzi Saddamom a Ladinom boli nezmyslom. On si to nevie vysvelit ;-)....verim, ze sa toho vysvetlenia dockam konecne od Vas...(mozno aj Donald)
(ze Saddam je Copperfield to tu uz bolo)
Bezpecnejsie nie je, terrorizmu a radikalnemu islamu v Iraku sa otvorili dvere prave utokom, zbrane a Ladin boli blud, cize aj akutne ohrozenie Vasej "zapadnej civilizacie", kape viacej Iracanov ako pred vojnov...
Ak aspon na chvilu pripustime, ze Donald si bol tohoto vsetkeho davno vedomy ...
tesim sa na clanok.

RE: Mimo kontext
autor: Jano
e-mail: jano@whoever.com
pridané: 07-10-2004 14:28


Tak Rumsfeld zrazu začína byť zdroj dôveryhodných informácií... Mne teda za Saddámom smutno nie je. Dúfam, že dostane oprátku čo najskôr.

To, že Saddám predstieral, že má zbrane hromadného ničenia, je jeho problém. Američania ho zobrali vážne a urobili, čo bolo treba. Chyby nastali až po útoku na Irak. Ideálnym riešením by za súčasnej situácie bolo nastolenie prozápadnej diktatúry-bolo by to tak lepšie aj pre Iračanov aj pre nás.

Inak počul som veľa dôvodov (alebo skôr hesiel typu make love not war) proti útoku na Irak, ale len málo si dovolilo tvrdiť, že Saddám zbrane hromadného ničenia nemá. Protivojnová argumentácia sa opierala skôr o to, že keď zaútočíme, tak ich použije.

RE: Mimo kontext
autor: Dewey
pridané: 07-10-2004 17:31


"Tak Rumsfeld zrazu začína byť zdroj dôveryhodných informácií... Mne teda za Saddámom smutno nie je. Dúfam, že dostane oprátku čo najskôr."
Rumsfeld rozhodne zdrojom doverihodnych informacii nie je, len sa prihlasil k tymto doverihodnym informaciam. Ake doverihodne informacie zostali teraz vam to neviem...tajne sluzby vedia, tajne sluzby maju dokazy...(Saddama nie je asi nikomu luto, skor tej paseky co vojna narobila a nevinnych ludskych zivotov, ktore vyhasli a este vyhasnu)
aj Samson, Sebej, Zitnansky a dalsi tlchubovia vedeli ...

"To, že Saddám predstieral, že má zbrane hromadného ničenia, je jeho problém."
Ako vtip to bolo dobre.
- Saddam, mas zbrane, priznaj sa, lebo Ti zrovname rezim so zemou!
- Nemam zbrane.
- Saddam, mas zbrane, pusti inspektorov, nech ich najdu, inak zrovname tvoj rezim so zemou.
- Co mam robit? Nech teda pridu.
- Saddam, inspektori nic zatial nenasli, naco ich nechat hladat dalej? Je neskoro, tvoj rezim bude zrovanany!
- A preco?
- Nemal si predstierat, ze mas zbrane hromadneho nicenia. Tvoja chyba!

"Ideálnym riešením by za súčasnej situácie bolo nastolenie prozápadnej diktatúry-bolo by to tak lepšie aj pre Iračanov aj pre nás."
Dobry diktator, tradicna konzervativna hodnota? Potom pada aj posledny argument pre vojnu, oslobodenie a demokracia.

"Saddám zbrane hromadného ničenia nemá."
Od isteho momentu - Rumsfeldove vystupenie pred OSN - to bolo skoro jasne. Argument vsak nebol, "urcite ich nema", ale "nechajme pracovat zbrojnych inspektorov."

"Protivojnová argumentácia sa opierala skôr o to, že keď zaútočíme, tak ich použije."
Asi by bolo nacase mrknut sa na argumentaciu z tych cias.

RE: Mimo kontext - zrkadlo
autor: PeterS
pridané: 08-10-2004 3:32


Prepacte, ale neda mi, aby som toto krasne zrkadlo z blistov sem nenakopol. Bohuzial, od malicka sa prirodzene obavam toho, ze biele nemusi byt vzdy pre kazdeho biele, najme ak sa nechame zmanipulovat k modremu a vobec mi netrha zili, ci sa ta manipulacia cnostne vola konfesia, ci pohrdlivo komunizmus, ci dostojne veda.

Pastor Bush
Proč ignoruje tolik Američanů důkazy o tom, že se americká okupace Iráku stala katastrofou? Protože mají Spojené státy dlouhou tradici spoléhání se na víru navzdory faktům, argumentoval Jonathan Raban v deníku Guardian, a zajímavým způsobem vystopoval chování George W. Bushe až k americkým puritánům ze 17. století:

Jak dlouho to bude trvat, než si Američané uvědomí, že se okupace Iráku proměnila v krvavou katastrofu? Proč nemají na americké voliče skoro žádný vliv empirické důkazy, že politika této americké vlády na Blízkém východě neodpovědně ohrožuje Spojené státy i celý svět?


V americkém veřejnoprávním rozhlase zaslechl autor minulé pondělí rozhovor s otcem amerického vojáka Bena Isenberga, který byl v Iráku usmrcen dne 13. září. Otec v rozhlase argumentoval: "Toto není válka kvůli Iráčanům ani Američanům ani kvůli ropě - je to duchovní válka. Lidé, kteří toto nechápou, si prostě musejí otevřít bibli a přečíst si to tam. Tato válka byla předpověděna, byla předurčena. Pan prezident Bush je velmi zbožný křesťan. Pan prezident byl povolán, aby šel do této války, měl o ní vědomí a pochopil, co se děje a je to daleko hlubší, než čemu my lidi můžeme vůbec rozumět. My nemáme informace, jaké má pan prezident."

Toto nejsou informace z CIA, upozorňuje autor. Tyto "informace" pocházejí od bytosti, které Bush rád říká "můj vyšší otec". Jak Bush uvedl v závěru svého projevu, když přijal na nedávném Republikánském kongresu minulý měsíc svou nominaci: "Máme poslání, které jsme dostali zpoza hvězd..." Je to tvrzení, které by v některých zemích vedlo k tomu, že by mluvčího navštívili muži v bílých pláštích, ale v Americe, mezi věrnými, vyvolávají takovéto výroky nadšený potlesk.

Každý Bushův projev obsahuje velké množství odkazů na bibli a dalších tajných signálů jeho fundamentalistickým stoupencům. Racionalističtí liberálové dělají velkou chybu, když se domnívají, že holá, konkrétní fakta mohou rozdrtit Bushovu argumentaci - ta totiž není otázkou rozumu, ale otázkou víry.

Víra, jak uvedl apokryfální školák Marka Twaina, znamená "věřit něčemu, o čem víme, že tomu tak není."

Když první američtí Otcové poutníci, puritáni, dorazili do Spojených států, bylo pro ně axiomatické, že tam vybudovali své "město na hoře" v zemi, která byla do té doby obývána ďábly, jejichž zlí duchové byli stále ještě přítomni a kuli pikle proti bohabojným, moudrým a požehnaným občanům. V době procesů s čarodějnicemi v roce 1693 argumentoval Cotton Mather úplně stejně tak, jak Bush nyní argumentuje proti al Kajdě:

"Ďábel se proti nám nyní snaží učinit ještě jeden pokus, pokus obtížnější, překvapivější, propletenější s nesrozumitelnými okolnostmi než všechny pokusy, s nimiž jsme se dosud setkali. A jestliže nad ním zvítězíme, brzo se budeme těšit slavným dnům, kdy všechny šelmy nám zůstanou rozšlapány pod nohama." Bylo odhaleno "hnusné spiknutí", které, "kdyby nebylo včas prozrazeno, zřejmě by vedlo ke zničení všech kostelů v naší zemi." Více než 21 čarodějnic "se přiznalo, že se podepsaly do knihy, kterou jim ukázal ďábel, a angažoval je ve svém pekelném úsilí zaklít a zničit naši zemi."

Puritáni žijí! Chytří muži v Bushově vládě profesionálně propojili prezidenta Bushe s galvanizující energií puritánské tradice. Je tomu, jakoby Amerika od 11. září 2001 byla obnovena jako koloniální vesnice ve státě New England: ukrytá za bytelnou hradbou, která má zabránit Indiánům, aby se dostali dovnitř (Indiáni byli považováni za ďáblovy otroky); soustředěná na svou modlitebnu, v níž na kazatelně stojí Bush, kazatel z lidu, postava téměř totalitní autority v komunitě světců. Odvážní mladí muži z vesnice jsou v pustině, dělají tam Boží práci, bojují proti zlým duchům, kteří by jinak pronikli do vesnice, spálili by hlavní třídu i modlitebnu. Vzhledem k existenci americké puritánské tradice není divu, že většina Američanů tento automaticky obraz přijala, bez ohledu na to, že jsou proporce všechny špatně (zbývající jediná světová supervelmoc se těžko dá sloučit s obrazem zbožné, obklíčené vesnice). To ale nevadí, protože Bushově vládě se úspěšně podařilo využít toxického národního mýtu.

Víra vládne. Po nepříliš úspěšném začátku svého prezidentského úřadu nalezl Bush svou roli po útocích z 11. září jako hlavní pastor Spojených států. Ani nevadí, že se neumí na veřejnosti vyjadřovat. Je to výrazem jeho pokory a upřímnosti, jeho dogmatická jistota je důkazem toho, že má přímé spojení s Bohem. "To, jak kázal, bylo velmi prosté," napsal Mather o Johnu Eliotu z Raxbury, Massaschusetts. "Nenutil lidi hladovět nad prázdnými a vznosnými Spekulacemi."

Když byl před čtrnácti dny konfrontován s deprimující předpovědí CIA o zhoršující se situaci v Iráku, která pravděpodobně vyústí v občanskou válku, Bush to spatra a bezstarostně odmítl: "Oni jen hádají." Pan prezident nehádá. Jak to sděluje své kongregaci při každé příležitosti, on dostává své informace od oné Bytosti, Která Drží ve Své Pravé Dlani Hvězdy.

Pochybovat znamená podlehnout pokušení od zlých duchů. V Novém Zákoně je empiricismus kritizován v osobě chudáka pochybujícího Tomáše, jemuž Kristus řekl: "Blahoslavení jsou ti, kteří neviděli, a přesto uvěřili."

Že jsou fakta z Iráku v jasném protikladu vůči všem Bushovým tvrzením o tom, jak tam rozkvétá svoboda a demokracie, to je jen jednou z oněch zkoušek, jimiž jsou vystavováni všichni věřící. Samozřejmě, že to nevidíme, ale právě proto je ten zázrak o to zázračnější, právě jeho neviditelnost je inspirující morální výzvou pro všechny věrné křesťany.

Minulý čtvrtek při televizní debatě s Kerrym vypadal Bush naštvaně a pobaveně, že se takové debaty vůbec musel účastnit. V modlitebně není místo pro dvě kazatelny a pastor Bush byl nucen, poprvé od jeho zvolení (pokud je to ten správný výraz) v roce 2000 vystoupit jako rovný s rovným s rebelujícím členem kongregace, který jako by z oka vypadl pochybujícímu Tomášovi. V Bushově hlase byla známka zraněné nevěřícnosti, když o Kerrym řekl, že "On mění názory i na tak základní věci, kterým normálně člověk věří celou svou duší, jako to, o čem jsem přesvědčen, že je pro Irák správné." "Ach, ten nevěrec Kerry!" Podle Bushovy puritánské teologie znamená změnit svůj názor, pokud jsou nám předloženy přesvědčivé důkazy, totéž, jako popřít existenci Boha, který vládne v našem "nejhlubším srdci". Jak může být moje víra nesprávná, když ji do mého srdce umístil Bůh!

Klasické americké pocity vyjadřuje píseň newyorského lyrika "To dream the impossible dream/To fight the unbeatable foe/To bear with unbearable sorrow/To run where the brave dare not go. (Snít neuskutečnitelný sen/Bojovat proti neporazitelnému nepříteli/Snášet nesnesitelnou bolest/Běžet tam, kam se hrdinové bojí vkročit.)"

Jen hluboká víra ve vlastní výjimečnost a v Prozřetelnost, která dělá zázraky, dokáže ospravedlnit takovéto postoje. S Bushem nyní sníme neuskutečnitelný sen a bojujeme proti neporazitelnému nepříteli a desítky milionů Američanů jsou přesvědčeny - tak intenzivně, že Bushe možná zvolí podruhé - že je to správné, protože "tak to dělají Američané".

Britský premiér Tony Blair poslední dobou dělá dojem, že se snaží využívat téže inspirace. Avšak v Británii neexistuje takové zázemí lidové národní tradice, jako v Americe, v němž by Blairova "americká" slova mohla zakořenit. Historické souvislosti mezi Labouristickou stranou a metodistickou církví jsou o hodně jiné, než jaký je obraz bohabojného města na hoře v obležení, který tak silně rezonuje v amerických srdcích. Když Bush hovoří o víře, vyvolává mocné starobylé duchy. Když hovoří o víře Blair, jen upozorňuje na své soukromé svědomí, nevyvolává tím žádné konotace v Británii, v zemi mírného, sekularizovaného anglikánství, kde hovořit na veřejnosti o vlastním intimním vztahu k Bohu vyvolává jen pocity trapnosti.

RE: Mimo kontext - zrkadlo
autor: Dewey
pridané: 08-10-2004 8:27


Vyborny clanok.
Prispevok z KDH uderky ?
autor: liberal
pridané: 08-10-2004 10:39


Ten clanok je absurdny. Aj ked nie ojedinely.
Hovorit o "vymierani" v case, ked nas je na zemeguli 6 miliard (a s rocnym prirastkom mozno 0.1 miliardy ), to je absurdne.
Takych TIGROV , LEVOV, ORLOV, SLONOV je na zemeguli niekolko desattisicov (!!!), t.j. 0,00001 miliardy . A nas je 6 miliard

A komu uskodi pripadny ubytok ludi ? - Nuz hlavne POLITIKOM – budu mat mensie stadocko na ovladanie. A menej dani od obcanov.
A este vadi KDHakom – ktori si (z dovodu pre mna neznameho ) vytvorili ciel, ze zemegula ma byt vrchovato zaplnena sluzobnikmi Bozimi.

Urcite neuskodi samotnym obcanom – pokial ovsem nam nezostane ten doterajsi absurdny dochodkovy system.

RE: Prispevok z KDH uderky ?
autor: Filip
pridané: 08-10-2004 15:33


Myslim ze v clanku sa hovorilo o zapadnej civilizacii, nie o celom svete.Bez zapadnej civilizacie, ta bude stat riadit pravdepodobne este viac ako teraz.Napriklad ako v Cine.
RE: Prispevok z KDH uderky ?
autor: Jano
e-mail: jano@whoever.com
pridané: 09-10-2004 15:42


Chlape, ty si odkiaľ? Ja som tu písal o prežití Západu a nie o nelegálnom odstrele Orla tatranského. To je síce pekné, že na svete ročne pribudne 100 miliónov ľudí, až na to, že prirodzený prírastok obyvateľstva západných krajín toto číslo nezvyšuje, ale ZNIŽUJE.

A neplatí ma KDH, ale tých desať Židov, čo ovládajú svet.

Kto vraza klin ?
autor: liberal
pridané: 08-10-2004 10:54


Lukas :
" - Dewey sa tu snazi vrazit klin medzi krestanskych konzervativcov a klasickych liberalov. "

Nuz s Deweyom vacsinou nesuhlasim. Socializmus neznasam. Ale KLIN medzi krestanskych konzervativcov a klasickych liberalov intenzivne zatlkaju hlavne "konzervativci" z KDH. Oni ETATIZMUS oblubuju, lebo im umoznuje presadzovat silou statu ich "krestanske" ciele.
Takze- pokial Dewey uznava etatizmus, aby vnucoval ludom socializmus, KHH uznava etatizmus na vnucovanie ich "dobra".

Otec slovenskeho "konzervativizmu" , JuDr. Carnogursky dal pre KDH ciel - "socializmus sme uz porazili, teraz porazime liberalizmus !".

Liberal
autor: Dewey
pridané: 08-10-2004 11:05


"pokial Dewey uznava etatizmus, aby vnucoval ludom socializmus"
Na to si ako prisiel?

RE: Liberal
autor: liberal
pridané: 08-10-2004 12:30


Niektore tvoje nazory ja definujem ako socializmus. Zial, nemam cas ich hladat.
co je to SOCIALIZMUS
autor: liberal
pridané: 08-10-2004 12:43


Odpoviem ti trochu konkretnejsie :
Ja nazyvam SOCIALIZMOM taky rezim, ked STATNA moc nasilim prerozdeluje zarobene hodnoty medzi tych ludi, ktori to (podla mienky tej moci ) potrebuju. Mal som velakrat dojem, ze ty taketo NASILNE prerozdelovanie uznavas.
Ak mas taky nazor, tak to kludne priznaj. Je to dnes moderne ( "cool" ).

Ja uznavam CHARITU, cize dobrovolne prerozdelovanie.

liberal
autor: Dewey
pridané: 08-10-2004 15:18


"Odpoviem ti trochu konkretnejsie :
Ja nazyvam SOCIALIZMOM taky rezim, ked STATNA moc nasilim prerozdeluje zarobene hodnoty medzi tych ludi, ktori to (podla mienky tej moci ) potrebuju"
Vseobecne ide o taku ideologiu(a hoci aj rezim) kde je blaho/zaujmy jednotlivca podriadene akemusi spolocenskemu blahu.
Analogicky, libertarianizmus je taka ideologia, kde je blaho/zaujmy jednotlivca podriadene nespochynitelnych pravidlam trhu.

No a v opozicii voci vsetkemu tomuto stoji liberalizmus s blahom a slobodou KAZDEHO jednotlivca na prvom mieste.(a s umenim mozneho, nie utopistickeho)

"Mal som velakrat dojem, ze ty taketo NASILNE prerozdelovanie uznavas."

Je asi tak NASILNE ako su NASILNE a DOBROVOLNE ako su DOBROVLNE, dohody na trhu -cize tiez prerozdelovanie. Ak sa strati legitimita nasilia a zneuzivania sily na jednej strane, strati sa aj na druhej.
Kedze idealne vychodiska nikdy nebudu po ruke, budeme sa musiet uspokojit s komprimisom, ktory prinasa demokracia a kapitalizmus v symbiotickom vztahu.

"Ak mas taky nazor, tak to kludne priznaj. Je to dnes moderne ( "cool" )."
Co je "cool"? Snad anarchokapitalisticke kecy. Kto uz by potlapkal niekoho po pleci, kto si dovoli tvrdit, ze uspech(hoci aj jeho) bol zalozeny vo velkej casti na nahodach a specifickych okolnostiach...kazdemu uspesnemu lichoti pocit, ze jeho uspech je zrkadlom jeho osobnostnych kvalit, ze je jedinecny, urcite nepodakuje nikomu, kto sa tento ciernobiely obraz pokusa naburat. A nebudu to vitat ani jeho odbivovatelia, ktory podvedome cakaju, ze im podhodi aspon kost zo stola. A "pochvala" od "menejcennych"=neschopnych,lenivych,nesikovnych ludi, ta cool nie je, to je "populizmus".

"Ja uznavam CHARITU, cize dobrovolne prerozdelovanie."
Tu uznavam aj ja. Lenze necakam ju od naivne ludi, ktory sa pri hromadeni nevidia ziadne moralne zabrany a zneuzivaju svoje postavenie na osklbanie inych.
A navyse tvrdim, ze bezalternativna zavislost na charite nemoze byt o slobode.

RE: liberal
autor: Filip
pridané: 08-10-2004 15:38


A navyse tvrdim, ze bezalternativna zavislost na charite nemoze byt o slobode.

No momentalne je to skor bezalternativna zavislost na state :-)

RE: liberal
autor: Dewey
pridané: 08-10-2004 17:58


"No momentalne je to skor bezalternativna zavislost na state :-)"
Neviem presne ako si to myslel.
Dnes mas na vyber. Bud sa uspokojis s minimalnym standartom danym davkami alebo pojdes makat. Ak patris do velkej skupiny, ktora chce makat ale nevie najst pracu, alebo takej co napriek tomu ze tvrdo maka, neutiahla by vsetky potreby svoje a svojej rodiny, tak to rozhodne zavislost na "state" je a ano, bezalternativna. Charita, ktora by dokazala pokryt tak velku skupinu ludi(ale i ovela mensiu a bez "pritihodnoty") neexistuju.(Ale zato sa moze ist clovek do novucickeho kostola, "bozie slovo" zahreje, aj ostati, aj nasyti). Je to nezelana zavislost a kazdy by mal mat moznost najst si adekvatne zamestnanie(nehovorim o vytvarani "umelej" zamestanosti). Potom nebude treba ani prerozdelovanie, ani charitu a nebude nutna "zavislost".(Jedine ak u tych, co sa nedokazu na trhu uplatnit ani tak).

RE: liberal
autor: Filip
pridané: 11-10-2004 17:58


Myslim ze prave ta charita v spolupraci so statom, by sa vedela lepsie postarat, ako stat samotny.Nehovorim, ze je nespravne ak stat zarucuje aspon prezitie.
RE: liberal
autor: Dewey
pridané: 11-10-2004 18:54


"Myslim ze prave ta charita v spolupraci so statom, by sa vedela lepsie postarat, ako stat samotny.Nehovorim, ze je nespravne ak stat zarucuje aspon prezitie. "
Najlepsie by bolo, keby v tejto rovine statu a ani charity nebolo treba. Minimalne pre telesne postihnutych sa tento rozmer nezmeni a pre zvysok spolocnosti je to otazka politicko-ekonomickeho prostredia - najma schopnost vysporiadat sa s novymi a nepoznananymi ekonomickymi fenomenmi, ktore prinasa nie len globalizacia.

RE: liberal
autor: liberal
pridané: 12-10-2004 14:43


DEWEY

„ Analogicky, libertarianizmus je taka ideologia, kde je blaho/zaujmy jednotlivca podriadene nespochynitelnych pravidlam trhu. “
- V slobodnej trznej spolocnosti NIKTO nie je podriadeni NIKOMU a NICOMU. Principom je , ze pred zakonom su VSETCI rovnocenni. A lepsi, mudrejsi, dosiahne samozrejme viac. Ale iba VDAKA SEBE, nie vdaka ZVYHODNENIU.

„ No a v opozicii voci vsetkemu tomuto stoji liberalizmus s blahom a slobodou KAZDEHO jednotlivca na prvom mieste.(a s umenim mozneho, nie utopistickeho)“ -
- NEMOZE stát blaho KAZDEHO na prvom mieste. PRVE miesto je iba JEDNO. Tvoja veta je populisticka fraza, ktorou populisti ziskavaju volebne hlasy.

„ Je asi tak NASILNE ako su NASILNE a DOBROVOLNE ako su DOBROVLNE, dohody na trhu -cize tiez prerozdelovanie. Ak sa strati legitimita nasilia a zneuzivania sily na jednej strane, strati sa aj na druhej.
Kedze idealne vychodiska nikdy nebudu po ruke, budeme sa musiet uspokojit s komprimisom, ktory prinasa demokracia a kapitalizmus v symbiotickom vztahu.“
- Vobec nechapem , ake nasilie spominas. Ak je spolocnost slobodna, nesmie pouzivat nasilie na zvyhodnenie kohokolvek !!! Nasilie pouziva iba socializmus a zial , aj v parlamentnej demokracii vacsina proti mensine !

- „ "Ja uznavam CHARITU, cize dobrovolne prerozdelovanie."
Tu uznavam aj ja. Lenze necakam ju od naivne ludi, ktory sa pri hromadeni nevidia ziadne moralne zabrany a zneuzivaju svoje postavenie na osklbanie inych. “

- Takze vlastne povazujes za spravne, ked sa ta charita vynuti NASILIM od tych ludi, ktori ... „ pri hromadeni nevidia ziadne moralne zabrany a zneuzivaju svoje postavenie na osklbanie inych “.
PEKNA charita. Pekna demokracia.

Len nechapem, ze ak je v zaujme charity a v zaujme DOBREJ VECI potrebne nasilie statu voci jednotlivcom, PRECO to nepomenujes tymito priamimi slovami. Ja akceptujem kazdy nazor, neakceptujem pokrytectvo !


„ A navyse tvrdim, ze bezalternativna zavislost na charite nemoze byt o slobode. “

Ale bezalternativna zavislost na peniazoch nasilne ziskanych od inych ludi – to je o slobode ???

RE: liberal
autor: Dewey
pridané: 13-10-2004 8:32


"V slobodnej trznej spolocnosti NIKTO nie je podriadeni NIKOMU a NICOMU."
Ved ano, tak ako v utopistickom komunizme.

"Principom je , ze pred zakonom su VSETCI rovnocenni. A lepsi, mudrejsi, dosiahne samozrejme viac. Ale iba VDAKA SEBE, nie vdaka ZVYHODNENIU."
Rovnost pred zakonom nie je dostatocnym kriteriom pre slobodu, moze to byt presnym opakom. Na dosiahnutie "praktickej rovnocennosti" v realnych podmienkach treba omnoho viac, nez len rovnost voci specifickej skupine zakonov, ktore povysujeme nad vsetky ostane.

"„ No a v opozicii voci vsetkemu tomuto stoji liberalizmus s blahom a slobodou KAZDEHO jednotlivca na prvom mieste.(a s umenim mozneho, nie utopistickeho)“ -
- NEMOZE stát blaho KAZDEHO na prvom mieste. PRVE miesto je iba JEDNO. Tvoja veta je populisticka fraza, ktorou populisti ziskavaju volebne hlasy."

Neviem o com hovoris. Aj existuje n ludi, existuje aj n nazorov na to, co znamena blaho. Ty poznas nejake blaho absolutne, ktore je rovnakym blahom pre vsetkych? Ak ano, podaj si ruku so socialistami.
Primarnym cielom by malo byt take prostredie v ktorom bude mat kazdy z toho blaha co najviac k dispozicii a nebude to na ukor blaha niekoho ineho.
A vety o populizme...skusme argumentovat a nie plodit prazdne kecy

"- Vobec nechapem , ake nasilie spominas. Ak je spolocnost slobodna, nesmie pouzivat nasilie na zvyhodnenie kohokolvek !!! Nasilie pouziva iba socializmus a zial , aj v parlamentnej demokracii vacsina proti mensine !"
Vynyuteni suhlas prijat nevyhodne podmienky. Uz sme to rozoberali niekolko krat. Nasilie, ak je pod demokratickou kontrolou a sluzi na ochranu slabsich pred agresiou a nepodlieha svojvoly vladnucich je prispevkom k slobode. Utopisticke a od reality odrhnute modely nemam zaujem riesit.
A na okraj...zjednodusene, slobodna spolocnost, kde "netreba" ziadne nasilie, kde existuje absolutne slobodna kooperacia jednotlivcov ma uz davno svoje meno - nazyva sa komunizmus (Doteraz som mal pocit, ze rozdiel spociva u libertarianov v koncepcii minimalneho statu, ktory garantuje predovsetkym istitut zakonom daneho vlastnictva, ale zacinam vahat...)

"Takze vlastne povazujes za spravne, ked sa ta charita vynuti NASILIM od tych ludi, ktori ... „ pri hromadeni nevidia ziadne moralne zabrany a zneuzivaju svoje postavenie na osklbanie inych “.
PEKNA charita. Pekna demokracia."
Charita sa vynutit neda. Da sa ucinit za dost nasilim spravodlivosti. To je zjednodusene zdroj legitimity prerozdelovania, ktory mam pred ocami. Nie solidaritu, nie charitu - ale spravodlivost a v dosledkoch i slobodu.

"Len nechapem, ze ak je v zaujme charity a v zaujme DOBREJ VECI potrebne nasilie statu voci jednotlivcom, PRECO to nepomenujes tymito priamimi slovami. Ja akceptujem kazdy nazor, neakceptujem pokrytectvo !"
Odpoved mas vyssie. Ale zase sa len opakujem.

"„ A navyse tvrdim, ze bezalternativna zavislost na charite nemoze byt o slobode. “
Ale bezalternativna zavislost na peniazoch nasilne ziskanych od inych ludi – to je o slobode ???"

Zase tie iste konstrukcie, zase to zjednodusovanie reality, zase ani minimalna snaha porozumiet.
Bezalternativne zavisli v dnesnej spolocenskej realite je len clovek, ktory si nevie/nemoze najst pracu. Ostatni vsetci maju na vyber. Alternativa je aka?
Predstavy o charite som spochybnil. K tomu si sa nevyjadril. Takze nechat ich slobodne skapat aj s rodinami ako jedine slobodne rozhodnutie, ktore mozu vo svojej situacii urobit?

(ne)ideologicky pohlad
autor: bebe
e-mail: bebe@ragtime.sk
pridané: 08-10-2004 22:02


ak by nahodou chcel niekto zistit, ci vernost viere autorovi nekomplikuje kontakt s realitou porovnajte text Jana Dingu s tymto: http://www.msnbc.msn.com/id/6040427/site/newsweek/

P.S. pre webmastera. Ak sa nemylim tak najblizsie budeme volit prezidenta az o pat rokov. Ste si isty, ze Dobry den, Slovensko RNDr. Frantisek Miklosko zvolitelny, nekomunisticky, ferovy prezident bude znova kandidovat ?

RE: (ne)ideologicky pohlad
autor: Jano
e-mail: jano@whoever.com
pridané: 10-10-2004 18:13


Zdravím,
prečítal som si vami odporúčaný článok, pričom väčšina si s tým, čo som napísal ja, vôbec neodporuje. Európa vymiera, zatiaľ čo (ako sa píše v článku) populácia Blízkeho východu sa za najbližších 20 rokov zdvojnásobí, pričom rastie aj populácia afrických krajín. Keďže tieto oblasti sa nachádzajú rovno za európskymi dverami, bude to mať pre nás vážne geopolitické dôsledky.

Rovnako sa stotožňujem s tým, že vymieranie so sebou prinesie vážne ekonomické problémy.

V článku sa tiež uvádza, že pokles celkovej plodnosti je okrem iného spôsobený zavádzaním interrupcií, rastúcim počtom rozvodov, používaním nonnatural birth control a trendom neskorého sobáša. Tieto prejavy Buchanan zahrnul pod vzostup kultúrneho marxizmu a odkresťanšťovania Západu-ja s týmto jeho názorom súhlasím.

Capitalism is the best contraception.
Ja si myslím, že je to skôr relativizmus.

Článok uvádza ako jedno z riešení blížiacich sa problémov vzrastajúcu imigráciu z tretieho sveta, pričom tvrdí, že počet obyvateľov USA vďaka nej stúpne o 100 miliónov za najbližších 50 rokov. Toto ja však nevidím ako riešenie. Myslím, že sa to stalo minulý rok, keď americkí protestanti prvýkrát v histórií prestali tvoriť v USA väčšinovú populáciu, pričom ešte pred nejakými 50 rokmi mali jasnú prevahu. Počet obyvateľov USA možno bude v budúcnosti rásť, nebudú však už vytvárať Ameriku, ako ju poznáme dnes.

Rovnako to bude vyzerať v Európe, pokiaľ sa otvorí masovému prisťahovalectvu. Nehovoriac o hroziacich konfliktoch medzi prisťahovalcami a pôvodnými obyvateľmi. Tie sú síce často neopodstatnené a umelo vyprovokované, ale to ešte neznamená, že sa nebudú diať. Bohužiaľ, takí sme. Otvorenie sa prisťahovalectvu môže v konečnom dôsledku priniesť do našich krajín ešte väčší chaoz ako potenciálne ekonomické problémy.

Tiež mi príde nevhodné spomináť enviromentálne teórie, pokiaľ sa bavíme o prežití západného človeka: Environmentally, a smaller world is almost certainly a better world, whether in terms of cleaner air or, say, the return of wolves and rare flora to abandoned stretches of the east German countryside. To do tejto problematiky naozaj nepatrí.

Inak nie som pokrstený ani nechodím do kostola, tak si nabudúce svoje postrehy o vernosti viere, ktorá mi komplikuje kontakt s realitou kľudne môžete odpustiť. Článok sa zakladá na holých faktoch.
Prajem pekný deň.

RE: (ne)ideologicky pohlad
autor: bebe
e-mail: bebe@ragtime.sk
pridané: 13-10-2004 10:38


Nepisal som o viere v Boha. Skor o viere, ze vsetky problemy nasho sveta su sposobene odklonom od konzeravtivnych hodnot. Autor clanku v Newsweeku na rozdiel od Vas nechce problemom znizujucej sa fertility zien v rozvinutych krajinach nic ilustrovat. Zaujima ho problem ako taky, patra po pricinach, pouziva tvrde data a nazory relevantnych odbornikov. Pre Vas vsak bolo dolezitejsie zdvihnut prst a upozornit, ze apokalypsa sa blizi, co by pri analyze zbavenej ideologickeho filtra nebolo mozne. Ved ako by ste vysvetlili napriklad fakt, ze o prvu priecku najfertilnejsich Europskych krajin sa delia reformne a katolicke Irsko a etatisticke a sekularne Francuzko ?
RE: (ne)ideologicky pohlad
autor: Jano
e-mail: jano@whoever.com
pridané: 14-10-2004 15:19


S tou francúzskou fertilitou je to dosť zložité. Francúzsko si už dlho pestuje svoj multi-kulti lifestyle. A keďže je krajinou tolerantnou, neumožňuje štatistiky robiť na základe etnickej alebo rasovej príslušnosti. Preto sa dá len odhadovať, či sa o príchod budúcej generácie starajú skôr pôvodní Francúzi alebo najmä prisťahovalci (napríklad čiperná moslimská menšina, aj keď je pravda, že jej pôrodnosť tiež klesá). Rovnako tu bola vlna prisťahovalectva na prelome 60. a 70. rokov, kedy bol počet imigrantov odhadovaný na 7% celkovej populácie. Títo vytvorili pomerne bohaté nové potomstvo. A tu v tom vzniká dosť veľký brajgel-rátať toto potomstvo ako Francúzov alebo stále ako prisťahovalcov? Sú tam dosť komplikované vzťahy, ktoré štatistické čísla nezohľadňujú.

Apokalypsa Západu nemusí nastať-ak teda nájdeme spôsob, ako znouobnoviť túžbu ľudí po zakladaní rodín. Môj pesimizmus vyplýva z toho, že nemám ani potuchy, ako by sme to mali urobiť, a že nikto nad tým ani nerozmýšľa.

A čo sa týka tej mojej viery... Štatistiky sú jedna vec, otázka prečo však úplne iná-na tú štatistiky odpoveď nedajú. Buchananova kniha vo mne zanechala fakt dosť silný dojem. A naozaj sa obávam, že odklon západných národov od kresťanstva im len tak neprejde-asi nám to náboženstvo posledných 2tisíc rokov naozaj niečo dávalo.

problem v nabozenstve?
autor: JaS
pridané: 21-10-2004 19:46


Naozaj je problem v tom, ze ludia stracaju krestansku vieru? Nie je problem skor v tom, ze stracaju vieru vseobecne? Krestanstvo nic nezachrani. Momentalne treba silnejsiu a zivotaschopnejsiu myslienku na to, aby sa ludia prebrali.
RE: problem v nabozenstve?
autor: Jano
e-mail: jano@whoever.com
pridané: 26-10-2004 17:42


Kresťanstvo predstavuje konkrétny hodnotový systém, konkrétny morálny kódex, ktorý Západ ťahal 2tisíc rokov. Preto mi príde úplne racionálne domnievať sa, že by v tom mohol ešte pár tisícročí pokračovať...

Ak ale poznáte nejakú "silnejšiu a životaschopnejšiu myšlienku", sem s ňou. Zaujíma ma každý nápad, ktorý by nás mohol vytiahnuť z dnešnej morálnej stoky.

RE: problem v nabozenstve?
autor: PeterS
pridané: 27-10-2004 20:01


Celkom by ma zaujimalo, co myslite pod opisom "moralna stoka"? A podla coho je mozne kvantifikovat velkost dnesnej moralnej stoky od tej minulej?
Ja teda vidim skor typy ludi v ktorych to proste je, dnes uz mozu, predtym asi moc nie, nakoniec asi aj kvoli mensej obcine a mensim majetkom.. Kazdopadne dnes to vyslo z nich na povrch, predtym sa tym zadusili, resp. to kompenzovali inak... Napr. by som si tipol, ze clovek s potlacenymi sklonmi nemusel byt uplne v poriadku s rozumom.

Pridať nový príspevok

 

Upozornenie

Príspevky v diskusii k článku sú osobnými názormi jednotlivých čitateľov. Redakcia Pravého Spektra za ich obsah nenesie žiadnu zodpovednosť.

Diskusné príspevky, ktoré sú v rozpore so zákonom budú odstránené.

O problematických príspevkoch nám môžete dať vedieť e-mailom na adresu redakcie.

Copyright © 2001-2017 Pravé Spektrum, občianske združenie
Stránka používa redakčný a publikačný systém Metafox od Platon Group
Webdizajn: amneziak